AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #1 Skrevet 21. mai 2016 Jeg jobber som frivillig hos Frelsesarmeen en gang i uken, når det er matutdeling. Jeg merker at jeg blir ekstremt oppgitt over hvordan ting er der. Eksempel jeg har reagert på: Det kom en enslig ung mann, mulig i 30 årene. Han var ikke norsk, ikke at det har noe å si sånn sett. Men uansett han fikk med seg 3 fulle poser med forskjellig "bra" mat. Etter det fikk vi en enslig mor ned med to barn, hun fikk bare en pose mat full av crap som fjordland, våruller og noe sushigreier så jeg. Jeg tenkte som så at det var jo ikke noe for barn og sa det til de andre som jobber der. De bare så dumt på meg. Det er ikke første gang sånt har skjedd. Stadig kommer det enslige med barn eller barnefamilier som får bare masse tull i posene sine. Missforstå med rett, det er jo såklart bedre enn ingenting. Jeg synes bare det er tullete, men er tydeligvis bare den eneste som reagerer på det der. De utenlandske enslige mennene får ekstremt mye i forhold til andre. Jeg mener det burde vært likt. Er det andre her som driver i Frelsesarmeen, eller som selv har erfaring fra matutdeling? Jeg lurer på hvordan andre opplever dette evt. Anonymkode: 2056f...52e 6
Gjest O.G. Skrevet 21. mai 2016 #2 Skrevet 21. mai 2016 Hvorfor sa du ingenting om forskjellsbehandlingen der og da?
Honey Dew Skrevet 21. mai 2016 #3 Skrevet 21. mai 2016 Du får lage mat til dem selv da. Folk er takknemlige for at de får mat og det er ikke noe galt i den maten de får med seg. Fjordland har et stort utvalg av middagsretter og det er bedre med Fjordland enn med ingenting. 10
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #4 Skrevet 21. mai 2016 Hvilke kriterier foregår utdelingen etter da? Og hvem bestemmer? Vanligvis er det en som bestemmer... Anonymkode: 3f038...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #5 Skrevet 21. mai 2016 Jeg vet hvordan det er i Trondheim og der er det ikke slik iallefall. Anonymkode: 7d2b9...040 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #6 Skrevet 21. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som frivillig hos Frelsesarmeen en gang i uken, når det er matutdeling. Jeg merker at jeg blir ekstremt oppgitt over hvordan ting er der. Eksempel jeg har reagert på: Det kom en enslig ung mann, mulig i 30 årene. Han var ikke norsk, ikke at det har noe å si sånn sett. Men uansett han fikk med seg 3 fulle poser med forskjellig "bra" mat. Etter det fikk vi en enslig mor ned med to barn, hun fikk bare en pose mat full av crap som fjordland, våruller og noe sushigreier så jeg. Jeg tenkte som så at det var jo ikke noe for barn og sa det til de andre som jobber der. De bare så dumt på meg. Det er ikke første gang sånt har skjedd. Stadig kommer det enslige med barn eller barnefamilier som får bare masse tull i posene sine. Missforstå med rett, det er jo såklart bedre enn ingenting. Jeg synes bare det er tullete, men er tydeligvis bare den eneste som reagerer på det der. De utenlandske enslige mennene får ekstremt mye i forhold til andre. Jeg mener det burde vært likt. Er det andre her som driver i Frelsesarmeen, eller som selv har erfaring fra matutdeling? Jeg lurer på hvordan andre opplever dette evt. Anonymkode: 2056f...52e Hvordan vet du at mennene er enslige, og at de ikke bare kommer alene og henter mat til sin familie med kone og 5 eller flere barn? Anonymkode: d9cb1...daf 26
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #7 Skrevet 21. mai 2016 Jeg sa ifra, men det virket ikke som at noen av de andre brydde seg. De så bare dumt på meg. Systemet her vi bor ihvertfall ( Vestfold) er at noen står for pakkingen og vi andre for matudelingen. Det er køsystem for de som skal ha mat og de kommer inn en etter en. Posene blir pakket i ett evig kaos, og ingenting virker gjennomtenkt. Det er helt tilfeldig hva som er i posene noen ganger, de er ikke satt sammen sånn at det kan dekke forskjellig behov. Og ingen gidder å se om posene de gir passer til den som får det. Så er det brød og melk til å ta selv på noen bord. Jeg merker at jeg blir så oppgitt over det her, at jeg nesten må trekke meg. Det er en som er "sjef" der ja, men ho gir helt blanke virker det som. Anonymkode: 2056f...52e 1
Gjest O.G. Skrevet 21. mai 2016 #8 Skrevet 21. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa ifra, men det virket ikke som at noen av de andre brydde seg. De så bare dumt på meg. Systemet her vi bor ihvertfall ( Vestfold) er at noen står for pakkingen og vi andre for matudelingen. Det er køsystem for de som skal ha mat og de kommer inn en etter en. Posene blir pakket i ett evig kaos, og ingenting virker gjennomtenkt. Det er helt tilfeldig hva som er i posene noen ganger, de er ikke satt sammen sånn at det kan dekke forskjellig behov. Og ingen gidder å se om posene de gir passer til den som får det. Så er det brød og melk til å ta selv på noen bord. Jeg merker at jeg blir så oppgitt over det her, at jeg nesten må trekke meg. Det er en som er "sjef" der ja, men ho gir helt blanke virker det som. Anonymkode: 2056f...52e Da kan du gå i bresjen og begynne å organisere å gi etter behov.
Rosaboble15 Skrevet 21. mai 2016 #9 Skrevet 21. mai 2016 Det er ganske vanskelig å gi likt til alle, siden de får inn så mye forskjellig. Maten burde dog fordeles bedre i posene, det burde du ta opp med de som har ansvaret. I nærområdet her skjer det stadig at en person får to poser med biff og annet kjøtt, mens en annen får èn pose med pålegg. Mat er mat altså, men det er ganske korttenkt å dele ut 20 pakker ribberull til èn person, mens en annen bare får kjøtt. 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #10 Skrevet 21. mai 2016 Det er greit nok at ikke en kan vite at de alle er enslige. Men tro meg, de utenlandske mennene som kommer og som har familie. Pleier å fortelle det hundre ganger mens de står der, redd for og ikke få nok. Dermed tenker jeg at de unge som kommer og ikke sier noenting-er alene. Anonymkode: 2056f...52e 2
Gjest O.G. Skrevet 21. mai 2016 #11 Skrevet 21. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er greit nok at ikke en kan vite at de alle er enslige. Men tro meg, de utenlandske mennene som kommer og som har familie. Pleier å fortelle det hundre ganger mens de står der, redd for og ikke få nok. Dermed tenker jeg at de unge som kommer og ikke sier noenting-er alene. Anonymkode: 2056f...52e Jepp, og de bør ikke få så mye og TS er i en enestående sjanse til å gjøre noe med det.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #12 Skrevet 21. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er greit nok at ikke en kan vite at de alle er enslige. Men tro meg, de utenlandske mennene som kommer og som har familie. Pleier å fortelle det hundre ganger mens de står der, redd for og ikke få nok. Dermed tenker jeg at de unge som kommer og ikke sier noenting-er alene. Anonymkode: 2056f...52e Er det utdelerne (inkl deg) som bestemmer hvem som skal få hvilke poser, eller er posene merket (med navn eller annet) av de som pakker maten i poser? Anonymkode: d9cb1...daf 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #13 Skrevet 21. mai 2016 Om det ikke er et greit system melder du ifra sentralt. Anonymkode: 0bac3...d38 4
Gjest O.G. Skrevet 21. mai 2016 #14 Skrevet 21. mai 2016 Uansett så ser det ut til at der TS er frivillig, der trengs det kartlegging av de som kommer, sånn at ingen får noe på bekostning av mer trengende.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #15 Skrevet 21. mai 2016 Posene er ikke merket med noe nei, det er vi som bestemmer hvilken pose/poser som skal til hvem når menneskene står der. Jeg prøver å gi de posene som kan passe til hvem som står der så godt jeg kan. Men problemet er at som regel så kommer de andre som jobber der meg i forkjøpet å sier "denne" uten at de aner hva som er oppi der en gang. Og jeg mener virkelig det at det er helt tullete å gi en pose bare med fjordland til en hadde trengt mest pålegg og vanlig middag til barn. Det eneste som blir vist hensyn til er at vi skal spørre de vi forstår kan være muslimer om de er det. Med tanke på svinekjøtt. Sier de at er det, da først tar de andre en titt oppi posene om hva som er der. Anonymkode: 2056f...52e
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #16 Skrevet 21. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Posene er ikke merket med noe nei, det er vi som bestemmer hvilken pose/poser som skal til hvem når menneskene står der. Jeg prøver å gi de posene som kan passe til hvem som står der så godt jeg kan. Men problemet er at som regel så kommer de andre som jobber der meg i forkjøpet å sier "denne" uten at de aner hva som er oppi der en gang. Og jeg mener virkelig det at det er helt tullete å gi en pose bare med fjordland til en hadde trengt mest pålegg og vanlig middag til barn. Det eneste som blir vist hensyn til er at vi skal spørre de vi forstår kan være muslimer om de er det. Med tanke på svinekjøtt. Sier de at er det, da først tar de andre en titt oppi posene om hva som er der. Anonymkode: 2056f...52e Snakk med ledelsen om dette. Anonymkode: d9cb1...daf 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #17 Skrevet 21. mai 2016 Gidder ikke gi til Frelsesarmeen lenger ,synes det å fø på halve Romania og folk fra andre land som på grunn av frivillige organisasjoner kan bo gratis i landet ikke er noe å støtte.De griser, tigger og mange er kriminelle. Før når pengene gikk til normenn som hadde det vanskelig så ga jeg alltid penger, synd at det er blitt sånn. Da jeg så fra et arrangement på tv for en stund siden var det en etnisk norske og han så ensom ut ,resten var østeuropeere. Anonymkode: 002ff...5bb 10
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #18 Skrevet 21. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: de virkelig trengende Jeg vet om mange som både går på NAV og henter mat hos Frelsesarméen. Jeg klarer ikke å gå på NAV, men jeg klarer å gå på Frelsesarméen fordi jeg kjenner andre som gjør det. Kan gå med de. Anonymkode: 3558b...1f1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #19 Skrevet 21. mai 2016 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet hvordan det er i Trondheim og der er det ikke slik iallefall. Anonymkode: 7d2b9...040 Jeg også vet hvordan det er i Trondheim, det du sier kan diskuteres. Ikke at invadrere nødvendigvis får mere mat, mem at mat faktisk blir holdt igjen for at de ansatte skal ha med seg mat hjem.. Anonymkode: c981f...136
Gjest O.G. Skrevet 21. mai 2016 #20 Skrevet 21. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gidder ikke gi til Frelsesarmeen lenger ,synes det å fø på halve Romania og folk fra andre land som på grunn av frivillige organisasjoner kan bo gratis i landet ikke er noe å støtte.De griser, tigger og mange er kriminelle. Før når pengene gikk til normenn som hadde det vanskelig så ga jeg alltid penger, synd at det er blitt sånn. Da jeg så fra et arrangement på tv for en stund siden var det en etnisk norske og han så ensom ut ,resten var østeuropeere. Anonymkode: 002ff...5bb Godt poeng det her. Man kan også lure på hvorfor de her muslimene går til en kristen organisasjon og tigger om mat...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå