deprim Skrevet 21. mai 2016 #1 Skrevet 21. mai 2016 Hei dere! :-) Jeg blir sprø av disse el-testene å tolkingen av når og hvorvidt man har eggløsning i det hele tatt! regner med jeg ikke er alene i den båten! Har brukt en app på tlf for å registrere, å da kommer det jo opp hvilke dager man har lav/middels/høy sjanse for å bli gravid, å vi har hatt sex alle disse dagene bortimot.. har prøvd noen måneder, å har i disse stundene å hatt klare tegn på eggløsning som ømme pupper, mensmurring.. men ingen klaff! :-( fikk for noen dager siden eltester fra billigtester å har brukt de 3 dager nå, uten hell.. men begynte plutselig å tenke på om jeg burde ta disse til spesiell tid på døgnet eller andre tips? Tar alle gode råd imot her
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #2 Skrevet 21. mai 2016 Sånn app på telefonen har jeg ikke trua på i det hele tatt. Selv om man har regelmessig mens så kan eggløsning variere fra syklus til syklus. Det beste er å bruke enten eggløsningstester eller å måle tempen. Hvis du bruker eggløsningstester så kjøp en haug med billigtester. Begynn å teste fra når du er ferdig med mensen, test hver dag. Når du har to like sterke streker eller teststreken er sterkere enn kontrollstreken så er det eggløsning på gang. Hvis du bruker tempmåler så mål hver morgen før du står opp til ca samme tidspunkt. Bruk et termometer som viser 4 tall. Det stiger mot eggløsning og synker etterpå. Anonymkode: b446f...626
deprim Skrevet 21. mai 2016 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn app på telefonen har jeg ikke trua på i det hele tatt. Selv om man har regelmessig mens så kan eggløsning variere fra syklus til syklus. Det beste er å bruke enten eggløsningstester eller å måle tempen. Hvis du bruker eggløsningstester så kjøp en haug med billigtester. Begynn å teste fra når du er ferdig med mensen, test hver dag. Når du har to like sterke streker eller teststreken er sterkere enn kontrollstreken så er det eggløsning på gang. Hvis du bruker tempmåler så mål hver morgen før du står opp til ca samme tidspunkt. Bruk et termometer som viser 4 tall. Det stiger mot eggløsning og synker etterpå. Anonymkode: b446f...626 Når du sier varierer fra måned til måned.. har du opplevd at du kan få eggøsning etter bare 6 dager feks etter endt mensen eller kommer de fra dag 12 ila en uke? Skjønner jeg må kjøpe flere eltester har du prøvd clearblue digitale tester da? Har vurdert de, men de er jo noe dyre - tenkte avvente litt med det! Takk for tips! Skal prøve det med måleren 😊
Snurrepurre Skrevet 22. mai 2016 #4 Skrevet 22. mai 2016 7 timer siden, deprim skrev: Når du sier varierer fra måned til måned.. har du opplevd at du kan få eggøsning etter bare 6 dager feks etter endt mensen eller kommer de fra dag 12 ila en uke? Skjønner jeg må kjøpe flere eltester har du prøvd clearblue digitale tester da? Har vurdert de, men de er jo noe dyre - tenkte avvente litt med det! Takk for tips! Skal prøve det med måleren 😊 Neineinei! Eggløsning varierer IKKE fra mnd til mnd om man har regelmessig mens. Den kommer 12-14 dager før forventet mens. Noe annet må være i svært sjeldne tilfeller. Ta ELtesten på ettermiddagen, da morgenurin kan være for konsentrert og gi falskt positivt resultat. Om du titter på tråden min rett under her, så ser du at ingen mine er positive, men sannsynligheten er likevel stor for at EL har lurt seg inn likevel . Noen damer sliter med å få EL, så om du ikke blir gravid, og heller ikke får positiv ELtest i uken omkring når EL skal komme, så ville jeg tatt en tur til legen. :-).
emhanse Skrevet 22. mai 2016 #5 Skrevet 22. mai 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn app på telefonen har jeg ikke trua på i det hele tatt. Selv om man har regelmessig mens så kan eggløsning variere fra syklus til syklus. Det beste er å bruke enten eggløsningstester eller å måle tempen. Hvis du bruker eggløsningstester så kjøp en haug med billigtester. Begynn å teste fra når du er ferdig med mensen, test hver dag. Når du har to like sterke streker eller teststreken er sterkere enn kontrollstreken så er det eggløsning på gang. Hvis du bruker tempmåler så mål hver morgen før du står opp til ca samme tidspunkt. Bruk et termometer som viser 4 tall. Det stiger mot eggløsning og synker etterpå. Anonymkode: b446f...626 ...tempen stiger ikke mot eggløsning og synker etterpå, det er helt feil! Tempen stiger først ETTER el!! Hvis tempen stiger i mer enn 3 dager har du hatt el. Blir du gravid vil ofte tempen holde seg høy til etter IKM, hvis ikke er det normalt at den synker noen dager før mensen kommer.
deprim Skrevet 22. mai 2016 Forfatter #6 Skrevet 22. mai 2016 2 timer siden, Snurrepurre skrev: Neineinei! Eggløsning varierer IKKE fra mnd til mnd om man har regelmessig mens. Den kommer 12-14 dager før forventet mens. Noe annet må være i svært sjeldne tilfeller. Ta ELtesten på ettermiddagen, da morgenurin kan være for konsentrert og gi falskt positivt resultat. Om du titter på tråden min rett under her, så ser du at ingen mine er positive, men sannsynligheten er likevel stor for at EL har lurt seg inn likevel . Noen damer sliter med å få EL, så om du ikke blir gravid, og heller ikke får positiv ELtest i uken omkring når EL skal komme, så ville jeg tatt en tur til legen. :-). Kan det være lurt å ta 2 tester på en av de dagene da eller vil det gi utslag uansett? Har kun tatt på morgenen, så da venter jeg med det 😊 takk ! Huff håper virkelig ikke jeg er blandt de damene jeg er på mellom 11-16 dager før nå, så får bare ta hver dag nå å håpe på det beste ☺ ja, jeg får gjøre det. Hva kan de gjøre for å finne utav om jeg har eggløsning eller ikke? Her er en jeg tok igår morges..
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Skrevet 22. mai 2016 3 timer siden, deprim skrev: Kan det være lurt å ta 2 tester på en av de dagene da eller vil det gi utslag uansett? Har kun tatt på morgenen, så da venter jeg med det 😊 takk ! Huff håper virkelig ikke jeg er blandt de damene jeg er på mellom 11-16 dager før nå, så får bare ta hver dag nå å håpe på det beste ☺ ja, jeg får gjøre det. Hva kan de gjøre for å finne utav om jeg har eggløsning eller ikke? Her er en jeg tok igår morges.. Den der er desverre en veldig negativ EL test, også burde du ta EL tester på dagen og ikke med morgenurinen. Anonymkode: d9172...9c8
Snurrepurre Skrevet 22. mai 2016 #8 Skrevet 22. mai 2016 4 timer siden, deprim skrev: Kan det være lurt å ta 2 tester på en av de dagene da eller vil det gi utslag uansett? Har kun tatt på morgenen, så da venter jeg med det 😊 takk ! Huff håper virkelig ikke jeg er blandt de damene jeg er på mellom 11-16 dager før nå, så får bare ta hver dag nå å håpe på det beste ☺ ja, jeg får gjøre det. Hva kan de gjøre for å finne utav om jeg har eggløsning eller ikke? Her er en jeg tok igår morges.. Hvor lange sykluser pleier du å ha?
deprim Skrevet 22. mai 2016 Forfatter #9 Skrevet 22. mai 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Den der er desverre en veldig negativ EL test, også burde du ta EL tester på dagen og ikke med morgenurinen. Anonymkode: d9172...9c8 Skal ta nå ikveld å se å prøve igjen imorgen ettermiddag
deprim Skrevet 22. mai 2016 Forfatter #10 Skrevet 22. mai 2016 5 timer siden, Snurrepurre skrev: Hvor lange sykluser pleier du å ha? Sluttet på piller jan/februar å det har gått fra 33 til 28.
deprim Skrevet 22. mai 2016 Forfatter #11 Skrevet 22. mai 2016 Kan det ha en innvirkning på syklusen/eggløsningen at man har gått på piller?
Snurrepurre Skrevet 22. mai 2016 #12 Skrevet 22. mai 2016 prevensjon tuller ofte litt med syklusen en stund etter pilleslutt ja. :-) test fra og med dag 11-12 etter første menstruasjonsdag og frem til du får positiv test :-) mest sannsynlig har du eggløsning 14 dager etter første menstruasjonsdag. Ha sex fra 10 dager inn i syklusen, frem til 17-18.. Så skal du se det sitter en spire etterhvert :-) lykke til!! 1
deprim Skrevet 22. mai 2016 Forfatter #13 Skrevet 22. mai 2016 Ja satser på det :-) må vel bare smøre meg med tålmodighet! Men visst testen viser positivt.. hvor lenge er det normalt at det "skjer" noe, om du skjønner? 😊 innen noen timer eller ett døgn...? Takk for all hjelp å beklager om jeg spør dumt
Snurrepurre Skrevet 22. mai 2016 #14 Skrevet 22. mai 2016 40 minutter siden, deprim skrev: Ja satser på det :-) må vel bare smøre meg med tålmodighet! Men visst testen viser positivt.. hvor lenge er det normalt at det "skjer" noe, om du skjønner? 😊 innen noen timer eller ett døgn...? Takk for all hjelp å beklager om jeg spør dumt Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar det tar som regel noen timer til rett over ett døgn før egget slipper :-) det lureste er å ha sex rett før EL, og under. Da sikrer man forsøket ved at det ligger sædceller klare (sæd lever i opp til 5-6 døgn, men man sier at man bør ha sex annenhver dag fra dag 10 i syklusen, frem til EL er over :-) ).
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #15 Skrevet 22. mai 2016 2 timer siden, deprim skrev: Kan det ha en innvirkning på syklusen/eggløsningen at man har gått på piller? Ja, jeg gikk på pilla i 7 år. sluttet i oktober, har enda ikke fått igjen mensen etter det. Begynner å bli rimelig lei alt! Så du burde bare smøre deg med tålmodighet, for kan ta sin tid.. Anonymkode: d9172...9c8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #16 Skrevet 23. mai 2016 18 timer siden, Snurrepurre skrev: Neineinei! Eggløsning varierer IKKE fra mnd til mnd om man har regelmessig mens. Den kommer 12-14 dager før forventet mens. Noe annet må være i svært sjeldne tilfeller. Ta ELtesten på ettermiddagen, da morgenurin kan være for konsentrert og gi falskt positivt resultat. Om du titter på tråden min rett under her, så ser du at ingen mine er positive, men sannsynligheten er likevel stor for at EL har lurt seg inn likevel . Noen damer sliter med å få EL, så om du ikke blir gravid, og heller ikke får positiv ELtest i uken omkring når EL skal komme, så ville jeg tatt en tur til legen. :-). Tull...! Jeg tempet og brukte el tester, begge deler viste tilsammen tydelig når el var, og det var mellom dag 12 og 17 hos meg. Sjekk nettforum for tempere så ser du at jeg er langtfra unik! TS: el kan variere, temping er sikreste måte å kartlegge på, men det viser bare at el har vært...kombinert med tester sim indikerer at el er på vei får du god kontroll. Brukte 6 mnd på å bli gravide tross stålkontroll på syklus og el. Er jo bare ca 20% sjans selv ved perfekt timing Anonymkode: 11732...9ea
Havrekjeksen Skrevet 23. mai 2016 #17 Skrevet 23. mai 2016 Jeg fikk ikke positive EL-tester før jeg testet på ettermiddag og kveld. LH-hormonet som bestemmer om EL skal finne sted begynner å stige når man står opp, visstnok. Så det perfekte om man står opp kl 7 er å teste feks 14.00 hver dag. Jeg er ikke hjemme fra jobb før halv fem, så jeg testet da. Og da fant jeg EL med en gang, etter å ha prøvd i flere månedet. Testet to mnd, og hadde fast på syklusdag 17. Og ikke alle har fast EL 12-14 dager før mensen. Men de fleste har. Det finnes de som har mye kortere lutealfaser, lutealfaser så korte som 9-10 dager er vanlig, men under 10 er det regnet som en faktor som kan bidra til at man sliter med å unnfange. 1
Snurrepurre Skrevet 23. mai 2016 #18 Skrevet 23. mai 2016 enig i at ikke alle har 12-14 dager før mens, men majoriteten har det. Legene jeg har vært hos har iallfall sagt det samme som jeg skrev over her :-). Har man sex fra dag 10, og en uke ut ved 28dagers syklus, så er man stort sett sikret. :-)
Havrekjeksen Skrevet 23. mai 2016 #19 Skrevet 23. mai 2016 Ja, det er jo en grunn til at det blir nevnt, det er fordi det er den vanligste syklusen. Jeg har alltid slitt med lange sykluser selv, og nå det siste halvåret har jeg hatt sykluser mellom 27-29 dager, altså ganske nære gjennomsnittet. Jeg måler EL på dag 17 (eller mer riktig: LH-toppen sent på dag i syklusdag 16, så trolig EL enten dag 17 eller dag 18). Så jeg er trolig blant dem som har litt kortere lutealfase. Samtidig så stemmer det om dag 10 og en uke ut for meg også, fordi sex på dag 17 er tilstrekkelig, selv om EL er på dag 18. Jeg holder en knapp på rådet om å slappe av og kjøre på annenhver dag når man ikke har mens. Mere gøy og passer alle sykluser! Men det er jo ofte behov for å planlegge prøvingen bedre mtp jobbreiser eller skift, offshore osv. 1
Snurrepurre Skrevet 23. mai 2016 #20 Skrevet 23. mai 2016 5 timer siden, Havrekjeksen skrev: Ja, det er jo en grunn til at det blir nevnt, det er fordi det er den vanligste syklusen. Jeg har alltid slitt med lange sykluser selv, og nå det siste halvåret har jeg hatt sykluser mellom 27-29 dager, altså ganske nære gjennomsnittet. Jeg måler EL på dag 17 (eller mer riktig: LH-toppen sent på dag i syklusdag 16, så trolig EL enten dag 17 eller dag 18). Så jeg er trolig blant dem som har litt kortere lutealfase. Samtidig så stemmer det om dag 10 og en uke ut for meg også, fordi sex på dag 17 er tilstrekkelig, selv om EL er på dag 18. Jeg holder en knapp på rådet om å slappe av og kjøre på annenhver dag når man ikke har mens. Mere gøy og passer alle sykluser! Men det er jo ofte behov for å planlegge prøvingen bedre mtp jobbreiser eller skift, offshore osv. Enig i det! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå