Millerine Skrevet 22. mai 2016 #1 Skrevet 22. mai 2016 Hei! Jeg er for tiden arbeidsledig/søkende alenemor (herlig tittel). Har etter mye tid og søknader og bekymringer endelig fått innviliget full overgangstønad. Det var en lettelse. Har prøvd då godt jeg kan å sette meg inn i plikter og krav og rettigheter jeg har. Sånn som jeg har skjønt det så må jeg melde i fra alt jeg eventuelt tjener. Så da jeg for noen uker siden var heldig og hadde et oppdrag som ga meg 4000 kroner sendte jeg selvsagt kopi av faktura til NAV slik at de eventuelt kunne trekke meg ved neste utbetaling slik at jeg ikke får for mye. MEN så fikk jeg brev fra dem om at de hadde endret mitt vedtak om ovegangsstønad slik at jeg nå kommer til å få et langt mindre beløp i måneden siden "jeg tjener over 50 000 kroner i året". Det skal utrolig mye til at jeg tjener 50 000 kroner i år, jeg må innse realiteten. Så dette var utrolig kjipt. Skjønner ikke hvorfor NAV har gjort dette. De tror tydeligvis at jeg kommer til å tjene 4 000 kroner hver måned, noe som jeg nok ikke tror skjer for min oppdragsmengde har vært liten i fire år (enkeltmannsforetak). Har jeg misforstått helt? Skal man kun sende inn kopi av faktura når man kommer til å få fast lønn? Jeg trodde man måtte oppgi alt av inntekter for å ha alt på den rene. Nå føler jeg meg naiv og dum som kanskje har misforstått og ødelagt for meg selv. Jeg skal selvsagt ringe NAV i morgen, men det hadde vært deilig å hør fra noen med erfaring i dag at dette kanskje ordner seg. Jeg er så lei av nedturene, alltid nye bekymringer...
blomstre Skrevet 22. mai 2016 #2 Skrevet 22. mai 2016 Ta kontakt med brukerombudet i kommunen din, de kan hjelpe deg ift NAV.
GammelKaktus Skrevet 22. mai 2016 #3 Skrevet 22. mai 2016 Du kan jo tjene opp til en halv G før du må melde i fra, så her har nok de misforstått det at du sendte inn. 3
Millerine Skrevet 22. mai 2016 Forfatter #4 Skrevet 22. mai 2016 Takk dere. Jeg føler meg bare så teit som har misforstått dette. Føler meg liksom teit nok fra før. MEN jeg skal ringe i morgen og håper av hele mitt hjerte at det kan ordnes opp i uten mer tull.....Hulk.
RompeRusk Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 Jeg er selv aleneforsørger med varierende inntekt. Sender inn lønnsslippene mine hver mnd, og får nytt vedtak i posten hver måned dette fikser nav
Hedda-78 Skrevet 22. mai 2016 #6 Skrevet 22. mai 2016 Ta det med ro, du er ikke den eneste som føler deg ubrukelig i kontakt med NAV. Det er jo klin umulig å sette seg inn i alt, og når man i tillegg får forskjellige svar alt ettersom hvem man snakker med, så er det jo helt håpløst. Du er ikke alene! 1
Millerine Skrevet 22. mai 2016 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2016 Takk Hedda og Rumpe-Rusk! Jeg håper virkelig å tenke mer positivt i morgen. Lærer noe nytt hver dag, hurra.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #8 Skrevet 22. mai 2016 8 timer siden, Millerine skrev: Hei! Jeg er for tiden arbeidsledig/søkende alenemor (herlig tittel). Har etter mye tid og søknader og bekymringer endelig fått innviliget full overgangstønad. Det var en lettelse. Har prøvd då godt jeg kan å sette meg inn i plikter og krav og rettigheter jeg har. Sånn som jeg har skjønt det så må jeg melde i fra alt jeg eventuelt tjener. Så da jeg for noen uker siden var heldig og hadde et oppdrag som ga meg 4000 kroner sendte jeg selvsagt kopi av faktura til NAV slik at de eventuelt kunne trekke meg ved neste utbetaling slik at jeg ikke får for mye. MEN så fikk jeg brev fra dem om at de hadde endret mitt vedtak om ovegangsstønad slik at jeg nå kommer til å få et langt mindre beløp i måneden siden "jeg tjener over 50 000 kroner i året". Det skal utrolig mye til at jeg tjener 50 000 kroner i år, jeg må innse realiteten. Så dette var utrolig kjipt. Skjønner ikke hvorfor NAV har gjort dette. De tror tydeligvis at jeg kommer til å tjene 4 000 kroner hver måned, noe som jeg nok ikke tror skjer for min oppdragsmengde har vært liten i fire år (enkeltmannsforetak). Har jeg misforstått helt? Skal man kun sende inn kopi av faktura når man kommer til å få fast lønn? Jeg trodde man måtte oppgi alt av inntekter for å ha alt på den rene. Nå føler jeg meg naiv og dum som kanskje har misforstått og ødelagt for meg selv. Jeg skal selvsagt ringe NAV i morgen, men det hadde vært deilig å hør fra noen med erfaring i dag at dette kanskje ordner seg. Jeg er så lei av nedturene, alltid nye bekymringer... Det fins mye jobb som tilkallingsvikar både på sykehjem, i barnehager, butikker og renholdsbransjen, for å nevne noe. Det finnes alltids jobb for de som vil ha jobb. Anonymkode: 84158...95c
Millerine Skrevet 22. mai 2016 Forfatter #9 Skrevet 22. mai 2016 Ja, livet er jo så enkelt. Jeg får sikkert en jobb snart. Men inntil det skjer så vil jeg ha de pengene jeg har krav på.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 1 time siden, Millerine skrev: Ja, livet er jo så enkelt. Jeg får sikkert en jobb snart. Men inntil det skjer så vil jeg ha de pengene jeg har krav på. Inntil det skjer skader det heller ikke å bidra litt i samfunnet med f.eks å ta vakter på et sykehjem eller på en butikk. Anonymkode: 84158...95c
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #11 Skrevet 22. mai 2016 "Hvorfor skal NAV gjøre alt så vanskelig?" Fordi de er NAV. Ufattelig håpløst system dessverre. Anonymkode: 2b9e2...ad1
Sulosi Skrevet 22. mai 2016 #12 Skrevet 22. mai 2016 Ts. Det samme skjedde med meg. De ganget den ene inntekten (hadde sommerjobb 4 uker ) med 12 og mente det da ble min årsinntekt. Dette er feil, det vet jeg nå. Du skal aldri levere inn lønnslipper før du går over den frigrensa som er satt. Gå ned og klag evt bruk ombudet hvis du ikke når frem. 1
applestories Skrevet 22. mai 2016 #13 Skrevet 22. mai 2016 8 timer siden, blomstre skrev: Ta kontakt med brukerombudet i kommunen din, de kan hjelpe deg ift NAV. 10 minutter siden, Sulosi skrev: Ts. Det samme skjedde med meg. De ganget den ene inntekten (hadde sommerjobb 4 uker ) med 12 og mente det da ble min årsinntekt. Dette er feil, det vet jeg nå. Du skal aldri levere inn lønnslipper før du går over den frigrensa som er satt. Gå ned og klag evt bruk ombudet hvis du ikke når frem. Hva slags ombud er dette? Aldri hørt om noe slikt i min kommune.. med hvilken stillingstittel og på hvilken avdeling jobber disse?
Millerine Skrevet 23. mai 2016 Forfatter #14 Skrevet 23. mai 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Inntil det skjer skader det heller ikke å bidra litt i samfunnet med f.eks å ta vakter på et sykehjem eller på en butikk. Anonymkode: 84158...95c Men Mamma Mia, her skriver jeg jo om a jeg faktisk har tjent penger, DVS jobbt, bidratt som du sier. Så vi er helt enige her. Men det er ikke det dette innlegget hander om. Er bare så lei av å bli disset selv, elle se at andre bli det, som er i ligende situasjoner, på disse forumene. Du vet ingenting om min situasjon og burde holde deg for god til å komme med slike nedverdigende kommentarer. Bruker ikke mer energi på deg nå. 3
Millerine Skrevet 23. mai 2016 Forfatter #15 Skrevet 23. mai 2016 (endret) 8 timer siden, applestories skrev: Hva slags ombud er dette? Aldri hørt om noe slikt i min kommune.. med hvilken stillingstittel og på hvilken avdeling jobber disse? Har heller aldri hørt om dette, men det ser ut til at alle kommuner har en slik avdeling. Google deg frem til din kommune og les om det. Det er et godt tilbud om man trener litt veilening. Endret 23. mai 2016 av Millerine
Millerine Skrevet 23. mai 2016 Forfatter #16 Skrevet 23. mai 2016 9 timer siden, Sulosi skrev: Ts. Det samme skjedde med meg. De ganget den ene inntekten (hadde sommerjobb 4 uker ) med 12 og mente det da ble min årsinntekt. Dette er feil, det vet jeg nå. Du skal aldri levere inn lønnslipper før du går over den frigrensa som er satt. Gå ned og klag evt bruk ombudet hvis du ikke når frem. Takk for konstruktivt svar!!
Millerine Skrevet 23. mai 2016 Forfatter #17 Skrevet 23. mai 2016 Hei! Om noen lurer så har jeg snakka med NAV i dag. Det tar som vanlig llaaaang tid, men sånn er nå det. Snakket med to forskjellige som skulle hjelpe meg. Jeg må sende klage på vedtaket og det tar nok noen uker, men det er helt greit så lenge alt ordner seg og alt blir riktig. Det virker som at dett skal ordne seg. (Litt ironisk er det nå lell at når vedtaket er mot meg så tar det kun ca 10 dager, men ellers bruker jo nav flere uker på å behandle saker og ting, må si jeg ble litt imponert over hvor kjappe de var til å forandre vedtaket mitt) 4
applestories Skrevet 23. mai 2016 #18 Skrevet 23. mai 2016 9 timer siden, Millerine skrev: Har heller aldri hørt om dette, men det ser ut til at alle kommuner har en slik avdeling. Google deg frem til din kommune og les om det. Det er et godt tilbud om man trener litt veilening. Jobber på kommunehuset i en liten kommune, men har allikevel ikke hørt om det Hvilken avdeling skal det ligge under?
applestories Skrevet 23. mai 2016 #19 Skrevet 23. mai 2016 5 timer siden, Millerine skrev: Hei! Om noen lurer så har jeg snakka med NAV i dag. Det tar som vanlig llaaaang tid, men sånn er nå det. Snakket med to forskjellige som skulle hjelpe meg. Jeg må sende klage på vedtaket og det tar nok noen uker, men det er helt greit så lenge alt ordner seg og alt blir riktig. Det virker som at dett skal ordne seg. (Litt ironisk er det nå lell at når vedtaket er mot meg så tar det kun ca 10 dager, men ellers bruker jo nav flere uker på å behandle saker og ting, må si jeg ble litt imponert over hvor kjappe de var til å forandre vedtaket mitt) Klager tar laaaang tid, mye lenger enn å oppdatere et eksisterende vedtak i en løpende ytelse.
Millerine Skrevet 23. mai 2016 Forfatter #20 Skrevet 23. mai 2016 Hei! Litt om brukerombudet til dere som lurer på det: Brukerombudet Skal ivareta den enkelte innbyggers interesser og rettssikkerhet i møte med tjenesteapparatet. Skal bidra til å styrke brukernes medbestemmelse og innflytelse. Skal drive oppsøkende virksomhet overfor eldre innbyggere i kommunen. Er med på møter med tjenesteapparatet sammen med bruker/pårørende. Bistår også med å skrive klager på avslag og ha kontakt med Fylkesmannen som overordnet instans. Har 3,3 årsverk og et budsjett på litt over to millioner kroner. Er uavhengig. https://www.nav.no/rettskildene/lov/L19990702-63_K8 helsenorge.no har også masse info
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå