Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Sunhands
Skrevet

Jeg studerte og jobbet litt i fjor, og har til sammen opptjent tre uker. Jobben (ny jobb) trekker for alle tre uker nå i juni, og så må jeg bare finne ut når jeg vil ta ferie. Egentlig hadde jeg planlagt å jobbe mest mulig i sommer siden jeg ikke har tjent opp feriepenger på denne jobben (fikk de utbetalt da jeg sluttet i den forrige), og at jeg vil tjene opp høyest mulig grunnlag for fødselspenger.

Kan jeg overføre ei uke til neste år? Blir jeg uansett trukket nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde ikke det var lov å tvinge noen til å ta ferie om man ikke har opptjent feriepenger men det er kanskje forskjellig fra jobb til jobb..

Gjest Sunhands
Skrevet

Jo, man har både rett og plikt til å ta ut ferie. Det er ikke bare på noen arbeidsplasser, men på alle.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Zhakira skrev:

Trodde ikke det var lov å tvinge noen til å ta ferie om man ikke har opptjent feriepenger men det er kanskje forskjellig fra jobb til jobb..

Det er lov. Det er egentlig ikke lov å la folk ikke ta ut ferie.

Anonymkode: 6bc6a...2f6

Gjest Sisti
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov. Det er egentlig ikke lov å la folk ikke ta ut ferie.

Anonymkode: 6bc6a...2f6

Jo, hvis man ikke har opptjent feriepenger er det lov å ikke ta ut ferie. Man kan ikke tvinges til å ta ut mer ferie enn man har opptjente feriepenger for. 

Ditt "problem" ts er at du HAR opptjent feriepenger. Selv om du fikk de utbetalt i fjor er det fortsatt feriepenger for i år, det er ikke arbeidsgiver sin feil om du ikke har holdt de av... Men hør med arbeidsgiver, mulig de er greie/lite opptatt av regler. Mannen min fikk beskjed om at han slapp å ta ut full ferie i ny jobb i fjor fordi han ikke hadde opptjent feriepenger for i fjor... De ignorerte glatt det faktum at han hadde jobbet i annen bedrift i 20 år og selvfølgelig hadde feriepenger derfra. Så ikke alle arbeidsgivere som greier å holde tunga rett i munnen. Derfor - spør! 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Sisti skrev:

Jo, hvis man ikke har opptjent feriepenger er det lov å ikke ta ut ferie. Man kan ikke tvinges til å ta ut mer ferie enn man har opptjente feriepenger for. 

Ditt "problem" ts er at du HAR opptjent feriepenger. Selv om du fikk de utbetalt i fjor er det fortsatt feriepenger for i år, det er ikke arbeidsgiver sin feil om du ikke har holdt de av... Men hør med arbeidsgiver, mulig de er greie/lite opptatt av regler. Mannen min fikk beskjed om at han slapp å ta ut full ferie i ny jobb i fjor fordi han ikke hadde opptjent feriepenger for i fjor... De ignorerte glatt det faktum at han hadde jobbet i annen bedrift i 20 år og selvfølgelig hadde feriepenger derfra. Så ikke alle arbeidsgivere som greier å holde tunga rett i munnen. Derfor - spør! 

Delvis rett, det er kun det som avviker i forhold til opptjent og planlagt avvikling. 

Det skal trekkes 4 uker ferie i juni (eller mai), dersom TS kun har opptjent 3 uker hos tidligere arbeidsgiver må hun gi beskjed om det. Hun har likevel krav på 25 dager ferie i år, men da blir overskytende (av tre uker) ulønnet ferie. TS kan ikke overføre en uke ferie til neste år, som hun ikke har blitt trukket for. 

Det er utrolig at folk ikke forstår at ferie som skal flyttes må ha vært trukket. Man har lønn kun 11 mnd i året! 

Rett og plikt til å avvikle ferie

Arbeidstaker har rett og plikt til å avvikle full ferie, dette gjelder også når du skifter arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at arbeidstaker avvikler full ferie.

Arbeidstaker kan likevel nekte å ta ferie hvis feriepengene opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver ikke dekker lønnsbortfallet under ferien. Du kan imidlertid ikke nekte å ta ferie hvis virksomhet stanser driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling (for eksempel under fellesferien).

Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt.

Anonymkode: 3e590...12e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...