Gjest Valhalla Skrevet 31. oktober 2004 #1 Skrevet 31. oktober 2004 Wow Dagbladet velger å trykke en slik artikkel, overraskende. http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/10/31/413010.html Professoren anslår nettotapet av hver innvandrer til Sverige til omkring 170.000 kroner for hele perioden innvandreren lever i landet. - Den type innvandring som har vært til Skandinavia de siste 20 år, løser ikke velferdsstatens problemer, slik mange politikere har hevdet. Tvert imot bidrar innvandringen til å forsterke problemene. .... Målet med det arbeidet jeg har gjort, har vært å skaffe frem faktiske tall i den vrimmelen av argumenter som de siste år har dukket opp i en hissig innvandringsdebatt, påpeker Storesletten. - Viktigst er det kanskje at min undersøkelse tar livet av påstanden om at velferdsstatens problemer kan løses ved hjelp av innvandring. Storesletten hevder at velferdsstatens pakke med høye skatter, høyt lønnsnivå og høy standard på de sosiale ytelser, sammen bidrar til å holde innvandrerne ute fra arbeidsmarkedet. Dermed bidrar dette også til å gjøre innvandringen til disse statene til et tapsprosjekt.
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2004 #2 Skrevet 31. oktober 2004 - For eksempel kunne det tenkes at arbeidsgivere som ansetter innvandrere, fritas for arbeidsgiveravgift de første fem år etter at en innvandrer kommer til Skandinavia. Tenker du støtter den også
Gjest Valhalla Skrevet 31. oktober 2004 #3 Skrevet 31. oktober 2004 Ja hvorfor ikke? I kombinasjon med det andre forslaget er jo det et glimrende forslag. Ingenting er så bra som at innvandrerne jobber og ikke snylter på staten.
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #4 Skrevet 1. november 2004 Ingenting er så bra som at innvandrerne jobber og ikke snylter på staten. Jo, det er langt bedre om ALLE jobber og slutter å snylte på staten, uavhengig om de er innvandrere eller ikke.
Gjest Valhalla Skrevet 1. november 2004 #5 Skrevet 1. november 2004 Jo, det er langt bedre om ALLE jobber og slutter å snylte på staten, uavhengig om de er innvandrere eller ikke. Dette er en tråd om innvandring, hvis du vil diskutere generell arbeidsløshet og trygdemisbruk får du ta det et annet sted.
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #6 Skrevet 1. november 2004 Dette er en tråd om innvandring, hvis du vil diskutere generell arbeidsløshet og trygdemisbruk får du ta det et annet sted. Vel, og tråden inneholder ingen problemstilling, så det er kanskje ikke så rart nesten ingen har svart på den.
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #7 Skrevet 1. november 2004 ja, og å dra inn noen som helst andre argumenter/nyanser enn akkurat at det koster 170 000 kr for en innvandrer søpler til tråden? Synes egentlig det virker logisk å i samme slengen lure på hva en nordmann bidrar med eller koster staten. Og så synes jeg ikke at 170 000 kr i snitt for all den tiden innvandreren er i landet (mange har jo vært her i flere generasjoner alt. Men 2. generasjon regnes vel ikke med?) er såååå mye penger, selv om det sikkert er sånn at enkelte grupper, feks asylsøkere som får avslag bidrar mye til "bare utgifter". Og selvsagt - bedre norskopplæring og jobbkvalifisering for de som får bli her og et arbeidsmarked som gir folk jobber de ER kvalifisert til er jo bare til det gode.
Gjest Valhalla Skrevet 1. november 2004 #8 Skrevet 1. november 2004 Han sier også at 170.000 er et forsiktig anslag i artikkelen hos aftenposten. Det viktigste her er at mens Usa tjener på innvandring har vi i Skandinavia enorme tap. Vi får inn de som er fornøyd med å leve på staten, Usa får inn de som har en drøm og vil jobbe hardt for å realisere den. Det tar også livet av den teorien at vi trenger innvandring fordi befolkningen eldes, da må det i tilfelle en helt annen innvandring til.
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #9 Skrevet 1. november 2004 Han sier også at 170.000 er et forsiktig anslag i artikkelen hos aftenposten. Det viktigste her er at mens Usa tjener på innvandring har vi i Skandinavia enorme tap. Vi får inn de som er fornøyd med å leve på staten, Usa får inn de som har en drøm og vil jobbe hardt for å realisere den. Det tar også livet av den teorien at vi trenger innvandring fordi befolkningen eldes, da må det i tilfelle en helt annen innvandring til. Begrunnelsen for å ta inn innvandrere er helt forskjellig for Norge og USA. I USA er det hovedsaklig egoistiske grunner for å hente inn innvandrere - det skal i stor grad dokumentere din evne til å forsørge deg selv og betale skatt for i det hele tatt å få "green card" - dessuten er sosiale støtteordninger for denne gruppen stort sett fraværende. I Norge tar vi hovedsaklig imot asylsøkere og de som får opphold på humanitært grunnlag. Med andre ord har vi ikke noe økonomisk motiv ved å la dem bo her. Det har aldri vært noen målsetning at denne innvandringen skal "lønne seg".
Gjest Valhalla Skrevet 1. november 2004 #10 Skrevet 1. november 2004 Netopp og det er en selvutslettende og idiotisk ide.
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #11 Skrevet 1. november 2004 Det er stor forskjell på arbeidsinnvandring (som vi vel ikke har i Norge, bortsett fra EU/EØS) og det å ta i mot flyktninger, ja. Det står også i artikkelen. Jeg tror også USA tar i mot kvoteflyktninger, hvis de i det hele tatt forholder seg til FN-veedtak. Men i tillegg har de en annen arbeidsinnvandringspolitikk enn oss. Jeg har selv bodd i land med mye større arbeidsinnvandring enn her, og vil påstå at integrering funker aller best for de som jobber(og gjennom dette blir kjent med språk og landets befolkning, i hvert fall deler av det), og i tillegg har et miljø rundt seg som også består i folk fra hjemlandet/kulturen (man føler seg mer hjemme i sin egen kultur, og i dette miljøet/bnettverket vil man også kunne får korreks o.l som man kanskje ville mangle om man var "alene" som innvandrer). Synes ikke man skal kreve av folk at de må gå i kofte og renne ned dørene til norske naboer om de ikke finner det naturlig. Dette er kanskje lettere å få til i "nybyggerland" som USA, Canada og Australia hvor det kun er en undertrykket minoritet som egentlig hører til i landet? Selv synes jeg arbeidsinnvandring er positivt, men da det ligger helt ulike årsaker til grunn for dette og flyktningpolitikk, kan man ikke erstatte det ene med det andre. Men man kan selvsagt gjøre noe med integrering og behandling av flyktninger og innvandrere generelt.
Gjest Valhalla Skrevet 1. november 2004 #12 Skrevet 1. november 2004 Selvsagt kan man erstatte det ene med det andre, hvorfor mener du at det skulle være umulig? Dessuten må vi ikke ta inn flyktninger, det er fullt mulig å nekte. Flyktninger er en forsvinnende liten del av de som kommer hit uansett så der ligger ikke hovedproblemet.
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #13 Skrevet 1. november 2004 Netopp og det er en selvutslettende og idiotisk ide. Selvfølgelig - ifølge logikken hos en person som kun tenker på egen vinning og velbefinnende. Heldigvis er det ikke alle som er slik.
Gjest Valhalla Skrevet 1. november 2004 #14 Skrevet 1. november 2004 Selvfølgelig - ifølge logikken hos en person som kun tenker på egen vinning og velbefinnende. Heldigvis er det ikke alle som er slik. Der tar du feil. Jeg tenker på min nasjon og mitt folks vinning og velbefinnende. Altså er jeg ikke egoist som du hevder. Hvor mange folk kan man ta inn i båten før man selv begynner å ta inn vann? Hadde det ikke vært en bedre ide å prøve å redde den andre båten?
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #15 Skrevet 1. november 2004 men hvem er "mitt folk"...? Jeg vil ikke være nordmann for enhver pris, i hvert fall ikke identifiseres med en del holdninger og levemåter som "nordmenn" utøver. jaja, ingen vits i å kverulere for mye. Jeg synes et så rikt land som vårt burde ha råd til ikke-lønnsomme innvanderere også, jeg. Jeg vil ikke bo i et samfunn som ikke har som grunntanke at det er fint å hjelpe andre enn seg selv. Når det er sagt mener jeg også at man bør endre asylpolitikken slik at folk som helt klart utnytter systemet får kortere opphold her, samt legge til rette for at folk som får bli i landet får den hjelpen /de kvalifikasjonene de trenger til (helst) å klare seg selv. Når det gjelder hvem som har rett til eller behov for å få bli her synes jeg det virker som mange ikke forholder seg til at det faktisk er mange steder i verden det er helt for jævlig å leve selv om landet ikke er i noen akutt krise/krigssituasjon. Man kan være oppgitt over asylsøkere som ikke vil reise hjem etter avslag, men samtidig skjønner jeg at folk ikke vil tilbake til fattigdom forbi sultgrensa, undertrykkelse, at barna dine ikke får mulighet til å gå på skole og at flere av dem dør før de vokser opp, til arbeidsledighet på over 50 %, til slavelønninger og arkaiske rettsystemer. For meg er ikke dette noen enkel problemstilling. Og det har ingen verdens ting med arbeidsinnvandring å gjøre. (og ellers burde jeg vel hatt et navn... jeg har skrevet et par andre innlegg her også)
Gjest Anonymous Skrevet 1. november 2004 #16 Skrevet 1. november 2004 Der tar du feil. Jeg tenker på min nasjon og mitt folks vinning og velbefinnende. Altså er jeg ikke egoist som du hevder. Hvor mange folk kan man ta inn i båten før man selv begynner å ta inn vann? Hadde det ikke vært en bedre ide å prøve å redde den andre båten? Som et av verdens rikeste land blir det meningsløst å snakke om en båt som "tar inn vann". Forøvrig er det alltid greit å sette to svake grupper opp mot hverandre.
Donnie Darko Skrevet 1. november 2004 #17 Skrevet 1. november 2004 En veldig besnærende analogi men det er allikevel dette utsagnet som viser i hvilken målestokk din tankevirksomhet befinner seg i. Du tenker i en liten skala. Jeg vil heller si at i denne verden så befinner vi oss alle sammen i samme båt. Før så fantes det en konge på hver haug her i Norge men samfunnet utviklet seg og riker ble samlet til ett. Denne utviklingen har vist seg å gjelde de fleste andre steder på kloden. Det er jo da naturlig og logisk å tenke at denne utviklingen vil fortsette og at Europa vil bli samlet til en nasjon og etterhvert verden til en nasjon. (selvom dette nok er vanskelig og tro i den nåværende situasjon) Alt det vi mennesker fortar oss har ringvirkninger. Planetens tilstand er nå faktisk i en såpass alvorlig tilstand at man må etterhvert bli nødt til å samarbeide for å kunne forsikre oss om at vi skal kunne fortsette å leve her. På tross av dine beste forsøk så er jeg faktisk enig med deg i en ting. Man må begynne å reparere det som allerede er ødelagt. U-landene må hjelpes til utvikling men å tro at kapitalismen skal snu på fjøla og ettergi gjeld og trekke seg ut av en meget lønnsom slavevirksomhet er å være naiv. Alt dette henger faktisk sammen med innvandringen som du oppfatter som et problem for vår nasjon. Jeg er også enig i at asylpolitikken er helt håpløs men å kaste dem ut er kun å flytte på et problem som da vil fortsette å eksistere og etterhvert vil komme tilbake på oss selv. Jeg skal ikke sitte å påstå at jeg har løsningen på dette problemet det får noen andre kvalifiserte ha som oppgave.
Gjest Valhalla Skrevet 1. november 2004 #18 Skrevet 1. november 2004 Bare for å ta det siste du skrev. Jeg er ikke for "å kaste dem ut" eller repatriering. Jeg er for å stoppe den innvandringen som kommer nå og som ikke er lønnsom og som på sikt vil true vår nasjons velstand og sikkerhet. Da kan arbeidet med assimilering begynne. Dine tanker om Europa eller verden som en nasjon er for meg en uhyrlig tanke. Vi har vært underlagt andre folkeslag før og det førte til at vi ønsket en egen nasjon for vårt folk noe som er et helt naturlig menneskelig ønske.
Amber Skrevet 1. november 2004 #19 Skrevet 1. november 2004 Jeg er så lei av dere som er så fordømt sosialistisk..."vi må hjelpe alle vanskeligstilte her i verden..." I utgangspunktet liker jeg ikke at alle skattepengene våre skal gå til å brødfø asylsøkere som enten har fått avslag (de oppholder da seg her alikevel og lever på oss) eller flyktninger som venter på asyl i mange år og hverken jobber eller lærer seg norsk. Hvorfor skal Norge ta imot så mange? Andre land har et visst antall de tar imot men her til lands har jeg inntrykk at at det knapt finns noen øvre grense. Ok, så er vi et av verdens rikeste land. Men hvordan bruker vi midlene våre? Jeg synes i utgangspunktet de bør komme oss nordmenn til gode. Vi kan da ikke ta ansvar for alle andre som har det fælt? Kall meg egoistisk, men jeg synes dette landet bør begynne og tenke nettopp litt mer egoistisk. De midlene som hvert år blir satt av til slike ting som nevnt over, og div gaver ol. som blir gitt til ymse statsledere i krigsherjede land er altfor høy.
Gjest Valhalla Skrevet 1. november 2004 #20 Skrevet 1. november 2004 eller flyktninger som venter på asyl i mange år og hverken jobber eller lærer seg norsk. Flyktninger er ikke asylsøkere. Reelle flyktninger er ikke så mange det er asylsøkende lykkejegere og familiegjenforening som utgjør den største strømmen av innvandrere. Hvorfor skal Norge ta imot så mange? Andre land har et visst antall de tar imot men her til lands har jeg inntrykk at at det knapt finns noen øvre grense. Ja det kan man spørre seg om. Det var vel i år 2001 at Japan tok imot hele 15(!) asylsøkere, ganske rart med tanke på at de er et svært rikt land med millionvis fler mennesker enn Norge. Ok' date=' så er vi et av verdens rikeste land. Men hvordan bruker vi midlene våre? Jeg synes i utgangspunktet de bør komme oss nordmenn til gode.[/quote'] Det burde være en selvfølge, men desverre er det ikke slik. Vi har i tillegg tvungen u-hjelp gjennom skatten som går til å opprettholde lederes fete bankkontoer. Er ikke greit med ledere som Bondevik som kun er opptatt av å sole seg i glansen av mer mektige ledere og sikre seg en internasjonal posisjon etter han er ferdig som sjefsutnytter av det norske folk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå