Gå til innhold

Flytte fra bygd til by med familien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger sårt å høre andres erfaringer med det valget jeg og familien min vurderer å ta nå. Både min mann og jeg bodde mange år i Oslo før vi flyttet sammen i en liten by utenfor hovedstaden. Vi har fått barn her og har noe familie rundt oss. Vi har fått litt venner, men ingen vi har svært tette bånd med. Etter noen år har vi nå flyttet enda et hakk lengre ut på bygda. Om jeg tidligere savnet Oslo og pulsen der så var det ingenting ifh til hva jeg føler nå.(ja jeg har savnet byen i alle år- det gir seg ikke) Jeg gråter i bilen på vei hjem av og til! Når jeg ser alle jordene og øde strekningene så kjenner jeg en meningsløshet inni meg. Når jeg er på besøk i Oslo kjenner jeg en god følelse og at jeg er "hjemme". Elsker atmosfære og det yrende livet. 

Men vi har jo akkurat kjøpt oss drømmehuset og gjett at det er både fint og stort her! Barnehagen er vi også superfornøyd med! Det bor dessverre ingen småbarn her i gata vi bor ei heller noen på vår alder. Kun eldre mennesker. Men de "yngre" med barn bor rett over haugen noen minutter å gå herfra. Men hva hjelper alt dette når jeg ikke føler meg hjemme her? Det kollektive tilbudet er heller tragisk. Så det må planlegges når man vil ut på en øl el noe annet som ikke innebærer bil. Evt 1000 kr i taxi. Vi er ikke ute ofte(sier seg selv med små barn). Men nå blir det aldri og i hvertfall ikke impulsivt. Det er også vanskelig for andre å komme over til oss på et glass vin på kvelden når ungene har lagt seg. De kommer seg jo ikke hit.... Så når vi bor her blir det kun tilrettelagt for barneliv, og vi vokse må legge alt vi liker på hylla...

Ja....vi burde jo tenkt på dette før...men jeg følte vel at dette var neste steg vi "burde" gjøre. Økonomisk var det også et svært fornuftig valg... I tillegg var jeg håpefull på at et liv på landet faktisk kunne bli fantastisk. Men nå er jeg bare sur og deprimert og jeg klarer ikke å glede meg over det fine huset og hagen vi har. Det har ingen verdi for meg nå... 

Ja jeg vet at ungene vil komme til å få det fint her! Men, de kan vel få det like bra i Oslo? Jeg vil tilbake til der jeg bodde i mange år. I området rundt Kjelsås, Sagene, Adamstuen. Der er det roligere gater, store grøntområder, lekeplasser, kulturtilbud, idrettsanlegg og mange barnefamilier som bor. Det er nær marka og friluftsliv og skiløyper  og nær badevann. Ting vi liker. Mine svigerforeldre har forresten hytte på fjellet som vi er svært på ofte. Så der har vi mer enn nok boltreplass! 

Valget må vi finne ut av selv...men kanskje noen her har lignende erfaringer vi kan ta med i prosessen? Og ja... vet mange med sterke meninger om at by og barn ikke hører sammen. Vi er alle forskjellige. 

Flytte fra 150m2 til 70m2... og det er dyrt! Vi får større lån og mulig dårligere lån. Noen som bor i en liten 4 roms med to små barn?? (Vi vil helst bo med markterrasse)

Hvordan er bhg tilbudet i byen?

Hilsen forvirra....

Anonymkode: a8a79...22b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min personlige mening er at det er fordeler og ulemper med alt, men at det viktigste er at man trives. Jeg bor i Oslo, og selv om det innebærer at vi alltid må bo trangt, er det helt uaktuelt å flytte herfra. Jeg trenger mennesker rundt meg, kultur, kollektivtilbud osv. Vi driver aktivt med friluftsliv og det er null stress når man bor i Oslo, fordi det er veldig kort til marka og lett å komme seg alle steder. 

Familien min kommer fra bygda og flere av dem gir uttrykk for at de synes synd på barnet mitt som vokser opp i blokk i en støyende by, men det er i mine øyne bare en tulleting å synes synd på. Han får mye verdifull kunnskap som søskenbarna hans ikke får, og søskenbarna får selvfølgelig erfaringer mitt barn ikke får.

Hadde jeg flyttet ut av Oslo nå, hadde jeg blitt deprimert og lei meg. Og det veier tungt for meg.

Anonymkode: 6bdb6...46b

Gjest Fjotteri
Skrevet (endret)

Jeg bor i området du snakker om med barn. 

Og jeg drømmer om stillhet, og større plass "på landet". Det gjorde jeg ikke før jeg fikk barn. 

Strøkene du snakker om må du ut med 4,5-5 mill for omlag 65-70 m2, rekkehus koster 7-10 mill og enebolig fra 10(oppussingsobjekt)-15 mill. 

Det mange glemmer er hverdagsliv i jobb. Det er mye støy her, og store planer om fortetting i byen(spesielt der du snakker om). Det bygges inntil og oppå i de fleste bydelene rundt, og det er planer om mange nye boliger. Det betyr byggestøy, og stappfull kollektivtransport. Endel linjer bygges om/har hyppige stopp/andre tekniske issues som hører med i en by i sterk utvikling. 

Jeg liker veldig godt områdene, men synes det er upraktisk å få brukt områdene ordentlig fordi det kan være vanskelig å få plass på kollektiv med barnevogn, det generelt er mye folk overalt(altså pent, men ikke plass)- og støyen er slitsom i lengden. 

Jeg og mine venninner har forsåvidt trivdes utrolig godt her i 20årene/starten av 30- men etterhvert blir en litt sliten av støy/folk og ønsker seg i litt mer roligere bydeler. 

Du må huske på at Oslo skal vokse enormt fremover, og det blir en mer stappet by enn når du bodde her.

Jeg skjønner du blir gal av å bo "i gokk", men kanskje det heller hadde vært en idé å vurdere det første, litt mindre øde stedet?

Og tvenninnehelger og ferier i storby før du flytter hele gjengen?

Angående 4roms ser jeg ikke problemet. 

Bhg er ikke et problem på hovedopptak i bydelene du nevner, men om du flytter ellers i året(altså ikke søker i mars for plass i aug) kan du i praksis glemme det. Selv om man kan ha flaks,men det innebærer gjerne pendling og forskjellige barnehager. Barnehagene i disse bydelene er stort sett veldig bra. 

Om du vil velge deg ut områder anbefaler jeg deg å sette deg inn i kommuneplanen og alle utbyggingsplanene. Endel av de, spes ved Grefsen/Kjelsås er såpass ambisiøse at beboere har reagert kraftig. Rundt hele Nydalen/Lillo vil det og være mye bygging over lengre tid(i tillegg til mange fortettingsplaner i såogsi alle bydeler, noen mer enn andre). 

Det er forskjell på besøk og bo, det er stor forskjell på å bo med og uten barn- og det er forskjell på innenfor ring 3 og utenfor. 

Endret av Fjotteri
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Fjotteri skrev:

Jeg bor i området du snakker om med barn. 

Og jeg drømmer om stillhet, og større plass "på landet". Det gjorde jeg ikke før jeg fikk barn. 

Strøkene du snakker om må du ut med 4,5-5 mill for omlag 65-70 m2, rekkehus koster 7-10 mill og enebolig fra 10(oppussingsobjekt)-15 mill. 

Det mange glemmer er hverdagsliv i jobb. Det er mye støy her, og store planer om fortetting i byen(spesielt der du snakker om). Det bygges inntil og oppå i de fleste bydelene rundt, og det er planer om mange nye boliger. Det betyr byggestøy, og stappfull kollektivtransport. Endel linjer bygges om/har hyppige stopp/andre tekniske issues som hører med i en by i sterk utvikling. 

Jeg liker veldig godt områdene, men synes det er upraktisk å få brukt områdene ordentlig fordi det kan være vanskelig å få plass på kollektiv med barnevogn, det generelt er mye folk overalt(altså pent, men ikke plass)- og støyen er slitsom i lengden. 

Jeg og mine venninner har forsåvidt trivdes utrolig godt her i 20årene/starten av 30- men etterhvert blir en litt sliten av støy/folk og ønsker seg i litt mer roligere bydeler. 

Du må huske på at Oslo skal vokse enormt fremover, og det blir en mer stappet by enn når du bodde her.

Jeg skjønner du blir gal av å bo "i gokk", men kanskje det heller hadde vært en idé å vurdere det første, litt mindre øde stedet?

Og tvenninnehelger og ferier i storby før du flytter hele gjengen?

Angående 4roms ser jeg ikke problemet. 

Bhg er ikke et problem på hovedopptak i bydelene du nevner, men om du flytter ellers i året(altså ikke søker i mars for plass i aug) kan du i praksis glemme det. Selv om man kan ha flaks,men det innebærer gjerne pendling og forskjellige barnehager. Barnehagene i disse bydelene er stort sett veldig bra. 

Om du vil velge deg ut områder anbefaler jeg deg å sette deg inn i kommuneplanen og alle utbyggingsplanene. Endel av de, spes ved Grefsen/Kjelsås er såpass ambisiøse at beboere har reagert kraftig. Rundt hele Nydalen/Lillo vil det og være mye bygging over lengre tid(i tillegg til mange fortettingsplaner i såogsi alle bydeler, noen mer enn andre). 

Det er forskjell på besøk og bo, det er stor forskjell på å bo med og uten barn- og det er forskjell på innenfor ring 3 og utenfor. 

Tusen takk for råd og tanker. Veldig nyttig å ha med seg på veien! 

Ja det er et vanskelig valg siden jeg ikke har bodd i Oslo med barn. Og det er dyrt å kjøpe. Vi har per idag ikke råd faktisk! Men nå har jeg prøvd andre ting og jeg merker at min livsstil og interesser ikke matcher det vi har prøvd hittil. Og jeg simpelthen elsker Oslo. Føler meg veldig knyttet til byen.

Men det er et stort valg og mye å tenke på  (selv om jeg Egentlig ikke er i tvil inne i hjertet mitt.) 

TS

Gjest Fjotteri
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for råd og tanker. Veldig nyttig å ha med seg på veien! 

Ja det er et vanskelig valg siden jeg ikke har bodd i Oslo med barn. Og det er dyrt å kjøpe. Vi har per idag ikke råd faktisk! Men nå har jeg prøvd andre ting og jeg merker at min livsstil og interesser ikke matcher det vi har prøvd hittil. Og jeg simpelthen elsker Oslo. Føler meg veldig knyttet til byen.

Men det er et stort valg og mye å tenke på  (selv om jeg Egentlig ikke er i tvil inne i hjertet mitt.) 

TS

Hvor gamle er barna? Det har jo litt å si.

Om du ikke har råd er det igrunnen bare til å legge bort tankene frem til du eventuelt får råd. 

Jeg kan ikke kjøpe en 4roms i bydelen jeg bor i, og må til andre bydeler. Men jeg er åpen for det, og ønsker det forsåvidt(nærhet til marka osv).

Drømmen om å bo på Sagene likner ingenting som å ende opp i en bydel i ytre kant hvor det plutselig er 20-30 min med tbane til sentrum. Det er jo ikke drømmen din. 

Jeg liker og godt "ferielivet" i Oslo, men jeg blir litt sprø av hverdag med barn i ståk og stress. Derav ønske om å bo i roligere bydeler. 

Hva kan dere få i lån? Og har dere jobbmuligheter her sånn realistisk sett?

Hvordan ser du på å bo utenfor ring 3 og ikke på vestkant(Sagene er jo ikke vestkant- men er landets dyreste bydel sammen med Frogner). 

Og hva legger du i livsstil og interesser?

Jeg brukte Oslo mye mer aktivt ifbm kulturtilbud før jeg fikk barn. Nå går det i henting/levering/jobb. En veldig sjelden gang benytter jeg meg av et spesifikt storbytilbud sånn i praksis. 

Og det er ganske dyrt å bo nær hundre kaffebarer og shoppingutvalg. Veldig greit avogtil, men stort sett unødvendig utgift. 

Endret av Fjotteri
AnonymBruker
Skrevet

Men kan du ikke tenke alternativt da? Vi har flyttet til indre Bærum, som også er veldig landlig. Samtidig er det veldig bra kollektiv, koster 550 i taxi fra Oslo sentrum hvis man MÅ ta taxi, masse nattbusser og matebusser fra toget. Avganger hvert 15.minTar 40 min kollektiv inn til byn.

Samtidig får man landlighetsfølelsen, samhold med naboene. Her i indre Bærum får du enebolig fra 5-6 mill og rekkehus fra kanskje 4,5. Store leiligheter for enda mindre. Vi er i alle fall utrolig fornøyd og føler vi får i pose og sekk ☺️

Anonymkode: 0fd3e...00f

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Fjotteri skrev:

Barna er 2 og 4. 

Har sett på Finn og vi har råd til 4 roms rundt Sagene om vi tjener det vi håper på evt salg av hus. Men vi leter evt lenge nok så vi får god romløsning osv. Tenker at det ikke blir en enkel jakt.... 

Det er et alternativ å finne en mellomting ja . Men det har vi jo prøvd i 4 år allerede, og det var noe som døde inni meg den dagen vi flyttet fra byen. Jeg likte det, men det var alltid et MEN der i bakhodet....Noen er vel bare bymennesker og får energi av det andre synes er bråk. Jeg mister energi av stillhet.... Stillheten får jeg på hytta, fjellet, marka osv. I hverdagen liker jeg puls og at det skjer ting rundt meg. Livsstil og interesser er vel det å like å kombinere by og mark og alt det som følger med. Nå må jeg f.eks kjøre langt for å trene på Spenst. Så det dropper jeg. Slippe å pakke bilen for hver minste ting du skal gjøre. Sitter i bil såååå mye nå. Kunne rusle ut døra til ting. Har variasjon av naboer. 

Gå på kino der det yrer med folk. Nå er vi 10 stk i kinosalen av og til. For meg er det tragisk... null kinoatmosfære. Et dårlig eksempel men... teite detaljer som jeg dog føler på og ikke trives med.

Jobb har vi rett utenfor ringen. Så dit kjører vi på 15-30min alt etter trafikk. Det trenger vi ikke å ha med i vurderingen. Vi kjører i kø idag og til og fra på motorveien. 

Flere erfaringer tas imot med takk :-) 

TS

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan du ikke tenke alternativt da? Vi har flyttet til indre Bærum, som også er veldig landlig. Samtidig er det veldig bra kollektiv, koster 550 i taxi fra Oslo sentrum hvis man MÅ ta taxi, masse nattbusser og matebusser fra toget. Avganger hvert 15.minTar 40 min kollektiv inn til byn.

Samtidig får man landlighetsfølelsen, samhold med naboene. Her i indre Bærum får du enebolig fra 5-6 mill og rekkehus fra kanskje 4,5. Store leiligheter for enda mindre. Vi er i alle fall utrolig fornøyd og føler vi får i pose og sekk ☺️

Anonymkode: 0fd3e...00f

Det høres bra ut og du er heldig som trives der du bor! Og du er heldig som føler samhold med naboer. Det har vi aldri helt fått de to stedene vi har bodd. Sikkert litt avgjørende for trivselen det og. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er utrolig deilig å bo i Oslo med barn, men jeg har aldri prøvd uten. Bruker kanskje ikke f.eks. alle kulturtilbudene, men det er viktig for meg at de finnes når jeg muligheten. Og mange av dem kan jo brukes med barn også, min 5-åring er godt vant til f.eks. museumsbesøk.

Anonymkode: 6bdb6...46b

Gjest Fjotteri
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna er 2 og 4. 

Har sett på Finn og vi har råd til 4 roms rundt Sagene om vi tjener det vi håper på evt salg av hus. Men vi leter evt lenge nok så vi får god romløsning osv. Tenker at det ikke blir en enkel jakt.... 

Det er et alternativ å finne en mellomting ja . Men det har vi jo prøvd i 4 år allerede, og det var noe som døde inni meg den dagen vi flyttet fra byen. Jeg likte det, men det var alltid et MEN der i bakhodet....Noen er vel bare bymennesker og får energi av det andre synes er bråk. Jeg mister energi av stillhet.... Stillheten får jeg på hytta, fjellet, marka osv. I hverdagen liker jeg puls og at det skjer ting rundt meg. Livsstil og interesser er vel det å like å kombinere by og mark og alt det som følger med. Nå må jeg f.eks kjøre langt for å trene på Spenst. Så det dropper jeg. Slippe å pakke bilen for hver minste ting du skal gjøre. Sitter i bil såååå mye nå. Kunne rusle ut døra til ting. Har variasjon av naboer. 

Gå på kino der det yrer med folk. Nå er vi 10 stk i kinosalen av og til. For meg er det tragisk... null kinoatmosfære. Et dårlig eksempel men... teite detaljer som jeg dog føler på og ikke trives med.

Jobb har vi rett utenfor ringen. Så dit kjører vi på 15-30min alt etter trafikk. Det trenger vi ikke å ha med i vurderingen. Vi kjører i kø idag og til og fra på motorveien. 

Flere erfaringer tas imot med takk :-) 

TS

Det høres ut som du bor i SKIKKELIG bygd, og det skjønner jeg du mistrives med. 

Jeg er likevel enig med den andre AB her i å vurdere alternativ som er langt mer urbant(i tillegg til Sagene selvsagt) men ikke den noe urealistiske drømmen din om "tusle rundt i rolige gater på Sagene"(som igrunnen ikke finnes sammenlignet med mindre byer- jeg går her hver dag).

Når det gjelder boligpriser i bydel Sagene må du regne med å legge på 5-800hundretusen på regninga, gjerne mer for en attraktiv 4roms som mange er ute etter. 

Tenk også over at i bydel Sagene/Grünerløkka så bor det veldig mange med barn under 3 år, men en svært høy andel flytter til ytre bydeler og Akershus. Vi snakker veldig stor andel. 

Flyttemønsteret er motsatt av ditt ønske, så mange flytter til skolestart ved nr.1 eller 2(flytter gjerne når de trenger 3 soverom eller venter nummer 2 og har bodd på 2roms med første barn).

Parkering er vanskelig i indre bydeler, selv om det jobbes med beboerparkering noen plasser. Det betyr at om du ønsker deg innenfor ring 3 må du kunne klare deg uten bil på daglig basis i endel tilfeller. Utviklingen går mot mindre bil, og det er allerede planer lagt for det. 

Som sagt: jeg trives godt i området, men har på ingen måte de 6-10 mill som kreves for å ha grei plass med flere barn. 

Derav må du belage deg på å bo i bydeler utenfor ring 3, eller, i nabokommune. Hvor prisene ikke faller så nevneverdig at du får rekkehus til noe særlig under 4,5-5 mill. 

Der er i praksis der barnefamilier bor, i skolealder. 

Endret av Fjotteri
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Fjotteri skrev:

Takk for svar! Det hjelper masse i vurderingen! Men jeg tenker jo òg at det faktisk vokser opp barn i Oslo.  Det er barneskoler i alle bydeler fulle av barn i alle aldre. Så vi blir liksom  ikke alene hehe :-)  Med rolige gater så tenker jeg mer gatene på Sagene og omegn sammenlignet med gatelivet på løkka med utesteder og barer. Rolig blir det vel aldri. Men det er det jeg lengter etter. Liv og puls. Men... dette er en avgjørelse jeg skal bruke minst ett år på. Føler jeg det samme eller sterkere om ett år så er det på tide med action!

Gjest Fjotteri
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Det hjelper masse i vurderingen! Men jeg tenker jo òg at det faktisk vokser opp barn i Oslo.  Det er barneskoler i alle bydeler fulle av barn i alle aldre. Så vi blir liksom  ikke alene hehe :-)  Med rolige gater så tenker jeg mer gatene på Sagene og omegn sammenlignet med gatelivet på løkka med utesteder og barer. Rolig blir det vel aldri. Men det er det jeg lengter etter. Liv og puls. Men... dette er en avgjørelse jeg skal bruke minst ett år på. Føler jeg det samme eller sterkere om ett år så er det på tide med action!

Kan du ikke bare dra på visninger avogtil når det kommer 4romser på markedet og se hvordan interessen er/hvor mye de går over takst?

Jeg anbefaler deg virkelig Bjølsen også.

Når det er sagt bor jeg som sagt der, og nettopp nå i nabobygget gikk en 3roms på 66 m2(med 3000 i husleie i tillegg) for 5,1 mill. 1,1 mill over takst. Det var den med stygg utsikt, de med fin utsikt hopper opp en 800.000 hvertfall. 

4roms går for 7-8 mill pluss husleie. Jepp. Det skal sies at dette er nybygg, men prisene ellers er ikke dramatisk lavere i mange bygårder. 

De gule blokkene rett ved "hengebroa" over til Sandaker samt Mor Godhjertas vei har hatt flere små 3roms til salg(type ikke plass til spisestue på hverken kjøkken eller i stue, og knøttsmå rom) har prisantydning på rett under 4 mill pluss husleie på ca 4tusen. 

Så drømmen din er ikke så mye vits å dvele på om du ikke har ca 4,8-7 mill. 

Du har liksom sett deg ut den nest dyreste bydelen i absolutt hele landet. 

Endret av Fjotteri
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Fjotteri skrev:

Kan du ikke bare dra på visninger avogtil når det kommer 4romser på markedet og se hvordan interessen er/hvor mye de går over takst?

Jeg anbefaler deg virkelig Bjølsen også.

Når det er sagt bor jeg som sagt der, og nettopp nå i nabobygget gikk en 3roms på 66 m2(med 3000 i husleie i tillegg) for 5,1 mill. 1,1 mill over takst. Det var den med stygg utsikt, de med fin utsikt hopper opp en 800.000 hvertfall. 

4roms går for 7-8 mill pluss husleie. Jepp. Det skal sies at dette er nybygg, men prisene ellers er ikke dramatisk lavere i mange bygårder. 

De gule blokkene rett ved "hengebroa" over til Sandaker samt Mor Godhjertas vei har hatt flere små 3roms til salg(type ikke plass til spisestue på hverken kjøkken eller i stue, og knøttsmå rom) har prisantydning på rett under 4 mill pluss husleie på ca 4tusen. 

Så drømmen din er ikke så mye vits å dvele på om du ikke har ca 4,8-7 mill. 

Du har liksom sett deg ut den nest dyreste bydelen i absolutt hele landet. 

Jepps... i Know.... grunnen til det er at jeg har bodd på Bjøsen/Sagene/Adamstuen i 13 år og føler at det er hjemstedet mitt... så det er ikke lett å velge til annet sted fordi det er der jeg føler tilknytning. Jeg kan like godt bli boende her om jeg må til Oppsal e.l. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp på landet med foreldre som aldri trivdes og fant seg til rette. Jeg hadde hatt en mye bedre oppvekst hvis de hadde følt seg hjemme der jeg vokste opp.

Anonymkode: 88738...282

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vokst opp på landet med foreldre som aldri trivdes og fant seg til rette. Jeg hadde hatt en mye bedre oppvekst hvis de hadde følt seg hjemme der jeg vokste opp.

Ja det er noeandre bør ta seriøst og ta med i vurderingen...glade foreldre=glade barn.

Hvorfor flyttet dere ikke?

TS 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet. Ville heller bo trangt så lenge jeg trivdes. Og 4-roms er ikke trangt synes jeg. Har man 2 barn er 3-roms også bra nok for meg. Et rom til barna og ett til oss. Men det viktigste er at du synes det er hjemme koselig og at du gleder deg til å være hjemme når du er ute. Hvis du synes det er tungt å bo der du bor nå mens det er sommer så blir det nok enda verre vinterstid. Jeg hadde flyttet. Livet er for kort til å bo et sted du ikke vil bo på. Du skal ikke gråte på vei gjem men føle glede. Lykke til❤️

Anonymkode: 7ccea...749

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jepps... i Know.... grunnen til det er at jeg har bodd på Bjøsen/Sagene/Adamstuen i 13 år og føler at det er hjemstedet mitt... så det er ikke lett å velge til annet sted fordi det er der jeg føler tilknytning. Jeg kan like godt bli boende her om jeg må til Oppsal e.l. 

Helt ærlig må jeg bare si at det virker som om du har kjørt deg veldig fast i en tankegang hvor det er bare EN ting som kan gjøre deg lykkelig, og det er noe du egentlig ikke har råd til. Enig med flere andre, hva med å tenke litt bredere? Hvis du velger en litt billigere bydel vil du likevel ha den samme tilgangen på kulturtilbud, kollektivtransport etc, de tingene du savner nå. Det er dessuten ikke bare du som skal trives, men hele familien din. Jeg bor selv i en liten by, men hadde ikke hatt noe imot å bo i en storby med barn. Men jeg hadde ikke følt at det hadde vært riktig å presse hele familien inn i en leilighet som var altfor liten, bare fordi jeg MÅTTE bo i en av de dyreste bydelene i landet. 

Anonymkode: 81bfc...8f9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er noeandre bør ta seriøst og ta med i vurderingen...glade foreldre=glade barn.

Hvorfor flyttet dere ikke?

TS 

Fordi foreldrene mine overbeviste seg selv om at det var bedre å vokse opp på landet, til tross for at vi barna ble mobbet fordi vi var annerledes og innflyttere. Hele søskenflokken bor nå i storbyer.

Gjest Fjotteri
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, som sagt; du må innse realiteten om du ikke har de summene jeg snakket om. 

De som snakker med hjertesmileys har neppe satt sin fot i bydelen "vår" og prøvd seg i boligmarkedet. 

Om du like godt kan bo på bygda som på Oppsal mener jeg det er noe helt feil med realitetsorienteringen din.

Jeg har selv lyst på et trehus på Rodeløkka, men inntil jeg vinner 17 mill i lotto kan jeg like godt droppe den ideen og tro at jeg har sjans. For det er hva det koster. 

De 13 årene har det skjedd ekstreme endringer i priser og hvem som flytter inn, og det ventes 10% prisøkning i nær fremtid. 

Så: har du ikke ca 5 mill pluss minus kan du glemme Sagene først som sist, inkludert Adamstuen som er minst like dyrt. 

Har du 5 mill pluss minus er det muligheter, men fortsatt mye konkurranse om 4romsene. De går godt over takst. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres bra ut og du er heldig som trives der du bor! Og du er heldig som føler samhold med naboer. Det har vi aldri helt fått de to stedene vi har bodd. Sikkert litt avgjørende for trivselen det og. 

TS

Men dette med samhold med naboene endrer seg ofte når barna begynner på skole og har mer med hverandre å gjøre. Da vil ofte foreldrene ha kontakt også. Selv om det ikke bor noen foreldre i umiddelbar nærhet av der du bor (det gjør det ikke hos meg heller, enda jeg bor i en av Norges største byer. Litt utenfor sentrum dog.), så vil dere kunne få kontakt likevel om du virkelig ønsker det. 

Det er ofte vanskelig  få kontakt når man ikke er vokst opp sammen, men det er ikke umulig :)

Det virker likevel at det ikke er det som er hovedproblemet ditt, det er mer det at du virkelig er en byjente og liker det pulserende livet. Så da tenker jeg at du bør forfølge drømmen din om å flytte tilbake til Oslo. Du liker mulighetene bylivet gir deg. Det har jeg stor forståelse for, for jeg har det på akkurat samme måte, selv om jeg ikke kunne tenke meg å bodd midt i sentrum. For eksempel kommer vi sannsynligvis til være hjemme i sommerferien, men selv om vi bare er hjemme er det masse ting å finne på her og vi kommer ikke til å kjede oss. Om vi vil på kafe vil vi det, om vi vil på kino eller badeland kan vi det, vi har også både fjell og sjø i umiddelbar nærhet. Om jeg vil sitte på en uterestaurant med et glass vin kan jeg det, og bare ta bussen hjem. Her går det ofte busser (nattbusser også). Ikke er det spesielt lang til flyplass og sånne ting heller, så skulle vi få et innfall og bestille oss en siste liten reise er det null stress å komme seg dit. Jeg tror jeg rett og slett ville følt meg litt "fanget" om jeg skulle bodd på bygda. 

Anonymkode: c010c...bee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...