Gå til innhold

Felles takterrasse. Lov med egne møbler kun til mitt bruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i leilighet og leilighetskomplekset har felles takterasse, da de fleste leilighetene ikke har egen, privat terrasse. Det er omtrent ingen som bruker takterrassen. Det står en "campingbenk" der, sånn med sammenhengende benker og bord i treverk. 

Jeg har derfor lyst å kjøpe, til eget bruk, en liten salong jeg kan bruke når jeg feks har gjester, eller når jeg vil sole meg. Men hvis jeg kjøper det, så vil jeg at den skal være privat. Det er jo ingen andre som gidder å betale for møbler vi kan ha felles. Men det jeg lurte på, er dette lov? Bør jeg gi beskjed til de andre at dette er "mitt"? Møblene kan selvfølgelig flyttes på, for jeg kan jo ikke "reservere" et område på terrassen kun til meg. 

Anonymkode: 42451...47a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du kan ikke styre at andre ikke bruker møbler du setter ut på felles takterrasse. I såfall må du ta de med deg inn etter bruk.

Anonymkode: bf84c...593

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i leilighet og leilighetskomplekset har felles takterasse, da de fleste leilighetene ikke har egen, privat terrasse. Det er omtrent ingen som bruker takterrassen. Det står en "campingbenk" der, sånn med sammenhengende benker og bord i treverk. 

Jeg har derfor lyst å kjøpe, til eget bruk, en liten salong jeg kan bruke når jeg feks har gjester, eller når jeg vil sole meg. Men hvis jeg kjøper det, så vil jeg at den skal være privat. Det er jo ingen andre som gidder å betale for møbler vi kan ha felles. Men det jeg lurte på, er dette lov? Bør jeg gi beskjed til de andre at dette er "mitt"? Møblene kan selvfølgelig flyttes på, for jeg kan jo ikke "reservere" et område på terrassen kun til meg. 

Anonymkode: 42451...47a

Det blir litt for dumt synes jeg, å skulle sette ut møbler på et FELLESområde, som kun skal være til deg. Da er det bedre å høre om flere vil gå sammen for å spleise.

Anonymkode: 8dfe6...3a5

• Liker 14
Skrevet

Det er sikkert "lov", men da kommer du til å bli oppfattet som veldig sær og vrang. Da tar jo du opp areal som andre ikke får muligheten til å bruke. Og kommer du til å gidde å bære en salong opp og ned? 

• Liker 2
Skrevet

Dette må du spørre sameiet ditt om, det er garantert regler på det.

Det vanlige er nok at det ikke er lov, for da setter bare folk alt slags ræl og søppel-møblement der oppe og plassen blir utrivelig. 

Du må nok heller kanskje få gjennom i styret å gå til innkjøp av noe koseligere enn en campingbenk, ellers er vel regelen at man får drasse opp og ned solstolene sine selv. Du kan nesten ikke ha noe privat stående på et fellesområde. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at du ikke vil unngå at andre vil komme til å bruke de selv om du skriver at det er ditt. Spes sent på kvelden når folk er fulle og gir f..

Anonymkode: c98ef...e75

Gjest Coolaid
Skrevet

Fellesareal. Felles takterrasse. 

Hvorfor går ikke sameiet inn for noen hagemøbler for å gjøre det koselig der oppe?

8a4d70a3da9494938fe4cefb6b4ddce4.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du ikke sette egne møbler kun til eget bruk på en felles takterrasse. Da reserverer du jo området kun til deg selv. Her blir løsningen enten å drasse møblene med tilbake til egen leilighet/bod etter bruk, evt. sette de fram til felles bruk i samråd med sameiet. Sistnevnte innebærer da at du ikke har noen rett på å bruke møblene dersom de alt er opptatt (ref. punktet om at du ikke kan reservere et område av fellesterrassen) 

Anonymkode: dc0fb...168

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo ha en lett sammenleggbar solseng som du kan ta med opp når du skal være der? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...