Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førsteårsstudent, 20 år, har ca 200 000kr i egenkapital, og tjener ca 8000kr i mnd i tillegg til at jeg får 7500kr fra Lånekassen. Har ikke mulighet for å ha kausjonist. Lurer på om det er noen studenter som har vært i ca samme situasjon som kan dele erfaringer med boliglån. Har dere fått godkjent lån? Isåfall, hvor mye har dere fått låne? :) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk boliglån, men hadde kausjonist og ca 500 000kr i egenandel. Hadde også samboer som skulle være ferdig med studiet innen 1 år. 

En venninne av meg hadde jobbet kjempe hardt og spart opp 350 000kr i egenkapital og hadde ikke kausjonist. Når hun hadde møte med banken sa de at de regnet med at hun skulle bruke 30 000kr i mnd, så hun fikk ikke lån. Summen de hadde beregnet mente de var generelt for studenter. 

Jeg har enda til gode å møte en student som har råd til å bruke 30 000kr hver mnd... Virker ikke som om de vil slippe oss inn på boligmarkedet...

Anonymkode: 4ed97...102

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg er også veldig redd for at bankene vegrer seg fra å gi studenter boliglån.. Håper dette ikke er tilfelle!! 

Hvilken bank var det hun oppsøkte? Veldig rart å anta at studenter bruker 30 000kr mnd.. 

En ting til, jeg er nødt til å ha det avdragsfritt i studietiden, er det noen spesielle krav for å få avdragsfrihet? 

AnonymBruker
Skrevet

Bankene har blitt mye strengere det siste året. En trygg deltidsjobb, EK og/eller kausjonist er jo et krav. Også må utdannelsen være trygg, slik at du sannsynligvis får jobb. En hver boliglånssøknad er individuell, og to stk med helt like utgangspunk utenom utdanningretning vil få ulike svar. Nye regler er vel også at du ikke kan få avdragsfrihet med mindre du eier 85% av boligen. Og det er ikke et sjakktrekk å gå inn i bankmøtet og si at du MÅ ha avdragsfrihet. Det er noe de tilbyr, ikke noe du kan kreve. Og du sier i teorien at du ikke har råd til lånet..

Vi fikk boliglån med kausjonist hvor en var student og en var i jobb. Fikk innvilget lånet i juni i fjor, og hadde vi søkt i august hadde vi fått avslag grunnet de nye reglene. 

Vær GODT forberedt før bankmøte. Ta med budsjett, alle utgifter, inntekter, jobbutsikter for fremtiden, vis at du har en god plan. Og ta med prospekt på type leilighet du ser etter. Det har også en del å si mtp felleskostnader vs selveierkostnader. 

Anonymkode: 8fda1...a7d

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar! Er klar over at det er svært individuelt fra person til person, håper bare det er en mulighet for meg i nærmeste fremtid å kunne kjøpe. Har ikke særlig lyst til å leie.. 

Er det ingen enslige medstudenter der ute som har fått boliglån?? Virker nesten som om det er en lost-cause siden jeg ikke har samboer, hører bare om studenter som tar opp lån med kjæreste.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk boliglån med 2 år igjen på studiet - uten deltidsjobb bortsett fra om sommeren. Nå skal det sies at vi var 2 om boliglånet, og den andre hadde vikariat et halvt år frem i tid. Vi fikk tilbud om lån på 2-3 mill med sammenlagt egenkapital på rundt en million.

Anonymkode: efb5f...eed

AnonymBruker
Skrevet

Du kan leie hybel som alle andre.

Anonymkode: 5c098...f93

Skrevet
4 timer siden, Martinehbr skrev:

En ting til, jeg er nødt til å ha det avdragsfritt i studietiden, er det noen spesielle krav for å få avdragsfrihet? 

Ja.

" når lånet overstiger 70 prosent av boligens verdi, så skal banken kreve at du betaler minst 2,5 prosent av de fulle lånebeløpet i avdrag hvert år.  "

Sitert fra denne artikkelen i E24 nettavis.

Skrevet

Ja, jeg fikk. Kjøpte bolig sammen med et søsken, med EK på 650 000. Tok opp lån på 750'''. 

AnonymBruker
Skrevet

Student og alenemor. Hadde 500 000 i EK og ingen kausjonist.

Anonymkode: 72d6f...936

Skrevet

Jeg fikk, men det er noen år siden og det har blitt strenger og dyrere! Måtte ha kausjonist for en viss sum, det stilte pappa med. Gikk til en lokalbank, der de kjente meg og min familie og dette hjalp nok veldig. 

Skrevet

Fikk boliglån da jeg var student. 

Vi hadde ikke kausjonist. Vi hadde ca 500 000 i EK til sammen. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 24. mai 2016 at 13.48, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk boliglån med 2 år igjen på studiet - uten deltidsjobb bortsett fra om sommeren. Nå skal det sies at vi var 2 om boliglånet, og den andre hadde vikariat et halvt år frem i tid. Vi fikk tilbud om lån på 2-3 mill med sammenlagt egenkapital på rundt en million.

Anonymkode: efb5f...eed

Så rart at dere fikk lån altså... 

Anonymkode: 05b23...1b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I 2002 fikk jeg boliglån. Jeg var 20 år, singel og student. Jeg hadde 30.000 i egenandel, og lånte 230.000 (billig, bitteliten leilighet). Mamma og pappa måtte kausjonere.

Anonymkode: 3ae1c...e34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...