Stjerne Skrevet 31. oktober 2004 #1 Skrevet 31. oktober 2004 Hei. Holder på med mitt første spede forsøk på å lage en hjemmeside. Jeg skal ha en meny til venstre, og når du trykker på linkene der, skal det linken peker på komme opp i et felt til høyre i bildet - altså ikke i en ny side. Jeg har delt inn siden min i tre div-elementer; overskrift, meny og innhold, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det som tilhører hver link til å vises i "innhold-div-elementet", og ikke i en ny side.... Ble dette forståelig...? Noen som kan hjelpe? Stjerne
Gjest Lea Skrevet 31. oktober 2004 #2 Skrevet 31. oktober 2004 Du må nok bruke frames for å få til dette. Hvilket progam redigerer du i?
Stjerne Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter #3 Skrevet 31. oktober 2004 Er du sikker...? Mener å ha hørt at dette skal gå an uten frames. Jeg skriver alt i notepad.
Gjest Lea Skrevet 31. oktober 2004 #4 Skrevet 31. oktober 2004 Hmm.. da er jeg ikke sikker på hvordan det kan gjøres. Dette går i alle fall fint an med frames, men hvis du ikke vil bruke frames har jeg ingen aning.
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2004 #5 Skrevet 31. oktober 2004 Er du sikker...? Mener å ha hørt at dette skal gå an uten frames. Jeg skriver alt i notepad. Bruk tabeller. Lag en helt ny side når du trykker linken. Si at du har linkene på venstre side, og et bilde på høyre side. En annen link skal vise noe annet på høyre side. Last ned en helt ny side som innholder linkene i venstre side, i tillegg viser et annet bilde på høyre side. Hmm..håper du forstod
Gjest Lea Skrevet 31. oktober 2004 #6 Skrevet 31. oktober 2004 Siste gjest: Mener du da at menyen må legges inn på alle sidene? I såfall er det lurt å lage en mal og bruke "lagre som.." slik at elementene kommer på samme sted på alle siden. Ulempen er jo at alle sidene må redigeres hvis noe skal endres på menyen. Eller misforsto jeg deg?
Gjest Anonymous Skrevet 31. oktober 2004 #7 Skrevet 31. oktober 2004 Siste gjest: Mener du da at menyen må legges inn på alle sidene? I såfall er det lurt å lage en mal og bruke "lagre som.." slik at elementene kommer på samme sted på alle siden. Ulempen er jo at alle sidene må redigeres hvis noe skal endres på menyen. Eller misforsto jeg deg? Neida, du forstod riktig. Ulempen du nevnte har du helt rett i også. Men hvis hun ikke vil bruke frames blir ser jeg ikke noe særlig annen løsnin. Da må h*n i så fall lære seg php eller javascript
Gjest Lea Skrevet 31. oktober 2004 #8 Skrevet 31. oktober 2004 OK, da er vi enige. Til slike ting fungerer utvilsomt frames bedre enn tabeller. Men tabeller er en grei løsning om man vil bruke litt tid på å få alt til å sitte der det skal.
Stjerne Skrevet 31. oktober 2004 Forfatter #9 Skrevet 31. oktober 2004 Hmm.... kanskje frames blir løsningen likvel da. Jeg har uansett planer om å lære meg php, så kanskje jeg skal begynne å kikke på det litt tidligere enn planlagt dersom det kan løse problemet. Takk for hjelp :-) Stjerne
Catzy Skrevet 31. oktober 2004 #10 Skrevet 31. oktober 2004 Frames er ganske ut når det gjelder webdesign. Det er fordi det er umulig å linke til en side som er en del av et framedesign. Enten så må du linke til hovedsiden, og håpe at folk finner fram, eller så må du linke til selve midtsiden, og være klar over at folk da ikke klarer å navigere i siten. Det beste er å lage meny på hver side, og heller ta seg det bryet det er å oppdatere den når det trengs. Med script, f.eks. PHP eller ASP, så kan man inkludere filer. Da kan man ha en egen menyside, som man inkluderer på alle andre sider. Dermed blir det lettere å oppdatere hele siten på en gang! Du kan foresten gjøre alt i Notepad, frames, PHP, alt mulig. Alt er jo HTML. Det eneste du ikke kan gjøre, er å kompilere kode, men det tviler jeg på at du kommer til å gjøre heller... Catzy
Stjerne Skrevet 1. november 2004 Forfatter #11 Skrevet 1. november 2004 Det var nettopp derfor jeg i utgangspunktet ikke ønsket å bruke frames. Men da ser det ut som om php er tingen da :-) Får finne frem php-boka.
maki Skrevet 1. november 2004 #12 Skrevet 1. november 2004 Det var nettopp derfor jeg i utgangspunktet ikke ønsket å bruke frames. Men da ser det ut som om php er tingen da :-) Får finne frem php-boka. include bruker jeg mye, det er veldig enkelt å bruke. lag menyen din kall filen din hva du vil .php så bruker du koden uder for å hente menyen <?php include ("filnavnet.php"); ?> da kan du ha den i f.eks i en tabell men hvis du har lest litt nå så vet du kanskje dette alt. mange flotte php tutorials på nette
Crazee Skrevet 1. november 2004 #13 Skrevet 1. november 2004 Ser forresten at du snakkar om div-element. Betyr det at du brukar CSS-posisjonering av elementa? Det høyrest jo slik ut - og det er enno betre enn bruk av tabellar. (Tabellar er for sånne gamlingar som er redde for å læra noko nytt... ) *Dukkar og spring vekk frå gamlingane som jagar meg*
Stjerne Skrevet 2. november 2004 Forfatter #14 Skrevet 2. november 2004 Maki: Takk, jeg skal teste dette (har ikke hatt tid til å se noe mer på det enda). Crazee: Bruker CSS ja Synes det er greit og oversiktlig!
Gjest Lea Skrevet 2. november 2004 #15 Skrevet 2. november 2004 (Tabellar er for sånne gamlingar som er redde for å læra noko nytt... ) *Dukkar og spring vekk frå gamlingane som jagar meg* :evil: Jeg er da ikke såååå gammel da.
Crazee Skrevet 2. november 2004 #16 Skrevet 2. november 2004 :evil: Jeg er da ikke såååå gammel da. *Trøystar Lea* Neida, du er ikkje gammal. Du er berre gammal nok (som meg) til å ha lært uvanen med å bruka tabellar til layout. Dei som startar med å laga websider i dag har ein gyllen sjanse til å unngå å henga seg opp i ein slik tankegang, som kan gjera det vanskelegare å setja seg inn i ein tankegang der ein brukar CSS til layout - og det er absolutt å foretrekka. Sjå berre på CSSZenGarden på korleis ein kan endra presentasjonen til den same html-fila ved å endra CSS-fila. Slikt er uråd å få til på andre måtar. Heldigvis er det mangen gode plassar som viser korleis me kan få til fine layoutar med CSS. Er berre å søka litt på Google.
Bokalven Skrevet 3. november 2004 #17 Skrevet 3. november 2004 Frames er ondt og vederstyggelig. Jeg lekte litt med frames i 1997, men gikk rimelig kjapt vekk fra det. Synes ikke det ser pent ut heller. Nei, da er jeg mer for bruk av tabeller. Stylesheets er forøvrig en god ting.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå