AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #1 Skrevet 21. mai 2016 SkL selge leilighet i Oslo, villt marked. Hvordan er det å sitte som selger i en budrunde? Blir en orientert om hvert bud? Hvordan et kommunikasjon med megler? Sier megler fra når vi bør/skal akseptere et bud? Er det typisk når det ikke er flere med i budrunden? Er megler på vår side og presser budene opp? Et veldig spent og usikker. Boligene her går fort flere hundretusen - 1 mill over takst. Anonymkode: 35b6b...6af
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #2 Skrevet 21. mai 2016 Dette vil jeg også vite litt om. Leiligheten min legges ut på FINN om en uke. Anonymkode: 59af3...307
Safiye Skrevet 21. mai 2016 #3 Skrevet 21. mai 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er megler på vår side og presser budene opp? Anonymkode: 35b6b...6af Har kun vært på andre siden av bordet, så kan ikke svare for hvordan selgersiden er. Men akkurat dette spørsmålet er enkelt å svare på. Eiendomsmeglere jobber ofte på provisjon, de vil da selvfølgelig dra opp prisen for å få høyere lønn for jobben. Og om de ikke ikke får provisjon, vil de jo ha høyest mulig pris for leiligheten for bra rykte. Så ja, de pleier ofte å presse på.
Whoops Skrevet 21. mai 2016 #4 Skrevet 21. mai 2016 Det kommer an på både megler og presset hvor ofte man blir oppdatert. Sist jeg solgte fikk jeg sort sett en tekstmelding eller en telefon hver gang det var litt venting mellom budene. Jeg ble også oppdatert på hvor mange budgivere det var (aktive) og hva megler gjorde med hensyn til andre interessenter. Han prøvde å få kontakt med alle som hadde meldt interesse for boligen både før og etter at budene begynte å komme inn. Du må nødvendigvis bli informert om budene før fristen går ut, ettersom du skal godkjenne budet, men du kan kanskje ikke kreve at du blir kontaktet for hvert eneste bud som kommer inn mens det er hektisk. Da kan det jo gå minutter mellom hvert bud. Du merker fort selv når det dabber av og megleren vil si i fra om det ikke er flere interessenter eller mulige bud. Alternativet da er jo å legge mer penger i visninger og når den tid kommer vil kanskje de som var villige til å by høyest i forrige runde være borte og du risikerer å få mindre. Om et bud står til klokken 12, så må du jo godkjenne budet før 12, om det ikke kommer inn nye bud med lengre frist. Megleren er selvsagt interessert i å få høyest mulig pris, men jeg tviler på at de er interessert i å presse det lengre enn siste bud. Det er dårlig reklame at en megler legger ut flere visninger på samme bolig.
Anglofil Skrevet 21. mai 2016 #5 Skrevet 21. mai 2016 (endret) Da jeg solgte min leilighet i fjor avtalte jeg med megler om at det bare skulle sendes melding hver gang det kom et bud. Megler ringte meg også et par ganger for å oppdatere, samt si i fra når budrunden var over. Det var ganske nervepirrende, og veldig gøy. Megler trengte ikke å "drive opp" budene nevneverdig fordi det var to stykker som var i budkrig, og de klarte fint selv å presse opp budene. Det var en svett og morsom affære for min del. Mvh Yvonne Endret 21. mai 2016 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #6 Skrevet 21. mai 2016 Megler er ansatt av deg, så han eller hun er så absolutt på din side. Og megler plikter å informere deg om alle bud som kommer inn. Jeg vil anbefale deg å snakke litt med din megler om hvordan han eller hun gjør dette jeg vil også anbefale deg å lese her http://www.nef.no/forbruker/regler-for-budgivning/ les spesielt det om gjennomføring av budgivning litt nede på siden. Lykke til med salget! Anonymkode: ccf05...090
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #7 Skrevet 22. mai 2016 Husk at i et "vilt marked" så kan boliger i Oslo bli usolgt etter første visning. Det kan skyldes været eller andre rare forhold. Du kan også oppleve bare å få skambud. Ingen grunn til å bli stresset av slikt som selger da alt blir solgt til slutt. Anonymkode: bfdb9...8cf 1
Gjest Carly-Chardonnay Skrevet 22. mai 2016 #8 Skrevet 22. mai 2016 Megler vil holde deg oppdatert ja. Hver gang det kommer inn et bud får du en tekstmelding med summen de vil by, også er vel fristen vanligvis satt til kl 12. Ofte blir det utover kl 12 og, tror min holdt på til rundt kl 13 da jeg solgte i høst. Er veldig nervepirrende!
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #9 Skrevet 22. mai 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: SkL selge leilighet i Oslo, villt marked. Hvordan er det å sitte som selger i en budrunde? Blir en orientert om hvert bud? Hvordan et kommunikasjon med megler? Sier megler fra når vi bør/skal akseptere et bud? Er det typisk når det ikke er flere med i budrunden? Er megler på vår side og presser budene opp? Et veldig spent og usikker. Boligene her går fort flere hundretusen - 1 mill over takst. Anonymkode: 35b6b...6af Du får budene fortløpende inn på sms straks de kommer inn til megler. Når budene stopper opp eller det skjer noe spesielt med et innkommende bud, ringer megler eller hans stedfortreder. Du blir ledet igjenom prosessen av megler. Anonymkode: 3035f...c5a
Cuntzilla Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 Megler er på ditt lag, de får provisjon og de setter sin ære i å selge høyt. Samtidig har de mindre incentiver enn deg siden provisjonen bare er noen prosenter av salgssummen. Var vel freakonomics som hadde en greie på det, viste seg at meglere i snitt har leilighetene sine ute for salg i flere dager og får høyere pris for dem når de selger egne kontra når de selger for andre. 100 000 ekstra for deg er nemlig kanskje 3000 ekstra for megler, etter skatt er det vel ikke akkurat mye som går rett i foret. Så selv om de presser på for å få høyest mulig pris, så er de nok også opptatt av å bli kvitt den på første runde da de tjener mer på å hoppe videre til neste objekt enn å legge inn masse ekstra arbeidstider for å få mer for din leilighet. Så de kan nok i teorien råde selger til å ta akseptere et bud som de selv kanskje ikke ville tatt. Men "alt" går over i Oslo om dagen da, så du havner sannsynligvis ikke i den situasjonen =)
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #11 Skrevet 23. mai 2016 Tusen takk for informative svar, alle sammen. Jeg er ikke ts, men AB #2. Og jeg skal ikke selge i Oslo, men i Tønsberg-området. Anonymkode: 59af3...307
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #12 Skrevet 23. mai 2016 Du får tekstmelding som alle andre som er interessert i boligen din og får dermed oppdatert så fort det kommer bud. Natta før kom det et skambud som førte til søvnløs natt. Men neste dag startet budrunden klokken 8 på morgenen og sluttet litt over klokken 15. Klokken 10 fikk jeg den summen jeg ønsket å få for leiligheten og kunne bare puste ut resten av budrunden. Dette var i Oslo. Det er helt ville marked i Oslo og lurer på når eller om det noengang vi ta slutt. Nå har vi kjøpt og pusset opp ett hus på Oslo vest som vi tenker å selge videre, men vi har ikke funnet noen ny prosjekt enda så vi venter. Vi har allerede hatt ett par meglere som har banket på og lurte på om vi vil selge for de hadde noen interessenter. Det er så merkelig for vi kjøpte huset langt under takst og vi var de eneste som la inn bud. Boligen i samme gate som er mindre og dårligere utsikt ble solgt 2 millioner over takst. Anonymkode: 60666...97e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå