Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 13 år. Jeg er ganske tynn egentlig, men magen min buler liksom ut. Går det ann å få flat mage uten å gå ned i vekt. Jeg vil jo ikke se ut som et benrangel  heller! Isåfall tips til hva jeg kan spise og sånt? Tusen takk for svar!

Anonymkode: 05710...23a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket om det kan være oppblåsthet? Sjekk hos legen, så sjekker hen deg for eventuelle matintoleranser/allergier og vil gi deg hjelp med hvordan du evt kan bli kvitt oppblåstheten.

Skrevet

Ta tommel og pekefinger og hold de 10cm unna hverandre og klyp så du lager en horisontal pølse med magefett ca 5cm fra navlen din. Det du får tak i er det som er av underhudsfett. Dersom det ikke er særlig mye bør du nok få sjekket om du kan være oppblåst. Men dersom det er mye så hjelper det å kutte ut godis og fet mat. Raske karbohydrater legger seg nemlig på magen, derav uttrykket ølmage 😄

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke svarene du har fått her er gode. Oppblåsthet kan komme av for lite fiber og mye usunn mat, men vi må alle huske på at kvinner og jenter er ikke skapt for å ha flat mage. Vi er programmert inn at vi skal legge på oss, og gjerne rundt magen, fordi det er der vi gjemmer eggstokker og livmor. Så hvis du mener nedenfor navelen, da vil jeg tro det er naturlig fett som skal være der. Det er slik vi er skapt. Hvis du mener ovenfor navelen så kan det være luft i magen som gjør det. Spis kjøtt, fisk, grovt brød, frukt og grønnsaker, og ikke minst nok av det (veldig viktig i den alderen du er i nå :) ), så er du ganske trygg uansett. 

Men vi er altså ikke laget for å ha flat mage altså. :) 

Anonymkode: 4f54c...c2f

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Kanskje du har et feilaktig syn på hvordan du tror at kroppen din naturlig skal se ut`?

Det er helt normal at at kvinner har litt former/fett på magen, og ikke en flat mage som du ser på blogger og hos modeller osv. 

Jeg syns du ikke får gode råd i denne tråden. 

Endret av Coolaid
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Cyrus skrev:

Ta tommel og pekefinger og hold de 10cm unna hverandre og klyp så du lager en horisontal pølse med magefett ca 5cm fra navlen din. Det du får tak i er det som er av underhudsfett. Dersom det ikke er særlig mye bør du nok få sjekket om du kan være oppblåst. Men dersom det er mye så hjelper det å kutte ut godis og fet mat. Raske karbohydrater legger seg nemlig på magen, derav uttrykket ølmage 😄

Flott tips til en trettenåring!!!

Folk ass.

Anonymkode: 6444a...86b

• Liker 6
Skrevet

Du er 13. Kroppen din er i endring. Det er helt normalt. Er du usikker, så kontakter du helsesøster på skolen og så snakker du med henne.

Og folk; skjerpings!

• Liker 6
Skrevet

Herregud. Hun skriver at hun er 13 år og likevel gir dere henne slankeråd, og råd om å klype i magen for å kjenne etter fett?? 

• Liker 3
Skrevet

Åh, ser jeg var seint ute her. Godt at folk reagerte! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke svarene du har fått her er gode. Oppblåsthet kan komme av for lite fiber og mye usunn mat, men vi må alle huske på at kvinner og jenter er ikke skapt for å ha flat mage. Vi er programmert inn at vi skal legge på oss, og gjerne rundt magen, fordi det er der vi gjemmer eggstokker og livmor. Så hvis du mener nedenfor navelen, da vil jeg tro det er naturlig fett som skal være der. Det er slik vi er skapt. Hvis du mener ovenfor navelen så kan det være luft i magen som gjør det. Spis kjøtt, fisk, grovt brød, frukt og grønnsaker, og ikke minst nok av det (veldig viktig i den alderen du er i nå :) ), så er du ganske trygg uansett. 

Men vi er altså ikke laget for å ha flat mage altså. :) 

Anonymkode: 4f54c...c2f

Enig med alle dere :)

Anonymkode: c2dbb...9f1

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Coolaid skrev:

Kanskje du har et feilaktig syn på hvordan du tror at kroppen din naturlig skal se ut`?

Det er helt normal at at kvinner har litt former/fett på magen, og ikke en flat mage som du ser på blogger og hos modeller osv. 

Jeg syns du ikke får gode råd i denne tråden. 

Viktig på nevne at de fotoshopper seg tynnere, sjekk ut fotballfruen hun ble catcha idet og fikk mye krittikk for det!

Så alt det du ser på bilder og filmer er ikke reelt (virkelig), det har blitt fiksa med fotoshop,lys, sminke, vinkler osv.

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flott tips til en trettenåring!!!

Folk ass.

Anonymkode: 6444a...86b

Å klype seg på magen vil jo bare vise om det er fett eller luft som gjør at magen buler. Det kan også skyldes dårlig holdning eller svak muskulatur i bukveggen. 

Jeg ser ikke hva som er feil med å gi konkrete råd om kosthold til en trettenåring. Hadde jeg ment at hun burde slanke seg så ville jeg skrevet noe ganske annet. Dette handler om sunnhet, ikke estetikk, men desverre går de to tingene noen ganger hånd i hånd.

Til TS:

Du bør ikke bekymre deg for om du har fett på magen for det skal alle ha, men blir det for mye så kan du få helseplager. Sukker og mettet fett legger seg på magen og rundt innvollene og derfor skriver jeg at du bør kutte ned på de tingene for å spare helsa di, og fordi du faktisk har startet en tråd der du spør om råd. Husk at det er en grunn til at det heter "lørdagsgodt". 😄

Skrevet
10 timer siden, kisskissbangbang skrev:

Herregud. Hun skriver at hun er 13 år og likevel gir dere henne slankeråd, og råd om å klype i magen for å kjenne etter fett?? 

Jeg er kanskje dårlig på å lese, men jeg har ikke sett ett eneste råd som innebærer hverken cardio, eller kaloriunderskudd her. Det er forskjell på slanking og sunn kost. Å bare spise godteri en gang i uka er ikke manisk, og det har heller ingenting med slanking å gjøre. 😄

Skrevet

Herregud, hun er et barn! Gi deg!

Skrevet

Jenter får mer fett på kroppen når de kommer i puberteten, og kvinnekroppen har helt naturlig mer fett enn menn. Vi trenger litt ekstra fettreserver for at hormonsystemet skal kunne fungere optimalt, og fordi vi på et tidspunkt skal være i stand til å bære frem og amme barna våre. Helt naturlig at det ligger litt ekstra fett på enten mage, hofter eller lår (evt. alle stedene). Om du føler at magen er mer oppblåst, så kan det gå på kosthold. Kullsyreholdig drikke, sukker og lite fiber kan gjøre magen litt oppblåst. Men det er jo ikke permanent, og fordi det ligger ekstra luft/fyll i tarmene. Ikke noe å stresse med, men det kan altså hjelpe å spise mer fiber og drikke nok vann, og holde seg til brus og snop i helgene.

Skrevet (endret)
12 timer siden, Silfen skrev:

Herregud, hun er et barn! Gi deg!

Du er klar over at bortsett fra alkohol og tobakk så er usunt kosthold en av de tingene som tar flest liv i Norge?

Tilgangen på usunn mat er større enn noen gang, men desverre har barn, unge, og voksne altfor lite kunnskap om det.

Endret av Bond
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Viktig på nevne at de fotoshopper seg tynnere, sjekk ut fotballfruen hun ble catcha idet og fikk mye krittikk for det!

Så alt det du ser på bilder og filmer er ikke reelt (virkelig), det har blitt fiksa med fotoshop,lys, sminke, vinkler osv.

.

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at du trenger endre kostholdet ditt, det er isåfall noe du må prate med helsesøster eller lege om. Det går ikke an å slanke bestemte kroppsdeler. Du kan jo begynne å trene kjernemuskulatur hvis du vil ha en bedre holdning og mer definerte muskler. Husk at om du skal trene magen MÅ du også trene ryggen, det kan gi skader å la være. Du kan sikkert spørre kroppsøvningslæreren din hvis du vil ha råd om trening. Annen fysisk aktivitet som sport vil også hjelpe på kjernemuskulaturen din. 

Gjest Sprettballen
Skrevet
7 timer siden, Cyrus skrev:

Jeg ser ikke hva som er feil med å gi konkrete råd om kosthold til en trettenåring.

Siden du ikke vet noe om denne 13-åringen, og hennes fysiske og psykiske helse, er dette en oppgave for foreldre og kvalifisert helsepersonell, ikke tilfeldige mennesker på internett.

Skrevet

Til du som sier at TS ikke kan gå til legen med slike problemer; hvorfor ikke? Mange leger tester jo for intoleranser og anbefaler naturlige metoder som f.eks. lav fodmap dietten som kun går ut på å kutte ut mat. Det eneste jeg har fått anbefalt av legen bortsett fra dette er laktase som hjelper meg å bryte ned laktose. Så lenge man ikke er veldig overvektig; noe som jeg tviler sterkt på at denne tretten åringen er, tror jeg det mest handler om valpefett/ oppblåst mage og da vil aldri en doktor anbefale medikamenter. Forøvrig synes jeg at man skal være litt forsiktig med å gi råd til et barn som allerede sier at hun er tynn. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...