Gå til innhold

DNA-test. Burde jeg gjøre det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i slutten av 20-årene og har hele livet visst at jeg ikke ligner på verken pappa eller noen på den siden av familien. Dette har vært en slags spøk i alle de år og pappa har tullet med at det egentlig var postmannen på åttitallet i nabolaget som var faren min osv. Har aldri lagt noe i det før jeg begynte å tenke over saken. Moren min var utro mot min far da jeg var 9-10 år og de skilte lag og hun og jeg flyttet inn med denne mannen. Jeg trodde det ikke var noe hun hadde gjort før men så fikk jeg vite at det var overlapping når det gjaldt min far og mine halvbrødre sine far før jeg ble født. OG at hun hadde hatt minst et eventyr da jeg var 3-4 år, hvor hun faktisk vurderte å forlate pappa, meg og brødrene mine for denne mannen og flytte til et annet sted i landet med han. Og andre eventyr, hvor mange vet vi ikke... 

Som dere da skjønner så er det fristende å ta en DNA-test for å vite sannheten. Jo mer jeg tenker på det og ser hvor ulik jeg er hele farslekta, jo mer føler jeg at det må gjøres. Har og en halvsøster på pappa sin side og hun ligner masse på pappa, jeg og hun er totalt forskjellig.

Men så er greia; hvis jeg da skulle finne ut at mannen jeg har sett på som pappa i snart 30 år ikke er det, hva gjør jeg? Det vil ikke endre mine følelser men jeg vil jo vite hvem min far er og å konfrontere mamma hadde vært utfordrende da hun er veldig spesiell og har og en psykisk sykdom.. 

Noen som har opplevd det samme eller har noen råd? Prøvde å ringe pappa tidligere i dag, skal prøve igjen senere og høre hva han tenker.

Anonymkode: fb070...e02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Ville levd i troen, siden du har en så ålreit far.

Anonymkode: f67c9...01b

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. 

Jeg ligner forøvrig ikke noe på mamma eller hennes familie. Men jeg er svært lik farmor da hun var ung. 

Å være ulik trenger ikke bety at man ikke er i slekt. 

Anonymkode: 3df0e...3eb

• Liker 6
Skrevet

Tror ikke jeg hadde gjort det selv så lenge jeg hadde en brukandes far, men det er vanskelig for du vil jo på en måte gjerne vite sikkert og... Nja, jeg hadde nok sikkert endt opp med å ta testen... Er nysgjerrig av meg. :) Vet du vet du hvem som er alternativet hvis det ikke er han?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke bare ulikheten det er snakk om her. Min mor klarer tydeligvis ikke å knipe sammen beina og har vel ikke klart det under noen av forholdene sine, som alle da overlapper hverandre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Tror ikke jeg hadde gjort det selv så lenge jeg hadde en brukandes far, men det er vanskelig for du vil jo på en måte gjerne vite sikkert og... Nja, jeg hadde nok sikkert endt opp med å ta testen... Er nysgjerrig av meg. :) Vet du vet du hvem som er alternativet hvis det ikke er han?

Nei, har virkelig ingen aning. Og tenk om jeg aldri hadde fått greie på det...

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har virkelig ingen aning. Og tenk om jeg aldri hadde fått greie på det...

Det er jo en del av det. Å ta testen kan jo åpne for mange flere spørsmål hvis resultatet ikke er slik du kanskje håper det skal være. Og hvis du ikke kan få et svar fra moren din heller så vil du jo egentlig være like langt... Jævlig situasjon uansett egentlig. 

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i slutten av 20-årene og har hele livet visst at jeg ikke ligner på verken pappa eller noen på den siden av familien. Dette har vært en slags spøk i alle de år og pappa har tullet med at det egentlig var postmannen på åttitallet i nabolaget som var faren min osv. Har aldri lagt noe i det før jeg begynte å tenke over saken. Moren min var utro mot min far da jeg var 9-10 år og de skilte lag og hun og jeg flyttet inn med denne mannen. Jeg trodde det ikke var noe hun hadde gjort før men så fikk jeg vite at det var overlapping når det gjaldt min far og mine halvbrødre sine far før jeg ble født. OG at hun hadde hatt minst et eventyr da jeg var 3-4 år, hvor hun faktisk vurderte å forlate pappa, meg og brødrene mine for denne mannen og flytte til et annet sted i landet med han. Og andre eventyr, hvor mange vet vi ikke... 

Som dere da skjønner så er det fristende å ta en DNA-test for å vite sannheten. Jo mer jeg tenker på det og ser hvor ulik jeg er hele farslekta, jo mer føler jeg at det må gjøres. Har og en halvsøster på pappa sin side og hun ligner masse på pappa, jeg og hun er totalt forskjellig.

Men så er greia; hvis jeg da skulle finne ut at mannen jeg har sett på som pappa i snart 30 år ikke er det, hva gjør jeg? Det vil ikke endre mine følelser men jeg vil jo vite hvem min far er og å konfrontere mamma hadde vært utfordrende da hun er veldig spesiell og har og en psykisk sykdom.. 

Noen som har opplevd det samme eller har noen råd? Prøvde å ringe pappa tidligere i dag, skal prøve igjen senere og høre hva han tenker.

Klart jeg ville tatt DNA test. Bakgrunnen er at du sannsynligvis vil tenke på dette hele livet videre. Det det fort gjort og ta en slik test. Ca 3000 kr. koster en privat test. Den er også gyldig juridisk om du tar med pakken uåpnet f.eks til fastlegen, og de utfører testen. Du må få med deg den som er faren din nå til testing her.

Vil ikke han så har du lett tilgang til DNA materiale. Jeg tenker at da blir ikke testen bindene juridisk, men du kan ta det opp igjen om du får treff på testen. Et sikkert svar er vel det du ønsker og ikke lure resten av livet?

http://farskap.no/no/lover-og-regler/endring-av-farskap/

Barnelova:

§ 6 a.Barnet sin rett til å få kunnskap om sin biologiske far

Barnet har frå det fyller 18 år rett til å skaffe seg kunnskap om kven som er den biologiske faren, jf. andre stykket, utan at dette endrar farskapen.

Barnet kan krevje at Arbeids- og velferdsdirektoratet gjev pålegg om å levere eigna prøve til DNA-analyse etter § 11 første stykket, og har rett til å få vite resultatet av analysene. Dersom nokon ikkje rettar seg etter pålegget, kan retten gjere vedtak etter § 24 tredje stykket.

Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om gjennomføring av reglane i paragrafen her.

Nå var det tilbud på testen under så jeg 1300 kr.. Ellers ligger det rundt 3000 kr .og lavere.

http://www.dnanorge.no/bestillingpris

Flere: http://www.dnamedical.no/

http://www.pappatest.no/

http://www.farskap.no/no/lover-og-regler/             http://www.farskap.no/no/priser-og-bestilling/

Vedrørende din mor trenger du bare si sannheten at jeg har en annen far, og ikke noe mer. Dette fordi jeg har tatt en DNA test. Treffer ikke testen trenger du ikke si noen ting.

Endret av Peter007
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Snakket lenge med min far på tlf, og han vil og at vi skal ta testen. Han har lurt på dette i over 20 år, helt siden han fant ut hvordan mamma hadde holdt på med andre menn... Han har kanskje ventet på at jeg skulle ta det opp. Skal ringe DNA-Norge i morgen da jeg må vite hvordan vi gjør det med tanke på at vi bor på to forskjellige steder i landet.

Og viser det seg at han ikke er den biologiske faren min så lar vi det være mellom oss og ingen andre i familien vil få vite det. Men mamma skal jeg snakke med selvsagt, hun var veldig mye på byen/nachspiel og et kjapt regnestykke utifra termindatoen viser at jeg mest sannsynlig ble unnfanget på en fredag.

ts :)

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakket lenge med min far på tlf, og han vil og at vi skal ta testen. Han har lurt på dette i over 20 år, helt siden han fant ut hvordan mamma hadde holdt på med andre menn... Han har kanskje ventet på at jeg skulle ta det opp. Skal ringe DNA-Norge i morgen da jeg må vite hvordan vi gjør det med tanke på at vi bor på to forskjellige steder i landet.

Og viser det seg at han ikke er den biologiske faren min så lar vi det være mellom oss og ingen andre i familien vil få vite det. Men mamma skal jeg snakke med selvsagt, hun var veldig mye på byen/nachspiel og et kjapt regnestykke utifra termindatoen viser at jeg mest sannsynlig ble unnfanget på en fredag.

ts :)

Godt dere er sammen om det iallfall. :) Lykke til.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, FrøkenMånestråle skrev:

Godt dere er sammen om det iallfall. :) Lykke til.

Ja, og for han er jeg datteren hans uansett utfallet av testen :) Takk!

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og for han er jeg datteren hans uansett utfallet av testen :) Takk!

Selvfølgelig er du det, en far er mer enn biologi. :) Men sikkert godt for dere å få et endelig svar, med tanke på at tanken har vært der hos dere begge.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

Klart jeg ville tatt DNA test. Bakgrunnen er at du sannsynligvis vil tenke på dette hele livet videre. Det det fort gjort og ta en slik test. Ca 3000 kr. koster en privat test. Den er også gyldig juridisk om du tar med pakken uåpnet f.eks til fastlegen, og de utfører testen. Du må få med deg den som er faren din nå til testing her.

Vil ikke han så har du lett tilgang til DNA materiale. Jeg tenker at da blir ikke testen bindene juridisk, men du kan ta det opp igjen om du får treff på testen. Et sikkert svar er vel det du ønsker og ikke lure resten av livet?

http://farskap.no/no/lover-og-regler/endring-av-farskap/

Barnelova:

§ 6 a.Barnet sin rett til å få kunnskap om sin biologiske far

Barnet har frå det fyller 18 år rett til å skaffe seg kunnskap om kven som er den biologiske faren, jf. andre stykket, utan at dette endrar farskapen.

Barnet kan krevje at Arbeids- og velferdsdirektoratet gjev pålegg om å levere eigna prøve til DNA-analyse etter § 11 første stykket, og har rett til å få vite resultatet av analysene. Dersom nokon ikkje rettar seg etter pålegget, kan retten gjere vedtak etter § 24 tredje stykket.

Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om gjennomføring av reglane i paragrafen her.

Nå var det tilbud på testen under så jeg 1300 kr.. Ellers ligger det rundt 3000 kr .og lavere.

http://www.dnanorge.no/bestillingpris

Flere: http://www.dnamedical.no/

http://www.pappatest.no/

http://www.farskap.no/no/lover-og-regler/             http://www.farskap.no/no/priser-og-bestilling/

Vedrørende din mor trenger du bare si sannheten at jeg har en annen far, og ikke noe mer. Dette fordi jeg har tatt en DNA test. Treffer ikke testen trenger du ikke si noen ting.

Tilbudstestende er ikke egnet i dette tilfellet, særlig når den som kan være far samtykker i test så bør ts gå til nav og kreve test. Eventuelt gå via fastlegen sin. Om sistnevnte er mulig er jeg dog usikker på. 

Men det ts skal tenek igjenom  er hva hvis far er far, er saken da noe hun kan legge død og begravet? Dersom test viser at far umulig kan være far, hva gjør hun da? Hvordan vil da forholdet til far bli? Arvemessig har hun da også avskåret seg fra å motta arv fra den som så langt i livet har vært å oppfatte som hennes far. Hvordan vil det bli å stå med far ukjent?.

Anonymkode: d3d1a...e40

• Liker 1
Skrevet

Tilbudstestende er ikke egnet i dette tilfellet, særlig når den som kan være far samtykker i test så bør ts gå til nav og kreve test. Eventuelt gå via fastlegen sin. Om sistnevnte er mulig er jeg dog usikker på. 

Men det ts skal tenek igjenom  er hva hvis far er far, er saken da noe hun kan legge død og begravet? Dersom test viser at far umulig kan være far, hva gjør hun da? Hvordan vil da forholdet til far bli? Arvemessig har hun da også avskåret seg fra å motta arv fra den som så langt i livet har vært å oppfatte som hennes far. Hvordan vil det bli å stå med far ukjent?.

Går ikke ærligheten her foran det meste?  For meg er det opplagt .

Men jeg vet nå at på dette forumet teller annet mer og det heter penger. Jeg legger merke til du nevner arv. Nå kan han som er far testamentere fritt en tredjedel vanligvis. Eller alt kan være som før om TS. og far vil dette  . Farskap er ikke nødvendig endret når TS. er over 18 år. Dermed blir arv som før. JF.Barnelova paragraf. 6a.

Når du setter deg inn I lenker er det også fullverdige tester som er nedsatt. En del av de holder juridisk blant annet om legekontoter utfører hele testen. 

Jeg kan også tilføye at det er legekontoret som utfører DNA test ved farskapsfasettting/ farskapsforelegg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arv blir ikke endret med mindre far går inn for å bli fraskrevet som far

Anonymkode: 55259...ccf

• Liker 7
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arv blir ikke endret med mindre far går inn for å bli fraskrevet som far

Anonymkode: 55259...ccf

Jepp kan si det slik eller om TS.selv vil opphøre forskapet. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

AnonymBruker
Skrevet

Liten oppdatering til de som bryr seg:

Jeg og pappa har helt ulik blodtype, min er da relativt sjelden. Har spurt mamma om hennes og hun skulle sjekke i morgen om hun kunne finne det ut. Hun vet ikke hvorfor jeg spør. Hvis hennes ikke er samme som min eller en annen spesifikk type så styrker det mistanken ennå mer.

Ts :)

• Liker 1
Gjest Ine Trikat
Skrevet

Ja, tror jeg heller ville levd i uvitenhet.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Ine Trikat skrev:

Ja, tror jeg heller ville levd i uvitenhet.

Hva om TS skulle trenge en blodoverføring eller en nyretransplantasjon fra faren sin? Eller det skulle vise seg at hennes biologiske far er bærer av en sjelden genetisk mutasjon som hennes barn vil få? Da vil det etterhvert komme frem likevel, men til hvilken pris? Å ikke vite hvem ens biologiske foreldre er, dreier seg ikke bare om familiefred. Det kan bokstavelig talt dreie seg om liv og død.

Anonymkode: 56d8d...f2f

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...