Gå til innhold

Linser - et sant helvete???

Anbefalte innlegg

Gjest Hellandussan
Skrevet

Bruker dagslinser - endagslinser - og noen dager er det helt uproblematisk. Men de fleste dager blir jeg veldig tørr på øynene, kjennest ut som det er rusk på og av og til føles det ut som de skal falle ut. Har brukt linser 2 mnd ca. Og det er på mange måter befriende og greit...men samtidig ei stor plage. Bruker konstant saltvannsdråper. Og ofte tar jeg de ut etter jobb for jeg holder på å bli gal av å kjenne "noe på øyet". Vet jeg er ekstra sensitiv overfor det meste i tillegg - men er det noen der ute som har råd og eller en erfaring de vil dele?? 

Skrevet

Det kan være flere ting: Feil linsestørrelse, at du trenger bedre kvalitet, rift i hinnen eller kanskje til og med infeksjon på øyet. Pass på at du alltid er ren på hendene og uten støv når du tar på linser. Hvis du kjenner ubehag på øyet over flere dager, gå linseløst litt i tilfelle du har fått en rift på øyet, slik at hinnen kan reparere seg selv.

Ellers ville jeg sjekket om stedet du kjøper linser har noe av bedre kvalitet, som er mykere og som er våtere. Selv må jeg ha den beste dagslinsen for å klare og gå med det. Sjekk også med optikeren om du har riktig linsestørrelse. Fortell om ubehaget så finner optiker som regel en løsning.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke bruke linser, selv de beste linsene gjør at det klør og blir veldig tørt. Må i så tilfelle bruke øyedråper hver halvtime. Det gidder jeg ikke. Så for noen funker det bare dårlig med linser, desverre. Hadde vært kjekt å kunne bruke av og til. 

Men dra til optikeren og spør etter andre linser du kan teste. Hvilke linser har du i dag? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte gå over til månedslinser og 14-dagers linser nettopp av slik årsak. Jeg har svært tørre øyne, og da er ikke dagslinsene tykke og fuktige nok. Jeg har relativt dyre linser også, nettopp for kvaliteten. Slik at jeg ikke får det problemet. 

Anonymkode: 9f1b7...63a

AnonymBruker
Skrevet

Prøv andre linser, jeg brukte noen fra apoteket, og da hadde jeg det problemet. Gikk over til andre dagslinser, og hadde ikke problemer i det hele tatt. Jeg bruker døgnlinser nå, og det er endra mindre problematisk (da slipper jeg å ta dem av hver dag, og det passer bedre for mine øyne). 

Det er lurt å gå til optikeren og spørre etter tips der, da kan du fortelle hvilke linser du har prøvd, så finner de sikkert noen som passer bedre. 

Anonymkode: 97b18...564

AnonymBruker
Skrevet

Du har fått mange gode tips til løsninger her. Vil legge til at det ikke er alle øyne som aksepterer linser uansett størrelse og fuktighet. 

Anonymkode: 71ea8...a4c

AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til laseroperasjon? Gjennomsnittlig pris ligger vel på rundt 15 000,- per øye og det er vel verdt det. Man bruker jo ganske mange tusen på briller og linser gjennom ti år, for eksempel.

Anonymkode: 6ad91...54a

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk saltvannsdråper.  Bruk kunstig tårevæske, det gir fukt for et lengre tidsrom enn saltvannsdråper gjør.

Jeg sluttet bruke linser på grunn av tørre øyne, og for meg hjelper det ikke med andre linser.
Men de gangene jeg bruker linser fungerer det best med en gelé.  (Jeg liker best Hylo-gel på grunn av doseringsflasken, men andre fungerer like godt)

Anonymkode: 60c7a...525

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, estrella skrev:

Jeg kan ikke bruke linser, selv de beste linsene gjør at det klør og blir veldig tørt. Må i så tilfelle bruke øyedråper hver halvtime. Det gidder jeg ikke. Så for noen funker det bare dårlig med linser, desverre. Hadde vært kjekt å kunne bruke av og til. 

Men dra til optikeren og spør etter andre linser du kan teste. Hvilke linser har du i dag? 

sånn er det med meg også. Jeg tålte det fint i mange år, og så ble jeg så tørr i øynene at jeg måtte dryppe de hele tiden, har prøvd alle merker, men ingenting fungerer. Irriterende!

Gjest Kaida
Skrevet

Jeg liker også Hylo-gel. :) Tenkte også å nevne at det er noen typer p-piller (enten Cerazette eller Mercilon, tror jeg) som kan gjøre linsebruk vanskelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Siden du sliter med tørre øyne, har du sjekket tåreproduksjonen din, og eventuelt hvor raskt tårevæsken fordamper?
Dette kan gjøres hos optikere med kompetanse på tørre øyne, eller hos øyelege.

Den vanligste årsaken til tørre øyne er at fuktigheten fordamper raskt fra øyet.
Det kan ligge medisinske årsaker bak, og det kan blir forverret av at de "glemmer" de blunke når de sitter foran data- eller tvskjerm, eller kanskje det er tørr luft der de jobber.

Jeg har nesten ingen tåreproduksjon i det hele tatt.
Jeg må dryppe med kunstig tårevæske 6-8 ganger om dagen på grunn av det (heldigvis får jeg tårevæske på blå resept)
Når jeg først bruker kontaktlinser, noe jeg ikke gjør oftere enn 5-6 ganger i året, foretrekker jeg som sagt gelé.

Det er greit å få det sjekket, siden tørre øyne er mer utsatt for skader og infeksjoner.
Og hvis det er noe galt, er det greit å få en individuelt tilpasset behandling for problemet.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden du sliter med tørre øyne, har du sjekket tåreproduksjonen din, og eventuelt hvor raskt tårevæsken fordamper?
Dette kan gjøres hos optikere med kompetanse på tørre øyne, eller hos øyelege.

Den vanligste årsaken til tørre øyne er at fuktigheten fordamper raskt fra øyet.
Det kan ligge medisinske årsaker bak, og det kan blir forverret av at de "glemmer" de blunke når de sitter foran data- eller tvskjerm, eller kanskje det er tørr luft der de jobber.

Jeg har nesten ingen tåreproduksjon i det hele tatt.
Jeg må dryppe med kunstig tårevæske 6-8 ganger om dagen på grunn av det (heldigvis får jeg tårevæske på blå resept)
Når jeg først bruker kontaktlinser, noe jeg ikke gjør oftere enn 5-6 ganger i året, foretrekker jeg som sagt gelé.

Det er greit å få det sjekket, siden tørre øyne er mer utsatt for skader og infeksjoner.
Og hvis det er noe galt, er det greit å få en individuelt tilpasset behandling for problemet.

Hvilen tåreveske er det du får resept på?

Anonymkode: 70cfb...967

Gjest Hellandussan
Skrevet

Linsene jeg bruker heter biotrue oneday lenses, fra merket Bausch + Lomb.  

Tusen takk for alle svar - skal kontakte optiker og prøve å få noen andre linser.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilen tåreveske er det du får resept på?

Anonymkode: 70cfb...967

Du kan få resept på flere ulike merker.
Øyelegen anbefalte at jeg brukte dråper uten konserveringsmiddel siden jeg skal bruke dem over så mange år, og jeg har prøvd flere før jeg fant den jeg syntes var best for meg.

Det finnes mange alternativer, og så lenge dråpene er utskrevet etter følgende kriterier, får du resept på den du velger så lenge den er godkjent for refusjon.

Sitat

Refusjon gjelder tørre øyne ved Sjøgrens syndrom eller andre revmatiske sykdommer, sekundært til andre lidelser eller medikamenter, og idiopatisk tørre øyne. -Nedsatt tårekvalitet eller -kvantitet eller staining skal være påvist ved tear break-up time (BUT), Schirmers test eller korneafarging.
153 Behandlingen skal være instituert av spesialist i øyesykdommer, revmatologi eller sykehusavdeling med tilsvarende spesialitet.

Hylo-gel fås ikke på blå resept, så den kjøper jeg utenom.

Skrevet

Hva med briller da? Finnes mange stilige modeller å velge mellom

Annonse
Skrevet

jeg hadde det sanne helvete i 3mnd før jeg byttet optiker og han fant rett linse og ikke minst riktig styrke på linsene. Saltvanndråper gjorde alt bare enda værre 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte bytte ut de første linsene jeg brukte. Nå etter å ha begynt med mykere har jeg nesten aldri hatt problemer. Men, de siste mnd har øyet blitt veldig tørt. Som om linsa ikke klarer å følge bevegelsene til øyet. Den sitter liksom ikke der den skal. Så nå skal jeg ta den av igjen, og heller være litt nærsynt og kanskje få litt vondt i hodet og bli irritert fordi jeg ikke ser godt nok. 

Jeg håper jo bare synet skal komme tilbake på magisk vis. Men..  Kroppen er vel for idiot til å klare det, og jeg sikkert bare må akseptere at jeg fikk drittgenene til pappa der... Jævlig irriterende at kroppen i det hele tatt må bli skapt med slike tungvindtheter.

Anonymkode: 1753f...446

Skrevet

Jeg har brukt månedslinser i flere år og er veldig fornøyd. Aldri/sjeldent noen problemer med det. Men det er mange som ikke tåler linser eller klarer å bruke det. Ofte er jo en tilvenningssak helt i starten og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...