Gå til innhold

Tips til unge som flytter for seg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Vet ikke om det finnes en sånn tråd allerede, da må jeg bare beklage! Tenkte vi kunne dele gode tips og råd til de unge som flytter for seg selv, enten det er for å gå på VGS eller for å studere! :) Kom gjerne med gode råd, jeg er en av de som flytter til høsten for å gå Vg2, og gruer meg utrolig mye. Livredd for å få hjemlengsel eller bli ensom!

Anonymkode: a22ee...652

AnonymBruker
Skrevet

Forresten, beklager om den er feilplassert - var litt usikker på hvor jeg burde plassere denne.

Skrevet

Spar penger, spar så mye du kan.

Husk å alltid ha mer toalettpapir enn du trur du trenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, StineN skrev:

Spar penger, spar så mye du kan.

Husk å alltid ha mer toalettpapir enn du trur du trenger.

Takk for gode tips!

AnonymBruker
Skrevet

Alltid ha tørrvarer i skapet, så om kjøleskapet eller lommeboka er tom så har du fortsatt mat.

Anonymkode: 74500...0ec

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips!

Er masse andre tips også. Men alle handler stort sett om åpenbare ting. Som å spare penger på mat, holde orden, vaske klær osv.

Men om du klarer å spare hver måned, så er det aller viktigst.

Skrevet

Legg deg i fornuftig tid om kveldene, du trenger normal mengde søvn, selv om du har det morsomste på kveldstid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Handle masse på tilbud! Følg gjerne mattilbus appen slavisk. Det er både befriende og til tider ensomt å bo for seg selv. Det blir spennende for deg, og jeg har trua på deg :)

Anonymkode: bf539...343

AnonymBruker
Skrevet

Gå for de billigste merkene først, så dyre. Tro meg, dyrest er ikke alltid det beste. Mye penger å spare der. 
Håndsåpe, zalo, klor, tannkrem ++ slike ting er ofte på tilbud. Handle masse, og ikke betal fullpris. Bortkastet penger. 10-15 kr per ting maks. 

Dasspapir er dyrt. Lambi er idiotisk. Lav innkjøpspris, med god grunn. Går fort tom, dårlig kvalitet og dyrt i lengden. Serla liker jeg, men du har andre merker også. Google "dopapir best i test" så får du opp flere treff. 

Appen Mattilbud er et must. 

Rydd etter deg med en gang. Fra første dag. Vask når du ser det trengs. 
Men gjør som du vil. Men mitt råd er å starte fra dag 1. Få det inn som en vane. Lett å tenke "jeg er friiii", også begynne å sløve med vasking og rydding. 

- Regninger + faste utgifter
- Mat og hus
- Fritid
I den rekkefølgen bør du tenke økonomisk. Regninger skal alltid først. Samme med faste regninger som f.eks buss, medisiner, sparing etc. Faste utgifter prioriteres først. 
Så kjøper du mat som du trenger. Lev etter det du har etter de to første punktene. Ikke etter saldoen på kontoen rett etter at du har fått utbetaling. Jeg sier ikke at jeg har 14 000 kr å leve av. Jeg har 1500kr. For de to første punktene kommer først, alltid! Lag deg en konto til regninger. Alt går inn der, alt fra strøm til busskort. Hvis du vet at du må kjøpe busskort til xx kr i februar, da kan du finne ut hvor mye du må legge av i måneden. Ta den summen og sett den summen inn på denne kontoen. 

La oss si det blir slik. 6000 i leie, 50 kr i buss, 130 kr i forsikring, 50 kr til medisiner. Fast, vær måned. 
Vær måned når du får penger inn på konto, da fører du over 6230kr til regning-kontoen. Vær gang, ingen unntak. 
Så kan du sette opp avtalegiro for leie, strøm, mobilregning etc og det trekkes fra denne kontoen, ikke forbrukskontoen. 
Du kan også lage en konto til sparing, mat (jeg brukr bare forburkskontoen eller hva det heter), og alt annet du måtte ønske. 

Skal du kjøpe busskort så tar du de pengene over på brukskonto, så kjøpe du kortet. Ferdig, null stress. 

Et tips er; Ha alltid 3 fullverdige, lette måltider i hus. Spesielt hvis det er trangt økonomisk. 
Jeg har tomatsuppe som back-up. For alt jeg trenger er vann. Har også alltid en pakke kjøttdeig og pasta. For da kan jeg lage spagetti. 

Anonymkode: 6acf2...ad7

• Liker 2
Skrevet

Om du flytter til et nytt sted, er det lurt å finne en noenlunde sosial fritidsaktivitet, organisert trening/dans/kurs eller lignende for å bli kjent med folk.

Skrevet

Hvis du er redd for å få hjemlengsel, bør du ikke ringe for mye hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Lag mat med mye grønnsaker og lite kjøtt, og lag mye så du har for 2-3 dager. Så trenger du bare å handle inn til middag to ganger i uka.

Billige og sunne middager kan være;

* Spaghetti + tomatsaus med grønnsaker og litt kjøtt.

* Lasagne (bytt ut ca halvparten av kjøttet med grønnsaker)

* wok (finnes mange gode fryseposer med grønnsaker)

* Blomkålsuppe, evt andre enkle supper

* "Taco" - Fryseposegrønnsaker lagt i tortilla med litt hummus/rømme etc.

* Bakte grønnsaker (hiv terninger av favorittgrønnsakene dine, f.eks søtpotet, hvitløk, paprika, løk, squash i en form og hell på olivenolje og krydre med pepper, limesaft og oregano/basilikum)

* Couscoussalat med masse grønt

* innbakt potet/søtpotet

* Stekt ris med grønnsaker

Lista fortsetter

Anonymkode: 90a5b...42a

Skrevet

Husk å resirkulere , og ta med deg dette, søppel og tomflasker når du skal ut. Det hoper seg fort opp, og du har fort litt for mange bæreposer med plast og glass du skal fikse "i morgen".

Dersom dere har fellesvaskeri er det lurt å ha noe å ha vasken i. Ikea-poser er populært om du skal innom der. Mange søler med vaskepulver både på maskiner og andres klær, så pass på når vasken er ferdig og ikke la den bli liggende.

Skrevet

Les AB#9 sitt innlegg en gang til - det summerer opp det meste ;) . 

For å motvirke hjemlengsel: ta med strikketøy, det hjalp meg gjennom de første ukene som hybelboer i ny by. Man kan ikke strikke mønster og lengte hjem samtidig. 

Selvsagt trenger det ikke være strikketøy, men har du en hobby som krever litt konsentrasjon så er det faktisk greit å ha den med på flyttelasset. 

Gjest Herr Heftig
Skrevet

First price frossenpizza er billigere og har mer kjøtt en grandiosa. Grunnen til at grandiosa smaker bedre er krydderet, men det kan du ordne selv.

AnonymBruker
Skrevet

Masse gode tips, tusen takk!

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan sjekke ut Dumpster Diving?

Hvis dette er noe du er interessert i da selvfølgelig, og du har mulighet til å drive med dette...

Anonymkode: f33af...235

AnonymBruker
Skrevet

Dytter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...