AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #1 Del Skrevet 22. mai 2016 Skal selge huset og fikk takstmann . Han borra hull i veggpanelet mitt i kjelleren for å måle fukt. Og da kom det opp 34% fukt i muren? Men den kjennes jo helt tørr ut og ser tørr ut?Både isolasjonen og treverket var jo tørt? Hva kan det komme av at det er så høy fuktighet i muren da? Må sies at det hadde regnet i dagevis før han kom på besøk, men han sa at det ikke hadde noe å si Nå får jeg vel ikke solgt huset pga det her Anonymkode: e2efa...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 22. mai 2016 #2 Del Skrevet 22. mai 2016 Alle måleapparater kan brukes feil og vise feil. Les mer her:http://byggmesteren.as/2013/02/27/fuktmaleren-ma-brukes-riktig/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #3 Del Skrevet 22. mai 2016 Men da kan det jo vise feil og gjøre sitt til at jeg ikke får solgt. Er jo så rart når betong og alt var tørt, likevel viser målingen at det er vått??? Anonymkode: e2efa...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #4 Del Skrevet 22. mai 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal selge huset og fikk takstmann . Han borra hull i veggpanelet mitt i kjelleren for å måle fukt. Og da kom det opp 34% fukt i muren? Men den kjennes jo helt tørr ut og ser tørr ut?Både isolasjonen og treverket var jo tørt? Hva kan det komme av at det er så høy fuktighet i muren da? Må sies at det hadde regnet i dagevis før han kom på besøk, men han sa at det ikke hadde noe å si Nå får jeg vel ikke solgt huset pga det her Anonymkode: e2efa...ba0 34 % fukt er langt innenfor normalen. Faregrensen begynner å slå inn når vi nærmer oss og har passert 60 % fukt. Men det er mange typer fuktighetindikatorer. Alle indikerer fukt de måler ikke. Alle materialer inneholder også naturlig noe fukt. Dette sagt og skrevet, personen som bruker dingser, må vite både hva de driver med, hvordan de kalibrerer og ikke minst hvordan de bruker ulike dingser. (Og forklarer andre/kunder hva dingsen er og gjør. ) Anonymkode: d4033...15a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #5 Del Skrevet 22. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 34 % fukt er langt innenfor normalen. Faregrensen begynner å slå inn når vi nærmer oss og har passert 60 % fukt. Men det er mange typer fuktighetindikatorer. Alle indikerer fukt de måler ikke. Alle materialer inneholder også naturlig noe fukt. Dette sagt og skrevet, personen som bruker dingser, må vite både hva de driver med, hvordan de kalibrerer og ikke minst hvordan de bruker ulike dingser. (Og forklarer andre/kunder hva dingsen er og gjør. ) Anonymkode: d4033...15a Det slo jo ut på rødt på apparatet og stod vått. Så da var det jo ikke normalt? Stresser noe med dette, da kjelleren min har tilsynelatene vært tørr og han fant ingen tegn til sopp eller råte. det lukter friskt og ingen innestengt kjellerlukt heller. Uff, kjipt dette. Må vel skifte drenering før salg :/ Anonymkode: e2efa...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #6 Del Skrevet 22. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 34 % fukt er langt innenfor normalen. Faregrensen begynner å slå inn når vi nærmer oss og har passert 60 % fukt. Men det er mange typer fuktighetindikatorer. Alle indikerer fukt de måler ikke. Alle materialer inneholder også naturlig noe fukt. Dette sagt og skrevet, personen som bruker dingser, må vite både hva de driver med, hvordan de kalibrerer og ikke minst hvordan de bruker ulike dingser. (Og forklarer andre/kunder hva dingsen er og gjør. ) Anonymkode: d4033...15a Dette stemmer ikke... Det du tenker på er vel luftfuktighet? Anonymkode: e229f...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Del Skrevet 22. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke... Det du tenker på er vel luftfuktighet? Anonymkode: e229f...1dd Vet du hva som er normalt i en mur da? Anonymkode: e2efa...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #8 Del Skrevet 22. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det slo jo ut på rødt på apparatet og stod vått. Så da var det jo ikke normalt? Stresser noe med dette, da kjelleren min har tilsynelatene vært tørr og han fant ingen tegn til sopp eller råte. det lukter friskt og ingen innestengt kjellerlukt heller. Uff, kjipt dette. Må vel skifte drenering før salg :/ Anonymkode: e2efa...ba0 Be om ny måling. Anonymkode: 294a5...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #9 Del Skrevet 22. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva som er normalt i en mur da? Anonymkode: e2efa...ba0 Nei, dessverre Men vet at i vanlige vegger er det i faresonen når man er på 16%. Aner ikke om det samme gjelder mur. Jeg vil også, som noen andre sa, spørre om ny måling! Anonymkode: e229f...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #10 Del Skrevet 22. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke... Det du tenker på er vel luftfuktighet? Anonymkode: e229f...1dd Hva er du mener ikke stemmer? Dette har jeg god peiling på og vet at stemmer. Hva tror du en fuktindikator vil vise dersom du stikker den ned i et betonggulv? 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det slo jo ut på rødt på apparatet og stod vått. Så da var det jo ikke normalt? Stresser noe med dette, da kjelleren min har tilsynelatene vært tørr og han fant ingen tegn til sopp eller råte. det lukter friskt og ingen innestengt kjellerlukt heller. Uff, kjipt dette. Må vel skifte drenering før salg :/ Anonymkode: e2efa...ba0 Da har du hatt en takstmann på besøk som har kjøpt et instrument og ikke vet hvordan det skal brukes. 34 % skal nemligmikke indikere rødt. Fra 60 % og oppover begynner muggsoppfaren å bli overhengende. Her bør du snakke med megleren og forklare situasjonen. Jegmforusetter at det er megler som har valgt takstmann? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dessverre Men vet at i vanlige vegger er det i faresonen når man er på 16%. Aner ikke om det samme gjelder mur. Jeg vil også, som noen andre sa, spørre om ny måling! Anonymkode: e229f...1dd Du bør sette deg inn i hva du svarer på og hvilke svar du gir. Fordi dette er langt fra virkeligheten. Selv treverk og tørr ved har høyere fuktinnhold enn 16 %. Anonymkode: d4033...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #11 Del Skrevet 22. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er du mener ikke stemmer? Dette har jeg god peiling på og vet at stemmer. Hva tror du en fuktindikator vil vise dersom du stikker den ned i et betonggulv? Da har du hatt en takstmann på besøk som har kjøpt et instrument og ikke vet hvordan det skal brukes. 34 % skal nemligmikke indikere rødt. Fra 60 % og oppover begynner muggsoppfaren å bli overhengende. Her bør du snakke med megleren og forklare situasjonen. Jegmforusetter at det er megler som har valgt takstmann? Du bør sette deg inn i hva du svarer på og hvilke svar du gir. Fordi dette er langt fra virkeligheten. Selv treverk og tørr ved har høyere fuktinnhold enn 16 %. Anonymkode: d4033...15a Jeg har målt med fuktmåler i mitt hus som var rammet av muggsopp. Der ble det målt 9-16% fukt. Jeg har lest at 16-17% og oppover er det fare for muggsopp. Luftfuktigheten bør ikke overstride 50-60%. Anonymkode: e229f...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #12 Del Skrevet 22. mai 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dessverre Men vet at i vanlige vegger er det i faresonen når man er på 16%. Aner ikke om det samme gjelder mur. Jeg vil også, som noen andre sa, spørre om ny måling! Anonymkode: e229f...1dd Betalte 20 tusen for denne taksten 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er du mener ikke stemmer? Dette har jeg god peiling på og vet at stemmer. Hva tror du en fuktindikator vil vise dersom du stikker den ned i et betonggulv? Da har du hatt en takstmann på besøk som har kjøpt et instrument og ikke vet hvordan det skal brukes. 34 % skal nemligmikke indikere rødt. Fra 60 % og oppover begynner muggsoppfaren å bli overhengende. Her bør du snakke med megleren og forklare situasjonen. Jegmforusetter at det er megler som har valgt takstmann? Du bør sette deg inn i hva du svarer på og hvilke svar du gir. Fordi dette er langt fra virkeligheten. Selv treverk og tørr ved har høyere fuktinnhold enn 16 %. Anonymkode: d4033...15a Så da skal det ikke vise rødt om den viser 34% i muren ? Den viste risiko på 16% og tørt under Anonymkode: e2efa...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #13 Del Skrevet 22. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har målt med fuktmåler i mitt hus som var rammet av muggsopp. Der ble det målt 9-16% fukt. Jeg har lest at 16-17% og oppover er det fare for muggsopp. Luftfuktigheten bør ikke overstride 50-60%. Anonymkode: e229f...1dd Ingen spor etter muggsopp heldigvis! Anonymkode: e2efa...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #14 Del Skrevet 22. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen spor etter muggsopp heldigvis! Anonymkode: e2efa...ba0 Kjipt å betale en så stor sum!! Det er bra at det ikke er noe tegn til muggsopp Da kan det jo hende at målingen er feil? Anonymkode: e229f...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #15 Del Skrevet 22. mai 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har målt med fuktmåler i mitt hus som var rammet av muggsopp. Der ble det målt 9-16% fukt. Jeg har lest at 16-17% og oppover er det fare for muggsopp. Luftfuktigheten bør ikke overstride 50-60%. Anonymkode: e229f...1dd Muggsopp oppstår ikke før det har vært over 65 % fukt i minimum en liten uke. Det er realfagkunnskap. Muggsopp forsvinner heller ikke når den først har oppstått selv om fuktigheten senkes. Alternativt at der er perioder med mer fuktitlgang , slik at muggen våkner til live fra dvale eller død tilstand. Muggsopp er like helseskadelig enten den er død, i dvale eller levende, derfor er mugg eller mugglukt uønsket i innemiljø. Hva en fuktindikator kan resultere i, feile hender har vi her et strålende godt eksempel på. Indikatoren blir og omdøpt til "fuktmåler". Anonymkode: d4033...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #16 Del Skrevet 22. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjipt å betale en så stor sum!! Det er bra at det ikke er noe tegn til muggsopp Da kan det jo hende at målingen er feil? Anonymkode: e229f...1dd Ja, men det hjeper jo lite når det kommer i slagsoppgaven. Ingen vil vel kjøpe et hus med indikasjon på fukt i Anonymkode: e2efa...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #17 Del Skrevet 22. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Muggsopp oppstår ikke før det har vært over 65 % fukt i minimum en liten uke. Det er realfagkunnskap. Muggsopp forsvinner heller ikke når den først har oppstått selv om fuktigheten senkes. Alternativt at der er perioder med mer fuktitlgang , slik at muggen våkner til live fra dvale eller død tilstand. Muggsopp er like helseskadelig enten den er død, i dvale eller levende, derfor er mugg eller mugglukt uønsket i innemiljø. Hva en fuktindikator kan resultere i, feile hender har vi her et strålende godt eksempel på. Indikatoren blir og omdøpt til "fuktmåler". Anonymkode: d4033...15a Så da kan ikke jeg ha muggsopp iallefall med de verdiene? Men hvorfor viser måleapparatet rødt og vått da? Han målte på panelet og det var tørt. Alt kjentes tørt også inni veggen. Vil en mur likevel være noe våt uansett? Vet du hva som er normal % i en mur? Anonymkode: e2efa...ba0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #18 Del Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Muggsopp oppstår ikke før det har vært over 65 % fukt i minimum en liten uke. Det er realfagkunnskap. Muggsopp forsvinner heller ikke når den først har oppstått selv om fuktigheten senkes. Alternativt at der er perioder med mer fuktitlgang , slik at muggen våkner til live fra dvale eller død tilstand. Muggsopp er like helseskadelig enten den er død, i dvale eller levende, derfor er mugg eller mugglukt uønsket i innemiljø. Hva en fuktindikator kan resultere i, feile hender har vi her et strålende godt eksempel på. Indikatoren blir og omdøpt til "fuktmåler". Anonymkode: d4033...15a Er du sikker på at du ikke blander fuktighet i vegger, og luftfuktighet nå? Jeg har nemlig hørt at luftfuktighet over 65-70% så oppstår muggsopp. Relativ luftfuktighet. Fukt i vegger er 16-17% faresonen. Kan du linke til at det du sier stemmer? Hvis det gjør det, er det jo faktisk noe som er i min interesse og vite også, selv om jeg tror du blander litt. Anonymkode: e229f...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #19 Del Skrevet 22. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men det hjeper jo lite når det kommer i slagsoppgaven. Ingen vil vel kjøpe et hus med indikasjon på fukt i Anonymkode: e2efa...ba0 Huff nei. Det er ikke mulig å spørre samme takstmann om han har mulighet å gjøre en ny vurdering, av et annet instrument enn den han brukte? Anonymkode: e229f...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #20 Del Skrevet 22. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at du ikke blander fuktighet i vegger, og luftfuktighet nå? Jeg har nemlig hørt at luftfuktighet over 65-70% så oppstår muggsopp. Relativ luftfuktighet. Fukt i vegger er 16-17% faresonen. Kan du linke til at det du sier stemmer? Hvis det gjør det, er det jo faktisk noe som er i min interesse og vite også, selv om jeg tror du blander litt. Anonymkode: e229f...1dd Kverrulerer du nå, eller? Anonymkode: d4033...15a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå