AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Før jogget jeg til sammen ca. 40 km per uke, fordelt på 6-7 dager. Dette gjorde jeg hver uke i ca. ett år. Tenker at jeg bør kutte ned joggemengden, da jeg ofte er sliten i beina og føler ikke jeg får restituert nok når jeg jogger så mye. Tenker derfor å jogge 30 km i uka. Er dette nok? Synes det virker så utrolig lite, men det er jo fordi jeg sammenligner det med det jeg er vant til å jogge. Kommer jeg til å bli i dårligere form, legge på meg etc.? (Hvis jeg fortsetter å spise som jeg gjør nå, synes det er stress å bevisst kutte ned på matinntaket). Kan si at jeg jogger i moderat tempo, blir sliten og andpusten, men tar meg aldri helt ut. Jogger 6 km på ca. 35 minutter. Er ikke fan av sånne hardøkter med intervaller osv., så det blir uaktuelt. Regner med det kommer en del tips om å jogge færre og hardere økter, men det er altså ikke et alternativ Anonymkode: c5ead...117
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Hvis du jogger 6-7 dager i uka, så kan det jo godt hende beina ikke blir restituert. Du har jo ingen rene hviledager der du ikke jogger. Så for min del ville jeg en periode ikke kuttet så mye i antall kilometer, men heller gjort hver økt lenger og lagt inn et par hviledager uten løping i uka (og heller gått en tur hvis jeg følte at jeg måtte ut). Anonymkode: dc78d...a98
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 Jeg ville sovet mer eller spist mer isteden for å løpe mindre. 40 kilometer er ikke så fryktelig mye.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du jogger 6-7 dager i uka, så kan det jo godt hende beina ikke blir restituert. Du har jo ingen rene hviledager der du ikke jogger. Så for min del ville jeg en periode ikke kuttet så mye i antall kilometer, men heller gjort hver økt lenger og lagt inn et par hviledager uten løping i uka (og heller gått en tur hvis jeg følte at jeg måtte ut). Anonymkode: dc78d...a98 Men her gir du jo rådet som jeg skrev at ikke er aktuelt? Det blir ikke aktuelt å jogge lengre, hardere og/eller fortrere, men færre økter i løpet av uka. Uansett hvor mye jeg jogger, så kommer jeg til å jogge med den moderate intensiteten jeg holder i dag. 19 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Jeg ville sovet mer eller spist mer isteden for å løpe mindre. 40 kilometer er ikke så fryktelig mye. Jeg sover allerede i snitt 8 timer per natt, og spiser godt. Likevel kjenner jeg meg sliten i beina, som jeg tror kommer av at jeg ikke får restituert nok. Det ender med at det blir flere smertefulle joggeøkter enn gode joggeøkter, og det er jo ikke akkurat positivt. Tror nok ikke at jeg kommer til å restituere raskere hvis jeg sover og/eller spiser enda mer enn jeg gjør nå. Hvis 40 km ikke er mye å jogge hver uke, så må vel 30 km være litt for lite? Sikter da til det jeg faktisk spør om i hovedinnlegget Anonymkode: c5ead...117
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sover allerede i snitt 8 timer per natt, og spiser godt. Likevel kjenner jeg meg sliten i beina, som jeg tror kommer av at jeg ikke får restituert nok. Det ender med at det blir flere smertefulle joggeøkter enn gode joggeøkter, og det er jo ikke akkurat positivt. Tror nok ikke at jeg kommer til å restituere raskere hvis jeg sover og/eller spiser enda mer enn jeg gjør nå. Hvis 40 km ikke er mye å jogge hver uke, så må vel 30 km være litt for lite? Sikter da til det jeg faktisk spør om i hovedinnlegget Anonymkode: c5ead...117 Prøvd å jogge saktere? Eller med bedre form? Hvis du har vondt i føttene bør du kjøpe deg billigere sko, hvilket underlag har du?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #6 Skrevet 23. mai 2016 14 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Prøvd å jogge saktere? Eller med bedre form? Hvis du har vondt i føttene bør du kjøpe deg billigere sko, hvilket underlag har du? Jeg jogger som sagt med moderat intensitet. Hvis jeg jogger enda saktere så blir det jo nesten ikke jogging en gang Kjøpe billigere sko? Jeg har fem par sko jeg varierer mellom, litt forskjellig hva de kostet. Jogger for det meste ute på grus, sti og asfalt. Om vinteren blir det jo mest snø. Har noen få av øktene innendørs på mølle. Anonymkode: c5ead...117
ajarRun Skrevet 23. mai 2016 #7 Skrevet 23. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg jogger som sagt med moderat intensitet. Hvis jeg jogger enda saktere så blir det jo nesten ikke jogging en gang Kjøpe billigere sko? Jeg har fem par sko jeg varierer mellom, litt forskjellig hva de kostet. Jogger for det meste ute på grus, sti og asfalt. Om vinteren blir det jo mest snø. Har noen få av øktene innendørs på mølle. Anonymkode: c5ead...117 Bruk de billigste og hold deg til dem. Ville anbefalt så mye sti og asfalt som mulig. Du får positiv effekt selv med jogging som er så sakte at det føles helt dust, mange er tilhengere av det og jeg ser helt klart nytten. Det føles helt dust da, og man ser helt dust ut, men det funker som faen.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #8 Skrevet 23. mai 2016 Må bare spørre:hvorfor skal man velge billigere sko? Hva er fordelen med det fremfor å velge noen som er lity dyrere? Anonymkode: 77792...37e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #9 Skrevet 23. mai 2016 5 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Bruk de billigste og hold deg til dem. Ville anbefalt så mye sti og asfalt som mulig. Du får positiv effekt selv med jogging som er så sakte at det føles helt dust, mange er tilhengere av det og jeg ser helt klart nytten. Det føles helt dust da, og man ser helt dust ut, men det funker som faen. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Må bare spørre:hvorfor skal man velge billigere sko? Hva er fordelen med det fremfor å velge noen som er lity dyrere? Anonymkode: 77792...37e Prisen på skoene er vel ikke så nøye, så lenge det er riktige sko for ens fot Dessuten skal man skifte mellom flere par hvis man jogger ofte, det vet jeg fordi jeg har snakket med fagpersoner som jobber med det. Hvorfor anbefaler du sti og asfalt? Grus er vel like så bra det? I tillegg handler det om hva beina er vant til, noe som varierer fra person til person. Du svarer jo ikke på spørsmålet mitt, du kommer med tips til hvordan jeg skal takle å jogge så mye per uke. Hvis du ser på hovedinnlegget, så ser du hva jeg spør om! Anonymkode: c5ead...117
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #10 Skrevet 23. mai 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prisen på skoene er vel ikke så nøye, så lenge det er riktige sko for ens fot Dessuten skal man skifte mellom flere par hvis man jogger ofte, det vet jeg fordi jeg har snakket med fagpersoner som jobber med det. Hvorfor anbefaler du sti og asfalt? Grus er vel like så bra det? I tillegg handler det om hva beina er vant til, noe som varierer fra person til person. Du svarer jo ikke på spørsmålet mitt, du kommer med tips til hvordan jeg skal takle å jogge så mye per uke. Hvis du ser på hovedinnlegget, så ser du hva jeg spør om! Anonymkode: c5ead...117 Ok, jeg bare lurte på hvorfor det var så viktig at skoene skulle være billige Jeg tenker jo det samme som deg, at det viktigste er at skoen passer foten og andre behov en måte ha. Anonymkode: 77792...37e
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men her gir du jo rådet som jeg skrev at ikke er aktuelt? Det blir ikke aktuelt å jogge lengre, hardere og/eller fortrere, men færre økter i løpet av uka. Uansett hvor mye jeg jogger, så kommer jeg til å jogge med den moderate intensiteten jeg holder i dag. Jeg sover allerede i snitt 8 timer per natt, og spiser godt. Likevel kjenner jeg meg sliten i beina, som jeg tror kommer av at jeg ikke får restituert nok. Det ender med at det blir flere smertefulle joggeøkter enn gode joggeøkter, og det er jo ikke akkurat positivt. Tror nok ikke at jeg kommer til å restituere raskere hvis jeg sover og/eller spiser enda mer enn jeg gjør nå. Hvis 40 km ikke er mye å jogge hver uke, så må vel 30 km være litt for lite? Sikter da til det jeg faktisk spør om i hovedinnlegget Anonymkode: c5ead...117 Jeg tenker ikke høyere intensitet, men kanskje en kilometer eller to lengre per tur. Hovedpoenget var uansett at det høres ut som om du trenger rene hviledager mellom joggeøktene dine. Anonymkode: dc78d...a98
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, jeg bare lurte på hvorfor det var så viktig at skoene skulle være billige Jeg tenker jo det samme som deg, at det viktigste er at skoen passer foten og andre behov en måte ha. Anonymkode: 77792...37e Ambivalentreaction har en ide om at billige sko er bedre, derfor argumenterer brukeren ofte for der. Jeg foretrekker sko som passer beina mine, uavhengig av pris, men har også tro på at skoene mine ikke skal være for mye - altså at de ikke skal endre mitt naturlige løpesteg i for stor grad. Anonymkode: dc78d...a98
Gjest Runforit Skrevet 23. mai 2016 #13 Skrevet 23. mai 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Før jogget jeg til sammen ca. 40 km per uke, fordelt på 6-7 dager. Dette gjorde jeg hver uke i ca. ett år. Tenker at jeg bør kutte ned joggemengden, da jeg ofte er sliten i beina og føler ikke jeg får restituert nok når jeg jogger så mye. Tenker derfor å jogge 30 km i uka. Er dette nok? Synes det virker så utrolig lite, men det er jo fordi jeg sammenligner det med det jeg er vant til å jogge. Kommer jeg til å bli i dårligere form, legge på meg etc.? (Hvis jeg fortsetter å spise som jeg gjør nå, synes det er stress å bevisst kutte ned på matinntaket). Kan si at jeg jogger i moderat tempo, blir sliten og andpusten, men tar meg aldri helt ut. Jogger 6 km på ca. 35 minutter. Er ikke fan av sånne hardøkter med intervaller osv., så det blir uaktuelt. Regner med det kommer en del tips om å jogge færre og hardere økter, men det er altså ikke et alternativ Anonymkode: c5ead...117 Du brenner ca din egen kroppsvekt per km. Så veier du 60 kg så brenner du ca. 600 kcal på 10 km. 600 kcal i uka er under 100 kcal per dag du enten må brenne ved bevegelse eller spise litt mindre for å ikke gå opp i vekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå