Gå til innhold

Hvor lenge spiser du rester?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 minutter siden, jupiter_c skrev:

grunnen til at jeg ikke lager mindre porsjoner, er at jeg SKAL ha noe igjen når alle er mette. jeg må bestandig lage litt for mye mat. veldig mye av restene blir spist opp samme kvelden eller som lunsj dagen etterpå, men så hender det at feks spaghetti eller gryterett blir stående til dag nr2... da er det ikke mye spistende å spise av det altså... så da går det i søpla....

Ok :) Takk for svar!

Enig i at man bør være forsiktig med spaghetti/ annen pasta, og gryteretter med pasta og ris.

Anonymkode: ec7fc...b87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, jupiter_c skrev:

grunnen til at jeg ikke lager mindre porsjoner, er at jeg SKAL ha noe igjen når alle er mette. jeg må bestandig lage litt for mye mat. veldig mye av restene blir spist opp samme kvelden eller som lunsj dagen etterpå, men så hender det at feks spaghetti eller gryterett blir stående til dag nr2... da er det ikke mye spistende å spise av det altså... så da går det i søpla....

Samme her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får gi henne litt lesestoff om temaet, for her tar hun selvsagt feil. 

Antar da at du kjøler ned maten innen en viss tid og ikke varmer opp all maten, men tar ut en og en porsjon når du skal spise av restene.

Anonymkode: 10559...c28

Setter Maren i kjøleskapet med en gang den er kald og varmer så opp litt og litt...

ts

Anonymkode: 7ac05...40e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kjøler dere det raskt ned?? Mange her sier at hvis man kjøler det raskt ned.. man skal ikke sette varm mat i kjøleskapet vel? Hvordan kjøler dere maten raskt ned før dere tar det i kjøleskapet?

Alltid tenk på det..

Anonymkode: f611f...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kjøler dere det raskt ned?? Mange her sier at hvis man kjøler det raskt ned.. man skal ikke sette varm mat i kjøleskapet vel? Hvordan kjøler dere maten raskt ned før dere tar det i kjøleskapet?

Alltid tenk på det..

Aner ikke

jeg bare setter kjelen, gryten, pannen, formen etc på et gryteunderlag på kjøkkenbenken. Så får det stå der til det er kaldt nok til å settes i kjøleskapet

om det er det som menes med raskt aner jeg ikke. Har bare alltid gjort det slik som jeg lærte av min bestemor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Wenda skrev:

Aner ikke

jeg bare setter kjelen, gryten, pannen, formen etc på et gryteunderlag på kjøkkenbenken. Så får det stå der til det er kaldt nok til å settes i kjøleskapet

om det er det som menes med raskt aner jeg ikke. Har bare alltid gjort det slik som jeg lærte av min bestemor

Okei! Da har jeg også gjort riktig for jeg og gjør det på den måten. Lurte på om jeg måtte ta til isbad i vasken men det blir nesten det samme som å sette i kjøleskap med en gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei! Da har jeg også gjort riktig for jeg og gjør det på den måten. Lurte på om jeg måtte ta til isbad i vasken men det blir nesten det samme som å sette i kjøleskap med en gang :P

Har også lurt på om folk mener det når de snakker om rask nedkjøling. Det kan jo kanskje være lurt for alt jeg vet, men orke å styre med så mye greier :P 

grunnen til at varm mat ikke skal i kjøleskapet er jo for å ikke ødelegge annen mat der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser restene til det er tomt, alt mellom 2-4 dager. Hater å kaste mat og blir kvalm når jeg hører hvor mye mat folk kaster. Det er utrolig trist hvor lav terskel både husholdninger og butikker har før de kaster maten! Om det er gryterett, pastarett, laks, kylling, svin, lasagne, taco, u name it - alt holder seg bra så lenge det står i kjøleskapet. Når kjøttet stekes kan det fint spises noen dager over holdbarheten også - man vil uansett både lukte og se om maten er dårlig. Har aldri fått vondt i magen eller matforgiftning av den grunn, og heller aldri syntes at maten smaker verre på dag 2 eller 3. Så prippen er jeg ikke. Har ikke fryser en gang, men det blir svært lite matsvinn her hos meg. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å dele opp maten i porsjoner (spesielt hvis jeg skal fryse noe av det) og avkjøle i vannbad. Bare fyller oppvaskkummen med iskaldt vann og plasserer måten der. Det går mye raskere, og jeg kan sette måten i kjøleskapet før det har gått for lang tid.

Husk å ikke ha på tett lokk når dere avkjøler maten, vent heller til den er kald for at det ikke skal bli mugg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Setter Maren i kjøleskapet med en gang den er kald og varmer så opp litt og litt...

ts

Anonymkode: 7ac05...40e

Stakkars Maren :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...