AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #1 Skrevet 22. mai 2016 Hei! Dette er første gang jeg er innpå her, så vet ikke helt om det er plassert riktig. Men jeg fant meg en designer veske (louis vuitton) på finn.no som så veldig fin ut som ny. Det står også at den er like fin som da den ble kjøpt for noen år siden, og brukt få ganger. Altså trodde jeg det! Jeg tok kontakt med selgeren og vi ble enige om at jeg skulle overføre et viss beløp til hun på konto og betale resten (det største beløpet) i postoppkrav. La oss si at den kostet 3000 kroner, så betalte jeg 1000 på konto og skal betale resten+frakt i oppkrav. Den er ikke komt frem ennå. Jeg spurte også om andre bilder, og da så vesken mye mer brukt ut enn på det annonsebildet og siden jeg ikke er noe ekspert på vesker så tenkte jeg ikke noe mer over det før idag. Har altså fått søsteren min til å se på vesken nøye, og hun kan se at den er godt brukt. Patinaen på vesken er mørknet og det skjer jo ikke hvis du kun har brukt den et par ganger, og hun sa at den så slitt ut i tillegg. Sendte melding til selger idag og sa at jeg ville trekke meg, at jeg føler det sto ting feil i annonsen og at jeg føler det er mest sikkert og kjøpe en sånn veske i butikk. Jeg betaler også mer for den enn hva hun gjorde. Selger sa at det var helt uaktuelt og at jeg er nødt å betale hele beløpet til hun. Men hva om jeg ikke har lyst å hente ut pakken da? Jeg bestemmer jo hva jeg vil bruke mine penger på. Hun taper jo ingenting, jeg betaler jo tilbake fraktkostnadene. Hva er riktig? Anonymkode: a966b...c9e
stan Skrevet 22. mai 2016 #2 Skrevet 22. mai 2016 I utgangspunktet er det ikke angrerett på et slikt kjøp. Men er det gitt feile opplysninger, varen er av en annen kvalitet enn det selger har informert om er det lov å omgjøre kjøpet. Siden dere nå er midt i transaksjonen og du ikke har betalt hele beløpet, har du i praksis mulighet til å ikke fullføre kjøpet. La vesken gå i retur, og ikke betal mer. Med begrunnelse av at vesken er av en annen kvalitet enn det du fikk opplyst først. Men om du får igjen det du allerede har betalt er en annen sak. Du må kreve pengene tilbakebetalt, men du har ingen pressmiddel. Beløpet er for lite til å ta rettslig. Du kan jo evt prøve med forliksrådet, men jeg tror du må bare se det hele som en litt kostbar lærdom. 4
Hengebuksvinet Skrevet 22. mai 2016 #3 Skrevet 22. mai 2016 Jeg tenker at om hun har rent mel i posen, ville hun ikke ha noe imot å ta tilbake vesken. For da burde det vel ikke være noe problem å finne en ny kjøper. Klart du kan trekke deg 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #4 Skrevet 22. mai 2016 8 minutter siden, stan skrev: I utgangspunktet er det ikke angrerett på et slikt kjøp. Men er det gitt feile opplysninger, varen er av en annen kvalitet enn det selger har informert om er det lov å omgjøre kjøpet. Siden dere nå er midt i transaksjonen og du ikke har betalt hele beløpet, har du i praksis mulighet til å ikke fullføre kjøpet. La vesken gå i retur, og ikke betal mer. Med begrunnelse av at vesken er av en annen kvalitet enn det du fikk opplyst først. Men om du får igjen det du allerede har betalt er en annen sak. Du må kreve pengene tilbakebetalt, men du har ingen pressmiddel. Beløpet er for lite til å ta rettslig. Du kan jo evt prøve med forliksrådet, men jeg tror du må bare se det hele som en litt kostbar lærdom. Forresten så har jeg allerede betalt 2000 kroner, skulle betale 3200 i postoppkrav når pakken kommer hit, men det at vesken er annerledes enn jeg trodde pga feil opplysninger i annonsen forandrer hele saken, det er jo ikke min feil at hun har skrevet at "den er like fin som ny, brukt få ganger" når den faktisk er slitt. Nå sier hun at jeg er nødt å betale henne hele beløpet når pakken kommer hit, kan hun gjøre noe hvis jeg ikke henter den og den blir sendt i retur? Aldri igjen! Anonymkode: a966b...c9e
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 Når produktet ikke samsvarer med sånn som det ble beskrevet og bildene som du ble vist FØR et kjøp, så mener jeg at man uten tvil har rett til å la handelen gå i retur. Det er selgers ansvar å oppgi riktige opplysninger og å legge ut bilder som samsvarer med virkeligheten. Så her bør du jo ta kontakt slik du gjorde og kreve at handelen blir annullert uten diskusjon. Hvert fall ikke hent ut vesken på posten og betal resterende beløp, la vesken heller gå i retur til selger og krev at selger betaler tilbake det du førte over på forhånd. Anonymkode: 24ec1...e3d 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #6 Skrevet 22. mai 2016 Forresten: Ta også screenshot av annonsen, slik at du har en kopi av den. Da er det ikke bare ord mot ord, men du har også dokumentasjon på at virkeligheten ikke stemmer overens med annonsen. Anonymkode: 24ec1...e3d 2
Melkebarten Skrevet 22. mai 2016 #7 Skrevet 22. mai 2016 Du er beskyttet av kjøpsloven selv om du handler av en privatperson. Videre har du også reklamsjonsrett i 2 år. Så hvis det sto i annonsen at vesken var ''lite brukt'' så ut som ny og realiteten er en annen, så har selger misledet deg.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #8 Skrevet 22. mai 2016 Loven gjelder ved nettkjøp. Her hevder du at du har fått missvisende informasjon, da må du kunne dokumentere dette, noe du hevder du kan ved bilder. Ta godt vare på all kommunikasjon og informasjon du har. På forbrukerrådet.no kan du finne info om loven og fremgangsmåte. Henter du ikke pakken, bli rden sendt i retur for senders regning. Anonymkode: 2b8ef...4a6
tøysekopp Skrevet 22. mai 2016 #9 Skrevet 22. mai 2016 (endret) 10 minutter siden, Melkebarten skrev: Du er beskyttet av kjøpsloven selv om du handler av en privatperson. Videre har du også reklamsjonsrett i 2 år. Så hvis det sto i annonsen at vesken var ''lite brukt'' så ut som ny og realiteten er en annen, så har selger misledet deg. Niks. Når TS er en forbruker, gjelder forbrukerkjøpsloven, og den gjelder ikke når selger også er en privatperson, fra §1; Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Må presisere meg selv litt, reklamasjon gjelder ved forbukerkjøp og dette omfattes av forbrukerloven, mens kjøpsloven ikke sier noe om reklamasjon, men om heving av kjøpet. Endret 22. mai 2016 av elisa87 Presisering :) 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Dette er første gang jeg er innpå her, så vet ikke helt om det er plassert riktig. Men jeg fant meg en designer veske (louis vuitton) på finn.no som så veldig fin ut som ny. Det står også at den er like fin som da den ble kjøpt for noen år siden, og brukt få ganger. Altså trodde jeg det! Jeg tok kontakt med selgeren og vi ble enige om at jeg skulle overføre et viss beløp til hun på konto og betale resten (det største beløpet) i postoppkrav. La oss si at den kostet 3000 kroner, så betalte jeg 1000 på konto og skal betale resten+frakt i oppkrav. Den er ikke komt frem ennå. Jeg spurte også om andre bilder, og da så vesken mye mer brukt ut enn på det annonsebildet og siden jeg ikke er noe ekspert på vesker så tenkte jeg ikke noe mer over det før idag. Har altså fått søsteren min til å se på vesken nøye, og hun kan se at den er godt brukt. Patinaen på vesken er mørknet og det skjer jo ikke hvis du kun har brukt den et par ganger, og hun sa at den så slitt ut i tillegg. Sendte melding til selger idag og sa at jeg ville trekke meg, at jeg føler det sto ting feil i annonsen og at jeg føler det er mest sikkert og kjøpe en sånn veske i butikk. Jeg betaler også mer for den enn hva hun gjorde. Selger sa at det var helt uaktuelt og at jeg er nødt å betale hele beløpet til hun. Men hva om jeg ikke har lyst å hente ut pakken da? Jeg bestemmer jo hva jeg vil bruke mine penger på. Hun taper jo ingenting, jeg betaler jo tilbake fraktkostnadene. Hva er riktig? Anonymkode: a966b...c9e Blir mere oppgitt over folk som forskuddsbetalt varer på finn. Finner ikke ord. Du kan sende en mail å si de siste bildene ikke viser hva hun skrev om den,og at du ikke vil ha den. Beklager om retur for det du har bet Anonymkode: 54260...0ad
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #11 Skrevet 22. mai 2016 6 minutter siden, elisa87 skrev: Niks. Når TS er en forbruker, gjelder forbrukerkjøpsloven, og den gjelder ikke når selger også er en privatperson, fra §1; Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Jeg mener Melkebaraten har rett. Er det ikke slik at forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp mellom forbruker og næringsdrivende, mens kjøpsloven gjelder ved kjøp der begge parter er næringsdrivende og ved kjøp mellom privatpersoner? Altså ved kjøp mellom likeverdige parter? Anonymkode: 09b53...87b 2
Gjest Chroma Skrevet 22. mai 2016 #12 Skrevet 22. mai 2016 Har ikke peiling på det du spør om, og håper det ordner seg for deg. Ville bare tipse om at Finn Betaningsgaranti er smart å bruke, da betaler du inn beløpet til en konto, men hun får ikke pengene før du har sett over og godkjent varen.
tøysekopp Skrevet 22. mai 2016 #13 Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener Melkebaraten har rett. Er det ikke slik at forbrukerkjøpsloven gjelder ved kjøp mellom forbruker og næringsdrivende, mens kjøpsloven gjelder ved kjøp der begge parter er næringsdrivende og ved kjøp mellom privatpersoner? Altså ved kjøp mellom likeverdige parter? Anonymkode: 09b53...87b Jo, det stemmer at det er kjøpsloven som gjelder, jeg var litt kjapp ut på tastene og formulerte meg litt dårlig, så jeg prøver en gang til: Man har ikke reklamasjonsrett i to år etter kjøpsloven, for at man skal ha reklamasjonsrett, må man omfattes av forbrukerkjøpsloven (som ikke er tilfellet her). TS har derfor ikke reklamasjonsrett da dette ikke er nevnt i kjøpsloven, men TS har rett til å heve kjøpet. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #14 Skrevet 22. mai 2016 Jeg fatter og begriper ikke hvorfor ikke du og andre bruker Finn betalingsgaranti på så store summer. Jeg er ganske sikker på at du aldri får de 2000 kr tilbake. Så antagelig blir selger sittende med både vesken og dine 2000 kr. Anonymkode: 779fb...910 3
Melkebarten Skrevet 22. mai 2016 #15 Skrevet 22. mai 2016 4 minutter siden, elisa87 skrev: Jo, det stemmer at det er kjøpsloven som gjelder, jeg var litt kjapp ut på tastene og formulerte meg litt dårlig, så jeg prøver en gang til: Man har ikke reklamasjonsrett i to år etter kjøpsloven, for at man skal ha reklamasjonsrett, må man omfattes av forbrukerkjøpsloven (som ikke er tilfellet her). TS har derfor ikke reklamasjonsrett da dette ikke er nevnt i kjøpsloven, men TS har rett til å heve kjøpet. Under § 32 SÅ står det (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. MEN om en litt slitt veske skal være en mangel det vet jeg ærlig talt ikke.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #16 Skrevet 22. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fatter og begriper ikke hvorfor ikke du og andre bruker Finn betalingsgaranti på så store summer. Jeg er ganske sikker på at du aldri får de 2000 kr tilbake. Så antagelig blir selger sittende med både vesken og dine 2000 kr. Anonymkode: 779fb...910 Dette. I tillegg kommer jo sjansen for at vesken ikke er ekte. Veldig mange brukte vesker på Finn.no er fake. Når man tar en sånn stor risiko (det å forhåndsbetale en stor sum til et ukjent menneske), så må man nesten ta det man får: Slitt veske, fake veske, ingen veske. Det er nemlig nesten ren gambling, og da må man også kalkulere med å tape. Anonymkode: cd0d7...ce9
Polly. Skrevet 22. mai 2016 #17 Skrevet 22. mai 2016 TS har rett til å heve kjøpet så lenge varen ikke samsvarer med bildene og beskrivelsen i annonsen. Enkelt og greit. Saken hadde vært en annen dersom TS på forhånd visste at den var godt brukt, med slitasjer og bilder som tydelig viser det i annonsen. Da kan ikke TS i etterkant angre seg, siden skavankene/slitasjen allerede var beskrevet og vist frem i annonsen før TS kjøpte vesken. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #18 Skrevet 22. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette. I tillegg kommer jo sjansen for at vesken ikke er ekte. Veldig mange brukte vesker på Finn.no er fake. Når man tar en sånn stor risiko (det å forhåndsbetale en stor sum til et ukjent menneske), så må man nesten ta det man får: Slitt veske, fake veske, ingen veske. Det er nemlig nesten ren gambling, og da må man også kalkulere med å tape. Anonymkode: cd0d7...ce9 Jeg mener det er totalt feil det du skriver der. Selger forplikter seg til å oppgi riktig informasjon om varen i annonsen(e) og kjøper skal på ingen måte føle at man gambler med pengene og at man kan risikere å tape både penger og stå uten varen man har kjøpt på finn. Riktignok så er det mange useriøse på finn, men flesteparten er faktisk seriøse og ønsker at kjøperen skal føle seg trygg gjennom hele prosessen. Dessuten ulovlig og straffbart å selge fake, selvom flere med overlegg gjør det. Anonymkode: 24ec1...e3d 2
tøysekopp Skrevet 22. mai 2016 #19 Skrevet 22. mai 2016 40 minutter siden, Melkebarten skrev: Under § 32 SÅ står det (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. MEN om en litt slitt veske skal være en mangel det vet jeg ærlig talt ikke. My bad, var overbevist om at reklamasjon kun er omtalt i forbrukerkjøpsloven, bra jeg ikke driver foretak 😁 Vil uansett tro at TS må gå rettens vei for å få tilbake penger uansett hvilken hjemmel som brukes, og det tror jeg vil koste langt mer enn det smaker ☺
Dolce Skrevet 22. mai 2016 #20 Skrevet 22. mai 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener det er totalt feil det du skriver der. Selger forplikter seg til å oppgi riktig informasjon om varen i annonsen(e) og kjøper skal på ingen måte føle at man gambler med pengene og at man kan risikere å tape både penger og stå uten varen man har kjøpt på finn. Riktignok så er det mange useriøse på finn, men flesteparten er faktisk seriøse og ønsker at kjøperen skal føle seg trygg gjennom hele prosessen. Dessuten ulovlig og straffbart å selge fake, selvom flere med overlegg gjør det. Anonymkode: 24ec1...e3d Hvis selger er seriøs og ønsker at kjøper skal føle seg trygg, bruker man Finn Betalingsgaranti. Spesielt på større summer, og spesielt når det er kjent at det er mange falske vesker til salgs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå