AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #1 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg lager ofte store porsjoner og spiser det samme i opp til 3 dager. Er det mer igjen da så kaster jeg det. Min mor ble dypt sjokkert når hun hørte dette. Hun mener det er uhygienisk, farlig og at maten har mistet alke næringsstoffene innen dag 3. Er jeg ekkel? Har hun rett? Hva gjør dere? Anonymkode: 7ac05...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #2 Del Skrevet 22. mai 2016 Det kommer jo helt ann på hva slags råvarer restene inneholder, hbordan du kjøler ned og oppbevarer det, ig om du varmer det tilstrekkelig nok opp igjen, Anonymkode: 15d65...f8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 22. mai 2016 #3 Del Skrevet 22. mai 2016 Det kommer veldig an på hvordan det oppbevares. Men jeg regner med at du oppbevarer det forsvarlig, og da tar hun i så fall feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #4 Del Skrevet 22. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun mener det er uhygienisk, farlig og at maten har mistet alke næringsstoffene innen dag 3. Du får gi henne litt lesestoff om temaet, for her tar hun selvsagt feil. Antar da at du kjøler ned maten innen en viss tid og ikke varmer opp all maten, men tar ut en og en porsjon når du skal spise av restene. Anonymkode: 10559...c28 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #5 Del Skrevet 22. mai 2016 hvis du varmer opp og kjøler ned den samme maten mange ganger er vel ikke det så bra. (opp til 3 ganger går nok bra) men ellers er det vel best å ta det man trenger og varme opp akkurat det. Hender jeg har brukt middagsrester (som gryterettrester eller pastasausrester) etter en uke. det har gått helt greit. Man må selvfølgelig varme det skikkelig opp. Og man må selvfølgelig kjøle ting ned så raskt som mulig. ikke stå å lunke på kjøkkenbenken i flere timer. Etter middagen... rett i kjøleskapet. rett fra kjøleskapet og i gryta. Anonymkode: e2ae7...2b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslefrikk Skrevet 22. mai 2016 #6 Del Skrevet 22. mai 2016 Vi er jo mange og rester er nesten et fremmedord uansett hvor store porsjoner som blir laget, men hvis man avkjøler raskt og setter kjølig bør det holde seg i mange dager. Alternativt kan man jo fryse ned porsjonsvis også. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Del Skrevet 22. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: hvis du varmer opp og kjøler ned den samme maten mange ganger er vel ikke det så bra. (opp til 3 ganger går nok bra) men ellers er det vel best å ta det man trenger og varme opp akkurat det. Hender jeg har brukt middagsrester (som gryterettrester eller pastasausrester) etter en uke. det har gått helt greit. Man må selvfølgelig varme det skikkelig opp. Og man må selvfølgelig kjøle ting ned så raskt som mulig. ikke stå å lunke på kjøkkenbenken i flere timer. Etter middagen... rett i kjøleskapet. rett fra kjøleskapet og i gryta. Anonymkode: e2ae7...2b0 En uke? Ok Jeg har 5 dager som grense. Men det er greit å vite at også 7 dager går bra. Er dette all type av middagsmat? Anonymkode: ec7fc...b87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #8 Del Skrevet 22. mai 2016 Max to dager er vel regelen i vanlige husholdninger. De fleste lar maten bli avkjølt i kjele og på benk i en time før det legges i kjøleskap. Da syns jeg det bør spises samme kveld eller senest dagen etter. Mer enn det er uappetittelig syns jeg. Bestemor har pølser, poteter og annet liggende opp til 4-5 dager uansett hvor fort det blir avkjølt. Hun lever godt enda 😊 Anonymkode: 260c9...481 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jupiter_c Skrevet 22. mai 2016 #9 Del Skrevet 22. mai 2016 hvis restene ikke blir spist opp dagen etter det er laget, blir det stortsett kastet. dag nr 2 er en absolutt grense for min del. er det ikke spist opp da, så går det garantert i søpla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HomelessIcecream Skrevet 22. mai 2016 #10 Del Skrevet 22. mai 2016 Middagsrestene hadde jeg heller fordelt i 3 poser sånn at de ikke blir varmet opp og fryst ned igjen 3 ganger. men ellers ser jeg ikke problemet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #11 Del Skrevet 22. mai 2016 Avkjøl maten i vannbad (f.eks sett kasserollen i oppvaskkummen fylt med kaldt vann) for å avkjøle maten hurtigst mulig, før du setter maten i kjøleskapet Ris og pasta-retter bør man være ekstra nøye med å få avkjølt hurtig og deretter få satt det i kjøleskapet, grunnet alvorlig dødelig sykdom som man kan få dersom man ikke er nøye med dette Anonymkode: ec7fc...b87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #12 Del Skrevet 22. mai 2016 3 minutter siden, jupiter_c skrev: hvis restene ikke blir spist opp dagen etter det er laget, blir det stortsett kastet. dag nr 2 er en absolutt grense for min del. er det ikke spist opp da, så går det garantert i søpla. Er det rart vi har et gigantisk matsvinn i dette landet? Slikt provoserer meg faktisk litt. Anonymkode: 10559...c28 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GammelKaktus Skrevet 22. mai 2016 #13 Del Skrevet 22. mai 2016 Her spiser vi resten dagen etter. Klarer ikke å spise det etter to dager i kjøleskapet, da går det i søppelet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #14 Del Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, FrøkenMånestråle skrev: Her spiser vi resten dagen etter. Klarer ikke å spise det etter to dager i kjøleskapet, da går det i søppelet. Hvorfor fryser dere ikke maten ned i steden? Eller lager mindre porsjoner? Hvorfor klarer dere ikke å spise maten etter 2 dager i kjøleskapet? Anonymkode: ec7fc...b87 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GammelKaktus Skrevet 22. mai 2016 #15 Del Skrevet 22. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor fryser dere ikke maten ned i steden? Eller lager mindre porsjoner? Hvorfor klarer dere ikke å spise maten etter 2 dager i kjøleskapet? Anonymkode: ec7fc...b87 Har jeg sagt at vi ikke fryser ned mat, eller hvor store porsjoner vi lager? Men det er begrenset med hvor mye jeg har plass til i fryseren og. Jeg liker ikke å spise maten når den har stått i kjøleskapet lenge, derfor spiser vi maten dagen etter og kaster resten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbjørnungen Skrevet 22. mai 2016 #16 Del Skrevet 22. mai 2016 (endret) Før samboer flyttet inn pleide jeg å ha maasse matrester. Laget middag ca 2 dager i uken, og en runde med matlaging var vel ca 4 måltider. Pleide å spise 1 porsjon til middag, 1 til lunsj på skolen dagen etter. De 2 neste porsjonene gikk stort sett i fryseren. Ikke fan av å spise det samme flere dager på rad, og det er veldig greit å ha noe liggende i fryseren til en dag man ikke orker å lage mat. Etter at samboer flyttet inn har vi nesten aldri matrester. Alt går i grisen Endret 22. mai 2016 av isbjørnungen 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #17 Del Skrevet 22. mai 2016 2 minutter siden, FrøkenMånestråle skrev: Har jeg sagt at vi ikke fryser ned mat, eller hvor store porsjoner vi lager? Men det er begrenset med hvor mye jeg har plass til i fryseren og. Jeg liker ikke å spise maten når den har stått i kjøleskapet lenge, derfor spiser vi maten dagen etter og kaster resten. Neida. Hvorfor fryser dere ikke maten ned i steden, eller lager mindre porsjoner, i stedet for å kaste maten? Anonymkode: ec7fc...b87 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenda Skrevet 22. mai 2016 #18 Del Skrevet 22. mai 2016 Jeg spiser opp restene til det ikke er mer rester Fryser ned mat dersom jeg har laget så mye at jeg ser jeg ikke klarer å spise opp alt før det blir dårlig. Det tar så liten plass i fryseren. Supper og gryteretter kan man ha over i poser før man fryser det og da klarer man alltid få plass til litt Lager man så mye mat at man ikke har plass til å fryse det ned eller klarer å spise det opp...ja da burde man vel strengt tatt lage mindre mat 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jupiter_c Skrevet 22. mai 2016 #19 Del Skrevet 22. mai 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neida. Hvorfor fryser dere ikke maten ned i steden, eller lager mindre porsjoner, i stedet for å kaste maten? Anonymkode: ec7fc...b87 grunnen til at jeg ikke lager mindre porsjoner, er at jeg SKAL ha noe igjen når alle er mette. jeg må bestandig lage litt for mye mat. veldig mye av restene blir spist opp samme kvelden eller som lunsj dagen etterpå, men så hender det at feks spaghetti eller gryterett blir stående til dag nr2... da er det ikke mye spistende å spise av det altså... så da går det i søpla.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plotty Skrevet 22. mai 2016 #20 Del Skrevet 22. mai 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: En uke? Ok Jeg har 5 dager som grense. Men det er greit å vite at også 7 dager går bra. Er dette all type av middagsmat? Anonymkode: ec7fc...b87 har hørt at man skal være forsiktig med pasta og ris da disse kan ha farlige bakterier. Tror nok de fleste middagsrester er greit å varme opp etter en uke. (sånt som har mat i saus lagret i lufttett boks) sånn som kjøttkaker i brun saus, lapskaus, mesteparten egentlig. ville dog vært mer forsiktig med fisk og sjødyr da dette blir dårlig fort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå