Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg sliter en del med at samboeren min og jeg krangler om helt uvesentlige ting og får det alltid til å bli "big deal". Jeg er så dritt lei dette, at nå skal vi prøve å få orden på ting. Ofte er det helt andre ting vi er irriterte på, men så blir det bare til en krangel.

Jeg skal prøve å forandre meg, men trenger tips og råd om hvordan dere klare å la være å irritere dere over små ting.

Det er ikke tema å gå fra hverandre, så dette må vi klare uansett.

Er spent på å høre fra flere.

Videoannonse
Annonse
Gjest alisia ikke innlogget
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva dere krangler om, men de vanlige temaene er de praktiske gjøre mål. Jeg tror det kan være lurt at dere setter dere ned å skriver en liste over forskjellige arbeidsoppgaver dere må ha i hjemmet.

Bruk litt tid sammen og diskuter hvilken forventninger dere har til hverandre, hvilket mål og verdier dere har. Se på hva dere har felles, og prøv å dyrke hverandres interesser. Samtidig tror jeg at det er sunt for begge parter å få litt tid hver for seg og drive med det som er sitt.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nå vet jeg ikke hva dere krangler om, men de vanlige temaene er de praktiske gjøre mål. Jeg tror det kan være lurt at dere setter dere ned å skriver en liste over forskjellige arbeidsoppgaver dere må ha i hjemmet.

Bruk litt tid sammen og diskuter hvilken forventninger dere har til hverandre, hvilket mål og verdier dere har. Se på hva dere har felles, og prøv å dyrke hverandres interesser. Samtidig tror jeg at det er sunt for begge parter å få litt tid hver for seg og drive med det som er sitt.

Tror også det kan være en ide å bruke tid sammen til å prate, for jeg oppfatter med flere at i mangen forhold, så er det komunikasjons svikt som er deler av årsaken.

Men det jeg lurer på er om hva er det egentlig du vil forandre deg på eller hva ønsker du å gjøre anderledes?

Gjest alisia ikke innlogget
Skrevet

:oops: :hoho: Nei nei nå blir det bare surr dette her. Det var meg som siterte meg selv over. :hoho: Jeg skulle bare tilføye noe.

Skrevet
Jeg sliter en del med at samboeren min og jeg krangler om helt uvesentlige ting og får det alltid til å bli "big deal". Jeg er så dritt lei dette, at nå skal vi prøve å få orden på ting. Ofte er det helt andre ting vi er irriterte på, men så blir det bare til en krangel.

Jeg skal prøve å forandre meg, men trenger tips og råd om hvordan dere klare å la være å irritere dere over små ting.

Det er ikke tema å gå fra hverandre, så dette må vi klare uansett.

Er spent på å høre fra flere.

Hvis jeg forstår det rett, så krangler dere om uvesentlige ting, mens det er andre ting dere egentlig er irritert på, eller lei av, eller sinte for?

Ta tak i dette, tør å ta opp de temaene som kanskje er litt tøffere, som jeg aner kanskje gjemmer seg i kranglene om de små tingene.

En må av og til utlevere seg selv litt for å komme til bunns i slike situasjoner. Men det er heller ikke alltid en selv kan sette fingeren på akkurat det som er galt uten å prate litt om det, eller tenke gjennom det.

Ofte starter en "diskusjon" om små ting her også, men når vi tar en prat om det, dukker ofte den bakenforliggende årsaken opp, og da er det mye enklere både å forstå, og å gjøre noe med selve årsaken.

Da kommer de små tingene helt bort.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke bare lett å komme ut av en slik vond sirkel. Vi har kranglet og førsøkt å ordnet opp så lenge nå at jeg begynner å miste troen... Teori og praksis går ikke nånd i hanske her :veldigsur:

Skrevet

Her er noen tips som funker for oss:

* Jeg har lett for å bli irritert, inne nødvendigvis over ham, men ting generelt. Dessverre er han den eneste andre personen i leiligheta, så det går mye utover ham: sure kommentarer, korte svar etc. og dette gjore ham usikker. Jeg er nå bevisst på når jeg er irritert/surete. Dersom det ikke har noe med ham å gjøre, sier jeg ifra: Dersom jeg virker litt sur nå, så er det ikke pga av deg, men jeg føler meg bare litt irritert i dag. Da vet han at det ikke er hans feil, men han forstår også at jeg ikke kan ha bare roserøde følelser hver eneste dag, og man må lage rom for irritasjon.

* Er jeg irritert på ham, så er jeg det også bevisst: han tørker ikke opp vannet han har sølt eller han henger dorullen feil vei (satt på spissen selvsagt). Istedet for å bjeffe på ham og si: sånn og sånn er det, så forklarer jeg ham rolig hvorfor jeg skulle ønske han kunne gjøre det på den eller den måten. Hvis jeg sier jeg får noia av at dorullen henger med lappen innover istedet for utover, ja, så synes han jeg er sær som henger meg opp i slike detaljer, men han akksepterer at det er mi greie og gjør sitt beste for å gjore hverdagen lettere for meg ved å henge dorullen rett vei. Funker i alle fall mye bedre enn at jeg skjenner: Nå gjorde du det igjen, din dust!

* Aksepter at dere har ulike måter å gjøre ting på. Han liker kanskje ikke måten du folder sammen klærne og du liker kanskje ikke hvordan han vasker gulvet, men så lenge det blir rent og klærne blir foldet sammen, spiller det da noen rolle? Ingen vet bedre enn den andre, og de aller fleste ting kan gjøres like bra på flere forskjellige måter.

* Og ikke minst: snakk om ting som irriterer før de bryter ut i en krangel. Det er da ganske elementært?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...