AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Hei! Jeg har vært treningsnarkoman i nesten to år, og trent omtrent hver dag. Det har blitt mye ensidig trening, mest jogging/ellipsemaskin og lett styrketrening (pluss noen gruppetimer og gåturer i ny og ned). Jeg har vært konstant sliten og trøtt, og ikke hatt energi til noe som helst i hverdagen siden jeg har trent så mye og ikke slappet av og spist nok til å matche treningsmengden. Nå vil jeg "starte på nytt", og trenger litt hjelp til å sette opp en plan over treningen, feks. for en uke. Jeg vil fortsatt drive med jogging og ellipsemaskin, styrketrening, gruppetimer (for det meste step, aerobic, styrketimer og spinning), og gåturer. Målene mine er ganske enkle: Jeg vil få overskudd, holde meg i form, og ha god helse. Altså ingen mål om å bli veldig sterk eller veldig rask. Kun kose meg med treningen, og ikke ha den tvangsfølelsen jeg har hatt i denne lange perioden. Er forresten en jente på 22 år! Håper noen kan komme med litt tips Anonymkode: 57fb1...8d1
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Enkelt: Mandag, Onsdag og fredag == trening. Resten er hvile. Slutt med å tulle med styrektreningen, dropp maskinene og begynn med styrkeløft, legg på vekt hver gang. http://stronglifts.com/ <- Dette er et av de beste programmene og det finnes en app. Du begynner med tom stang og legger på vekt hver gang. Dritenkelt i et par måneder, tungt som faen etter det.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 7 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Enkelt: Mandag, Onsdag og fredag == trening. Resten er hvile. Slutt med å tulle med styrektreningen, dropp maskinene og begynn med styrkeløft, legg på vekt hver gang. http://stronglifts.com/ <- Dette er et av de beste programmene og det finnes en app. Du begynner med tom stang og legger på vekt hver gang. Dritenkelt i et par måneder, tungt som faen etter det. For meg som har slitt med treningsnarkomani og vant til å trene 1-2 økter per dag, så er det vanskelig å plutselig kutte ned til "bare" 3 økter i uka. Og hvordan skal jeg få drevet med all den fysiske aktiviteten jeg vil på disse tre øktene? Får jo ikke trent kondis, styrketrening og gruppetimer på tre økter, hvis det skal ha noen hensikt. Du har litt merkelige meninger... Ikke for å være frekk, men har lagt merke til flere andre tråder du har kommentert her inne, og du kommer ofte med helt utenomjordiske svar, som absolutt ikke er noen gode tips i det hele tatt. Beklager, men jeg måtte bare si det. Hvis du ikke har noe saklig å komme med, så kan du heller la være. Jeg trenger faktisk ordentlig hjelp, ikke svar som overhodet ikke er gjennomtenkt. Anonymkode: 57fb1...8d1
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For meg som har slitt med treningsnarkomani og vant til å trene 1-2 økter per dag, så er det vanskelig å plutselig kutte ned til "bare" 3 økter i uka. Og hvordan skal jeg få drevet med all den fysiske aktiviteten jeg vil på disse tre øktene? Får jo ikke trent kondis, styrketrening og gruppetimer på tre økter, hvis det skal ha noen hensikt. Du har litt merkelige meninger... Ikke for å være frekk, men har lagt merke til flere andre tråder du har kommentert her inne, og du kommer ofte med helt utenomjordiske svar, som absolutt ikke er noen gode tips i det hele tatt. Beklager, men jeg måtte bare si det. Hvis du ikke har noe saklig å komme med, så kan du heller la være. Jeg trenger faktisk ordentlig hjelp, ikke svar som overhodet ikke er gjennomtenkt. Anonymkode: 57fb1...8d1 Selvsagt er det gjennomtenkt. Du sier du er sliten fordi du trener for mye. Da er det vel nærliggende at du må roe ned i en periode? Et like godt råd ville vært å bedt deg ta en pause på en uke eller to, men du virket ikke som typen som ville hørt på det. Jeg kunne fint klart å trent styrke, kondisjon og en gruppetime på en dag, det krever litt. Men musklene trenger tid til restitusjon, du vil få bedre effekt ved å ta pauser enn ved å trene flere ganger hver dag. Jeg ville dog droppet gruppetimen og holdt meg til styrke og kondisjon, men det er jo bare å velge det du liker best. Du kan også fint ha tre økter på en dag, det viktige er at du har dager der du hviler. Du vil ikke få magisk bedre resultater ved å endre rekkefølgen av treningen, du må ha hviledager. På hviledagene kan du selvsagt trene med lav intensitet, men du kan ikke trene like hardt 7 dager i uken (med mindre du har mulighet til å sove mye mer enn normalt, slik som toppidrettsutøvere). Selvsagt kunne jeg kommentert kostholdet, men det tror jeg du har kontroll på. Hvilken råd vil du ha? Fortsett som før, alt kommer til å bli bra. Definisjonen på galskap er absolutt ikke å gjøre det samme og forvente samme resultat. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 14 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Selvsagt er det gjennomtenkt. Du sier du er sliten fordi du trener for mye. Da er det vel nærliggende at du må roe ned i en periode? Et like godt råd ville vært å bedt deg ta en pause på en uke eller to, men du virket ikke som typen som ville hørt på det. Jeg kunne fint klart å trent styrke, kondisjon og en gruppetime på en dag, det krever litt. Men musklene trenger tid til restitusjon, du vil få bedre effekt ved å ta pauser enn ved å trene flere ganger hver dag. Jeg ville dog droppet gruppetimen og holdt meg til styrke og kondisjon, men det er jo bare å velge det du liker best. Du kan også fint ha tre økter på en dag, det viktige er at du har dager der du hviler. Du vil ikke få magisk bedre resultater ved å endre rekkefølgen av treningen, du må ha hviledager. På hviledagene kan du selvsagt trene med lav intensitet, men du kan ikke trene like hardt 7 dager i uken (med mindre du har mulighet til å sove mye mer enn normalt, slik som toppidrettsutøvere). Selvsagt kunne jeg kommentert kostholdet, men det tror jeg du har kontroll på. Hvilken råd vil du ha? Fortsett som før, alt kommer til å bli bra. Definisjonen på galskap er absolutt ikke å gjøre det samme og forvente samme resultat. Jeg har ikke tenkt å trene tre økter på en dag. Jeg har tenkt å ha hviledager. Men jeg er ikke fan av å trene blodhardt når jeg trener, derfor liker jeg heller å trene flere økter (selv om det har blitt FOR mange økter i den perioden jeg snakke om). Jeg har heller ikke tid til å trene flere økter per dag, da jeg studerer og ønsker å være mer sosial med venner og familie enn jeg har vært. Så én økt per dag holder, men som du sier så er det også lurt med dager med total hvile Gruppetimer trener jeg fordi jeg synes det er gøy og sosialt. Kondisjon trener jeg fordi jeg synes det er friskt og godt med en joggetur, og styrketrening trener jeg fordi jeg får følelsen av at kroppen er sterk og brukes til noe (dårlig forklart, men du skjønner kanskje). Jeg ønsker å kombinere dette, i tillegg til rolige gåturer, slik at jeg får en sunn og aktiv livsstil, med verken for lite eller for mye trening. Jeg ønsker å holde formen og vekta, få overskudd, og opprettholde god helse! Anonymkode: 57fb1...8d1
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #6 Skrevet 23. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke tenkt å trene tre økter på en dag. Jeg har tenkt å ha hviledager. Men jeg er ikke fan av å trene blodhardt når jeg trener, derfor liker jeg heller å trene flere økter (selv om det har blitt FOR mange økter i den perioden jeg snakke om). Jeg har heller ikke tid til å trene flere økter per dag, da jeg studerer og ønsker å være mer sosial med venner og familie enn jeg har vært. Så én økt per dag holder, men som du sier så er det også lurt med dager med total hvile Gruppetimer trener jeg fordi jeg synes det er gøy og sosialt. Kondisjon trener jeg fordi jeg synes det er friskt og godt med en joggetur, og styrketrening trener jeg fordi jeg får følelsen av at kroppen er sterk og brukes til noe (dårlig forklart, men du skjønner kanskje). Jeg ønsker å kombinere dette, i tillegg til rolige gåturer, slik at jeg får en sunn og aktiv livsstil, med verken for lite eller for mye trening. Jeg ønsker å holde formen og vekta, få overskudd, og opprettholde god helse! Anonymkode: 57fb1...8d1 Hvor lenge har du følt deg slapp og sliten og manglet overskudd?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #7 Skrevet 23. mai 2016 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvor lenge har du følt deg slapp og sliten og manglet overskudd? Som sagt har perioden med treningsnarkomani vart i ca. 2 år. Det tok ikke lang tid før jeg begynte å bli konstant sliten og hadde null energi til andre gjøremål enn treningen (treningen var en tvang som jeg gjennomførte uansett). Så dette har vart i nesten 2 år. Anonymkode: 57fb1...8d1
Zzyzx Skrevet 23. mai 2016 #8 Skrevet 23. mai 2016 Er du den samme som har laget én eller flere tråder her tidligere om samme tema? Du må på treningsdetox uansett, men du hadde nok også hatt godt av profesjonell hjelp for avhengigheten. Skulle jeg gitt et konkret råd så er det å ha en hviledag dagen etter en treningsøkt. Jeg antar at du mener det er helt uoverkommelig, men hvis du har overtrent i to år så MÅ du kutte ned. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #9 Skrevet 23. mai 2016 4 minutter siden, Zzyzx skrev: Er du den samme som har laget én eller flere tråder her tidligere om samme tema? Du må på treningsdetox uansett, men du hadde nok også hatt godt av profesjonell hjelp for avhengigheten. Skulle jeg gitt et konkret råd så er det å ha en hviledag dagen etter en treningsøkt. Jeg antar at du mener det er helt uoverkommelig, men hvis du har overtrent i to år så MÅ du kutte ned. Jeg har ikke laget noen andre tråder om dette nei. Har kun laget én tråd i forumet om utdannelse, altså om noe helt annet Men kan du linke meg de trådene, hvis det har kommet opp noen gode tips der, som jeg kan benytte meg av? Ja, hviledager er viktig! Men man kan vel trene to dager på rad så fremt man ikke trener det samme hele tiden? Anonymkode: 57fb1...8d1
Zzyzx Skrevet 23. mai 2016 #10 Skrevet 23. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hviledager er viktig! Men man kan vel trene to dager på rad så fremt man ikke trener det samme hele tiden? Anonymkode: 57fb1...8d1 Normalt sett ville jeg sagt ja. For noen som har overtrent i to år så vil jeg si nei.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 9 minutter siden, Zzyzx skrev: Normalt sett ville jeg sagt ja. For noen som har overtrent i to år så vil jeg si nei. Da tror jeg du må prøve å sette deg bedre inn i situasjonen til en som har overtrent, fordi det er faktisk ikke lett å bare kutte den som en gal på øktene når man er vant til å trene så mye som man har gjort. Anonymkode: 57fb1...8d1 1
Zzyzx Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 Som jeg sa tidligere, profesjonell hjelp kan være en tanke. Når dette foregår over to år og man ikke kutter ned på treningen selv om det ikke er energi til noe annet og man er konstant sliten, så tror jeg ærlig talt ikke at det vi her sier vil hjelpe noe særlig. 1
Pinkee Skrevet 23. mai 2016 #13 Skrevet 23. mai 2016 Du trenger proff hjelp, helst av en lege som har erfaring med overtrente personer. Skal du komme i overskudd, så må du bare kutte drastisk i mengden. Jeg ville anbefalt deg max 1 time trening, og så hvile dagen etter. Tenk på eliteutøvere, de trener knallhardt, for så å roe ned mye, for å få overskudd igjen, før neste hardkjør. Er du nøye med å spise rett etter trening? Gjenvinne blodsukkeret, hvis ikke, så er det første punkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå