AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #1 Skrevet 22. mai 2016 En nav ansatt har sendt bekymringsmelding til barnevernet på syltynt grunnlag. Har snakket med advokat som mener vi burde anmelde henne da meldeplikt ikke inntraff i dette tilfellet. Siden opplysningene hun har gitt til barnevernet ikke gjelder meg men min samboer lurer jeg på om jeg kan anmelde dette? Samboer ønsker ikke å anmelde men jeg er såpass forbannet at jeg likevel ønsker å gjøre det, eller i det minste sende en klage til Nav (selv om jeg tviler på at det hjelper så mye). Ser av tidligere dommer at andre er dømt for brudd på taushetsplikt pga lignende forhold. Kan jeg gjøre dette uten min samboers samtykke? Dette er jo et forhold som også påvirker meg da jeg nå må i møter osv. med barnevernet. Jeg deltok i møtet med nav der de informerte oss om at de vurderte å sende bekymringsmelding til barnevernet. Er ikke Nav bruker selv. Anonymkode: b9464...b6a
Vattenflaska Skrevet 22. mai 2016 #2 Skrevet 22. mai 2016 Jeg trur samboen må være med i anmeldelsen. Ring politiet og hør med de. 1
Sulosi Skrevet 22. mai 2016 #3 Skrevet 22. mai 2016 Snakk med politiet, det er de som kan reglene og ta imot en anmeldelse. Det du forteller er uansett for tynt til at noen her inne kan si om det var rett eller galt. Nav har varslingsplikt ovenfor barnevernet hvis de mistenker at barn lider på noe vis. Det samme har jeg I min jobb som førskolelærer og tom naboen er pliktig å melde ifra ved grunn til mistanke. 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #4 Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Har snakket med advokat. Anonymkode: b9464...b6a Burde ikke advokaten vite dette? Ellers så er det en jævla dårlig advokat. Anonymkode: 7ad6b...d14 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 Hun er ikke min advokat men en venn av meg som er advokat. Da har jeg ikke så veldig lyst til å spørre/mase på henne om alle spørsmål som dukker opp i hodet mitt. Anonymkode: b9464...b6a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #6 Skrevet 22. mai 2016 Kommer jo veldig an på hva disse opplysningene er da, kanskje det fra den nav-ansattes side ser mer alvorlig ut? Jeg har selv lovpålagt meldeplikt om jeg mistenker noe, og kan straffes om jeg ikke gjør det. Så ville nå heller meldt en gang for mye enn for lite, både mtp. barnet så vel som mine juridiske ansvar. Og dersom det ikke er noen faktiske forhold til stede som er til skade for barnet så har jo ikke samboeren din noe å frykte uansett. Noe annet å tenke over er at dersom man skal være veldig streng med taushetsplikt på akkurat dette området, så kan det føre til at folk ikke tør å melde i fra i frykt for å bli straffet for det. Anonymkode: 78d50...0f5 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Da har jeg ikke så veldig lyst til å spørre/mase på henne om alle spørsmål som dukker opp i hodet mitt. Anonymkode: b9464...b6a Dere har snakket så mye isammen som det som du skriver i hi og nå tørr du ikke snakke mer med henne om saken? Høres rart ut... Anonymkode: 7ad6b...d14
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #8 Skrevet 22. mai 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: En nav ansatt har sendt bekymringsmelding til barnevernet på syltynt grunnlag. Har snakket med advokat som mener vi burde anmelde henne da meldeplikt ikke inntraff i dette tilfellet. Siden opplysningene hun har gitt til barnevernet ikke gjelder meg men min samboer lurer jeg på om jeg kan anmelde dette? Samboer ønsker ikke å anmelde men jeg er såpass forbannet at jeg likevel ønsker å gjøre det, eller i det minste sende en klage til Nav (selv om jeg tviler på at det hjelper så mye). Ser av tidligere dommer at andre er dømt for brudd på taushetsplikt pga lignende forhold. Kan jeg gjøre dette uten min samboers samtykke? Dette er jo et forhold som også påvirker meg da jeg nå må i møter osv. med barnevernet. Jeg deltok i møtet med nav der de informerte oss om at de vurderte å sende bekymringsmelding til barnevernet. Er ikke Nav bruker selv. Anonymkode: b9464...b6a Du har snakket med advokat, og blitt opplyst om at du burde anmelde, men så må du gå på nettet for å spørre om du kan anmeldeeller om den det er sendt bekymringsmelding på, må anmelde? Hva tror du politiet gjør med en slik anmeldelse? De henlegger den, fordi du anmelder på vegne av en som ikke ønsker å anmelde. Skal du gjøre saken verre enn den er og vise at bekymringsmeldingen bør ghentaes, men med med den andre forelderen, så kjør på. Anmeld, klag, lag et himla styr. Gå til avisen i tillegg. Vis at du ikke tåler denne typen saker og er verdens beste.... Anonymkode: 76b04...8bd 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #9 Skrevet 22. mai 2016 12 minutter siden, Sulosi skrev: Snakk med politiet, det er de som kan reglene og ta imot en anmeldelse. Det du forteller er uansett for tynt til at noen her inne kan si om det var rett eller galt. Nav har varslingsplikt ovenfor barnevernet hvis de mistenker at barn lider på noe vis. Det samme har jeg I min jobb som førskolelærer og tom naboen er pliktig å melde ifra ved grunn til mistanke. Hadde ikke så veldig lyst til å si så altfor mye. Er selv lærer og derfor kjent med reglene rundt dette. Synes forresten at det er flott at vi har meldeplikt, men denne må ikke misbr 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kommer jo veldig an på hva disse opplysningene er da, kanskje det fra den nav-ansattes side ser mer alvorlig ut? Jeg har selv lovpålagt meldeplikt om jeg mistenker noe, og kan straffes om jeg ikke gjør det. Så ville nå heller meldt en gang for mye enn for lite, både mtp. barnet så vel som mine juridiske ansvar. Og dersom det ikke er noen faktiske forhold til stede som er til skade for barnet så har jo ikke samboeren din noe å frykte uansett. Noe annet å tenke over er at dersom man skal være veldig streng med taushetsplikt på akkurat dette området, så kan det føre til at folk ikke tør å melde i fra i frykt for å bli straffet for det. Anonymkode: 78d50...0f5 TS her. Hadde ikke så veldig lyst til å si så hvilke opplysninger. Men både min advokat venn og en barnevernspedagog jeg har snakket med var enige at meldeplikten ikke inntraff. Er selv lærer og synes det er flott at vi har meldeplikt, men så er det også lover og regler rundt dette som vi må følge. Anonymkode: b9464...b6a
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke så veldig lyst til å si så altfor mye. Er selv lærer og derfor kjent med reglene rundt dette. Synes forresten at det er flott at vi har meldeplikt, men denne må ikke misbr TS her. Hadde ikke så veldig lyst til å si så hvilke opplysninger. Men både min advokat venn og en barnevernspedagog jeg har snakket med var enige at meldeplikten ikke inntraff. Er selv lærer og synes det er flott at vi har meldeplikt, men så er det også lover og regler rundt dette som vi må følge. Anonymkode: b9464...b6a Sorry TS, men jeg finner det vanskelig å ta det seriøst. Da heller den praten med advokat vennen din,hun burde å vite dette!! Anonymkode: 7ad6b...d14 1
Gjest Chroma Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 Ikke meldingsgunnlag? Har aldri hørt om at man kan bli anmeldt for det..
Illuminatum Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: En nav ansatt har sendt bekymringsmelding til barnevernet på syltynt grunnlag. Har snakket med advokat som mener vi burde anmelde henne da meldeplikt ikke inntraff i dette tilfellet. Siden opplysningene hun har gitt til barnevernet ikke gjelder meg men min samboer lurer jeg på om jeg kan anmelde dette? Samboer ønsker ikke å anmelde men jeg er såpass forbannet at jeg likevel ønsker å gjøre det, eller i det minste sende en klage til Nav (selv om jeg tviler på at det hjelper så mye). Ser av tidligere dommer at andre er dømt for brudd på taushetsplikt pga lignende forhold. Kan jeg gjøre dette uten min samboers samtykke? Dette er jo et forhold som også påvirker meg da jeg nå må i møter osv. med barnevernet. Jeg deltok i møtet med nav der de informerte oss om at de vurderte å sende bekymringsmelding til barnevernet. Er ikke Nav bruker selv. Anonymkode: b9464...b6a Du er ikke fornærmet i saken og kan vel neppe anmelde på vegne av andre. Om situasjonen i ettertid ikke var meldepliktig kan det godt være at det allikevel ikke er brudd på taushetspliikten: "At opplysningsplikten inntrer når det er grunn til å tro, innebærer at det må foreligge en begrunnet bekymring for at barnet blir utsatt for mishandling eller andre former for alvorlig omsorgssvikt. Det kreves ikke at barnehagen er sikker på at barnets situasjon er alvorlig, med det må foreligge mer enn en vag mistanke om at dette er tilfelle. Det er situasjonen på det tidspunktet meldingen sendes til barneverntjenesten som er avgjørende. Det er derfor viktig å understreke at dersom det, etter at barneverntjenesten har undersøkt saken, skulle vise seg at barnets situasjon er mindre alvorlig enn antatt, har den som ga opplysningene til barneverntjenesten likevel ikke brutt sin taushetsplikt" At du har fått en advokatvenn til å være enig med deg er neppe et argument. Vedkommende kjenner jo bare din presentasjon av fakta. Hadde samboeren min forsøkt å anmelde en sak hvor jeg som fornærmet ikke ønsket å anmelde, hadde det kun medført at jeg ikke lenger var samboer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå