Gå til innhold

Gutter og jenter dusjer samnnen/Bør vi skjule nakenhet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

JA!

Anonymkode: e6188...c62

AnonymBruker
Skrevet

Å skule er å se stygt på noen.

Å skjule er å gjemme noe, dekke det til.

Jeg synes gutter og jenter bør få dusje hver for seg fra starten av. Unger i den alderen kan fort begynne og peke på de som er annerledes enn dem selv og le og erte. Husker da jeg vokste opp hjemme. Vi var fire unger, hvorav tre gutter og en jente (meg). Jeg badet sammen med brødrene mine hver uke opp til en viss alder. Da begynte de to eldste guttene å peke og erte fordi jeg var "annerledes" enn dem, og "ærta-bærta, se på den tissen". Etter det begynte foreldrene mine å la meg bade alene, og bare guttene sammen.

Anonymkode: 62766...7fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke nødvendigheten med stadig krav til å stå frem, vise seg frem, være i sentrum av oppmerksomhet, avdekte, nakne.
Skammer meg ikke over min kropp, og er lett den første i gjengen til å kaste klær og hoppe i vannet. Bryr meg ikke. Men jeg liker å kunne skjule meg. Jeg liker å kunne si "nei, dette er privat for meg, og dette får du ikke se. " jeg sier det til menn, kvinner,barn, dyr, ja hvem jeg vil.

Det er min kropp. Jeg har rett til å skjule det. Det samme har barna. Fra de er fostre i magen blir de tatt bilde av og lagt ut på nett. Deretter følger ofte også kranglingen til foreldrene og annet tull som ikke alle trenger å vite noe om. Barnet får også FB, insta, snap, etterhvert. Stadig i søkerlyse, alle øyner på deg.
Ikke tabb deg ut, ikke si noe dumt.

Nei, la folk få gjøre som de vil. 

Anonymkode: 9777d...b09

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Rektor sier det er praktisk å gjøre det sånn, men når man jobber med andre mennesker skal man ikke alltid handle ut i fra hva som er mest praktisk for enn selv. Syns det er ganske provoserende at en rektor, som med sin pedagogutdanning, kan finne på å si noe sånt, og jeg er veldig glad for at min datter ikke går på denne skolen. Hun ble misbrukt som barn, og gruer seg allerede til dusjingen med jenter (de har ikke begynt med dette enda), fordi hun har et stort problem med nakenhet. Jeg vet at skolen vil tilrettelegge for henne (selv om de deler opp kjønnene), fordi de vet om henne. Men tenkt på alle barna som man ikke vet om, som også har et like stort problem med nakenhet, og som i tillegg må vise kroppen sin for det motsatte kjønn. Tenk på hva disse barna utsettes for hver gang de må dusje. 
Og dette gjelder selvsagt ikke bare for barn som er misbrukt, mange kan ha problemer med å vise seg selv naken for det motsatt kjønn (og eget kjønn). Og bare en kommentar om sin kropp, spesielt fra det motsatte kjønn, kan få fatale konsekvenser. I tillegg vil mange stirre, for så klart det er ofte er spennende med det motsatte kjønn, noen kan til og med finne på å ta på, og dette vil helst sikkert mange finne ubehagelig! Jeg skjønner egentlig ikke hva skolene med felles dusjing tenker på. 

Anonymkode: 0273b...23c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker denne rektoren sikkert ikke ville ha likt å måtte skifte og dusje sammen med kvinner, så hvorfor skal barn måtte det? Er det greit å overkjøre barns rett til privatliv bare fordi de er barn? 

Leste det samme ved en annen skole også (tror i alle fall det var en annen skole) tidligere. Der sa rektor at sånn hadde de alltid gjort det, og så ingen grunn til å endre denne praksisen. Er det mulig å være arrogant tenker jeg da.. Du er rimelig inngrodd om du bruker "vi har alltid gjort det sånn" som argument. Som pedagog skal du jo uansett ha evnen til å være i endring, se ting fra flere sider, og det har tydeligvis denne rektoren store problemer med. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er min kropp. Jeg har rett til å skjule det. Det samme har barna.

Anonymkode: 9777d...b09

Ifølge NWO er det ikke du som eier barna dine det er staten. I Usa, Men norske politikere kopierer de.

Så hvis Gahr Støre vil se barna dine nakne så er det hans valg.

Anonymkode: c6530...c53

Skrevet

Hvorfor er det så stor aksept for å ha problemer med nakenhet? Hva med barn som har problemer med for eksempel å sitte stille? Vi er alle forskjellige, men noen typer problemer tas det hensyn til, andre ikke. Når vi som voksne framhever kropp og nakenhet som en stor og viktig greie er det ikke rart at barna også synes det.

Skrevet

Synes ikke at det er ille at små barn dusjer sammen. Da er jente og guttekroppen like. Eneste forskjell er utovertiss og innovertiss og det takler barn. Annerledes fra puberteten når kroppen begynner å endre seg, og man får hår her og der.

AnonymBruker
Skrevet

Privatliv bør ikke ha aldersgrense.

Anonymkode: d03d6...2cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Argumentene som brukes mot å blande kjønn er like gyldige mot samme kjønn. Tror mobbingen stort sett er verre fra samme kjønn enn fra det motsatte. Forstår ikke moren som klager. Hvorfor er det et større problem om en gutt sier "ha-ha du har et fødselsmerke!" enn om en annen jente sier det. Selvfølgelig blir det litt stirring med en gang hvis de ikke har sett hverandre før. Men det blir det også med samme kjønn. Forstår de som vil dusje alene men ikke de som gjør forskjell på motsatt og eget kjønn.

Anonymkode: c2227...d6b

Skrevet
Den 5/23/2016 at 14.24, AnonymBruker skrev:

Rektor sier det er praktisk å gjøre det sånn, men når man jobber med andre mennesker skal man ikke alltid handle ut i fra hva som er mest praktisk for enn selv. Syns det er ganske provoserende at en rektor, som med sin pedagogutdanning, kan finne på å si noe sånt, og jeg er veldig glad for at min datter ikke går på denne skolen. Hun ble misbrukt som barn, og gruer seg allerede til dusjingen med jenter (de har ikke begynt med dette enda), fordi hun har et stort problem med nakenhet. Jeg vet at skolen vil tilrettelegge for henne (selv om de deler opp kjønnene), fordi de vet om henne. Men tenkt på alle barna som man ikke vet om, som også har et like stort problem med nakenhet, og som i tillegg må vise kroppen sin for det motsatte kjønn. Tenk på hva disse barna utsettes for hver gang de må dusje. 
Og dette gjelder selvsagt ikke bare for barn som er misbrukt, mange kan ha problemer med å vise seg selv naken for det motsatt kjønn (og eget kjønn). Og bare en kommentar om sin kropp, spesielt fra det motsatte kjønn, kan få fatale konsekvenser. I tillegg vil mange stirre, for så klart det er ofte er spennende med det motsatte kjønn, noen kan til og med finne på å ta på, og dette vil helst sikkert mange finne ubehagelig! Jeg skjønner egentlig ikke hva skolene med felles dusjing tenker på. 

Barn som har problem med nakenhet skal det selvfølgelig tas hensyn til. Men denne forskjellbehandlingen på kjønn er kun motivert ut fra kulturell opplæring ved denne alderen. Barna er opptatt av hva vennene mener på dette tidspunktet, som ofte men ikke alltid er av samme kjønn. Hva det motsatte kjønn mener om en (gitt at en er hetro) kommer mye senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...