AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Hva er reglene og forpliktelsene til NAV om jeg blir ung ufør? Jeg er i ferd med å få en diagnose nå, og tror jeg blir ung ufør om ikke lenge. Er det noen regler eller forpliktelser å forholde seg til som ung ufør? Feks. utenlandsreiser, jevnlig møter hos NAV, psykolog etc? Eller vil jeg være 'fri'? Bor i Oslo om det har noe å si.. " Lurer " Anonymkode: 94374...524
Gjest Lunasama Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Ung ufør er bare et tillegg du kan ha på f.eks uføretrygd eller AAP. De samme reglene vil fortsatte gjelde for hovedytelsen. Hvis du går på AAP vil det være aktivitetsplanen og avtalen med saksbehandleren din som gjelder. Har du har varig ufør så er du jo erklært varig ute av stand til arbeid helt eller delvis, og har dermed ingen forpliktelser til møter, behandling eller utenlandsbesøk.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 Så fort du blir ufør (spiller ingen rolle om det er ung eller ei), så slår NAV opp med deg. De forventer ingenting, og du har ikke krav på noe spesialbehandling (sniking i kø, saksbehandler el.) lenger. Anonymkode: 827c6...90b 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 Du blir fri, ingen forventninger eller forpliktelser til samfunnet resten av livet. Fryktelig trist tanke, forstår godt at mennesker blir deprimerte når de får vedtaksbrevet om innvilget uføretrygd i posten. Anonymkode: b34a5...fb7
Sirah Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så fort du blir ufør (spiller ingen rolle om det er ung eller ei), så slår NAV opp med deg. De forventer ingenting, og du har ikke krav på noe spesialbehandling (sniking i kø, saksbehandler el.) lenger. Anonymkode: 827c6...90b Du kan også få tillegget Ung Ufør på AAP og da har du samme plikter som en "ordinær" AAPer. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #6 Skrevet 24. mai 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er reglene og forpliktelsene til NAV om jeg blir ung ufør? Jeg er i ferd med å få en diagnose nå, og tror jeg blir ung ufør om ikke lenge. Er det noen regler eller forpliktelser å forholde seg til som ung ufør? Feks. utenlandsreiser, jevnlig møter hos NAV, psykolog etc? Eller vil jeg være 'fri'? Bor i Oslo om det har noe å si.. " Lurer " Anonymkode: 94374...524 Igjen så ikke ung ufør en egen ytelse.Det er et særtilegg.Så det vil si at hvis du er på AAP nå og får dette særtilegget så vil samme opplegget som du har nå gjelde.Det er først når du blir varig ufør at du ikke har aktivitetsplan,meldekort etc.Og når det er sagt så er det er heller ingen automatikk mellom diagnose og ytelse,eller alder og ytelse. Anonymkode: d75ee...60b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #7 Skrevet 24. mai 2016 Du kan ikke ta med ung uføretillegget hvis du flytter ut av Norge. Anonymkode: 13392...09e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå