Gå til innhold

Dilemma - hvem skal inviteres på julaften?

Anbefalte innlegg

Gjest Vertinnen (anonym nå)
Skrevet

Hvor langt skal man strekke seg når det gjelder julaften?

Familien på fire skal nå lage vår egen juletradisjon, og skal feire julaften hjemme. Svigermor er invitert (og veldig velkommen) Det samme er selvfølgelig mine foreldre. Problemet er bare at mine foreldre sannsynligvis ikke kommer, fordi de nok synes at de må være hjemme og lage jul for min single søster. Og hun og jeg er ikke videre på talefot, og jeg orker ikke tanken på å måtte invitere henne også.... :-?

Vi har tilbragt flere av de siste julefeiringene sammen, og det går ikke videre bra. Selvfølgelig kan man ta seg sammen, glatte over og late som ingenting - men jeg har så fryktelig lite lyst til å måtte gjøre det i jula!

Jeg ønsker meg en fredelig, hyggelig julekveld, hvor vi kan ha alle de faste tradisjonene i rolige former, sitte foran peisen og kose oss etter gaveutdelingen, hygge oss med ungene - i det hele tatt: en fredelig jul hvor jeg koser meg.

Hvis jeg inviterer søs, så blir det anstrengt, jeg kommer til å jobbe hardt for å ikke la irritasjonen synes, og mine kjære kommer til å gå på nåler for å glatte over og forhindre konfrontasjoner. Frykter jeg.

Hvis vi ikke inviterer henne, kommer heller ikke mine foreldre til å komme. Da blir de sittende med all jobbinga før jul og på julaften uten å få noen mulighet til å slappe av. Jeg kommer til å ha fryktelig dårlig samvittighet, og hele temaet blir ganske betent. De er selvfølgelig veldig triste for at situasjonen mellom oss døtrene er slik.

Noe av problemet med denne søsteren er at hun ikke bidrar i det hele tatt. Hun kommer til å møte opp og forvente at alt er dekket på og lagt til rette for henne - uten å ha en tanke for å hjelpe til med å lage istand, kjøpe inn el.l. I familien vår er det vanlig at de som holder juleselskap kjøper inn all mat etc, og så er det blitt helt naturlig at de andre som kommer har med seg f.eks. akevitt, rødvin, konfekt el.l. Ikke hun. Hun oppfører seg fortsatt som en 16-åring, men er mye eldre. Er selvfølgelig alltid blakk, og klarer såvidt å kjøpe gaver til julaften. Gjør alt for å vri seg unna å betale sin del av fellesgaver, både til jul og andre anledninger.

Jeg har råd til å sponse henne, men begynner å bli lei av å holde på slik.

Dette ødelegger mye av mine forventninger til juleforberedelsene, og jeg vil så veldig gjerne lage en fin jul for ungene mine!

Hva synes dere jeg skal gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det ikke ligger mer til grunne enn det du har beskrevet så synes jeg du burde invitere henne. Jul er jul og da strekker man seg litt. Hun er også tanten til ungene dine.

Hvis ikke må du bare aksptere at de foreldre ikke kan komme, ingen lar noen sitte alene på julaften.

Hva med og ta en prat med søsteren din nå på forhånd, prøve og ordne opp i litt.

Skrevet

Støtter remilyne om å snakke med din søster. Som hun sier, så er jo akkurat julen til for å strekke seg litt lenger. Det er jo da familien skal samles. Men jeg forstår deg godt at du er lei din søster hvis hun bare er en bortskjemt drittunge. Jeg ville ha bedt min søster unasett, MEN jeg ville sørget for at hun fikk noen plikter. F.eks. lage en rett å ta med (kan være desserten). Få dine foreldre til å snakke med henne om ansvar. Forklar henne at hun er voksen og må bidra både sosialt og med mat. Så tror jeg det er viktig å rose henne for det hun evt. kommer til å gjøre.

Vet ikke :klø: hva synes du om det?

Skrevet

Hva ser du for deg da?

At hun skal sitte alene, siden du vil invitere foreldrene dine?

Nei, bit i det sure eplet og gjør jul slik jul skal gjøres ved å strekke ut en hånd.

Jeg er i samme situasjon selv, rent bortsett fra at det dreier seg om svigermor i stedet for min søster, og at ingen orker å være sammen med henne lenge av gangen. Så hva gjør vi? Lar dama sitte aleine eller feirer jul med bismak?

Skrevet

Kan ikke si annet enn at jeg er veldig enig med dem som har skrevet før meg her. Snakk med foreldrene dine om dette og la søsteren din få en oppgave. Man kan være litt mer fleksibel og prøve å gjøre det beste ut av det i jula synes jeg, for da skal familien samles og ha det hyggelig.

Skrevet

Det beste du kan gjøre er å invitere alle sammen, la foreldrene dine og svigermor ta med det de skal, og resten laget du til selv. Om søstera di ikke gidder å bidra, så henne om det. Det er til syvende og sist henne selv det går ut over. Ikke la deg irritere over det, vær heller storhjertet og gled deg over at familien er samlet til en fin julefeiring. Har vært i noenlunde samme situasjon selv, så jeg vet hvordan det er.

Skrevet

På juleaften synes jeg at slike familiefeider skal legges til side.

Vi har det sånn nesten hvert år.

Folk som ikke kommer overens med en annen i familien får holde fred akkurat den kvelden. dagen etter kan de krangle som normalt.

I beste fall kan det jo hende at dere blir venner igjen. Og vi verste fall blir alt som før.

Skrevet

Vi har samme instilling som Lea; alle er velkommen, så får folk selv finne ut om det er noen de ikke klarer å holde fred med. Er det det får de selv avgjøre om de skal holde seg borte eller om de vil oppføre seg sivilisert denne ene dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...