AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #21 Skrevet 23. mai 2016 Har du ikke vært i tiltak engang disse årene? Du må jo teste atbeidsevnen din. Anonymkode: a17b5...fdd 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #22 Skrevet 23. mai 2016 Ingenting som het AAP før 2010 Før det var det attføring, rehabilitering og tidsbegrenset ufør. Anonymkode: 2c878...c4e 1
Pipaluk Skrevet 23. mai 2016 Forfatter #23 Skrevet 23. mai 2016 da hadde jeg det som kaltes medisinsk rehabiliteringspenger. Så ble det nav
Pipaluk Skrevet 23. mai 2016 Forfatter #24 Skrevet 23. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du får et vedtak om forlengelse som hun ikke vet om? Min AAP går ut samtidig som din, og jeg fikk et brev om forlengelse i posten på fredag. Anonymkode: 17aea...437 Ja det hadde jo vært fantastisk om det skjedde uavhengig av henne:)
Pipaluk Skrevet 23. mai 2016 Forfatter #25 Skrevet 23. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke vært i tiltak engang disse årene? Du må jo teste atbeidsevnen din. Anonymkode: a17b5...fdd Jeg var helt invalidisert av sykdom helt til 2012. Da begynte jeg for alvor å teste arbeidsevnen min. Jeg deltok på noen praksiser, men det ga meg ikke noe pekepinn på hva det ville si å jobbe 50 prosent da jeg fikk minmalt med arbeidsoppgaver der. Jeg har høyere utdanning og jeg fikk praksis var tilpaset min utdanning. på to av plassene ble veilederen sykemeldt, og de kunne av forståelige grunner ikke sette meg til hva som helst som praktikant. Etter det har jeg jobbet en del frivillig i Røde Kors. Først og fremst for å ha en aktivitet og få en pekepinn på hva jeg klarer. Klarte omsider å få meg en deltidsjobb i fjor, etter å ha søkt ørten jobber jeg ikke var kvalifiert til. Dette vil saksbehandler at jeg skal slutte med, da det ikke er en fast jobb. Så da skal jeg heller på jobbklubb og få hjelp til å skaffe meg en fast jobb der. Med så mange hull i CVen og liten jobberfaring, hvordan skal jeg klare å hoppe inn i en fast jobb sånn rett uten videre? Men først og fremst må jeg få klarhet i om jeg er ferdig avklart eller ikke. Ved forrige vedtak var jeg langt fra avklart.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #26 Skrevet 24. mai 2016 Dokumentasjon fra fastlege er ikke nødvendigvis bra nok. Nav vil helst ha dokumentasjon fra spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: f768e...f29 2
himmeloghav Skrevet 24. mai 2016 #27 Skrevet 24. mai 2016 (endret) 20 timer siden, Pipaluk skrev: forsøkte å ringe idag, men kom ikke frem på telefonen, Kanskje jeg bare skal gå ned dit. Skaff deg bankid hvis du ikke har det. Du kan sende melding skriftlig til nav på din side. Da skal du få svar innen 5 dager. Greit å ha dette skriftlig siden det er viktig. Endret 24. mai 2016 av himmeloghav 1
Pipaluk Skrevet 24. mai 2016 Forfatter #28 Skrevet 24. mai 2016 fikk vedtak om stans av AAP jeg nå. Begrunnelse av at arbeidsevnevurdering ikke var foretatt. Nå er det knapt en uke igjen, hvorfor må jeg må vedtaket så sent? Hvordan får jeg en slik arbeidsevnevurdering? Skjer det på en jobbklubb? Bør ikke det spesifiseres ytterligere? Jeg føler at hjernen min ikke fungerer for tiden, og at jeg sliter med å huske ting. Er det bare jeg som synes dette var uklart? NAV har foreløpig ikke vurdert om du fyller vilkårene for videre unntak fra fire-års regelen etter utløp av ditt vedtak 31. mai 2016. Du fyller derfor ikke vilkårene for videre unntak fra maksimal stønadsperiode, se folketrygdloven § 11-10, jf. forskrift om arbeidsavklaringspenger § 2. Hvis en slik vurdering blir foretatt og du fyller vilkårene for unntak, vil arbeidsavklaringspengene bli forlenget videre fra og med stansdato. Dersom du skal framsette krav om uføretrygd kan vi forlenge arbeidsavklaringspengene når ditt NAV kontor har godkjent ny arbeidsevnevurdering og krav om uføretrygd er mottatt. Dersom ditt NAV kontor vurderer at du er ferdig avklart til å søke arbeid, kan du innvilges arbeidsavklaringspenger i inntil tre måneder mens du søker arbeid. Vedtak om ytelser er behandlet av NAV Forvaltning Akershus 01.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #29 Skrevet 24. mai 2016 16 timer siden, Pipaluk skrev: Ja det hadde jo vært fantastisk om det skjedde uavhengig av henne:) Du er nok ikke avklart. Høres ut som du kan kreve forlengelse siden du ikke er avklart. Veilederen min og saksbehandleren min sier at enten går jeg på aap eller uføretrygd. Jeg tror ikke de avviser folk med helseutfordringer. Vi har jo vanskeligere for å skaffe oss jobb enn andre. Vi stiller på en måte bakerst i køen. Anonymkode: 062ee...157 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #30 Skrevet 24. mai 2016 Fordelen med å ringe NAVs sentralbord, fremfor å gå på lokalkontoret, er at det er lettere å få kontakt med en person som har riktig kompetanse. Det er veldig rart at de ikke sender med noe informasjon om arbeidsevnevurdering, da dette tydeligvis er noe du mangler. Lykke til i hvert fall, håper det ordner seg for deg. Gradert ufør er nok veien å gå, men du burde gå igjennom et ordentlig opplegg for vurdering av restarbeidsevne først, det må du få satt igang. Anonymkode: 17aea...437
Angelheart2 Skrevet 24. mai 2016 #31 Skrevet 24. mai 2016 Ok. Slik det står i brevet du har fått fra Forvaltning så er det ikke her utarbeidet noen arbeidsevnevurdering som dokumenterer at du fyller vilkårene til å få AAP videre utover de 4 årene som er maxtid. Det er lokalkontoret/veilederen din som utarbeider denne arbeidsevnevurderingen, basert på den dokumentasjonen som finnes i saken din fra bla. lege, tiltaksarrangører og/eller andre aktuelle. For å få AAP utover 4 år er det strenge krav. Du må blant annet stå i tiltak eller aktiv behandling som har som mål å få deg ferdig avklart eller frisk nok til arbeid. Dersom veilederen din har gitt deg tilbakemelding om at du ikke fyller vilkårene for videre AAP, så har du vel fått en begrunnelse? Det er ofte ikke nok bare med en legeerklæring, det MÅ være aktivitet også. Jeg syns jo du har gått uhorvelig lenge på avklaring uten at du har fått en ferdig avklaring mot det ene eller det andre. Hvilke type tiltak har du vært i og hva konkluderer disse med? Hvilken type behandling og/eller utredning er du inne i nå? For noen så er rett og slett ikke AAP rett stønad, fordi de ikke fyller vilkårene. Kanskje det for deg rett og slett er sosialstønad som er løsningen? 4
Pipaluk Skrevet 24. mai 2016 Forfatter #32 Skrevet 24. mai 2016 Jeg har vært i tiltak jeg. Jeg går også i behandling, men behandleren har ikke riktig utdannelse til at det ble godkjent av NAV. Så nå fant jeg omsider en psykolog som jeg er til vurdering hos med tanke på gruppeterapi. Saksbehandler ringte meg og sa at jeg kunne få mer AAP hvis jeg fikk en dokumentasjon fra han om at jeg fikk plass i gruppe. Den vurderingen vil ikke han ta før fem samtaler, og det vil ta lengre tid enn en uke. det er stans av AAP fra den 31 mai. Tiltakene jeg har vært på har vært praksisplaser og frivillig aktivitet. Jeg har vært på tre praksisplasser men manglet erfaring til å få jobb der. Jeg har også en sjelden utdanning som ikke gir meg all verdens muligheter i arbeidslivet.i fjor fant jeg tilfeldigvis en deltidsjobb som har gitt meg en liten pekepinn på hva jeg klarer av arbeid. Det får jeg ikke lov til av NAV lenger, da det ikke er en jobb som kan gi utsikter til fast jobb. Det holder tydeligvis ikke å argumentere med at det bra å ha arbeidserfaring etter så mange år hvor jeg har vært ute av arbeidslivet. Heller ikke at det kan gi meg en aktuell referanse som jeg kan bruke når jeg skal søke andre jobber. spørsmålet er jo om jeg er ferdig avklart eller ikke? Når saksbehandler henviser til at rådgivende lege har sett på dokumentasjonen som foreligger og mener at jeg ikke har nedsatt funksjonsevne i noen grad, og jeg blir oppfordret til å dra på jobbklubb så oppfatter jeg jo det sånn at jeg er ferdig avklart.
Angelheart2 Skrevet 24. mai 2016 #33 Skrevet 24. mai 2016 Jeg synes også det høres ut som du er ferdig avklart. Det at du ikke har jobb er ikke nok til å motta AAP. Du sier du har hatt praksisplasser som ikke har ført til jobb pga utdanning, da har det ikke noe med helse å gjøre og dermed fyller du ikke vilkårene for AAP. Om behandlingen din godkjennes kommer bla. an på om det er en behandling som har som mål å gjøre deg frisk eller om det er en såkalt vedlikeholdsbehandling. Mange ganger går man jo til psykolog/behandler for å kunne fungere i hverdagen, ikke nødvendigvis fordi den behandlingen gjør deg frisk. Vedlikeholdsbehandling er ikke godkjent aktivitet når det er snakk om avklaring. Det høres for meg ut som om du kanskje heller burde søke dagpenger? Svarte for øvrig ikke på spørsmålet ditt tidligere, ser jeg. Ja, AAP kan bli stanset uten vedtak, fordi du allerede har fått et vedtak som er tidsbegrenset. Da trenger du ikke noe nytt vedtak fordi det gamle går ut på dato. Det blir altså ikke stanset, det bare utløper fordi du ikke fyller vilkårene for en forlengelse. 4
Pipaluk Skrevet 24. mai 2016 Forfatter #34 Skrevet 24. mai 2016 ok, vet dere hvor mye jeg kan få i dagpenger? eller sosialpenger?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #35 Skrevet 24. mai 2016 1 time siden, Pipaluk skrev: ok, vet dere hvor mye jeg kan få i dagpenger? eller sosialpenger? Det må du ta opp med NAV, da jeg regner med at du ikke vil legge ut all økonomisk info her. Hvis AAP sannsynligvis blir forlenget etter den nye behandleren kommer med en erklæring, kan du få AAP i mellomtiden også. Dette kan ditt lokale NAV-kontor hjelpe deg med. Anonymkode: 17aea...437
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #36 Skrevet 24. mai 2016 2 timer siden, Pipaluk skrev: ok, vet dere hvor mye jeg kan få i dagpenger? eller sosialpenger? Dagpenger har du ikke krav på og det er ikke sånn at Nav stopper AAPen din uten vedtak. Du har fått et vedtak med en utløpsdato,og den datoen nærmer seg. Anonymkode: 9efdd...906 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #37 Skrevet 24. mai 2016 Hei, Nå har jeg lest tråden din og første som slår meg at jeg er meget overrasket over alle dine år på både den gammle ordningen og AAP. Du burde hvert ferdig avklart for lengst. Avklaringsprosessen er det viktig både du og NAV deltar aktivt i. Personlig mener jeg altfor mange havner i AAP for lett og det har blitt en samle ytelse. Arbeidsavklaringspenger er en midlertidig ytelse for dem som har fått arbeidsevnen nedsatt med minst 50% på grunn av sykdom, skade eller lyte. Hovedregelen er at ytelsen kan gis inntil 4 år og unntak i helt særskilte tilfeller. Ved forlengelse skal man kunne sannsynliggjøre godt at akkurat den type behandling eller tiltak man er i nå, vil gjøre enn ferdig avklart eller i en jobb. AAP ytelsen er ikke for folk som bare sliter med å få seg jobb, da er riktig bistand sosialhjelp med oppfølging derifra. Du har tydeligvis hvert i gammel og ny ordning og derfor fått endel ekstra tid. Når man er ferdig avklart så kan resultatet være et av tre: 1. Være i en jobb som du kan fungerer i tross din helsetilstand. 2. Gradert eller full uføretrygd (ved gradert kombinere med jobb som nevnt ovenfor) 3. Sosialhjelp Sistnevnte (sosialhjelp) er for folk som er ferdig avklart, som har arbeidsevne men som ikke finner seg jobb/ikke gidder. Dersom du mener at du har varig nedsatt arbeidsevne med minst 50% bør du søke uføretrygd. Har man varig nedsatt arbeidsevne med minst 50% så er villkårene for uføretrygd oppfylt. Du kan få gradert uføretrygd helt ned til 40% om du kommer fra AAP. Du har ikke fått den nye arbeidsevnevurderingen enda slik jeg forstår? men den kommer vel snart. Husk at du kan søke uføretrygd selv om saksbehandler mener du ikke har varig nedsatt arbeidsevne, men da er det viktig med god dokumentasjon. Igjen, jeg reagerer på at du ikke har fått en endelig avklaring enda, forutsatt at du har gitt alle opplysninger i saken. Søker du uføretrygd og får avslag. har du både klagemuligheter og kan bringe saken inn for trygderetten. For meg virker det som om du har fått mye dårlig behandling av din saksbehandler, føler du deg i en fastlåst situasjon i NAV jungelen - anbefaler jeg deg å klage til sivolombudsmannen. De er gode på treg og dårlig saksbehandling i NAV og kan hjelpe deg videre. Husk å legg frem saken ryddig og saklig. https://www.sivilombudsmannen.no/ Du bør tenke igjennom følgende: Har du mulighet til å jobbe helt eller delvis? Ut ifra alle disse årene med gammel ordning og AAP, mener du og legen (også helst andre spesialister fra ditt sykdomsfelt) at du har varig nedsatt arbeidsevne i noen grad? Du lurer også på ting vedrørende sosialhjelp: Dersom du havner her, vil du få dekket livsoppholdsytelse etter kommunnes satser (i Oslo ligger dette på ca 6400) Dette skal dekke mat, klær, telefon osv. Husleie kommer utenom og i tillegg til dette beløpet. Med andre ord ikke noe å skryte av. Spør gjerne mer viss det er noe. Anonymkode: d8b99...d3b 6
Pipaluk Skrevet 24. mai 2016 Forfatter #38 Skrevet 24. mai 2016 Tusen takk for 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Nå har jeg lest tråden din og første som slår meg at jeg er meget overrasket over alle dine år på både den gammle ordningen og AAP. Du burde hvert ferdig avklart for lengst. Avklaringsprosessen er det viktig både du og NAV deltar aktivt i. Personlig mener jeg altfor mange havner i AAP for lett og det har blitt en samle ytelse. Arbeidsavklaringspenger er en midlertidig ytelse for dem som har fått arbeidsevnen nedsatt med minst 50% på grunn av sykdom, skade eller lyte. Hovedregelen er at ytelsen kan gis inntil 4 år og unntak i helt særskilte tilfeller. Ved forlengelse skal man kunne sannsynliggjøre godt at akkurat den type behandling eller tiltak man er i nå, vil gjøre enn ferdig avklart eller i en jobb. AAP ytelsen er ikke for folk som bare sliter med å få seg jobb, da er riktig bistand sosialhjelp med oppfølging derifra. Du har tydeligvis hvert i gammel og ny ordning og derfor fått endel ekstra tid. Når man er ferdig avklart så kan resultatet være et av tre: 1. Være i en jobb som du kan fungerer i tross din helsetilstand. 2. Gradert eller full uføretrygd (ved gradert kombinere med jobb som nevnt ovenfor) 3. Sosialhjelp Sistnevnte (sosialhjelp) er for folk som er ferdig avklart, som har arbeidsevne men som ikke finner seg jobb/ikke gidder. Dersom du mener at du har varig nedsatt arbeidsevne med minst 50% bør du søke uføretrygd. Har man varig nedsatt arbeidsevne med minst 50% så er villkårene for uføretrygd oppfylt. Du kan få gradert uføretrygd helt ned til 40% om du kommer fra AAP. Du har ikke fått den nye arbeidsevnevurderingen enda slik jeg forstår? men den kommer vel snart. Husk at du kan søke uføretrygd selv om saksbehandler mener du ikke har varig nedsatt arbeidsevne, men da er det viktig med god dokumentasjon. Igjen, jeg reagerer på at du ikke har fått en endelig avklaring enda, forutsatt at du har gitt alle opplysninger i saken. Søker du uføretrygd og får avslag. har du både klagemuligheter og kan bringe saken inn for trygderetten. For meg virker det som om du har fått mye dårlig behandling av din saksbehandler, føler du deg i en fastlåst situasjon i NAV jungelen - anbefaler jeg deg å klage til sivolombudsmannen. De er gode på treg og dårlig saksbehandling i NAV og kan hjelpe deg videre. Husk å legg frem saken ryddig og saklig. https://www.sivilombudsmannen.no/ Du bør tenke igjennom følgende: Har du mulighet til å jobbe helt eller delvis? Ut ifra alle disse årene med gammel ordning og AAP, mener du og legen (også helst andre spesialister fra ditt sykdomsfelt) at du har varig nedsatt arbeidsevne i noen grad? Du lurer også på ting vedrørende sosialhjelp: Dersom du havner her, vil du få dekket livsoppholdsytelse etter kommunnes satser (i Oslo ligger dette på ca 6400) Dette skal dekke mat, klær, telefon osv. Husleie kommer utenom og i tillegg til dette beløpet. Med andre ord ikke noe å skryte av. Spør gjerne mer viss det er noe. Anonymkode: d8b99...d3b Tusen takk for gode råd:) dette med arbeidsevne vurdering har ikke blitt nevnt før nå. Hva går det spesifikt ut på? Jeg har hatt oppfølging av NAV i et tiltak som baserer seg på å få folk med helseutfordringer inn i jobb. Jeg ble kronisk syk allerede i studietiden så jeg har ikke noen jobb å falle tilbake på. Så her har instansene samarbeidet dårlig. Det er jo klart at det blir ekstra komplisert når en søker AAP over unntak. Det har de vel ikke så mye erfaring med. Så fant jeg utrolig nok en deltidsjobb i fjor som gir meg noe arbeidserfaring jeg kan bruke senere. Det vil ikke NAV at jeg skal arbeide med, da de i følge dem , ikke gir utsikter til fast jobb. Jeg kunne forstått det hvis det var snakk om dårlig kunst eller å selge dikt, men en jobb i utdanningsetaten er vel ikke så aller verst? Fastlegen nevnte dette med å søke gradert utfør, sammen med de medisinske opplysningene han sendte. Jeg har som sagt vært i systemet siden 2006, med masse helseproblemer. Slik som det er nå klarer ikke jeg en 100 prosent jobb og jeg må ta mange hensyn i forhold til helsa. Saksbehandler henviser hele tiden til vurderende nav-lege som ikke finner noe som helst grunnlag for at jeg har nedsatt helse til noe som helst yrke. Derfor ønsker hun at jeg drar på jobb-klubb. Jeg føler at hjernen min ikke helt fungerer. Jeg er stresset og oppjaget og klarer ikke å huske hva jeg har lest. Er det bare meg eller er dette vedtaket litt rotete skrevet?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #39 Skrevet 24. mai 2016 4 timer siden, Pipaluk skrev: eller sosialpenger? Dekket husleie, strøm og livsopphold på 5850,-. Støtte til julegaver, klær til sommer og vinter og ellers slike ting kan innvilges om du søker spesielt om det. Du kan også søke om støtte til andre ting som tannlege osv. Anonymkode: 2af01...fb9 2
Pipaluk Skrevet 24. mai 2016 Forfatter #40 Skrevet 24. mai 2016 jeg må nok bruke opp oppsparte midler før jeg går til sosialkontoret. Etter det må jeg leve på sparebluss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå