Ellam Skrevet 22. mai 2016 #1 Skrevet 22. mai 2016 Har noen tips ifht hva man kan gjøre for å få ned kostnadene på husholdningsbudsjettet? Tenker da ifht det man handler av dagligvarer på butikken. Hva er det å spare mest på? Hva lønner/ lønner det seg ikke å handle. Vi er en familie på fem og vi bruker uhorvelige med penger på dagligvarer. Gjerne rundt 15000 i mnd! Ikke føler jeg vi mesker oss i "lukseriøse" dagligvarer heller😜
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #2 Skrevet 22. mai 2016 Planlegging er det ultimate. Planlegg middager en uke fram i tid, og skriv handleliste. Skaff deg oversikt over hva som faktisk er hjemme allerede. Handle en gang i uken. Dersom man går tom f.eks av melk, javel. Det er ikke en undergang. Trenger ikke å løpe på butikken av den grunn. Last ned appen Butikktilbud, så får du de nyeste kundeavisene til alle dagligvarehandlene. Anonymkode: 88e30...3d0
sweety pie Skrevet 22. mai 2016 #3 Skrevet 22. mai 2016 Handle en gang i uka. Lage middagsliste, da kjøper dere alt dere trenger til middagene i uken. Så slipper dere å kjøpe på impuls. Spare en fast beløp hver måned. Utrolig hvor mye penger man kan spare bare ved å handle en gang i uka. Synes 15000 var utrolig mye penger. Her kan dere spare mye. Last ned mattilbud appen, der kommer det nye tilbudsaviser hver mandag.
tøysekopp Skrevet 22. mai 2016 #4 Skrevet 22. mai 2016 (endret) Planlegg alle ukens måltider og handle mat en gang i uken. Bruk alle rester og kjøp heller inn store mengder og frys ned det som ikke blir brukt. Må da selvfølgelig være flink til å ha en oversikt og faktisk bruke det som blir fryst ned ☺ velg "billigprodukter" der smak og kvalitet ikke nødvendigvis er viktig eller mulig å kjenne forskjell, som dopapir og egg. Endret 22. mai 2016 av elisa87 Skrivefeil
skruf Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 Vi sparer definitivt mye på å ukeshandle Sjekker kjøleskap, fryser og langskap hver søndag for å kartlegge hva vi har, lager så middagsplan. Skriver deretter handleliste utifra middag og hva vi må ha av pålegg, vaskepulver, skyllemiddel. Handler så mandagen for hele uka+neste mandag. Må da bare innom butikken av og til for å spe på med melk. Bruker også å ha en restemiddag eller to i uka, for det blir alltids middagsrester. Prøver å unngå å kaste mat. Prøver også å kjøpe oppvaskmiddel, skyllemiddel, vaskepulver og grønnsåpe på Felleskjøpet. Der får du kjøpt i store kvantum til en mye billigere penge enn på matvarebutikk. Samme merke som matvarebutikken. Baker som oftest grovbrød selv. Kjøpte ei Kenwood kjøkkenmaskin på salg for noen år siden, så da går grovbaksten unna i en fei. For brød går det endel av her i huset.. tenåringer er sultne! Følger også med i tilbudshefter, og hvis det er noen gode tilbud så hamstrer jeg inn og putter i fryseren. Ris og bønner kjøper jeg inn i større kvantum hos en innvandrerbutikk, mye billigere. Frukt og grønnsaker som er sesongvare og også rimeligere. Vi er også 5 i husholdningen, 4 voksne (to voksne tenåringer+oss foreldre) og et barn, så går mye mat.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #6 Skrevet 22. mai 2016 Vi er og en familie på fem. Bruker mellom 8000-10000 på mat og da spiser vi godt og sunt. Planelgg, ha basisvarer, fyll opp frys og tenk økonomisk. Hos oss er det forskjell på hverdag og fest. Vi spiser forholdsvis nøkternt til vanlig, ikke biff og dyreste brød/pålegg ol. Det kjøper vi inn til helgen. Anonymkode: f5b7b...468
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Skrevet 22. mai 2016 Dere setter dere sammen og planlegger meny for 10 dager i slengen. Dere handler hver 9 dag. Kjøp kun det som står på listen. Lag ekstra mat 4 dager, så supplerer dere med eks grønnsaker og noe i tillegg dagen etter som restemat. Skal gi eks på min meny. 1. Koker koker og erter. (Billig) lager ertesuppe.Grønnsaker. 2. Pannekaker og ertesuppe. 3.kokt torsk,poteter og gulrøtter 4. Plukkfisk. Steker restene fra i går.tilsetter urter og grønnsak dere liker. 5.wok med kyllingstrimler. 6 rester av wok tilsettes eggestand.Hvitløksbrød 7.Nakkekoteletter, erter og surkål.Nakkekoteletter fås kjøpt i store pakninger. Stek alle 8.Risengrynsgrøt. Mårpølse til, så det blir noe salt i tillegg 9.Rester av nakkekoteletter som du strimler og lager en gryte av. 10. Stekt eller kokt laks.Rester lager du salat av Sørg for at du kjøpet inn nok grønnsaker. Med så mange personer kan det bli mye, så om du har kjeller, garasje å oppbevare det i. Dra på gårdsbruk å kjøp. Billigere enn butikk, og mye bedre. Det selges også brett med egg.Ferskere. Bak brød selv. Det er så mye billigere enn å kjøpe brød. Ser butikken selger brød fra 30 kr og oppover. Har ikke regnet på det,men tror nok at mine hjemmebakte koster ikke mere enn 7 kr. Drikk vann til middag. Tilsett lime eller sitronskiver. Det er lettvint å gå i butikken,og bare fylle kurven. Det skal bare litt planlegging til, så kan du spare mye. Anonymkode: 7ab07...315
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #8 Skrevet 22. mai 2016 Alle skriver planlegg, og jada, dere har nok rett, men jeg får det IKKE til. Har prøvd å ukeshandle. Da spiser jeg opp alt det gode, favorittpålegg osv først, og så er det bare kjipe ting igjen. Middagene jeg har planlagt, passer ikke inn når ting skjer, eller jeg har ikke lyst på dem. Ender med å gå å handle noe annet, og ting går ut på dato og blir kastet..... Sukk!!!! Anonymkode: bae8a...662
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #9 Skrevet 22. mai 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle skriver planlegg, og jada, dere har nok rett, men jeg får det IKKE til. Har prøvd å ukeshandle. Da spiser jeg opp alt det gode, favorittpålegg osv først, og så er det bare kjipe ting igjen. Middagene jeg har planlagt, passer ikke inn når ting skjer, eller jeg har ikke lyst på dem. Ender med å gå å handle noe annet, og ting går ut på dato og blir kastet..... Sukk!!!! Anonymkode: bae8a...662 Ta ut kontanter en gang i uken. Putt visakort i en diger frysepose, fyll posen med vann, legg posen i fryseren Anonymkode: 81d49...77a 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta ut kontanter en gang i uken. Putt visakort i en diger frysepose, fyll posen med vann, legg posen i fryseren Anonymkode: 81d49...77a ...mmmm. Men så passet det akkuat å gå og handle fotballsko til jr den uka. Anonymkode: bae8a...662
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #11 Skrevet 22. mai 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta ut kontanter en gang i uken. Putt visakort i en diger frysepose, fyll posen med vann, legg posen i fryseren Anonymkode: 81d49...77a Tåler kortet denne behandlingen da? Har du prøvd det selv? Anonymkode: 40a41...890
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #12 Skrevet 22. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: ...mmmm. Men så passet det akkuat å gå og handle fotballsko til jr den uka. Anonymkode: bae8a...662 Gjo 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tåler kortet denne behandlingen da? Har du prøvd det selv? Anonymkode: 40a41...890 Ja. Gjorde det hver uke som student. Anonymkode: 81d49...77a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå