MorTil2 Skrevet 21. mai 2016 #1 Skrevet 21. mai 2016 Har arvet et røykebord etter foreldrene mine, og satt igang med ketchup for å pusse kobberet. Det ble ikke så fint, så fant et råd om salt og edikk. Det ble først kjempefint, og så plutselig veldig stygt og skjoldet. Se bilde. Noe jeg kan gjøre ??? Ble skikkelig lei meg, og håper på gode , konstruktive råd.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #2 Skrevet 21. mai 2016 Anbefaler å kjøpe skikkelig kobberpuss/messingpuss på dagligvarebutikken. Regner med den klarer brasene. (Jeg har alltid pleid å bruke Gloria, men vet ikke om den finnes lenger?) Anonymkode: 15673...5f9 2
Cata Skrevet 21. mai 2016 #3 Skrevet 21. mai 2016 Se om du finner Gloria. Mine foreldre har platen til et slikt bord og har alltid brukt Gloria på det. Får håpe ikke salt og eddik har etset metalloverflaten, for da tviler jeg på om du klarer pusse det vekk med vanlig pussemiddel. 1
MorTil2 Skrevet 21. mai 2016 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2016 4 minutter siden, Cata skrev: Se om du finner Gloria. Mine foreldre har platen til et slikt bord og har alltid brukt Gloria på det. Får håpe ikke salt og eddik har etset metalloverflaten, for da tviler jeg på om du klarer pusse det vekk med vanlig pussemiddel. Det håper virkelig jeg og. Ifølge kjerringråd i en artikkel her på klikk.no, var det syren som var "mirakelet" i naturmetodene.
Kattugla Skrevet 21. mai 2016 #5 Skrevet 21. mai 2016 Hvis du ikke får det til er det kanskje mulig å få den reparert? http://www.centrumfornikling.no
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #6 Skrevet 21. mai 2016 6 timer siden, LouiseD skrev: Har arvet et røykebord etter foreldrene mine, og satt igang med ketchup for å pusse kobberet. Det ble ikke så fint, så fant et råd om salt og edikk. Det ble først kjempefint, og så plutselig veldig stygt og skjoldet. Se bilde. Noe jeg kan gjøre ??? Ble skikkelig lei meg, og håper på gode , konstruktive råd. Et glimrende eksempel på at mange såkaltes kjerringråd bør unngåes! Uansett hvor de kommer fra. Gjennom mine briller ser det ut til at du har pusset kobber/messingovertrekket bort og har kommet ned på dårligere materialer? Forsøk deg med kobber/messingpuss fra matbutikken. Og hold deg i et lite hjørne når du prøver. Først bør du skylle godt bort alt alom sitter igjen etter dine tidligere "metoder". Merk og at når man prøver seg på noe nytt, så prøver man enten på baksiden for å se resultatet eller på det minst synlige området. Man går ikke i gang over det hele. ,en det har du vel nå lært? Håper jeg tar feil og at du får bordet i orden med skikkelige produkter, fordi dette var et sørgelig syn. Og til andre som skal prøve med salt, vask ansiktet med salt og kjenn hvordan det peeler - så forstår dere gjerne at å peele metall ikke er særlig lurt. Anonymkode: 145ba...44d 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #7 Skrevet 21. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et glimrende eksempel på at mange såkaltes kjerringråd bør unngåes! Uansett hvor de kommer fra. Gjennom mine briller ser det ut til at du har pusset kobber/messingovertrekket bort og har kommet ned på dårligere materialer? Forsøk deg med kobber/messingpuss fra matbutikken. Og hold deg i et lite hjørne når du prøver. Først bør du skylle godt bort alt alom sitter igjen etter dine tidligere "metoder". Merk og at når man prøver seg på noe nytt, så prøver man enten på baksiden for å se resultatet eller på det minst synlige området. Man går ikke i gang over det hele. ,en det har du vel nå lært? Håper jeg tar feil og at du får bordet i orden med skikkelige produkter, fordi dette var et sørgelig syn. Og til andre som skal prøve med salt, vask ansiktet med salt og kjenn hvordan det peeler - så forstår dere gjerne at å peele metall ikke er særlig lurt. Anonymkode: 145ba...44d Bruker salt peeling titt og ofte jeg. Skjønner ikke helt hva du skal frem til? Anonymkode: e833d...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #8 Skrevet 21. mai 2016 6 timer siden, LouiseD skrev: Har arvet et røykebord etter foreldrene mine, og satt igang med ketchup for å pusse kobberet. Det ble ikke så fint, så fant et råd om salt og edikk. Det ble først kjempefint, og så plutselig veldig stygt og skjoldet. Se bilde. Noe jeg kan gjøre ??? Ble skikkelig lei meg, og håper på gode , konstruktive råd. Bruk aldri slike remedier til å pusse med. Du skal bruke messingpuss Anonymkode: 68b11...a33
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #9 Skrevet 21. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Bruk aldri slike remedier til å pusse med. Du skal bruke messingpuss Anonymkode: 68b11...a33 Mente kobberpuss Anonymkode: 68b11...a33
MorTil2 Skrevet 21. mai 2016 Forfatter #10 Skrevet 21. mai 2016 Tror situasjonen er reddet !! Pusset med messing/kobberpuss, og bordet ser mye bedre ut. Så har jeg lært noe i dag og.... 8
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #11 Skrevet 21. mai 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker salt peeling titt og ofte jeg. Skjønner ikke helt hva du skal frem til? Anonymkode: e833d...8ee At det peeler. Og på en flate som skal være glatt og uten riper, peeler man ikke. Anonymkode: 145ba...44d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #12 Skrevet 21. mai 2016 11 minutter siden, LouiseD skrev: Tror situasjonen er reddet !! Pusset med messing/kobberpuss, og bordet ser mye bedre ut. Så har jeg lært noe i dag og.... Se der ja! Kjempefint bord, selv om det er en drittjobb å pusse (i følge et familiemedlem som har akkurat maken). Anonymkode: 15673...5f9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #13 Skrevet 21. mai 2016 Glemte å spørre: Hvilket merke var det på pussemidlet du brukte? Sånn til neste gang jeg skal kjøpe. Anonymkode: 15673...5f9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #14 Skrevet 21. mai 2016 Jeg hadde nok blitt veldig glad hvis det ikke kunne reddes, sånn at jeg med god samvittighet kunne hive det ut. For et grusomt bord. Anonymkode: c45cc...4ef
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #15 Skrevet 21. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde nok blitt veldig glad hvis det ikke kunne reddes, sånn at jeg med god samvittighet kunne hive det ut. For et grusomt bord. Anonymkode: c45cc...4ef Hvorfor deltar du i denne tråden ?? Skam deg ! Anonymkode: 93673...720 3
MorTil2 Skrevet 21. mai 2016 Forfatter #16 Skrevet 21. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Glemte å spørre: Hvilket merke var det på pussemidlet du brukte? Sånn til neste gang jeg skal kjøpe. Anonymkode: 15673...5f9 Hei. Dette var en kobber/messing puss som jeg fant i skapet hos mine foreldre, merket er Kiwi. Antar det samme som Kiwi skopuss. Aner ikke om det eksisterer lengre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå