AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Hva er egentlig det kontra en fagprøve? Er det en mindre grad av utdannelse? Det jeg snakker om er barne og ungdomsarbeider. Jeg har en del praksis som ufaglært, som gjør at jeg kan få kompetansebevis ved et år på folkeuniversitetet. I tillegg til at jeg er i praksis. Jeg bare lurer på hvordan dette fungerer sammenlignet med et vanlig barne og ungdomsarbeider-opplegg? Og hva er kravene på hva man må ha vært igjennom i løpet av praksis? Jeg har f.eks jobbet i barnehage i over ett år, men jobbet bare med de største barna, så jeg har ikke skiftet bleier eller noe slikt. Jeg hadde heller aldri noe ansvar, og hadde aldri noe opplegg med barna. Anonymkode: 8f61c...1c3
stan Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 I videregående brukes kompetansebevis når det ikke er enten fulgt full læreplan eller enkelte fag er fritatt / ikke fullført. Det er da ofte elever som har god yrkesfaglig evne, men som strever med teoretiske fag, særlig matematikk. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 4 minutter siden, stan skrev: I videregående brukes kompetansebevis når det ikke er enten fulgt full læreplan eller enkelte fag er fritatt / ikke fullført. Det er da ofte elever som har god yrkesfaglig evne, men som strever med teoretiske fag, særlig matematikk. Det er ikke rett. Jeg har et kompetansebevis, og det er bare et "vitnemål" fra to år på yrkesfag. Anonymkode: 19baa...64e 1
stan Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke rett. Jeg har et kompetansebevis, og det er bare et "vitnemål" fra to år på yrkesfag. Anonymkode: 19baa...64e Kompetansebevis brukes når opplæringen IKKE kvalifiserer til vitnemål eller fag/svennebrev. Altså et "ufullstendig vitnemål". Se ellers udir: http://www.udir.no/Vurdering/Vitnemal-og-kompetansebevis/Artikler_vitnemal/foring-av-vitnemal-og-kompetansebevis-for-videregaende-opplaring-2016/1.-dokumentasjon-i-videregaende-opplaring/1.3-kompetansebevis/ 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 1 minutt siden, stan skrev: Kompetansebevis brukes når opplæringen IKKE kvalifiserer til vitnemål eller fag/svennebrev. Altså et "ufullstendig vitnemål". Se ellers udir: http://www.udir.no/Vurdering/Vitnemal-og-kompetansebevis/Artikler_vitnemal/foring-av-vitnemal-og-kompetansebevis-for-videregaende-opplaring-2016/1.-dokumentasjon-i-videregaende-opplaring/1.3-kompetansebevis/ Ja, og to år på yrkesfag kvalifiserer jo verken til vitnemål eller fagbrev. Det betyr ikke at man ikke har fulgt læreplanen eller hatt fritak. Anonymkode: 19baa...64e
Alan Smithee Skrevet 23. mai 2016 #6 Skrevet 23. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og to år på yrkesfag kvalifiserer jo verken til vitnemål eller fagbrev. Det betyr ikke at man ikke har fulgt læreplanen eller hatt fritak. Anonymkode: 19baa...64e Men du har deler av læreplanen som ikke er fullført, som også er et av alternativene som blir listet opp. Det er samme begrunnelse som når man ikke får vitnemål for å ikke ha bestått alle fagene i utdanningsplanen. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #7 Skrevet 23. mai 2016 1 minutt siden, Alan Smithee skrev: Men du har deler av læreplanen som ikke er fullført, som også er et av alternativene som blir listet opp. Det er samme begrunnelse som når man ikke får vitnemål for å ikke ha bestått alle fagene i utdanningsplanen. Læreplanen for vg1 og vg2 er jo fullført, og det er jo de årene som er på kompetansebeviset. Men læreplanene for en hel utdanning er ikke fullført nei. Anonymkode: 19baa...64e 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #8 Skrevet 23. mai 2016 Hvis du ikke har timer nok til å ta fagprøve, eller du mangler en eller flere eksamener så får du et kompetansebevis på hva du har hatt/gått igjennom. Det er et bevis på at du har hatt div. fag og praksis, men du har ikke oppnådd å få et yrke, i ditt tilfelle barne og ungdomsarbeider. Anonymkode: ce1fa...20a
Alan Smithee Skrevet 23. mai 2016 #9 Skrevet 23. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Læreplanen for vg1 og vg2 er jo fullført, og det er jo de årene som er på kompetansebeviset. Men læreplanene for en hel utdanning er ikke fullført nei. Anonymkode: 19baa...64e Og, siden du først får vitnemål etter fullført studieløp (dvs. VG3 for studiespesialiserende og fullført læretid eller tredje skoleår for yrkesfag), får du kompetansebevis i stedet for vitnemål.
stan Skrevet 23. mai 2016 #10 Skrevet 23. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, og to år på yrkesfag kvalifiserer jo verken til vitnemål eller fagbrev. Det betyr ikke at man ikke har fulgt læreplanen eller hatt fritak. Anonymkode: 19baa...64e Ja, om det utstedes "vitnemål" før opplæringen er fullført kalles dette også kompetansebevis. Men det er jo fortsatt det samme, før opplæringen er fullført kvalifiserer den ikke til vitnemål, men til kompetansebevis. Fra udir: Dette gjelder de som har fullført, men ikke bestått fastsatt opplæringsløp i Kunnskapsløftet fullført årstrinn, men ikke hele opplæringsløp i Kunnskapsløftet fullført ett eller flere fag eller deler av fag i videregående opplæring Praksiskandidater kan få fag-/svennebrev sammen med kompetansebevis dersom de ikke oppfyller kravene til vitnemål – se egen omtale av praksiskandidater. Dere kan utstede kompetansebevis etter behov på hvert nivå i opplæringen, uavhengig av om opplæringen er fullført og/eller bestått.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 1 minutt siden, Alan Smithee skrev: Og, siden du først får vitnemål etter fullført studieløp (dvs. VG3 for studiespesialiserende og fullført læretid eller tredje skoleår for yrkesfag), får du kompetansebevis i stedet for vitnemål. Ja, men "ikke er enten fulgt full læreplan eller enkelte fag er fritatt / ikke fullført" høres ut som om det ikke er fulgt full læreplan for de årene kompetansebeviset er for. Det er mulig jeg tolket det på en annen måte enn andre, men for meg fremsto den setningen som at man ikke har fullført alle fag for de årene kompetansebeviset er for. Anonymkode: 19baa...64e
Alan Smithee Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, men "ikke er enten fulgt full læreplan eller enkelte fag er fritatt / ikke fullført" høres ut som om det ikke er fulgt full læreplan for de årene kompetansebeviset er for. Det er mulig jeg tolket det på en annen måte enn andre, men for meg fremsto den setningen som at man ikke har fullført alle fag for de årene kompetansebeviset er for. Anonymkode: 19baa...64e Jeg skjønner hvorfor du tolker setningen slik du gjør, det gir mening, men det er ikke slik det er. Siden man normalt sett ikke får annet enn karakterkort for VG1 og VG2, vil et kompetansebevis uten fag fra VG3 bety at ingen fag fra dette året er bestått.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #13 Skrevet 23. mai 2016 Et øyeblikk siden, Alan Smithee skrev: Jeg skjønner hvorfor du tolker setningen slik du gjør, det gir mening, men det er ikke slik det er. Siden man normalt sett ikke får annet enn karakterkort for VG1 og VG2, vil et kompetansebevis uten fag fra VG3 bety at ingen fag fra dette året er bestått. Ja, jeg vet egentlig ikke hvorfor vi fikk utdelt kompetansebevis og ikke bare vanlig karakterkort på vg2. Anonymkode: 19baa...64e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå