AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #1 Del Skrevet 21. mai 2016 Hei! Jeg er ung og har ikke peiling på noe når det kommer til å eie hus osv. Så lurte jeg på om noen kunne svare meg på noe. Om man har arvet et hus på 120 kvm, det er ikke gjeld på huset og det er i god stand. Hva betaler man i måneden da? Det er sikkert et veldig dumt spørsmål. Det er i Porsgrunn om det er viktig informasjon. Anonymkode: f7d0a...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikk Skrevet 21. mai 2016 #2 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar Edit: Og det beviste jeg jo selv, siden jeg svarte på noe helt annet enn du spurte om... Endret 21. mai 2016 av Snikk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #3 Del Skrevet 21. mai 2016 Da antar jeg at man muligens betaler en arveavgift først, så er det månedlige utgifter som evt allerede er knyttet til huset, slikt som strøm, feiing, kommunale avgifter, eiendomsskatt (om det er pålagt), internett( bredbånd), evt festeavgift for hustomt om det ikke er selveier. Har du arvet bør du derfor finne ut hvilke utgifter som er knyttet til bolig ved å se på tidligere regninger fra den du arver fra, kontakte kommune og få vite alt om eiendommen, og jeg antar at noen må avslutte alle regninger/avtaler tidligere eier har hatt i tilknytning til boligen. Håper dette er til litt hjelp. Gratulere med hus! Anonymkode: 3920a...2ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 21. mai 2016 #4 Del Skrevet 21. mai 2016 Hvis du er eier av huset og ikke har gjeld er typiske utgifter: - støm (avhengig av størrelse og varmekilde) - Kommunale utgifter - utgifter til eventuelt vel/sameie - utgifter til forsikring - Vedlikehold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #5 Del Skrevet 21. mai 2016 Og, jeg tror at et gjeldfritt hus også får innvirkning på selvangivelsen i form av økt formue og dermed mulig økt skattetrekk.? Noen som vet dette med sikkerhet? Anonymkode: 3920a...2ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pelikanen Skrevet 21. mai 2016 #6 Del Skrevet 21. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og, jeg tror at et gjeldfritt hus også får innvirkning på selvangivelsen i form av økt formue og dermed mulig økt skattetrekk.? Noen som vet dette med sikkerhet? Anonymkode: 3920a...2ec Den formuen betaler du promille av.så har du fribeløp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #7 Del Skrevet 21. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og, jeg tror at et gjeldfritt hus også får innvirkning på selvangivelsen i form av økt formue og dermed mulig økt skattetrekk.? Noen som vet dette med sikkerhet? Anonymkode: 3920a...2ec Det går på likningsverdi av boligen http://www.skatteetaten.no/boligverdi Likningsverdi for primær-og sekundærboliger Likningsverdien for primærboliger (der boligeier er folkeregistrert bosatt ved utgangen av inntektsåret) utgjør 25 prosent av den beregnede markedsverdien (2015 og 2016). Likningsverdien for sekundærbolig utgjør 80 prosent (2016) (70 prosent - 2015) av den beregnede markedsverdien. Likningsverdi og formueskatt En for høy eller lav likningsverdi vil kun ha betydning for skattetrekket om du betaler formuesskatt. En enslig skattyter vil ikke få skatt på formuen før etter at formuen er redusert med gjelden og et bunnfradrag på 1,4 millionder (2016) (1,2 millioner kroner - 2015). For ektepar er bunnfradraget på 2,8 millioner kroner (2016) ( 2,4 millioner kroner - 2015). Anonymkode: 1db11...967 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 21. mai 2016 #8 Del Skrevet 21. mai 2016 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da antar jeg at man muligens betaler en arveavgift først Anonymkode: 3920a...2ec Nei, det er ikke arveavgift lenger. Den ble borte i 2014. Men det kan hende du må betale dokumentavgift dersom du skal overta hele huset alene og du IKKE er enearving. Endret 21. mai 2016 av penny_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #9 Del Skrevet 21. mai 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er ung og har ikke peiling på noe når det kommer til å eie hus osv. Så lurte jeg på om noen kunne svare meg på noe. Om man har arvet et hus på 120 kvm, det er ikke gjeld på huset og det er i god stand. Hva betaler man i måneden da? Det er sikkert et veldig dumt spørsmål. Det er i Porsgrunn om det er viktig informasjon. Anonymkode: f7d0a...8fa Det er alltid utgifter på hus. Uansett hvilke boform man velger, så er det utgifter. En ting vi er nøye på er å legge av kr til drift av huset. Man trenger maling, noe som skal byttes, fikses og repareres. Det skal plantes ute osv. Ellers er det eiendomsskatt i min kommune. Så er det kommunale utgifter som kloakk, feiing,vann. Snøbrøyting om du må leie folk. Ennå er det billigere å eie enn å leie. Tror de faste regningene våre til kommunen er ca 2.500 i mnd. Så kommer innboforsikring og husforsikring i tillegg. Anonymkode: a9296...469 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 21. mai 2016 #10 Del Skrevet 21. mai 2016 Dokumentavgift på 2,5% av verdien/taksten må betales ved overtakelse, så med en takst på f.eks. Fire millioner må du betale kr 100 000. Hvis huset er i god stand nå slipper du kostnader til vedlikehold med det første, men det kan være lurt å sette av penger til det. Drenering, nytt tak, nye vinduer, ny utvendig panel, nytt kjøkken eller bad koster mye. Da er det ekstra deilig å ikke ha noe gjeld fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
penny_ Skrevet 21. mai 2016 #11 Del Skrevet 21. mai 2016 5 minutter siden, Serafina. skrev: Dokumentavgift på 2,5% av verdien/taksten må betales ved overtakelse, så med en takst på f.eks. Fire millioner må du betale kr 100 000. Hvis huset er i god stand nå slipper du kostnader til vedlikehold med det første, men det kan være lurt å sette av penger til det. Drenering, nytt tak, nye vinduer, ny utvendig panel, nytt kjøkken eller bad koster mye. Da er det ekstra deilig å ikke ha noe gjeld fra før. Ikke alltid. Dersom hun har krav på å arve hele eiendommen, så skal hun ikke betale dokumentavgift. Hun overfører da eiendommen ved hjelp av hjemmelserklæring. Dersom hun skal overta deler av eiendommen fra andre arvinger, så må det fylles ut skjøte og betales dokumentavgift for den andelen. "Dei som har krav på arv etter dei alminnelege reglane i arvelova, får fritak for dokumentavgift. Fritaket gjeld berre den ideelle delen som arvingen har krav på, uavhengig av kven som skal bli sitjande med heile eigedomen etter skiftet. "http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/Dokumentavgift-ved-arv-og-skifte/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 21. mai 2016 #12 Del Skrevet 21. mai 2016 7 minutter siden, penny_ skrev: Ikke alltid. Dersom hun har krav på å arve hele eiendommen, så skal hun ikke betale dokumentavgift. Hun overfører da eiendommen ved hjelp av hjemmelserklæring. Dersom hun skal overta deler av eiendommen fra andre arvinger, så må det fylles ut skjøte og betales dokumentavgift for den andelen. "Dei som har krav på arv etter dei alminnelege reglane i arvelova, får fritak for dokumentavgift. Fritaket gjeld berre den ideelle delen som arvingen har krav på, uavhengig av kven som skal bli sitjande med heile eigedomen etter skiftet. "http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/Dokumentavgift-ved-arv-og-skifte/ Glimrende hvis hun slipper det. Takk for presisering. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #13 Del Skrevet 21. mai 2016 Jeg vil takke for svar, skal lese gjennom. Ble litt opptatt med skolearbeid bare. Anonymkode: f7d0a...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 22. mai 2016 #14 Del Skrevet 22. mai 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er ung og har ikke peiling på noe når det kommer til å eie hus osv. Så lurte jeg på om noen kunne svare meg på noe. Om man har arvet et hus på 120 kvm, det er ikke gjeld på huset og det er i god stand. Hva betaler man i måneden da? Det er sikkert et veldig dumt spørsmål. Det er i Porsgrunn om det er viktig informasjon. Anonymkode: f7d0a...8fa Jeg ser det er eiendomsskatt i Prosgrunn. Ta det med i beregningen, mulig det er fribeløp etc slik at det ikke har betydning. https://www.porsgrunn.kommune.no/Kampanjefelt/Kommunale-eiendomsgebyrer-2015/ Ellers er det oppvarming (strøm), kommunale avgifter og forsikring som du må ut med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå