Gå til innhold

14 mnd, vil bare legges av mamma

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Vi er mild sagt litt frustrerte, håper noen kloke hoder har råd å komme med.

Barnet vårt er 14 mnd og ekstremt mammadalt for tiden. Pappaen er mye til stede, men ikke så mye som meg da jeg er delvis sykmeldt for tiden. Hvis pappa skal legge barnet til en dupp eller for kvelden blir det desperat ramaskrik og helt hjerteskjærende gråt hvor hun forsøker å kaste seg ut av armene til pappaen mot meg. Hun hylgråter og er knallrød og hikster helt til de har vært inne på soverommet en stund. Da roer hun seg etter hvert og sover stille og fredelig. Hvis jeg går og legger henne så går alt helt rolig for seg. 

Det blir jo så jeg tar meg av mesteparten av leggingen ettersom det skjærer langt inn i hjerterota å se at dagen hennes avsluttes på denne måten. Det skal jo så lite til for å unngå det. Samtidig så blir vel problemet bare verre jo sjeldnere pappa legger henne? 

Legger til at pappaen er særdeles omsorgsfull og snill mot henne bestandig, og leggingen er ikke et problem for han dersom jeg f.eks ikke er hjemme.

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 360c0...6d7

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet

Om det er fort gjort å legge henne, hadde jeg bare tatt det selv. Pappaen blir fort nok godkjent for legging.

Gjest chiki
Skrevet

Her går det i perioder, han er snart 2 år nå.

plutselig er det pappa som gjelder. Husker det var slik med eldstejenta også

AnonymBruker
Skrevet

Bare legg henne selv. Neste uke er det pappa som gjelder. Samtidig er hun begynt å bli så gammel at hun må vite hvem som bestemmer, og det er et sunnhetstegn slik hun holder på nå. Som du sier er pappa snill og god, så bortsett fra litt furting for at hun ikke fikk velge, har hun det ikke vondt med far.

Om du ikke klarer å la vær å ta over, legg henne selv. Om du kan gjøre noe annet slik at du slipper å sitte å lytte til, lar du far ta det. Dere må i hvertfall gjennomføre det dere bestemmer dere for, ellers blir hun vandt til at hun kan bestemme og det går ut over alle tre :)

Anonymkode: b6b18...4b1

Skrevet

Legg henne selv, da vel. Eller ta deg en tur ut. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, skje skrev:

Legg henne selv, da vel. Eller ta deg en tur ut. 

Takk for svar alle :) Slitsomt å måtte forlate huset for at far skal kunne legge. Da legger jeg selvfølgelig heller selv. Spørsmålet var mer om jeg burde gi etter og legge henne hver natt selv til det går over, eller om det bare vil forverre eller utsette problemet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt som var sånn lenge.. Pappaen skulle legge, ingen andre. Vi prøvde innimellom med meg, det kom veldig an på humøret hans (En bestemt, sta og ekstremt viljesterk liten gutt) Noen ganger kunne han slå seg helt vrang, da var det bare å droppe det, andre ganger fikk jeg lov til å være der litt med ham før pappa måtte komme. Vi stresset ikke med det, bare prøvde litt, men det ga seg etterhvert. :)

Anonymkode: 853d5...008

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt på 18 mnd har en sånn periode nå, dvs hvis jeg er hjemme. Er jeg ute kan pappaen legge uten problemer. Vi stresser ikke med dette, og blir det mye gråt tar jeg bare over. Jeg tenker at alt går i perioder, på dagtid er det pappa, pappa, pappa hele tiden :fnise:

Ser ikke poenget med å la gutten gråte intenst etter meg bare for å holde et prinsipp om at pappa skal legge, vi følger hans behov. Så lenge pappa kan legge når jeg ikke er hjemme er det jo egentlig ikke noe problem, og han er jo ikke så gamle karen enda :) 

Anonymkode: e7706...5ff

• Liker 1
Gjest Netttroll
Skrevet

Hvorfor er det så viktig at pappa legger ned? Legg barnet ned du, barnet vil jo åpenbart ha deg ved leggetid. Slik er mine barn også! Kona tar leggetiden og jeg rydder huset, slik har det vært lenge hjemme hos oss :) 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar igjen alle :)

Det er ikke viktig at pappa legger sånn egentlig, men jeg har bare vært i tvil om hva som er det "pedagogisk korrekte". Jeg har hele tiden hatt en filosofi hvor det som utløser minst gråt og misnøye har vært veien å gå🙈 Så har man jo besteforeldre-generasjonen som gjerne mener at barnet blir bortskjemt om det får viljen sin.. Nå som hun er blitt større og fått mer egen vilje synes jeg det er vanskeligere å vite hva som er rett :)  Dessuten er det jo sårt for mannen at barnet blir så lei seg, så jeg har ikke villet vært bastant på at det er kun jeg som skal ta leggingen heller :icon_frown: Han føler jo at det bare gjør ting verre. 

Nå kan jeg hvertfall vise til denne tråden, så ser han at det er ganske vanlig og at det går over etter hvert :) Så kan jeg ta meg av leggingen selv med god samvittighet <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...