Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger innspill på et vanskelig tema jeg foreløpig ikke kan snakke med mine nærmeste om.

Min nærmeste venninne har en ekskjæreste som terroriserte henne psykisk i årevis. Dette er flere år siden og hun er i dag en sterk og flott dame, men tenker dette har skapt sår hos min venninne. Hun er et fantastisk menneske, snill og omsorgsfull, intelligent, pen og morsom, høyt utdannet og har en såkalt kremjobb. Hele vennegjengen består av såkalte ressurssterke personer med ressursterke familier.

Uansett, når har venninnen min fått ny kjæreste. Førsteinntrykket mitt er ikke helt bra. Jeg mener han har en humor på bekostning av andre (spesielt min venninne), og uansett hvilket tema det snakkes om har han overraskende nok svaret uten å slippe andre til. Usikker på om han vet hva alle i hennes familie eller blant venner driver med fordi han stort sett snakker om seg og sitt liv. Jeg har begynt å grue meg til og besøke de da stemningen har blitt ubehagelig.

Jeg vet ikke helt hva magefølelsen min sier meg; i "beste fall" har han kun mindreverdighetskomplekser, lite selvinnsikt og føler seg truet av min venninne og hennes familie/venner (Hennes bakgrunn: Høyt utdannet familie med sportye omsorgsfulle, gifte foreldre, overhodet ingen konflikter. Hans familie: Skilte foreldre, konflikter i familien, mange røykere, ureflekterte og kverulante personligheter).

I verste fall har hun funnet seg en dårlig person som håner henne og gradvis  tråkker henne ned. Jeg tror nok ikke han er direkte slem, slik som hennes eks. De har også en felles hobby som hun nå i større grad får utløp for.

Jeg sliter med å sove om natten nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har forslag til hvordan jeg kan ta det opp med henne uten å såre henne? Bør jeg la være å bry meg? Jeg vet jo overhodet ikke om hun ser ting andre ser innerst inne. Alt jeg vil er at hun skal være lykkelig, redd for at jeg sårer henne unødvendig hvis jeg tar dette opp på feil måte. Hun er veldig forelsket i denne mannen, vi er alle i slutten av tyveårene, så jeg føler jeg må gjøre noe før det blir hus, barn og hund.. Jeg var såpass redd og bekymret når hun var sammen med sin eks at jeg tok ting opp på helt feil måte som potensielt kunne gått veldig skeis - heldigvis var hun helt enig og ventet bare på en anledning for å gjøre det slutt. Nå er situasjonen helt annerledes, hun ser bare sin perfekte mann.

Noen som har vært i samme situasjon? Håper noen her kan hjelpe meg :-) Beklager for et langt innlegg.

Anonymkode: b7e09...d96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingenting du kan gjøre, blir det ultimatum er det stor sjanse for at hun vleger ham.

AnonymBruker
Skrevet

Vi velger partneren vi tror vi fortjener, og det har din venninne gjort. Det er ikke så mye du kan gjøre med det. Om hun så hadde dumpet ham, hadde hun vel ikke valgt stort annerledes i neste runde. Det er hennes kjærlighetsliv, tross alt, og hun vil alltid ta de valgene selv.

Du vet jo heller ikke hvordan ting er for dem privat. Jeg har selv en søster som har lett for å "tøffe seg" litt i sosiale sammenhenger og komme med spøker på min bekostning. Hun gjør ikke det samme når det kun er oss to, men hun "bruker" meg for å heve seg litt i sammenhenger der hun er litt usikker (jeg liker selvsagt ikke dette, og har bemerket det).

Det jeg derimot ville gjort var å påpeke eller signalisere kommentarer du synes er upassende. Hvis han sier noe på din venninnes bekostning som du synes er litt over streken så kan du jo bare kommentere det med et smil, som i "oisann, er dette et sårt punkt, eller?". Det kan hjelpe at venninnen din ser at andre reagerer på slike kommentarer, og at det ikke er "normalt".

Anonymkode: 01a23...bb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med den historikken din venninne har når det kommer til valg av menn så, er denne fyren kanskje det beste av de verste.

Slik du fremstiller det så er han mer irriterende enn han er skadelig. Hun fortjener helt klart en normalt oppegående mann, men noe kvinner er dessverre skrudd sammen slik at de ender opp med ganske lugubre typer.

Hvis du mener hun skal kvitte seg med denne fyren, må du tenke over at sjansen for at hun ender opp med en som ennå verre og kanskje til og med voldelig.

Valget ditt må altså tas etter en konsekvensvurdering.

Anonymkode: dae75...af0

Gjest supernova_87
Skrevet

"Kjære Hanne, jeg kommer til deg med dette fordi jeg bryr meg sånn om deg, og jeg kun synes det beste er godt nok for deg. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle si noe eller ei, for jeg er redd for å tråkke over streken, og jeg er redd for at det skal såre deg, eller ødelegge noe mellom oss, men jeg har tenkt en del på det, og kommet til at jeg må ta det opp. Kan hende du til og med har tenkt på det selv allerede. Jeg tror det er fordi jeg vet hvor vondt du hadde det i ditt forrige forhold, og jeg er redd for at du aksepterer for mye fordi du er vant til verre. Det er noe jeg har reagert på, og jeg lurte på om det er greit hvis jeg sier hvordan det ser ut fra der jeg står? ... (Forklar det du har lagt merke til, UTEN å snakke i negative ordelag om kjæresten hennes) Prøv å se på det på den måten, jeg kom til deg fortalte om en mann jeg var forelsket i men jeg sa (eksempel på noe han har gjort mot henne bare at det er du som har opplevd det) hva tror du du ville sagt til MEG i den situasjonen? ... (Ta det derfra)"

Hvis hun benekter, slutt å press. Si du bare ville lufte det, og det er godt at hun ikke kjenner på det for hun fortjener bare det beste. Om hun kan se seg enig så kan det hende det er nok å gjøre ham oppmerksom og at han jobber med seg selv.

Ang. at noen kvinner stadig velger samme menn, dette kommer mye fra tilknytningsstil, og det går an å jobbe med. Handler om å se hvor atferden kommer fra og bevisst korrigere.

AnonymBruker
Skrevet

bra u nevnte at det var mange røykere i familien hans, sånn at vi ikke fikk hele bildet her... :P 

Anonymkode: 517dd...94d

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du skal bry deg. Så.lenge hun er fornøyd så et det ingenting å bry seg om

Anonymkode: 512ad...c9b

Skrevet

Du må gå diskret frem i det minste. I og med at det mest er kommentarene hans du har å referere til, så er det i så fall det du må ta opp. Spørre litt nøytralt hva hun synes om humoren/kommentarene hans. Kanskje si at du reagerer litt på det iblant. Skal nok ikke mye til før hun går i forsvarsposisjon, så far varsomt er mitt råd i alle fall. Du kjenner  vel uansett ikke fyren supergodt enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...