Gå til innhold

Bo i bygård med barnevogn uten heis

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som bor i en bygård, gjerne  noen etasjer opp, som har barn/barnevogn?
Vi holder på å skal flytte, vil gjerne bo i en slik gammel bygård, men de har jo ikke heis (veldig få av dem hvertfall)
Er dette er stort problem for dere som bor slik, ville dere helst ha bodd utenfor byen fremfor å dra barnevogna og alle posene opp trappa daglig?

Anonymkode: c0b8b...627

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet

Vi bodde slik. Flyttet da babyen var 4mnd.

Skrevet

Broren min og samboer gjorde det, det var vel en av grunnene til at de flyttet da barnet var 4 mnd, det var tungt og uhåndterlig på sikt. Det er sikkert bra trim, om ikke annet... :-)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som bor i en bygård, gjerne  noen etasjer opp, som har barn/barnevogn?
Vi holder på å skal flytte, vil gjerne bo i en slik gammel bygård, men de har jo ikke heis (veldig få av dem hvertfall)
Er dette er stort problem for dere som bor slik, ville dere helst ha bodd utenfor byen fremfor å dra barnevogna og alle posene opp trappa daglig?

Huff ja. Vi bodde i 3.etg i blokk uten heis en liten stund, det var et mareritt🙈 Sjekk eventuelt muligheter for å kunne sette igjen vogna nede, men med en liten baby så blir det upraktisk uansett da du ikke får med deg baby + evt. poser opp samtidig. 

Er det et ønske at dere skal bo langt opp i etasjene da, eller hadde det gått med høy 1.etg eller 2.etg?

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i fjerde etasje uten heis, venter nr to. For meg er dette virkelig ikke noe problem. Det som er viktig er at det er mulig å sette fra seg vogna nede. I begynnelsen lot jeg understellet stå og bar opp/ned babydelen, nå står sportsvogna i gangen nede (under trappa). Den som ikke henter i barnehagen må handle, for å unngå for mye å bære på opp trappene. 

Anonymkode: ed3cc...a72

• Liker 1
Skrevet

Veldig upraktisk. Spesielt når du har vært på handletur, og ikke får med både barn og varer opp samtidig. Da må barnet vente alene enten oppe eller nede mens du bærer varer. Og det er jo livsfarlig når de begynner å krabbe/klatre/gå. Og mange steder er det ikke lov å sette vogner i gangen, så du må kanskje bære den også opp og ned...... Du bør definitivt velge 1. etg. eller en sted med heis.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i fjerde etasje uten heis, venter nr to. For meg er dette virkelig ikke noe problem. Det som er viktig er at det er mulig å sette fra seg vogna nede. I begynnelsen lot jeg understellet stå og bar opp/ned babydelen, nå står sportsvogna i gangen nede (under trappa). Den som ikke henter i barnehagen må handle, for å unngå for mye å bære på opp trappene. 

Kan også legge til at vi lånte en babygrind til den perioden barnet begynte å krabbe, slik at vi hadde muligheten til å gå to omganger med varer osv. om nødvendig. Ville uansett aldri ofret å bo i byen! Nå er det bare et par, tre år igjen med vogn før vi har to barn som går for egen maskin. Bittelitt upraktiske løsninger i en kort periode gjør meg virkelig ingenting :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem for de fleste jeg kjenner. Heis er et absolutt pluss, og du må regne med å ha hylende barn i bæresele/som nekter gå opp trappa mens du er megasliten og har et tonn matvarer- men akkurat det løste jeg ved å unngå storkjøp alene. 

Er også vanskelig å ta inn barnevogn uten av barnet våkner, så akkurat de første 6 mnd var det et irritasjonsmoment. Men mitt barn hadde våknet av heis/lukking av husdør og det meste annet uansett 😛

Anonymkode: e6fb9...48b

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, hironakamura skrev:

Er det et ønske at dere skal bo langt opp i etasjene da, eller hadde det gått med høy 1.etg eller 2.etg?

Vi ønsker oss takterasse, derfor blir det mange trapper uansett.... :S
Men vi vurderer å heller flytte ut av byen pga barnevogn. Men har igjen så veldig lyst til å bli her...

Skrevet

Jeg har bodd høyt uten heis og syntes det har vært OK - men aldri hatt barn da! Har dog flere venner som enten har gjort det eller er midt i det. Alle klager og har enten flyttet eller ser etter nytt sted å bo. Så hvis dere holder på å flytte nå, ville jeg definitivt sett etter noe med heis eller i 1. etasje. Det koster mye å flytte, kjipt hvis dere sitter der etter noen måneder og bare vil ut. 

Skal dere absolutt bo høyt oppe i en bygård, så er mitt tips å iallefall finne en hvor dere kan parkere barnevognen i 1. etg et sted :) Har et vennepar som måtte ned i kjellerboden med vogna hver gang eller drasse den opp alle etasjene og inn i leiligheten, var ikke lov eller plass nok til å sette den noe sted i fellesarealer. Når den nybakte mora i tillegg klarte å tråkke over og måtte ha krykker en periode så var det bygårds-eventyret i 6. etasje uten heis over ganske kjapt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde i 4 etg uten heis, flytta når babyen var 5 mnd... Jeg hadde kombivogn, satte understellet i boden nede, og bar bagen opp. Men når jeg var ute å trillet, så måtte jeg jo vente til han våkna før jeg kunne gå inn, hvis ikke våkna han som regel av at jeg styra med den vogna og bagen. Var også ikke barebare å komme seg ut på tur, det var litt mye arbeid. God trening da, var alltid svett når jeg kom opp i 4 etg med baby og bagen. Eneste jeg slet endel med var at babyen var avhengig av å sove i vogn på dagtid. Jeg gikk som regel bare tur på en dupp hver dag hvis været var bra, så på de andre duppene slet jeg litt. Det var nesten så jeg burde hatt en vogn som sto oppe i leiligheten også..

Hadde vi handlet og hadde babyen i tillegg, måtte vi alltid bære posene inn i gangen nede og gå opp og ned flere ganger. Nå bor vi i enebolig, og det er helt fantastisk. Så jeg har vært igjennom det, og anbefaler det ikke. 

Anonymkode: bdc71...2c5

Skrevet

Vi bor i tredje etasje uten heis. Det er ikke noe problem så lenge vogna kan stå nede. Vi og de andre med barn i bygården har vognene låst fast under tak i bakgården. I starten hadde vi mykbag (Brio Smile), og den var veldig grei å bære opp trappa. Som flere skriver er det ikke et sjakktrekk å storhandle alene, men det lar seg da ordne lett - evt bær opp barnet, putt i lekegrind, hent varer... Og et pluss er at barnet vil få mye motorisk øvelse ved å gå i trappa når det blir stort nok. :fnise:

Skrevet

Det er upraktisk, men det går. Der vi boddr var det låsbart sykkel/vognrom nede. Vi hadde Emmaljungavogn med softbag (quadrolift), noe vi var helt avhengig av. Ganska tungt å bære baby+handleposer og stelleveske opp fire etasjer, men det gikk fint an. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde mykbag vi bar, vogna kunne stå nede. Vi bor fortsatt i fjerde uten heis, to barn. 

Anonymkode: 196a4...842

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker oss takterasse, derfor blir det mange trapper uansett.... :S
Men vi vurderer å heller flytte ut av byen pga barnevogn. Men har igjen så veldig lyst til å bli her...

Det er vel ikke så mange gamle bygårder som har takterrasse? :klo:

Kommer jo selvfølgelig an på hva du mener med "gammel bygård" da. 

Anonymkode: d0ef8...c72

AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde i en gammel bygård da vesla ble født. Drømmeleiligheten med stukkatur, høyt under taket, mange originale detaljer.... Men det var ingen andre barnefamilier i bygården. De eldre som bodde der var VELDIG strenge på at det IKKE var lov til å sette fra seg barnevogn eller lignende nede i gangen. Så vi måtte bære hele vogna opp til/ned fra tredje etasje hver gang vi skulle inn og ut. Eller ha understellet på vogna liggende i bagasjerommet og håpe at vi fikk parkert noenlunde nærme inngangsdøra. Det var så tungvint å være alene i permisjon med baby når det var slik.

Så vi kjøpte rekkehus med egen hageflekk. Veldig mye mer praktisk, men åh, innimellom savner jeg den flotte bygårdsleiligheten.

Anonymkode: 7a12c...f55

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i 4. etasje i en bygård en gang, dog uten barn. Jeg kunne aldri tenkt meg å bo slik med barn, med mindre det er plass til å sette understellet til vogna igjen nede. Der jeg bodde var det ikke det, og det eneste stedet det hadde vært mulig å sette vogna var i en bod i kjelleren. Men alt går dersom man er innstilt på det. 

Anonymkode: 3c318...29f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...