AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Fylte 18 og skifter bank til DnB. Hvordan funker det? Bør jeg ha flere kort? Ser det er noe som heter hvitt studentkort. Kommer det noen årsavgifter eller lignende når jeg melder meg inn i DnB? Anonymkode: 4b63c...a48
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Du bør ha så mange kort som du kan få. Jeg mener de hvite kortene er gratis, men dette er godt opplyst på deres nettsider, og de har døgnåpen chat og telefonnummer. Kommer ikke til å google det for deg. Hvis du ikke er student er DnB svindyre. Foretrekker også Skandiabanken. Jeg ville anbefalt deg å skaffe deg følgende kredittkort i tillegg til VISA og MasterCard fra DnB (fint med to på ferie, hvis et blir spist av minibanken eller noen stjeler det ene, kredittkort er alltid å foretrekke): Bank Norwegian (5% på flyreiser, 1% av alt annet, utbetales i CashPoint Flexi Visa (4% på bensin, klær, sport eller elektronikk, trekkes fra neste faktura) Ya Bank (Varierende bonuser, trekkes fra nåværende faktura eller neste dersom det var mot slutten) Skandiabanken sitt MasterCard (50 kroner i årsavgift, men desidert laveste rente, bra hvis man er blakk) 365Direkte (3.65 prosent på bensinstasjoner (+noen øre per liter på Esso), klær, og sko, trekkes fra faktura) Ville styrt unna SAS-kortene, de er svindyre.
Million Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bør jeg ha flere kort? Anonymkode: 4b63c...a48 Har du inntekt, da? Du greier deg med et vanlig hvitt bankkort hvis du bare lever på en fattig studentinntekt. Ingen vits å begynne med kredittkort i en alder av 18, det bærer fort galt avsted. Du har vel sett på Luksusfellen på TV3? 2
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 Et øyeblikk siden, Million skrev: Har du inntekt, da? Du greier deg med et vanlig hvitt bankkort hvis du bare lever på en fattig studentinntekt. Ingen vits å begynne med kredittkort i en alder av 18, det bærer fort galt avsted. Du har vel sett på Luksusfellen på TV3? Det er mye billigere med kredittkortgjeld enn med inkassogjeld. En student får vel neppe mer enn 10-20000 per kort, og da blir det jo ikke mer enn en 50-70 000 i kreditt. Det kan du betjene ved å jobbe tre dager i måneden.
Million Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 5 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Det er mye billigere med kredittkortgjeld enn med inkassogjeld. En student får vel neppe mer enn 10-20000 per kort, og da blir det jo ikke mer enn en 50-70 000 i kreditt. Det kan du betjene ved å jobbe tre dager i måneden. Nå må du slutte med de hårreisende og idiotiske svarene dine! Skjønner du ikke selv hvor dum du høres ut? Du gir ikke en 18 åring "råd" om å skaffe seg så mange kort som mulig! Jeg har begynt å stadig oftere scrolle forbi svarene dine i tråder, for de er som regel uten noe fornuftig grep i det hele tatt. 3
Sissan1 Skrevet 24. mai 2016 #6 Skrevet 24. mai 2016 Du klarer deg med ett kort som gir deg tilgang på lønns-/brukskontoen din, så lenge du har en relativt enkel økonomi/lav inntekt. Du bør ha flere kontoer - sparekonto/reservekonto som et minimum i tillegg til lønns/brukskontoen din. Der setter du av penger så du har til ferie, ting du ønsker deg, gaver til bursdager og jul, og andre ting du "må" ha penger til på kort varsel. På den måten ser du ikke at du har pengene når du er i minibanken, og det er ikke så lett å bruke pengene på ting og tang. Har du abonnement på Spotify/betaler mobiltelefonen og månedskortet selv osv. kan det være lurt å lage seg en "regningskonto" også - som alle sånne ting trekkes fra. Dit setter du penger fast hver måned fra studielån/lønn. På lønnskontoen, som bankkortet ditt er knyttet til, har du bare pengene du kan bruke til hva du vil. Det koster ikke noe å ha flere kontoer i en bank, og det er lett å overføre penger mellom kontoene via app, så det er ikke noe stress å sette av heller litt mer enn for lite til sparing/regninger. Og så lærer du deg en sunn økonomistyring tidlig. Kredittkort ville jeg ikke fått meg før jeg hadde fast jobb. For at det skal lønne seg med kredittkort med rentene vi har nå, må du bruke ganske mye penger. Dessuten må du være bankers sikker på at du kan betale HELE kredittkortregningen til forfall - ellers er kredittkort skikkelig dårlig business, og bare en måte å kjøpe ting du egentlig ikke har råd til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå