AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 Hvordan forholder dere foreldre dere til ungdommer som går på fester? Får de "lov" til å drikke? Anonymkode: a3a5d...55d
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Jeg er vokst opp med at man får dra på fest og drikke etter man er konfirmert, så ja. Anonymkode: 06cbc...60b 3
Zienna Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 I min familie er det ikke akseptert av foreldre at man drikker alkohol før man er 18 år. Slik var det da jeg var ungdom, og slik var det for mine egne barn. Har også oppfattet at sønnene mine har samme synspunkt. Vi vet at barna drikker tidligere, men det betyr ikke at det er ikke akseptert. Ingen under 18 år får servert alkohol hjemme heller. Kort og godt fordi det er ulovlig. 12
Hengebuksvinet Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvordan forholder dere foreldre dere til ungdommer som går på fester? Får de "lov" til å drikke? Anonymkode: a3a5d...55d Nei! 3
Fluffe Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 Nei. De kan drikke når de er myndige og står helt for sine egene valg. 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Her har det ikke vært oppe til diskusjon en gang. Mitt inntrykk er at 00-kullet her vi bor er veldig ordentlig. De møtes hjemme hos hverandre og blir hentet i 12-tiden av foreldrene uten diskusjon. Det blir gjerne en endring når de begynner på vgs, men grenser, rammer og forventninger er de samme. Vi har snakket om og kommer ikke å godta alkohol før de er 18. At de kommer til å smake og prøve ut ser jeg som naturlig, men ikke med tillatelse fra oss. Så lenge vi alltid henter/er våken når hun kommer hjem er det en naturlig begrensing. Anonymkode: 9b719...599 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 Da jeg var ung var det ikke akspetert hjemme hos oss. Men jeg fikk en sekspakning pils noen ganger rett før jeg ble atten, i frykt for at jeg kjøpte noe verre. Anonymkode: 5da4a...f35
Troll! Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 JA - send med dem en 6 pack, da har dere ihvertfall styr på hva de drikker og de vil anse dere som foreldre som gir ungene en sjanse. På fest får de til å dra på uansett, drikke skaffer de uansett. 1
Dricka Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Jeg fikk lov til å drikke fra jeg var 15. Eller lov og lov. Man spør vel egentlig ikke om sånt, men de sa ikke noe på det men de visste hva jeg drev med. Hvis det var noe spesielt drikke jeg ville ha så fikk jeg de til å kjøpe, for da visste de hva jeg drakk. Veldig greit for meg som kun drikker vin på fest 1
Sulosi Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 Når jeg var ung var jeg hjemme senest 01 til jeg var nesten 18. Det gjaldt de fleste av vennene mine og men det stoppet oss ikke fra å være stupfulle eller å få tak I alkohol. Jeg og noen venninner opplevde noe som for oss var traumatisk. Bedre ble det ikke av at vi ikke kunne snakke om det hjemme fordi vi da ville blitt avslørt mtp drikking. Derfor har jeg som mor lagt sjela I å ha ett åpent forhold til alkohol hjemme slik at ungene skal tørre å fortelle hvor de er, hvem de er med og ringe hjem hvis de trenger skyss eller hjelp. 18 års grensa står fast så alkohol får ingen hos meg og venner får ikke overnatte hvis de skal drikke. Dog har jeg tatt hjem venner som har trengt hjelp de ikke tør be om hjemme ved ett par helt spesielle tilfeller. Nå er den største 19, russetiden er over og jeg ser at jeg har høstet det jeg forsøkte å så. Åpenhet og ett barn jeg ser klarer seg bra. 9
lissi2 Skrevet 21. mai 2016 #12 Skrevet 21. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan forholder dere foreldre dere til ungdommer som går på fester? Får de "lov" til å drikke? Anonymkode: a3a5d...55d Hei. Du spør om en 16 åring er klar nok for å dra ut på fester og drikke. Det kommer jo så klart helt an på hvor moden hun er, og hvor godt du føler at du kan stole på henne. Føler du at du kan stole på henne? Hvis du kan det synes jeg at du kan la henne få prøve seg litt fram. Jeg tenker at det er viktig at ungdom lærer å stå til ansvar for sitt eget liv og lære konsekvenser av feil de gjør. Hvis du lar henne få lov til å prøve seg litt fram selv vil hun nok bli takknemlig for at du har så mye tillit til henne, og prøve å bevise at hun er som holder ord og hun vil nok prøve å ikke bryte denne tilliten for å vise at hun er voksen og klar til å stå på egne bein. Men; Det forutsetter at dere setter noen regler sammen i forhold til tidspunkt hun skal komme hjem, at hun har mobil tilgjengelig og at hun har med seg venner hun kjenner godt slik at de kan hjelpe hverandre om det skulle oppstå noen problemer.
rh1 Skrevet 21. mai 2016 #13 Skrevet 21. mai 2016 Her i huset røyk penger til lappen hvis vi drakk før vi var myndige. (har ikke barn selv enda, så svarer for min oppvekst-men kommer nok til å ha samme ordning). Det funket helt fint- rørte ikke alkohol før fylte 18. Men det er jo ikke sikkert det er så lett i alle omgangskretser- ikke kjekt å bli frosset ut som tenåring heller! Min erfaring blant venner er at jo mer liberale foreldre har vært med tanke på alkohol, jo mindre seriøst tok de alkoholens mulige konsekvenser, og ble oftere fulle/dritings; også etter fylte atten. Uansett om du vurderer å signalisere nulltoleranse eller ikke, tror jeg det er lurt å ha en åpen prat om hva alkohol gjør med kroppen- også små mengder (både positive og negative sider ) 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #14 Skrevet 21. mai 2016 Dette blir om meg, ettersom jeg ikke har barn selv. Hjemme hos meg ble det aldri snakket om før jeg begynte å drikke (året jeg fylte femten). Ene forelderen min er totalavholds og fikk aldri høre noe før jeg ble atten av meg, men jeg regner med at foreldrene mine snakket sammen om det. Den andre drikker minimalt. Vanligvis var det sistnevnte som hentet meg på fest, men det ble ikke kommentert at jeg hadde drukket før jeg var seksten. Da med beskjeden at de ikke likte det, men samtidig at jeg måtte passe på meg selv og ikke la meg utnytte og lignende. Jeg måtte alltid avtale henting før jeg fikk lov å reise noe sted i helgene, og fikk sjelden lov å overnatte hos venninner med mindre det var noe spesielt (forståelig nok ettersom det var en måte å omgå innetidene eller sove hos kjæresten). Tror ikke at det å sende med en sekspakning på fest er en god løsning, de vennene jeg kjenner som hadde den løsningen drakk gjerne den på toppen av det andre de hadde fått tak i selv. Det viktigste er uansett at barna føler de har en trygg havn hjemme. Jeg visste alltid at jeg kunne ringe i alle fall den ene forelderen min om noe gikk galt, selv om dette ikke ble snakket om. Anonymkode: e7c21...d32 3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #15 Skrevet 21. mai 2016 Fest - ja, alkohol - helst ikke, men vi har vært veldig klare på at dersom noe skjer må de ringe oss. Vi skaffer naturligvis ikke alkohol til dem. Og obligatorisk henting frem til de fyller 18 (noe som gjør oss til de kjipeste foreldrene i hele verden). Anonymkode: 5899d...9bc 2
MapleSirup Skrevet 22. mai 2016 #16 Skrevet 22. mai 2016 Den 20.5.2016 at 23.21, Zienna skrev: I min familie er det ikke akseptert av foreldre at man drikker alkohol før man er 18 år. Slik var det da jeg var ungdom, og slik var det for mine egne barn. Har også oppfattet at sønnene mine har samme synspunkt. Vi vet at barna drikker tidligere, men det betyr ikke at det er ikke akseptert. Ingen under 18 år får servert alkohol hjemme heller. Kort og godt fordi det er ulovlig. Ja, så enkelt er det jo. (De får ha vett på å skjule det)
MapleSirup Skrevet 22. mai 2016 #17 Skrevet 22. mai 2016 Jeg blir oppgitt over foreldre (og etterhvert voksne barn) som forsvarer å kjøpe alkohol til mindreårige under lamme argumenter som at "vet hva de drikker" og "de skaffer seg det uansett". Det er langing. Det er ulovlig, umoralskt og uforsvarlig på alle tenkelige måter. 8
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #18 Skrevet 22. mai 2016 Gikk vel ut 1-2 ganger da jeg var 16 og noen ganger mer når jeg var fylt 17. Er oppvokst i en familie der det kun drikkes til spesielle anledninger og fikk selv tilbudet om et glass champagne i konfirmasjon eller bryllup. De foretrakk at jeg ikke drakk, men dersom jeg fikk drikke av noen andre så skulle jeg gjøre opp for meg (betale dem tilbake). Var likevel innenfor trygge rammer f.eks. ble bestandig hentet av foreldrene mine, ble ikke for sen, tok vare på vennene mine og drakk derfor sjeldent. Anonymkode: 680ab...2a4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #19 Skrevet 22. mai 2016 Den 20.5.2016 at 0.19, Troll! skrev: JA - send med dem en 6 pack, da har dere ihvertfall styr på hva de drikker og de vil anse dere som foreldre som gir ungene en sjanse. På fest får de til å dra på uansett, drikke skaffer de uansett. Og du tror dem stopper med den ene 6-packen? Da er du naiv! Anonymkode: f5cd3...870 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #20 Skrevet 22. mai 2016 Den 20. mai 2016 at 0.19, Troll! skrev: JA - send med dem en 6 pack, da har dere ihvertfall styr på hva de drikker og de vil anse dere som foreldre som gir ungene en sjanse. På fest får de til å dra på uansett, drikke skaffer de uansett. Blir å bytte deler av denne 6 packen mot noe annen drikke vettu Anonymkode: 680ab...2a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå