Gå til innhold

lage papir


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest gjestekimmi

har lagt i vann småbiter av avispapir, det har blitt "grøt"- men hvor lenge skal det det stå i varm (hvor varm?) ovn?

hvordan hindre at det setter seg fast i formen? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sikkert mange måter å gjøre det på...

Men jeg bruker kjøkkenmaskinen (med knivbladene på). Vær obs på at knivbladene etterpå kan bli uskarpe til andre ting, enn å lage papir...

Først skal papiret i en makuleringsmaskin (all slags papir, men dette bestemmer du, etter hvilket resultat du vil oppnå). Eller du kan rive det i småbiter.

Ta en håndfull med papir opp i mikseren, og fyll deretter beholderen halvfull med vann. Miks så til massen er grumsete og bløt (5-10 min).

Så heller du massen i et plastkar og tilsetter mer vann.

Sil så massen gjennom en tynnmasket rist eller ramme med duk, og snu den ned mot et håndkle, eller annet underlag som suger.

Trykk luftbobler vekk med lett fuktet svamp.

Så kan du tilsette dekor om du vil, farge, krydder, eller forme massen. Dekor kan du også tilsette allerede i mikseren, eller i baljen med papiret.

Tørkes der det ligger, ikke i stekeovn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestekimmi

takk!!!

jeg har nemlig sett på barnetv, og der varmet de (tørket selvsagt) papiret i ovnen... og hadde det bare i en vanlig langpanne - uten at det satt seg fast.... kanskje er det bare på Kalle og Molo at dette lar seg gjennomføre :ler: (litt flau her nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...