Gjest blomkvisten Skrevet 23. mai 2016 #1 Skrevet 23. mai 2016 Hei, Jeg og samboeren min mistet i november sist år, jeg var da 4 mnd på veg og de oppdaget en MA på ultralyd. Jeg fikk normal menstruasjon i desember igjen og vi har prøvd ved hver eneste eggløsning etter dette. Har til og med fertilitetsmonitor som måler hvor fruktbar jeg er hver måned. Har ikke brukt denne de to siste månedene da jeg merker veldig godt når jeg har eggløsning, eggløsningsslim osv… Det er nå snart 7 mnd siden jeg mistet og det har enda ikke klaffet L Skikkelig kjipt da det klaffet på 2 forsøk når jeg ble gravid i fjor. Vet dere kommer til å si at vi ikke må stresse osv, og at det skjer når vi minst venter det. De to første månedene stressa jeg som bare det for jeg følte det eneste som kunne gi meg en «trøst» etter mistet var en ny graviditet. Dette funka ikke så jeg har slappet mest mulig av de siste månedene og går rundt med ingen forhåpninger. Hvor lang tid bør det gå før jeg oppsøker lege? Jeg må fjerne eggstokker innen jeg er 30 år pga. en genfeil og vil selvfølgelig få et par arvinger før dette. Føler jeg har dårlig tid.. Jeg er 23 år forresten og jeg og min samboer har gode jobber, stort hus, to biler og sikkert forhold og økonomi nok til å få dette barnet. Føler ingen i verden ønsker dette så sterkt som meg (oss). Er så kjipt å høre om alle andre solskinnshistorier når vi ikke klarer å lykkes selv.. Noen som har erfaringer eller ideer hva vi bør gjøre?
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #2 Skrevet 23. mai 2016 Normalt så sier man at man må prøve i minst ett år, og det er fortsatt noen mnd igjen. Om du stresser eller ikke har ingenting å si, det skal mye mer til enn vanlig stress for å ikke bli gravid. Så ikke tenk på det. Dette har det blitt forsket på og de har ikke klart å finne en sammenheng. Det er en myte som er veldig vanskelig å bli kvitt tydeligvis. Anonymkode: ab1ec...abf
emhanse Skrevet 23. mai 2016 #3 Skrevet 23. mai 2016 1 time siden, blomkvisten skrev: Hei, Jeg og samboeren min mistet i november sist år, jeg var da 4 mnd på veg og de oppdaget en MA på ultralyd. Jeg fikk normal menstruasjon i desember igjen og vi har prøvd ved hver eneste eggløsning etter dette. Har til og med fertilitetsmonitor som måler hvor fruktbar jeg er hver måned. Har ikke brukt denne de to siste månedene da jeg merker veldig godt når jeg har eggløsning, eggløsningsslim osv… Det er nå snart 7 mnd siden jeg mistet og det har enda ikke klaffet L Skikkelig kjipt da det klaffet på 2 forsøk når jeg ble gravid i fjor. Vet dere kommer til å si at vi ikke må stresse osv, og at det skjer når vi minst venter det. De to første månedene stressa jeg som bare det for jeg følte det eneste som kunne gi meg en «trøst» etter mistet var en ny graviditet. Dette funka ikke så jeg har slappet mest mulig av de siste månedene og går rundt med ingen forhåpninger. Hvor lang tid bør det gå før jeg oppsøker lege? Jeg må fjerne eggstokker innen jeg er 30 år pga. en genfeil og vil selvfølgelig få et par arvinger før dette. Føler jeg har dårlig tid.. Jeg er 23 år forresten og jeg og min samboer har gode jobber, stort hus, to biler og sikkert forhold og økonomi nok til å få dette barnet. Føler ingen i verden ønsker dette så sterkt som meg (oss). Er så kjipt å høre om alle andre solskinnshistorier når vi ikke klarer å lykkes selv.. Noen som har erfaringer eller ideer hva vi bør gjøre? Kjenner meg ekstremt igjen i det du skriver... For jeg hadde en MA i januar og har følt akkurat det du skriver. Stressa veldig med en gang etterpå for å få "slukket sorgen" og alle solskinnshistoriene gjør vondt når en ikke blir gravid selv. Jeg har prøvd kortere enn deg, men følelsene er likevel det samme. Vi hadde prøvd i 6 mnd før jeg ble gravid i november. En slik lang prøveperiode er deprimerende:-/
Havrekjeksen Skrevet 23. mai 2016 #4 Skrevet 23. mai 2016 Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror man skal vente et år uten graviditet eller flere aborter etter hverandre for å utredes. Men jeg ville forsøkt lege likevel jeg i dine sko. Og ikke si at du vil utredes for barnløshet, men at du er redd noe gikk galt etter aborten i vinter, og ønsker å få undersøkt at alt er som det skal og fungerer som det skal. Spør om de kan sjekke blodverdier, hormoner og evt mangler, og be om henvisning til gynekolog for å få utredet at alt står bra til på en ultralyd. For det kan de ikke nekte deg eller be deg om å vente i et halvt år til for....
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #5 Skrevet 23. mai 2016 24 minutter siden, Havrekjeksen skrev: Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror man skal vente et år uten graviditet eller flere aborter etter hverandre for å utredes. Men jeg ville forsøkt lege likevel jeg i dine sko. Og ikke si at du vil utredes for barnløshet, men at du er redd noe gikk galt etter aborten i vinter, og ønsker å få undersøkt at alt er som det skal og fungerer som det skal. Spør om de kan sjekke blodverdier, hormoner og evt mangler, og be om henvisning til gynekolog for å få utredet at alt står bra til på en ultralyd. For det kan de ikke nekte deg eller be deg om å vente i et halvt år til for.... De utreder ikke etter en abort, du må ha hatt tre aborter før man utreder for habituell abort. Så lenge man ikke får en infeksjon el så vil ikke legen se noen behov for en undersøkelse i den grad du beskriver. Dessverre så er en spontantabort eller MA vanlig, man starter ikke med noen sjekk etter det så sant alt gikk normalt for seg. TS må nok vente til det har gått ett år, hvis hun ikke går privat da. Anonymkode: ab1ec...abf
Havrekjeksen Skrevet 23. mai 2016 #6 Skrevet 23. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: De utreder ikke etter en abort, du må ha hatt tre aborter før man utreder for habituell abort. Så lenge man ikke får en infeksjon el så vil ikke legen se noen behov for en undersøkelse i den grad du beskriver. Dessverre så er en spontantabort eller MA vanlig, man starter ikke med noen sjekk etter det så sant alt gikk normalt for seg. TS må nok vente til det har gått ett år, hvis hun ikke går privat da. Anonymkode: ab1ec...abf Jeg vet de ikke utreder barnløshet eller problematikk vedr manglende unnfangelse/fertilitet før etter flere aborter etter hverandre eller ett helt år uten å bli gravid. Det skriver jeg også, men å be om en blodprøve og gynekologisk undersøkelse er ikke avskrekkende. De fleste går uansett årlig til gynekologisk undersøkelse kun for å sjekke, uten frykt for at noe er feil. Jeg var til gynekologen mange ganger uten å prøve å få barn, og lenge før jeg planla å få barn, henvist av legen. Både for celleprøver og for sjekk i forbindelse med nytt merke p-piller eller tilsvarende. Årlige prøver av verdier og hormoner er slettes ikke dumt for hvermannsen heller. Om det alene kan hjelpe å berolige litt i det neste halvåret til TS og mannen får skikkelig utredning på fertilitet, så er det vel ikke det aller dummeste. Men TS velger jo selv, om det har noen verdi. Forslaget mitt er ikke ment som å lure systemet, men som at TS får sjekker litt rundt egen helse uten at det nødvendigvis er utredning for barnløshet.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #7 Skrevet 23. mai 2016 5 minutter siden, Havrekjeksen skrev: Jeg vet de ikke utreder barnløshet eller problematikk vedr manglende unnfangelse/fertilitet før etter flere aborter etter hverandre eller ett helt år uten å bli gravid. Det skriver jeg også, men å be om en blodprøve og gynekologisk undersøkelse er ikke avskrekkende. De fleste går uansett årlig til gynekologisk undersøkelse kun for å sjekke, uten frykt for at noe er feil. Jeg var til gynekologen mange ganger uten å prøve å få barn, og lenge før jeg planla å få barn, henvist av legen. Både for celleprøver og for sjekk i forbindelse med nytt merke p-piller eller tilsvarende. Årlige prøver av verdier og hormoner er slettes ikke dumt for hvermannsen heller. Om det alene kan hjelpe å berolige litt i det neste halvåret til TS og mannen får skikkelig utredning på fertilitet, så er det vel ikke det aller dummeste. Men TS velger jo selv, om det har noen verdi. Forslaget mitt er ikke ment som å lure systemet, men som at TS får sjekker litt rundt egen helse uten at det nødvendigvis er utredning for barnløshet. De færreste går til gynekologisk sjekk en gang i året, hvert tredje år er anbefalt for celleprøver. Hva er vitsen med blodprøver hvis man har regelmessige sykluser? Anonymkode: ab1ec...abf
Havrekjeksen Skrevet 23. mai 2016 #8 Skrevet 23. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De færreste går til gynekologisk sjekk en gang i året, hvert tredje år er anbefalt for celleprøver. Hva er vitsen med blodprøver hvis man har regelmessige sykluser? Anonymkode: ab1ec...abf Vitaminmangel, jernmangel, leververdier på ville veier...? Jeg har tatt vanvittig mange blodprøver i livet, og kun to knyttet til graviditet/syklus. Hovedpoenget er vel at TS er usikker og redd for helse/kropp, og da er vel legen et sted å starte. Mener legen som deg, så vil han/hun avvise prøver og henvisning.
Gjest blomkvisten Skrevet 23. mai 2016 #9 Skrevet 23. mai 2016 1 time siden, Havrekjeksen skrev: Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror man skal vente et år uten graviditet eller flere aborter etter hverandre for å utredes. Men jeg ville forsøkt lege likevel jeg i dine sko. Og ikke si at du vil utredes for barnløshet, men at du er redd noe gikk galt etter aborten i vinter, og ønsker å få undersøkt at alt er som det skal og fungerer som det skal. Spør om de kan sjekke blodverdier, hormoner og evt mangler, og be om henvisning til gynekolog for å få utredet at alt står bra til på en ultralyd. For det kan de ikke nekte deg eller be deg om å vente i et halvt år til for.... Kjempe flott svar, tror jeg skal kontakte en privat gynekolog for å "berolige" meg litt og se at alt ser greit ut. Takk for tips :-) TS
Gjest Theakri Skrevet 23. mai 2016 #10 Skrevet 23. mai 2016 Min lege fortalte meg at siden jeg hadde SA i september 2015 måtte jeg vente et helt år før jeg eventuelt fikk hjelp eller utredning... men ja, jeg ville kontaktet en privat gynekolog for å se at alt ser greit ut, det skader hvertfall ikke håper det ordner seg for dere snart
Gjest blomkvisten Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 8 timer siden, Theakri skrev: Min lege fortalte meg at siden jeg hadde SA i september 2015 måtte jeg vente et helt år før jeg eventuelt fikk hjelp eller utredning... men ja, jeg ville kontaktet en privat gynekolog for å se at alt ser greit ut, det skader hvertfall ikke håper det ordner seg for dere snart Tusen takk for det, sender all lykke din veg også :-)
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2016 #12 Skrevet 29. mai 2016 Den 5/23/2016 at 9.28, blomkvisten skrev: Hei, Jeg og samboeren min mistet i november sist år, jeg var da 4 mnd på veg og de oppdaget en MA på ultralyd. Jeg fikk normal menstruasjon i desember igjen og vi har prøvd ved hver eneste eggløsning etter dette. Har til og med fertilitetsmonitor som måler hvor fruktbar jeg er hver måned. Har ikke brukt denne de to siste månedene da jeg merker veldig godt når jeg har eggløsning, eggløsningsslim osv… Det er nå snart 7 mnd siden jeg mistet og det har enda ikke klaffet L Skikkelig kjipt da det klaffet på 2 forsøk når jeg ble gravid i fjor. Vet dere kommer til å si at vi ikke må stresse osv, og at det skjer når vi minst venter det. De to første månedene stressa jeg som bare det for jeg følte det eneste som kunne gi meg en «trøst» etter mistet var en ny graviditet. Dette funka ikke så jeg har slappet mest mulig av de siste månedene og går rundt med ingen forhåpninger. Hvor lang tid bør det gå før jeg oppsøker lege? Jeg må fjerne eggstokker innen jeg er 30 år pga. en genfeil og vil selvfølgelig få et par arvinger før dette. Føler jeg har dårlig tid.. Jeg er 23 år forresten og jeg og min samboer har gode jobber, stort hus, to biler og sikkert forhold og økonomi nok til å få dette barnet. Føler ingen i verden ønsker dette så sterkt som meg (oss). Er så kjipt å høre om alle andre solskinnshistorier når vi ikke klarer å lykkes selv.. Noen som har erfaringer eller ideer hva vi bør gjøre? Du kan sikkert få hjelp av lege tidligere enn etter et år, siden du ikke har like god tid som andre 23-åringer Anonymkode: 9f202...7a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå