Gå til innhold

Forslag til aktiviteter i uteburdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste blir straks fem år, og skal feire bursdag. Han ønsker seg en typisk lekeland-bursdag, mens jeg har tenkt å selge inn utebursdag i stedet. Men for å gjøre det trenger jeg noe skikkelig kult å friste ham med :ler:

Vi tenker å servere pølser/pizzasnurrer/annen typisk barnebursdagmat+kaker, og ha en pinata de kan dælje litt løs på. 

Men og så da? 

Har tenkt på mange ting. Sekkeløp, ertekanoner, skattejakt osv, men tenker at en gjeng 4-5-6-åringer ikke er så gode på organisert aktvitet, og at mest mulig frilek er best. Samtidig er det kanskje greit å ha en eller to valgfrie aktiviteter i tilfelle noen skulle falle utenfor eller kjede seg litt? 

Noen med erfaring fra denne type bursdag, noen do's and dont's eller gode tips til enkle aktiviteter som ikke krever så mye konsentrasjon eller organisering? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husker når jeg var mindre, da hadde moren min mye utebursdager for meg! :P 

Var veldig glad i pølser, gelé, sjokoladekake og smågodtposer. 
Når vi hadde utelek så kastet vi piler på vannballonger, lekte gjemsel, brukte erteposer for å kaste opp i en kurv, sekkeløp, om å gjøre å finne flest par av flere ting. (kongler, blader, kvister osv), eller om å gjøre å lage finest hus/slott av det man finner i naturen.

Anonymkode: 4c85c...2f4

• Liker 1
Skrevet

Fest ballonger rundt anklene på ungene. De skal da prøve å sprekke andre sine ballonger (tråkke på de) og den som står igjen med en hel ballong vinner et eller annet. Alltid en slager.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Igår var det noen som hadde bursdagsselskap på Sognsvann for ca 10-15 barn i 10-årsalderen. Det så ut som både barna og voksne storkoste seg og det var en fryd å være vitne til det. De spilte fotball, grilla pølser, og blåste såpebobler som jeg fikk med meg. Muligens hadde de også andre aktiviteter. 

Anonymkode: a665f...3eb

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker når jeg var mindre, da hadde moren min mye utebursdager for meg! :P 

Var veldig glad i pølser, gelé, sjokoladekake og smågodtposer. 
Når vi hadde utelek så kastet vi piler på vannballonger, lekte gjemsel, brukte erteposer for å kaste opp i en kurv, sekkeløp, om å gjøre å finne flest par av flere ting. (kongler, blader, kvister osv), eller om å gjøre å lage finest hus/slott av det man finner i naturen.

Anonymkode: 4c85c...2f4

Tusen takk! Flere ting her jeg noterer meg! :)

2 minutter siden, visp skrev:

Fest ballonger rundt anklene på ungene. De skal da prøve å sprekke andre sine ballonger (tråkke på de) og den som står igjen med en hel ballong vinner et eller annet. Alltid en slager.

Jaa, det husker jeg som veldig gøy sjøl og, når du nevner det. Definitivt på lista! :)

Skrevet

Fiskedam med godteposer er alltid slager, uansett sted ;) ellers er jeg enig med deg ift frilek, men hvis du har plassen, han du jo lage et sjørøverskip eller ridderborg (hentydning mer enn helt ekte ) slik så barna får en satt fantasiverden. Det gjør det kanskje lettere for alle å bli med. Og så kan dere ha riddermat eller sjørøvermuffins eller jungelkake eller hva man enn finner på ;) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Igår var det noen som hadde bursdagsselskap på Sognsvann for ca 10-15 barn i 10-årsalderen. Det så ut som både barna og voksne storkoste seg og det var en fryd å være vitne til det. De spilte fotball, grilla pølser, og blåste såpebobler som jeg fikk med meg. Muligens hadde de også andre aktiviteter. 

Anonymkode: a665f...3eb

Såpebobler var lurt! :)

Skrevet
9 minutter siden, atropos skrev:

Fiskedam med godteposer er alltid slager, uansett sted ;) ellers er jeg enig med deg ift frilek, men hvis du har plassen, han du jo lage et sjørøverskip eller ridderborg (hentydning mer enn helt ekte ) slik så barna får en satt fantasiverden. Det gjør det kanskje lettere for alle å bli med. Og så kan dere ha riddermat eller sjørøvermuffins eller jungelkake eller hva man enn finner på ;) 

Vi har heldigvis masse plass til rådlighet, og å lage en "scene" var jo en kjempeidé!

Dette blir gøy :nigo: (...hvis jeg får overbevist bursdagsbarnet..)

Skrevet

Henger meg på denne, vurderer også utebursdag for femåringen veldig snart. :) Tenker du å se an været, eller være ute uansett? Ungene mine trives ute uansett, men vet jo ikke om det gjelder alle gjestene. 

Digga forresten ballongforslaget.

Skrevet
1 time siden, Sushi skrev:

Henger meg på denne, vurderer også utebursdag for femåringen veldig snart. :) Tenker du å se an været, eller være ute uansett? Ungene mine trives ute uansett, men vet jo ikke om det gjelder alle gjestene. 

Digga forresten ballongforslaget.

Jeg tenker uten værforbehold. Det er en ganske stor gapahuk der vi skal være, og en grillhytte de også kan søke ly. Så får vi kanskje heller tilpasse aktivitetene dersom det høljer ned. :)

Hva skal du servere? Pølser er liksom det mest nærliggende alternativet, men det er så gørr. Tenker pizzasnurrer, men da må de jo spises kalde. 

Skrevet
1 time siden, kisskissbangbang skrev:

Jeg tenker uten værforbehold. Det er en ganske stor gapahuk der vi skal være, og en grillhytte de også kan søke ly. Så får vi kanskje heller tilpasse aktivitetene dersom det høljer ned. :)

Hva skal du servere? Pølser er liksom det mest nærliggende alternativet, men det er så gørr. Tenker pizzasnurrer, men da må de jo spises kalde. 

Er usikker. Synes også pølser er kjedelig, vurderer wraps av noe slag. Horn med ost og skinke er også godt :) 

Skrevet
13 minutter siden, Sushi skrev:

Er usikker. Synes også pølser er kjedelig, vurderer wraps av noe slag. Horn med ost og skinke er også godt :) 

Ja, kanskje horn! Må høre litt med minien, som fsktisk syntes utebursdag hørtes ut som en god idé etter at jeg la det frem med stor entusiasme :ler:

AnonymBruker
Skrevet

En haug med leker til fri anvendelse kan være kjekt å ha. Ball, rokkering, utekritt dersom dere har et område å tegne på

Anonymkode: 41c61...42c

AnonymBruker
Skrevet

En bøtte med vann, små svamper: Kast våt svamp på bursdagsbarnets pappa! (Eller deg, hvis faren er den som har laget pizzasnurrene... eller storebror, onkel, tante...) Hvis det er på en lekeplass, fint hvis han kan titte fram i et klatrestativ/sklie eller noe, ellers er det bra med en stor papp-plate med hull til ansiktet i eller lignende, slik at det blir en blink. Etter hvert står de i kø for å få lov til å være blink selv :)

Anonymkode: 1cef4...8df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, visp skrev:

Da bør man være sikker på at man har mange nok farger av hver farge på ballongene. Her i huset ble det ramaskrik av en av de innbudte gjeste-barna i fjor da han ikke fikk ønsket farge på sin ballong!

For øvrig stemmer jeg for vannpistoler og batteridrevne såpeboble-leker. Bare si at de må ha med ekstra klær. :)

Anonymkode: ecda9...ef0

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør man være sikker på at man har mange nok farger av hver farge på ballongene. Her i huset ble det ramaskrik av en av de innbudte gjeste-barna i fjor da han ikke fikk ønsket farge på sin ballong!

Anonymkode: ecda9...ef0

Seriøst? Godt oppdratte barn lager ikke ramaskrik for sånt. Og om de så gjør så er ikke det noe man trenger å ta hensyn til... Gjestene skal selvsagt behandles bra i bursdagen, men det får da være grenser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La ungene klippe plenen og luke ugress. Moro og fint for deg.

Anonymkode: 371b6...b76

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hvordan gikk bursdagen? :) 

Skrevet

Den gikk kjempefint! Det ble faktisk veldig liten tid til aktiviteter, de lekte så fint sjøl at jeg ikke følte for å bryte inn for å gjøre noe ekstra.

Den varte bare i to timer, og pakkeåpning, mat, kaker og frilek var helt nok. 

Bursdagsbarnet hadde i hvert fall "en to hundre tusen millioner perfekt feiring", og det så ut som om alle koste seg. 

Så konklusjonen min er at det er greit å ha leker og fellesaktiviteter i bakhånd, men at det ikke nødvendigvis blir bruk for dem. :)

• Liker 3
Skrevet
56 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Den gikk kjempefint! Det ble faktisk veldig liten tid til aktiviteter, de lekte så fint sjøl at jeg ikke følte for å bryte inn for å gjøre noe ekstra.

Den varte bare i to timer, og pakkeåpning, mat, kaker og frilek var helt nok. 

Bursdagsbarnet hadde i hvert fall "en to hundre tusen millioner perfekt feiring", og det så ut som om alle koste seg. 

Så konklusjonen min er at det er greit å ha leker og fellesaktiviteter i bakhånd, men at det ikke nødvendigvis blir bruk for dem. :)

Så bra! Det var egentlig min erfaring fra sist gang også, det ble liten tid til aktiviteter og vi rakk ikke å åpne pakkene engang. Tida fløy avgårde. Spiste dere ute eller inne? Hvordan gjorde dere det med sitteplasser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...