Gå til innhold

Sjokolade/potetgull hver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva tenker dere om å spise ca 2000 kcal daglig, 1500 av de er sunn mat som rent kjøtt/fisk, frukt og mye grønnsaker, mens 500 er usunne saker som sjokolade, is, potetgull ol.? Tenker ikke på vektopp- eller nedgang, men sånn for helsen sin del? Jeg trener en del, og vil jo helst fortsette å ha god progresjon der. Det er også ganske viktig for meg å ha nok energi i hverdagen, tror dere dette blir veldig påvirket av (såpass mye) søtsaker?

Har litt problemer med å finne en fin balanse i kostholdet, da det ofte blir alt for mye eller alt for lite. Gjerne annenhver uke f.eks. Men har spist slik som jeg beskriver i starten av innlegget i ca to uker nå, og tror jeg har funnet et kosthold jeg kan leve med, uten å ende med å raide godterihyllene eller "faste". Har ikke merket noen endringer på kroppen, men slike ting synes jeg tar så lang tid, og når man merker endring er det ofte "for sent", og mye styr å endre. Vekten har stått stille, eller litt ned faktisk, så akkurat den delen er jo grei. 

Tar gjerne imot innspill? 

Anonymkode: 051bf...651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Juami

Hvorfor vil du spise sjokolade, potetgull og is hver dag? Ikke bare er det unødvendig mat med mange dårlige næringsstoffer for kroppen din innvendig, men det kan også gå ut over f.eks tennene og huden din. 

Bedre å jobbe med å styre seg selv ved godterihyllen ved helgene, enn å spise godteri hver dag, tenker jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er for mye. Det vil jo si at 25% av kostholdet ditt består av usunn mat. Jeg ville hatt en dag i uka der du kunne spise litt usunt og heller finne oppskrifter på sunt snacks som demper søtbehovet. Hvis du og hadde klart deg helt uten snop i et par uker så hadde kanskje søtsuget forsvunnet helt.:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godteri er godt! Vær dekadent! Gjør ikke noe å bli litt tykk og god.

Anonymkode: 43c7e...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Hva med å prøve frukt istedenfor godteri og den slags? Da får du kanskje stilt søtsuget, for det kan fort bli en del sukker da også, men da får du iallefall i deg næring og vitaminer samtidig. Er du saltsyk så spis heller nøtter enn potetgull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første tanke er at godteri og chips hver dag vil tilføre mye mettet fett, salt og tilsetningsstoffer i kostholdet. Det hadde ikke jeg ønsket å ha i de mengde for min egen del, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om 1/4 av energibudsjettet blir satt av til søtt/snacks på daglig basis synes jeg det er mye.  (500 kcal av 2000)
Det blir 3500 kcal på godteri og snacks pr uke, og det er mye!

Jeg har et søtt/salt-budsjett på 700 kcal i uken. 

Om jeg spiser alt på en dag, eller om jeg fordeler det på alle dagene i uken er likegyldig, så lenge jeg overholder budsjettet totalt sett.

Anonymkode: 6eb76...9f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg levde sånn på vgs: spiste godteri og chips hver dag, og trodde det var greit siden jeg ikke la på meg. Det var først når jeg begynte å gjeninnføre den gode gamle lørdagsgodt-tradisjonen at jeg forstod hvor ukonsentrert jeg hadde vært på det kostholdet, og hvor mye det svingende blodsukkeret egentlig hadde påvirket meg. Yteevnen på trening ble også bedre da jeg sluttet med raffinert sukker som drivstoff. 

Spis ordentlig mat de fleste dagene og spar godteriet til helgen er mitt råd

Anonymkode: f2d0f...d62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man sier jo at en gjennomsnittlig kvinne skal ha i seg omtrent 2000 kalorier om dagen, og for å dekke alle næringstoffene (mikro, altså vitaminer og mineraler osv.) må en kvinne ha i seg 1800 kalorier fra nor alt sunt kosthold. 200 kalorier kan altså komme fra sukker eller hva du enn ønsker, men med mindre du spiser utrolig mikro næringstett* på de 1500 kaloriene, burde du endre tallene litt. 

"Mikro næringstett": Altså mat som har lite kalorier, men veldig mye næringstoffer, slik at du kan spise mindre vanlig mat og likevel dekke behovet ditt av vitaminer og mineraler osv., på et lavere inntak av kalorier.

Anonymkode: 75e64...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, minister-mio skrev:
Et øyeblikk siden, Juami skrev:

Hvorfor vil du spise sjokolade, potetgull og is hver dag? Ikke bare er det unødvendig mat med mange dårlige næringsstoffer for kroppen din innvendig, men det kan også gå ut over f.eks tennene og huden din. 

Bedre å jobbe med å styre seg selv ved godterihyllen ved helgene, enn å spise godteri hver dag, tenker jeg da. 

Et øyeblikk siden, blomst12 skrev:

Jeg syns det er for mye. Det vil jo si at 25% av kostholdet ditt består av usunn mat. Jeg ville hatt en dag i uka der du kunne spise litt usunt og heller finne oppskrifter på sunt snacks som demper søtbehovet. Hvis du og hadde klart deg helt uten snop i et par uker så hadde kanskje søtsuget forsvunnet helt.:)

Et øyeblikk siden, Raindrops skrev:

Hva med å prøve frukt istedenfor godteri og den slags? Da får du kanskje stilt søtsuget, for det kan fort bli en del sukker da også, men da får du iallefall i deg næring og vitaminer samtidig. Er du saltsyk så spis heller nøtter enn potetgull.

Jeg tenker det er for mye og for ofte

Anonymkode: 5d272...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Raindrops skrev:

Enig.

Anonymkode: 5d272...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde på junk og sjokolade og cola før og fikk høyt kolesterol allerede i en alder av 33 år (hadde sikkert hatt det myyye lengre også) og det er skadeilg, jeg ville fått hjerteinfarkt... Bra du i det minste får i deg sunn mat også, men tenk på kolesterolet også. Ta en blodprøve og sjekk. Prøv å spis frukt istedet og begrens til færre dager i uka med godis og potetgull. Lærte på skolen at potetgull blir i blodårene dine i femti dager og det gjør ikke noe så lenge du er ung, men når du blir eldre blir det farlig. altså fettet fra potetgull. Men ja det er vanskelig å holde seg unna!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tell makroene dine.

Carbs = 400kcal per 100g

Prots = 400kcal per 100g

Fett = 900kcal per 100g

For å si det enkelt så er eneste forskjell på raske og treige carbs/prots Hvor lenge energien varer. Hvis du ønsker å ha et jevnt blodsukker og energinivå gjennom dagen gjelder det å spise grovt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...