AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #1 Skrevet 21. mai 2016 Hva er lurest, bruke all de sparte pengene til bolig kjøp og låne mindre eller bruke litt av dem og låne mer? Om en får låne 2.5 mill av banken (ikke meg) der egenkap 500k er det bra? Min venninne skryter så av det... Anonymkode: 246ce...4f3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #3 Skrevet 21. mai 2016 5 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Det kommer vel helt an på hva målet ditt er. Hva mener du? Anonymkode: 246ce...4f3
ajarRun Skrevet 21. mai 2016 #4 Skrevet 21. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hva mener du? Anonymkode: 246ce...4f3 Hvis du vil bli gjeldfri, og slippe å betale masse renter på lånet er det jo bedre å betale mer ned. Men hvis du har en alternativ investering som har bedre avkastning enn rentene på boliglånet bør du investere i det.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #5 Skrevet 21. mai 2016 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvis du vil bli gjeldfri, og slippe å betale masse renter på lånet er det jo bedre å betale mer ned. Men hvis du har en alternativ investering som har bedre avkastning enn rentene på boliglånet bør du investere i det. Siste setningen skjønte jeg ikke mye av. Men vil helst ikke låne mye og betale så snart. Så er det bedre å bruke sparing og heller spare på nytt etterhvert.Eller låne mer og ha spare pengene i tilfelle? Anonymkode: 246ce...4f3
ajarRun Skrevet 21. mai 2016 #6 Skrevet 21. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Siste setningen skjønte jeg ikke mye av. Men vil helst ikke låne mye og betale så snart. Så er det bedre å bruke sparing og heller spare på nytt etterhvert.Eller låne mer og ha spare pengene i tilfelle? Anonymkode: 246ce...4f3 Å låne penger for å spare er idiotisk med mindre renten på boliglånet er lavere enn innskuddsrenten.
blonden Skrevet 21. mai 2016 #7 Skrevet 21. mai 2016 Det spørs jo litt da. Hvis det å låne mindre nå betyr at du kommer til å selge boligen fortere, så taper jo det seg da det er dyrt å kjøpe/selge bolig (megler og dokumentavgit). 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #8 Skrevet 21. mai 2016 5 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Å låne penger for å spare er idiotisk med mindre renten på boliglånet er lavere enn innskuddsrenten. Got it! Anonymkode: 246ce...4f3
prt90 Skrevet 22. mai 2016 #9 Skrevet 22. mai 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er lurest, bruke all de sparte pengene til bolig kjøp og låne mindre eller bruke litt av dem og låne mer? Om en får låne 2.5 mill av banken (ikke meg) der egenkap 500k er det bra? Min venninne skryter så av det... Anonymkode: 246ce...4f3 Med dagens rente er det vanligvis lønnsomt å ha 85% belåningsgrad og heller sette overskytende egenkapital på høyrentekonto da du får bedre rente der enn på boliglånet
Cuntzilla Skrevet 22. mai 2016 #10 Skrevet 22. mai 2016 2 timer siden, prt90 skrev: Med dagens rente er det vanligvis lønnsomt å ha 85% belåningsgrad og heller sette overskytende egenkapital på høyrentekonto da du får bedre rente der enn på boliglånet Nja, er det ikke noenlunde samme lave rente? Og tar man med formueskatt og prisstigning så er det jo nesten sånn at man taper penger på å ha det stående på sparekonto nå til dags. Jeg hadde satt mest mulig i bolig, eventuelt sett på andre sparealternativer (fond, aksjer) om du har lengre horisont på sparingen. Men man må jo vite beløpene og rentene for å kunne finregne på det og gi fasitsvaret da
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #11 Skrevet 22. mai 2016 En fare/ulempe ved å stå igjen helt uten penger etter å ha brukt all tilgjengelig sparekapital på selve boligkjøpet er at enhver liten uforutsett utgift vil velte regnskapet fordi du må låne pengene. En påkrevet elektrikerregning på 8-10.000 vil du altså ikke kunne betale, en varmtvannsbereder som plutselig må byttes har du ikke penger til å bytte. Så jeg anbefaler å ha noen kroner på reservekonto til slike påkommende overraskelser. Anonymkode: e770e...32a 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #12 Skrevet 22. mai 2016 Takker dere. Hva med andre spm? Anonymkode: 246ce...4f3
Million Skrevet 23. mai 2016 #13 Skrevet 23. mai 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Takker dere. Hva med andre spm? Anonymkode: 246ce...4f3 Jeg skjønte ikke hva du egentlig ville vite med andre spørsmålet ditt. Om det er "bra"? Mener du at en venninne av deg får låne to og en halv million og du lurer på om det er "bra"?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå