AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #1 Skrevet 22. mai 2016 For tre mnd siden blei det slutt mellom meg og typen. Han valgte og dra. Vi skulle egentlig hatt dåp,men den avlyste jeg da jeg ikke følte for og feire den med min eksfamilie så kort tid etter bruddet. Men jeg vil jo gjerne døpe den lille. Så lurte på og høre deres meninger om hva dere ville gjort. Er det feil og døpe den lille og ha hvert vårt selskap ? Det er det jeg føler er greiest sånn det er nå. Anonymkode: 1e2d1...4a6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #2 Skrevet 22. mai 2016 Hvorfor vil du døpe? Kan du love at barnet ditt skal leve i kristendom for resten av livet? For det er det som er hele poenget med dåp.. Anonymkode: 597d3...b42 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #3 Skrevet 22. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: For tre mnd siden blei det slutt mellom meg og typen. Han valgte og dra. Vi skulle egentlig hatt dåp,men den avlyste jeg da jeg ikke følte for og feire den med min eksfamilie så kort tid etter bruddet. Men jeg vil jo gjerne døpe den lille. Så lurte på og høre deres meninger om hva dere ville gjort. Er det feil og døpe den lille og ha hvert vårt selskap ? Det er det jeg føler er greiest sånn det er nå. Anonymkode: 1e2d1...4a6 Hadde gått for felles dåp. Det er ved slike anledninger man må være voksen og moden, og legge striden bak seg akkurat denne dagen. Husk at det vil komme mange merkedager der dere blir tvunget til å være sammen, like greit å venne seg til det først som sist. Anonymkode: 144fc...454 8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #4 Skrevet 22. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du døpe? Kan du love at barnet ditt skal leve i kristendom for resten av livet? For det er det som er hele poenget med dåp.. Anonymkode: 597d3...b42 De andre barna er også døpt. Så vil døpe den lille også vel og merke. Hva om jeg har den troa Anonymkode: 1e2d1...4a6 1
Rosa Sitron Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hadde gått for felles dåp. Det er ved slike anledninger man må være voksen og moden, og legge striden bak seg akkurat denne dagen. Husk at det vil komme mange merkedager der dere blir tvunget til å være sammen, like greit å venne seg til det først som sist. Anonymkode: 144fc...454 Tenker også dette. Separat dåp blir helt feil for meg. Tenker også at nå har du sjansen til å legge tilrettelagt for et godt samarbeid de neste årene. Det gjør du ikke ved separaten feiringer.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #6 Skrevet 22. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De andre barna er også døpt. Så vil døpe den lille også vel og merke. Hva om jeg har den troa Anonymkode: 1e2d1...4a6 Du og barnet ditt er to forskjellige individer. Det at du eventuelt er troende har ingenting å si på barnets tro. Anonymkode: 597d3...b42 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Skrevet 22. mai 2016 En feiring, ikke to, alltid bare en feiring. Uansett hva. Dumt å lære ungene at det er greit å oppføre seg som et lite bortskjemt barn som ikke tåler å ikke få det som man vil. Vi vil vel gå foran med et godt eksempel Anonymkode: 242dc...395 2
Atea Skrevet 22. mai 2016 #8 Skrevet 22. mai 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: For tre mnd siden blei det slutt mellom meg og typen. Han valgte og dra. Vi skulle egentlig hatt dåp,men den avlyste jeg da jeg ikke følte for og feire den med min eksfamilie så kort tid etter bruddet. Men jeg vil jo gjerne døpe den lille. Så lurte på og høre deres meninger om hva dere ville gjort. Er det feil og døpe den lille og ha hvert vårt selskap ? Det er det jeg føler er greiest sånn det er nå. Anonymkode: 1e2d1...4a6 Jeg spør ikke din grunn til å velge dåp. Men som voksne bør man kanskje ikke splitte en dåp? Det er slutt, gå videre og inviter han og eks-svigerfamilie sammen med dine venner og din familie. Verre er det ikke.
BeverTramp Skrevet 22. mai 2016 #9 Skrevet 22. mai 2016 (endret) Når man har barn sammen er man bundet sammen for resten av livet. Dere velger å døpe barnet, ha festen sammen. Om 14 år er det konfirmasjon, dere må samles. Om 18-25 år har barnet med stor sannsynlighet fullført en utdannelse, og vil gjerne ha dere med å feire. Kanskje blir barnet gift, og vil ha begge foreldresidene til stede. Og når deres barn får egne barn er det ny dåp, konfirmasjon, bryllup osvosv. Dere er dømt til å tilbringe store anledninger sammen. Det er bare å starte Vær snill og la barnet slippe å måtte velge mellom foreldresider ved store anledninger i fremtiden. Lykke til! Endret 22. mai 2016 av BeverTramp Fjernet et ord 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 Barnets beste er familie som feirer sammen, har gjort det selv i åresvis- svelgt en del kameler.. det har gått veldig fint. Anonymkode: bb279...f04
Atea Skrevet 22. mai 2016 #11 Skrevet 22. mai 2016 11 minutter siden, BeverTramp skrev: Når man har barn sammen er man bundet sammen for resten av livet. Dere velger å døpe barnet, ha festen sammen. Om 14 år er det konfirmasjon, dere må samles. Om 18-25 år har barnet med stor sannsynlighet fullført en utdannelse, og vil gjerne ha dere med å feire. Kanskje blir barnet gift, og vil ha begge foreldresidene til stede. Og når deres barn får egne barn er det ny dåp, konfirmasjon, bryllup osvosv. Dere er dømt til å tilbringe store anledninger sammen. Det er bare å starte Vær snill og la barnet slippe å måtte velge mellom foreldresider ved store anledninger i fremtiden. Lykke til! Dette ts. Man må svelge noen kameler, har man barn må man også være voksen. Sånn helt plutselig.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #12 Skrevet 22. mai 2016 Må du ha en feiring etter dåpen da? Hvis det viktigste er at barnet bllir døpt slik som søskenet. Anonymkode: 260b1...152 2
Pinkee Skrevet 22. mai 2016 #13 Skrevet 22. mai 2016 Hva med å bare døpe barnet, uten fest etterpå? Dere må tåle å møtes i kirken for 5 min foran presten? Skjønner godt at ting er en smule vanskelig nå, med en mann som gikk omtrent ved fødsel. Hvor mange felles barn har dere? 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #14 Skrevet 22. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du og barnet ditt er to forskjellige individer. Det at du eventuelt er troende har ingenting å si på barnets tro. Anonymkode: 597d3...b42 Det er her konfirmasjonen kommer inn. Å døpe betyr at du vil gi barnet en kristen oppdragelse og at hen skal være en del av kirken/trossamfunnet(selv om mange også døper fordi det er tradisjon, selvsagt). Konformasjonen er en bekreftelse på dåpen og er (for de fleste) et eget valg. Anonymkode: 52fc9...5f4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #15 Skrevet 22. mai 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er her konfirmasjonen kommer inn. Å døpe betyr at du vil gi barnet en kristen oppdragelse og at hen skal være en del av kirken/trossamfunnet(selv om mange også døper fordi det er tradisjon, selvsagt). Konformasjonen er en bekreftelse på dåpen og er (for de fleste) et eget valg. Anonymkode: 52fc9...5f4 "Dåp (fra lavtysk dope, 'å dyppe', etter greskbaptizein med samme betydning) er en religiøs seremoni i kristne kirkesamfunn som markerer den kristnes inntreden i kirken. Denteologiske betydning av dåpen varier noe fra et samfunn til et annet. I de fleste kirkesamfunn regnes dåpen som etsakrament." Konfirmasjon er et overgangsritual mellom ung og voksen. Det er også i grunnprinsippet kristent, men da er i det minste barnet gammel nok til å velge selv. Anonymkode: 597d3...b42
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #16 Skrevet 22. mai 2016 Hvorfor skal hun måtte stå til ansvar for hvorfor hun/de ønsker å døpe barnet sitt?! Det var jo ikke det som var temaet her. Og det er dessuten en privatsak. Noen tror de har fasiten og at den gjelder for alle!! Ts, gjør det dere føler dere mest komfortable med. Anonymkode: f07e8...588 1
hironakamura Skrevet 22. mai 2016 #17 Skrevet 22. mai 2016 Synes det er OK med evt separat feiring nå. Skjønner at du ønsker å døpe barnet tross omstendighetene. Dere kan jo møtes i kirka som foreslått over her og ha en liten markering hver for dere etterpå evt. I konfirmasjonen om 14 år som er neste anledning tipper jeg bruddet er kommet litt mer på avstand, så det blir vel ikke samme problemstilling da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå