Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nabojenta skal konfirmeres neste helg. Vi har ingen annen relasjon med denne familien bortsett fra et nikk og et hei når vi møtes på butikken. 

Vi bor sånn til at de er de eneste naboene våre, men vi ser egentlig ikke huset deres da de har en stikkvei ned til deres gårdsplass. 

Men, jeg skal legge et gratulasjonskort i postkassen til konfirmasjonen. Skal jeg kun gratulere, eller også slenge med en 100,-? Eller virker det bare rart? Andre ideer på hvordan jeg kan gjøre dette? En liten gave? Evt hva?

Anonymkode: 4ac22...cee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt et kort og litt penger. Hundre kroner er mer enn nok.

Anonymkode: 7f0dc...9a1

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville lagt ved litt penger. 100 kr synes som en passe gave i den situasjonen. 

• Liker 2
Skrevet

Vi var i samme situasjon i år. Gikk bort kvelden før med kort og 200 kr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har det trangt økonomiwk så ville jeg lagt ved en 200 lapp. 

Anonymkode: 7a735...272

• Liker 3
Skrevet

Dette styrer mamma med hvert aar. Alle konfirmantene i gaten faar 200,- hver, virker som det er det normale i utkantsstrokene der "alle kjenner alle". 

• Liker 2
Gjest NotNaomi
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nabojenta skal konfirmeres neste helg. Vi har ingen annen relasjon med denne familien bortsett fra et nikk og et hei når vi møtes på butikken. 

Vi bor sånn til at de er de eneste naboene våre, men vi ser egentlig ikke huset deres da de har en stikkvei ned til deres gårdsplass. 

Men, jeg skal legge et gratulasjonskort i postkassen til konfirmasjonen. Skal jeg kun gratulere, eller også slenge med en 100,-? Eller virker det bare rart? Andre ideer på hvordan jeg kan gjøre dette? En liten gave? Evt hva?

Det virker ikke rart,det er hyggelig og blir satt pris på!  Legg ved en hundre,eller togundrelapp.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg slenger med en hundrings. Det er uansett symbolsk, så det har ingenting å si om det er 100,- eller 200,-.

Fant ut at å kjøpe noe blir litt dumt med tanke på at jeg aner egentlig ikke hva hun liker.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er uansett symbolsk, så det har ingenting å si om det er 100,- eller 200,-.

Helt enig, skjønner ikke den som skriver at du burde legge ved en tohundrelapp. Det er ikke størrelsen på pengesummen som teller, det er oppmerksomheten som teller. Bare kort koster fort femti kroner uansett.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, skjønner ikke den som skriver at du burde legge ved en tohundrelapp. Det er ikke størrelsen på pengesummen som teller, det er oppmerksomheten som teller. Bare kort koster fort femti kroner uansett.

Jeg ville lagt oppi 200, for det var det jeg fikk den gang jeg konfirmerte meg og vil jo ikke gå ned samenlignet med det. (Jeg vet at inflasjonen gjør at jeg gr mindre enn jeg fikk, men det er igjen den symbolske verdien av 200 kr jeg gir ikke den reelle.)

Anonymkode: a6d50...063

AnonymBruker
Skrevet

Holder det ikke med et kort? Jeg hadde nok opplevd pengegave fra en fremmed nabo som ganske rart. 

Anonymkode: d66a5...ef9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke gir mer enn 100 kroner, kan man heller bare la være. 400-500 bør være et minimum i konfirmasjonsgave.

Anonymkode: 9d9ff...95c

AnonymBruker
Skrevet

Holder det ikke med et kort? Jeg hadde nok opplevd pengegave fra en fremmed nabo som ganske rart. 

Anonymkode: d66a5...ef9

Hun er ikke vilt fremmed. Hun vet godt hvem vi er, vi har vært naboer i 10 år. "Bare" kort virker litt stusselig...

Hvis man ikke gir mer enn 100 kroner, kan man heller bare la være. 400-500 bør være et minimum i konfirmasjonsgave.

500,- gir jeg i konfirmasjoner til noen jeg kjenner godt.

Jeg tror heller hun og familien hennes ville syntes det var særdeles rart om det dumpet ned 500,- fra naboene! Hadde det skjedd med våre barn ville iallefall jeg syntes det hadde vært merkelig mye penger fra noen som man ikke har noen spesiell relasjon eller omgang med. Tror egentlig hun/de ikke forventer noe som helst, ikke kort engang. Som sagt, 100-lappen vil kun være symbolsk, jeg gir den ikke for å gi økning til en sikkert helt hinsides samlet pengesum som hun får i konfirmasjonsgave fra resten av selskapet. 

• Liker 4
Skrevet

Hadde gitt et kort ja, med en hundrelapp i. Har gjort det før og fått takkekort tilbake, selv om jeg var som deg, kjente de ikke så mye.

Skrevet

Tullball. Jeg kommer fra et sted der "alle kjenner alle" (selv om jeg kjente ca halvparten jeg fikk gave fra :ler: ), hvor det er vanlig at nesten alle gir en hundrings til konfirmanten. Jeg fikk en god del tusenlapper på "bare" en hundrelapp her og der. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg gir 200 til nabobarn når de konfirmerer seg.

Skrevet

Vi har nettopp hatt konfirmasjon og fikk en 100-lapp fra de fleste naboene. Bor på bygda. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

BS!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde nok opplevd pengegave fra en fremmed nabo som ganske rart. 

På bygda er det da helt vanlig å gi til naboer man kun er på hils med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På bygda er det da helt vanlig å gi til naboer man kun er på hils med.

Jeg hadde oppfattet det som ufattelig kleint og flaut med pengegave og kort fra en ukjent. For du er en ukjent når du kun er på nikk. Da bør man la være.

Anonymkode: eb424...869

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...