Gå til innhold

Uskikket far, alkohol, psykisk vold.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forsøker å gjøre denne saken så anonym som mulig så ingen kan identifiseres ut i fra dette. Trenger råd fordi jeg kjenner et barn som utsettes for omsorgssvikt av faren sin. Moren til barnet har  noen barn fra tidligere ekteskap, og en attpåklatt med denne mannen som hun ikke lenger er sammen med. Da de bodde under samme tak ble familien systematisk utsatt for psykisk vold av denne mannen. Han har et humør som fyker opp og ned, er veldig uforutsigbar og blir ekstremt sint, høylytt og prater til andre på en svært nedlatende måte. Han er veldig opptatt av fasaden sin, og kan få et raserianfall dersom noen setter albuene på bordet under middagen, for eksempel. Han vedgår aldri å ha feil eller svakheter, og snakker stygt om stort sett alle han kjenner foran barna. Når han blir sint kan han være fysisk truende, og ved en anledning skadet han et av barna fra det tidligere ekteskapet. Dette kom ikke frem før mange år senere og ble dessverre ikke anmeldt. Han skaper altså et toksisk miljø rundt seg og det er ikke sunt å leve sammen med en far som er så ustabil. Hennes eldre barn har slitt en del med psykiske plager i ettertid.

De har vært skilt i noen år nå og har 50/50 omsorgsfordeling for barnet de har sammen. Etter de flyttet fra hverandre har hun blitt utsatt for sjikanering på telefon, sms og mail. Han deler "voksenhistorier" med barnet, som kommer hjem til mor og klandrer henne for bruddet. Virker som far bruker barnet som en voksen venn, samtidig som han forsøker å manipulere både moren og barnet. Faren er nå uføretrygdet etter mange år med utredning for diffuse symptomer som ikke har ledet frem til noen diagnose. Ungen kommer stadig sent på skolen når det er hos far, kan komme hjem til mor med brunt belegg på tennene, og har ingen struktur eller regler når det er hos faren. Han har stadig nye "venninner" som flytter inn etter noen ukers bekjentskap. Faren kan la ungen være hjemme alene i dager i strekk (som 11-åring) og lar tilfeldige "venninner" komme innom og passe på ham. Han reiser alene til syden med ungen og drikker seg full på kveldene.

Moren er svært fortvilet over situasjonen, men har i samråd med flere profesjonelle kommet frem til at det beste for barnet er at de har delt omsorg. Det er uaktuelt for mannen å ha barnet mindre hos seg, og om hun skulle gå til rettssak vil dette bli en mangeårig prosess som potensielt kan være mye mer skadelig for barnet enn det å ha omsorgsfordelingen de har nå. Hun har tenkt svært mye på dette, og prøver å gjøre minst mulig motstand da faren slår seg vrang svært lett. Ved den minste kritikk av hans handlinger blir han defensiv og sint, og dette går ut over barnet. Moren er ressurssterk og en god omsorgsperson som gir barnet struktur i hverdagen og et normalt hjem, men jeg er redd den tiden han tilbringer hos faren er veldig destruktiv. Ungen krangler mye med moren når hun setter grenser, mulig fordi dette er den eneste muligheten barnet har til å forhandle om ting, fordi faren skremmer ungen til å være totalt lydig når det er hos ham.

Jeg har mange ganger tenkt på at jeg bør gjøre noe med dette, man har respektert valget moren har tatt om å ikke gå for full omsorg fordi det er det minste av to onder. Men i den siste tiden har det kommet frem at faren har et stort alkoholforbruk, og ingen vet om han er full rundt barnet eller ikke. Han har forfalt utrolig mye på den fysiske siden de siste årene, har fått et "pløsent" alkoholikerfjes og ser ut som han samler på masse vann i kroppen. Han dyrker også sykdomsrollen og forsøker å få sympati fra omgivelsene for dette. Han har ingen kontakt med familien sin lenger fordi han er i konflikt med samtlige av dem, og har bare disse usunne vennene sine som han lar barnet omgås. Jeg er veldig redd for at barnet skal utsettes for overgrep, med en far som er full og totalt ukritisk, tar med barnet til syden og drikker seg full, lar fremmede passe ungen osv. Samtidig vet jeg hvordan han behandler de som står ham nærmest og det er skadelig for barnet å være der hjemme. Jeg har lyst til å tipse barnevernet, men jeg kan ikke gjøre det selv fordi han vil klandre moren dersom det kommer fra meg. Skulle så gjerne latt helsepersonellet som kjenner ham godt vite hvordan han er og at han drikker så mye, kanskje noe hadde skjedd da. Hva gjør jeg? Har noen erfaringer, tips til fremgangsmåte, osv?

Anonymkode: 77b66...7a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel diskutere dette med moren, som igjen kanskje kan ta det opp med skolen, som kan sende bekymringsmelding? Siden hun "i samråd med flere profesjonelle" mener at dette er greit, så er det vel det? Har det endret seg til det verre, skjønner jeg ikke hvorfor moren vurderer sånn hun gjør. Eller du kan melde til barnevernet anonymt, hvorfor skulle det gå t over moren?

Anonymkode: 5d4bf...285

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du føler deg sterk nok til å bli utsatt for denne farens vrede, så ville jeg meldt det til bv.

Anonymkode: e9337...f6f

Skrevet

Du er forpliktet til å melde ifra til bv når du opplever far på en slik måte. Det beste er at noen utenfor familien melder anonymt fordi bv ikke skal blande seg inn I barnefordeligssaker (type mor melder far). 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende anonymt. Du kan ringe anonymt. Av hensyn til mor ville jeg latt være å skrive at hun har kjennskap til alt barnet utsettes for av far. Det kan ende med barnevernssak på henne fordi hun sender barnet dit. 

Anonymkode: e4e14...957

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...