Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeje...

Jeg er blitt overvektig, deprimert og sparekontoer/buffere er nokså skrapet. Matlei, og forsøker å leve sunnere, men alt som er sunt og som jeg har lyst på koster jo mer enn det smaker. Og da hiver jeg oppi kurven usunne ting når jeg like godt gir opp. Vekta går opp, og saldo på kontoer går ned.

Har dere derfor forslag til løsning på problemet? Altså, hva er sunt og billig, fører til vekttap og sørger for at bufferkontoen øker og forbedrer samtidig mitt humør? Jeg har egentlig et budsjett på 2500 til mat, men har brukt det dobbelte.. :/ Ønsker egentlig å bruke mindre enn 2500 og, men hva er forsvarlig, sunt og godt? 

Jeg ønsker å legge opp noen tusen på buffer og sparekonto kjapt. Lønna ligger på 14000,- , husleie m strøm og internett på 7000,- tlf på 250,- ,innboforsikring er betalt for hele året så det trenger jeg ikke tenke på. Har ikke bil, så busskort ca 800,-. Handler egentlig lite av alt annet, så er maten som er problemet. Pluss lite aktivitet da. Vil gå turer da jeg ikke orker fornedre meg på treningsstudio.

168 høy og 98 kg (heeeerrreeguud!!)

Gi meg litt oppmuntring og råd/tips? Hvordan fikk du vekta ned og sparekontoen opp?

Syns ikke tråden passer på helse da det er i hovedsak økonomi, pengebruken som er problemet (depresjon pga overvekt regner jeg med vil forsvinne når pengene ikke går til unødvendige matvarer.

Kan jeg få til et sunt matnivå på ca 1500 mnd? Hvordan, hvilke matvarer?

Noen som vil dele ukesbudsjett og hvilke matvarer dere kjøper inn?

Hilsen lettere panisk "fattig" og overvektig

Anonymkode: 39d40...930

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med å holde deg til 2500 og kjøp god sunn mat. Når den vanen er innarbeidet kan du tenke på å redusere matbudsjettet mer.

Anonymkode: e7b41...6b4

Skrevet

Iflg Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO) vil et voksent menneske med beskjedent forbruk, spise mat for rundt 2500,- kr i måneden. Jeg har sjekket for ikke så lenge siden. Selv var jeg mest interessert i hva de beregner at to spiser for, og det var i underkant av 5000,-kr. Dette er SIFOs beskjedne tall og forsiktig forbruk. Jeg kan ikke skjønne at du kan spise fornuftig, sunt og variert for under dette i måneden. Hold deg derfor til 2500,- kr matbudsjett. Det er mitt råd. Med mindre du vil leve på usunne og næringsfattige nudler, da....

Ha som mål at minst halvparten av din middagstallerken skal bestå av grønnsaker hver dag. Ikke juks! Dropp sauser, hold deg til magert kjøtt som kylling og sunn fisk. Frys juice i pappbeger med en teskje stående i. Dette blir fin "is" å spise som snacks når du blir fysen på noe. Velg selvsagt naturlig juice uten tilsatt sukker. Du kan evt søte den selv med stevia f.eks.

Vil du gå ned i vekt, begynn å gå turer. Helt gratis, og sunt. Korte turer som du klarer til å begynne med, så kan du forlenge litt etterhvert som ukene går og formen blir gradvis bedre. Sett deg som mål at du skal gå raskt i en halvtime daglig først, så forlenger du etterhvert. Ikke legg lista for høyt til å begynne med, for da gir du bare opp.

Husk at nøkkelen til å gå ned i vekt, er rett og slett å forbruke mer kalorier enn man inntar. Du kan spise nok til å slippe og gå sulten, men da må du bevege deg i tillegg. Å gå en tur klarer alle, så dette får du til :-) Lykke til! :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare nevne en liten ting:) Det blir ikke så dyrt å kjøpe sunn mat for skal du ned i vekt så spiser du ikke så mye. For å snakke om meg selv her så var kostnaden for usunn mat og snop mye dyrere enn  den er nå etter at jeg kuttet snopet og spiser sunn mat. Kylling er feks. ikke så dyrt når du kjøper den frosset:)

Anonymkode: 4cd04...585

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Jeg tar til meg alle råd og tips. 

Kjenner jeg får en litt lyst til å utfordre om det går å leve sunt på 1500 mnd. Eller 400 kr uka. Og jeg er ikke så glad i usunt og søtt egentlig derfor tror jeg det skal gå. Om jeg finner ut hva som kan være snop istedenfor. Bla har jeg de siste dagene byttet cola med farris. 

Saus, is og juice osv er jeg ikke så glad i, satser på å venne meg til å bruke mye mer grønt. Jeg vet jo det så godt fra før hva som er bra, men heg har vært igjennom flytting og vondt brudd så jeg har kommet helt ut av alle sunne vaner jeg hadde tidligere. Akkurat som om jeg har hatt hukommelsessvikt for jeg husker nesten ikke hvordan jeg spiste sunt før. 

AnonymBruker
Skrevet

Ovnsstekte kikerter et billig og god snacks i hvert fall. Bare hell av væsken, skyll og tørk kikertene, hell over bittelitt olje og masse krydder du liker, ha i ovnen på 180 grader i ca 45 minutter. Rør litt rundt tre-fire ganger i løpet av steketiden. 

Både is og gelè av sukkerfri saft er enkelt, sunt og godt. Kesam med bær kan også fungere. Siden jeg har dårlig råd kjøper jeg bare bær når de er på tilbud, og bruker mager kesam med litt vaniljeessens og sukrin på (billigere en vaniljekesam). 

Anonymkode: e84f7...5bd

Skrevet

Jeg og samboeren spiser sunt på 3000 kr i måneden, så for deg som er alene er det absolutt mulig å få det til på 2500,-

For det første: Sett opp en ukesmeny. Da vet du hvilke varer du trenger, og derfor kan du handle alt på en gang = færre butikkturer = mindre penger brukt.
For det andre: Kutt ut brus, godteri og andre drikker. Det sparer du masse penger på. Hold deg til vann, og heller se om du kan unne deg en god drikke en gang i blant etter du har fått kontroll over budsjettet.
For det tredje: Finn ut av hvilken butikk i ditt nærområde som er billigst på frukt og grønt. Se om eventuelle medlemskap (trumf, kiwi, OBS) kan gi deg goder og tilbud.
For det fjerde: Følg med på tilbud i de forskjellige butikkene. Du kan laste ned en app som heter Mattilbud.

I perioder vi har lite penger pleier vi å kjøpe wok. Wok-grønnsaker er alltid billig, og man kan legge til alt som er av matrester og kjøtt til. Woksaus er heller ikke så dyrt, evt. lett å lage selv.

Hvis du har en Rema i nærheten kan du jo også bruke Rema-appen for å sette opp en meny i kategorien "Under 100-lappen".

Skrevet

Spis vegetar, masse grønnsaker, bønner, linser, ris! Bruk lite olje, smør og salt. Google opp masse gode vegetaroppskrifter :) Grønnsaker, linser, bønner og ris kan kjøpes billig i utenlandsbutikker. Myyyyye billigere enn kjøtt og fullt forsvarlig helsemessig. 

Skrevet (endret)

Mine middager består for det meste av mye grønnsaker, noe kjøtt og enten ris/pasta/potet ved siden av. Det blir sjeldent dyre middager. Jeg pleier å se etter kjøtt med nedsatt pris pga dato, men ellers blir det gjerne kjøttdeig eller frossen fisk som pleier å være ganske billig. For å lure i meg mye grønnsaker steker jeg gjerne grønnsaker sammen med kjøttet, og krydrer godt! 
Bortsett fra det kjøper jeg knekkebrød og pålegg, ikke noe fancy blir som oftest ost eller skinke. 
Spiser mye egg, som er veldig mettende og greit til både frokost og lunsj. Lager alltid matpakke som består av en salat + enten middagsrester, tunfisk, bønner eller noe annet protein som er mettende. Vi har en fast kosedag i uka hvor vi spiser hva vi vil av godsaker, og det er ganske overraskende å se at pengene vi bruker på godsaker til en dag fort blir like mye som vi bruker på mat resten av uka! 

Alltid masse grønnsaker til hvert måltid, spiser ofte salat først da det fyller opp magen litt, og så grønnsaker sammen med kjøttet. Merker jeg har spart mye penger på å kjøpe mer grønnsaker! Er fort gjort å droppe grønnsakene når man er sulten og vil ha mat kjapt, så har alltid en boks i kjøleskapet med salat som er ferdig kuttet opp, og en boks med grønnsaker som er kuttet opp og lett kan kokes eller wokes. 

Lager gjerne matpakker på forhånd også, i tilfelle jeg ikke gidder eller får tid til å lage - da må jeg jo kjøpe noe ute. 

Endret av ambre
AnonymBruker
Skrevet

Takker! Supre tips! Jeg screnshotter så jeg har det på mobilen til handletur mandag. :)

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar! Jeg tar til meg alle råd og tips. 

Kjenner jeg får en litt lyst til å utfordre om det går å leve sunt på 1500 mnd. Eller 400 kr uka. Og jeg er ikke så glad i usunt og søtt egentlig derfor tror jeg det skal gå. Om jeg finner ut hva som kan være snop istedenfor. Bla har jeg de siste dagene byttet cola med farris

Saus, is og juice osv er jeg ikke så glad i, satser på å venne meg til å bruke mye mer grønt. Jeg vet jo det så godt fra før hva som er bra, men heg har vært igjennom flytting og vondt brudd så jeg har kommet helt ut av alle sunne vaner jeg hadde tidligere. Akkurat som om jeg har hatt hukommelsessvikt for jeg husker nesten ikke hvordan jeg spiste sunt før. 

Det går fort penger på brus og mineralvann. Så rent sparemessig er det en del å hente der.

Men, det kan være hardt. Farris er mye bedre for vekta enn Cola. Om colasuget blir for tøft, klarer du konvertere til Cola Zero?

Alternativt kjøpe Zeroh eller Fun Light, blande opp saft og sette i kjøleskapet.

Å lage ukemenyer og handle inn og lage etter ukemenyen er alltid smart. Da blir det variert, rimelig sunt og rimelig godt :)

Jeg ville startet med ukemenyer tror jeg, og handlet max. 2 ganger i uken.

Anonymkode: 84b8a...f87

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går fort penger på brus og mineralvann. Så rent sparemessig er det en del å hente der.

Men, det kan være hardt. Farris er mye bedre for vekta enn Cola. Om colasuget blir for tøft, klarer du konvertere til Cola Zero?

Alternativt kjøpe Zeroh eller Fun Light, blande opp saft og sette i kjøleskapet.

Å lage ukemenyer og handle inn og lage etter ukemenyen er alltid smart. Da blir det variert, rimelig sunt og rimelig godt :)

Jeg ville startet med ukemenyer tror jeg, og handlet max. 2 ganger i uken.

Anonymkode: 84b8a...f87

Ja egentlig burde jeg kutte ut kullsyreholdige drikker nå. Men jeg har endel søtsug og da velger jeg farris for å få luksusfølelsen og samtidig komme unna det søte. Tror søtsuget ødelegger endel for meg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...