AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 først litt info som kan være relevant (beklager at det er langt) -25 år, ingen utdannelse, skader som tilsier at jeg aldri kan få en jobb med ståing/gåing. -jeg har ikke førerkort, mangler ca 11-12000 på å fullføre (mangler trinn 4, oppkjøring og teori) -jeg er langtidssykemeldt fordi jeg ikke kan fortsette i jobben jeg har nå, så jeg må enten finne bedre egnet jobb eller faktisk få meg en utdannelse. -siden fristene på utdannelse er gått ut så kommer jeg mest sansynligvis over på AAP i november. -skal på rådgiving på karrieresenteret her neste uke bare for å få en oversikt over valg, ta en interessetest osv. -jeg har veldig dårlig økonomi på grunn av manglende opplæring fraq foreldre. lærte aldri å se på penger på en fornuftig måte og har alltid levd fra hånd til munn. dette er noe jeg prøver å skjerpe meg på ved å lage budsjett, bruke billigere abonement, kutte ut div ting jeg ikke trenger (tv blandt annet). kjøper ikke klær med mindre det VIRKELIG er krise. nå må jeg kjøpe meg en ny jeans fordi min gamle endelig tok kvelden og revnet mellom lårene. så til spm. jeg ble skyldig 4700 på skatten, med førerkort blir det 16-17000 avhengig av pris på resten av førerkort. skal jeg snakke med banken å å spørre om å få økt på forbrukslånet mitt? der gjenstår det kun 2800 kr så hele lånet vil komme på rundt regnet 20.000. jeg har ikke midler til å spare da jeg har utbetalt 12000 i mnd og har div jeg må ut med hver mnd. i tilleg til at det da vil ta lang tid før jeg får fullført lappen og det er et av tilltakene jeg vil gjøre for å kanskje få jobb som passer min helse bedre (jeg kan reise lenger på jobb, jobbe med noe innen transport osv) generelt sett vil lappen åpne flere dører. men så er det snakk på utdannelse, siden jeg ikke rakk fristene fordi jeg ikke klarte å tenke lenger i alt kaoset som har vært en stund så blir det sikkert ikke utdannelse før neste år med mindre noe skulle åpne seg opp i form av droppouts osv. da er det uansett greit å ha lappen så jeg kan jobbe så lenge tenker jeg. jeg hater å gå hjemme! sååå skal jeg spørre banken om dette lånet? eller har dere noen gode grunner til at jeg ikke skal gjøre det? jeg trenger litt forskjellige perspektiv her på hva jeg skal gjøre. Anonymkode: 9e01e...67f
ajarRun Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Jeg ville bedt om å ta det obligatoriske på trinn fire og så tatt oppkjøring og sett hvordan det gikk. 17 000 for kun trinn fire og oppkjøring og teoriprøven virker hinsides.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 3 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Jeg ville bedt om å ta det obligatoriske på trinn fire og så tatt oppkjøring og sett hvordan det gikk. 17 000 for kun trinn fire og oppkjøring og teoriprøven virker hinsides. den summen vil være sammen med restskatten jeg må betale Anonymkode: 9e01e...67f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 Eller pen å i det på en enklere måte; skal jeg ta opp lån kun på den summen baksmellen er på, eller både den og resten av lappen? Manma ville hjelpe meg litt med skatten når hun får sine skattepenger, så vil evt nedbetale litt av lånet når jeg får penger av henne. Anonymkode: 9e01e...67f
Lou Salome Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 Du må vente med førerkort til du har råd til det. Med forbrukslån blir det MYE dyrere enn 11-12 000,-. Restskatten MÅ du betale, men NOE må du vel få i sykepenger? Betal restskatt, hør med banken om lån hvis du må, men ikke mer enn nødvendig, ig ikke til noe annet enn restskatt. Pengene du eventuelt kan få av din mor, bruker du til dette (lille) lånet, og resten på sparekontoen for førerkort. 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 2 minutter siden, Lou Salome skrev: Du må vente med førerkort til du har råd til det. Med forbrukslån blir det MYE dyrere enn 11-12 000,-. Restskatten MÅ du betale, men NOE må du vel få i sykepenger? Betal restskatt, hør med banken om lån hvis du må, men ikke mer enn nødvendig, ig ikke til noe annet enn restskatt. Pengene du eventuelt kan få av din mor, bruker du til dette (lille) lånet, og resten på sparekontoen for førerkort. jeg har bare akkurat så jeg klarer meg med sykepengene så får ikke betalt restskatten med det. er i en periode hvor jeg må vri og vende litt på ting for å få det til å gå rundt. får ikke spart noe før jeg finner meg en jobb med høyere lønn og som passer min fysiske helse. Anonymkode: 9e01e...67f
Lou Salome Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: jeg har bare akkurat så jeg klarer meg med sykepengene så får ikke betalt restskatten med det. er i en periode hvor jeg må vri og vende litt på ting for å få det til å gå rundt. får ikke spart noe før jeg finner meg en jobb med høyere lønn og som passer min fysiske helse. Anonymkode: 9e01e...67f Ja, men da må du ikke finne på å ta opp forbrukslån for å finansiere førerkort. Du vil ikke ha mulighet til å betjene det. Ta et så lite lån spm mulig for å betale restskatt, (ikke mer enn 4500, helst mindre), og betal det med øyeblikkelig du har muligheten til det. 5
Tvist Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 Hør med nav om de kan betale for førerkortet, om det kan hjelpe deg å få jobb.
Sulosi Skrevet 21. mai 2016 #9 Skrevet 21. mai 2016 Hør med legen din om h*n kan hjelpe deg med en anbefaling til nav ang lappen. Prioriter restskatten og øvekjør så mye du kan privat så du holder bilkjøringen "varm" frem til du har råd til trinn 4. Ang pris på lappen, ta en ringerunde til mindre kjøreskoler litt utenfor de store byene. De er ofte litt rimeligere. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #10 Skrevet 21. mai 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg har bare akkurat så jeg klarer meg med sykepengene så får ikke betalt restskatten med det. er i en periode hvor jeg må vri og vende litt på ting for å få det til å gå rundt. får ikke spart noe før jeg finner meg en jobb med høyere lønn og som passer min fysiske helse. Anonymkode: 9e01e...67f Når du ikke har penger til å betale restskatten din, hvordan ser du da for deg at du skal betale tilbake et forbrukslån med over/rett under 20 % ! Renter + renters rente? Å satse på at du finner deg en jobb er jo et positivt mål, men du må begynne å se littrealistisk på saken. Restskatten skal du betale i to puljer, en i august og en i oktober mener jeg det er. Beløpet deles på to. Sparer du 500 kr mnd så har du første innbetaling, den neste innbetalingen får du be om å få en avbetaling på. Snakk med kemneren når skatteoppgjøret kommer. Bankens kredittkortlån er betydelig høyere renter på enn kemnerens renter ved å inngå en slik avtale som skissert over. Og dermed en billigere løsning. At du selv ikke klarer å tenke eller forstå, muligens heller ikke gidder forstå?, økonomi kan du ikke skylde på manglende opplæring fra foreldre. Når du ikke har økonomi til førerkort, så får du la det vente. Du nemlig heller ikke økonomi til å eie og drifte en bil slik du forklarer situasjonen din i tråden her. Skal du ta lappen på kreditt, blir totalsummen kostbar, i tillegg til at du med din økonomi og økonomiske forståelse kommer til å havne hos bankens inkassoavdeling. Det er faktisk slik at jeg håper dette er en godt formulert tulletråd,. Noe jeg forøvrig ikke tror det er fordi vi har hatt flere slike tråder av unge og naive mennesker uten tanker for hva som skjer lenger frem enn til sin egen nesetupp. Anonymkode: 2c082...1b1 5
Gjest O.G. Skrevet 21. mai 2016 #11 Skrevet 21. mai 2016 Lurer på om folk bruker hodet sitt i det hele tatt, er jo helt sjukt å bare vurdere å ta opp forbrukslån til sertifikat.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #12 Skrevet 21. mai 2016 Jeg har vært på aap, råder deg derfor til å snakke med nav da de kan bidra økonomisk til å dekke sertifilatet. Du høres ut til å være i rett situasjon til å få det dekket. Restskatten ville jeg spurt nav sosial om å få dekket som engangshjelp/krisehjelp. Med bare 12 tusen i mnd skal du ha rett på støtte derfra til klær, julemat og julegaver bla. Og du bør søke bostøtte. Dette klarer du. Ser du allerede har kuttet ut endel ting (som tv, og det er ting jeg og kuttet ut og fremdeles ikke eier), du er dermed på rett vei. Men ta med all dokumentasjon, legeerklæring osv og gå til nav arbeid og nav sosial. Jeg er ikke i tvil om at de vil kunne hjelpe deg med dette. Du bør også betale ned resten av lånet for å kunne vise til at du har vist innsatsvilje for å klare deg selv. Men ikke ta opp nytt lån nå. Anonymkode: 444d6...498
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #13 Skrevet 21. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når du ikke har penger til å betale restskatten din, hvordan ser du da for deg at du skal betale tilbake et forbrukslån med over/rett under 20 % ! Renter + renters rente? Å satse på at du finner deg en jobb er jo et positivt mål, men du må begynne å se littrealistisk på saken. Restskatten skal du betale i to puljer, en i august og en i oktober mener jeg det er. Beløpet deles på to. Sparer du 500 kr mnd så har du første innbetaling, den neste innbetalingen får du be om å få en avbetaling på. Snakk med kemneren når skatteoppgjøret kommer. Bankens kredittkortlån er betydelig høyere renter på enn kemnerens renter ved å inngå en slik avtale som skissert over. Og dermed en billigere løsning. At du selv ikke klarer å tenke eller forstå, muligens heller ikke gidder forstå?, økonomi kan du ikke skylde på manglende opplæring fra foreldre. Når du ikke har økonomi til førerkort, så får du la det vente. Du nemlig heller ikke økonomi til å eie og drifte en bil slik du forklarer situasjonen din i tråden her. Skal du ta lappen på kreditt, blir totalsummen kostbar, i tillegg til at du med din økonomi og økonomiske forståelse kommer til å havne hos bankens inkassoavdeling. Det er faktisk slik at jeg håper dette er en godt formulert tulletråd,. Noe jeg forøvrig ikke tror det er fordi vi har hatt flere slike tråder av unge og naive mennesker uten tanker for hva som skjer lenger frem enn til sin egen nesetupp. Anonymkode: 2c082...1b1 Hele dette innlegget var helt unødvendig. Få ut aggresjonen din et annet sted. Anonymkode: 444d6...498 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #14 Skrevet 21. mai 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hele dette innlegget var helt unødvendig. Få ut aggresjonen din et annet sted. Anonymkode: 444d6...498 Ingen agresjon fra denne siden av tastaturet. Ts har bedt om hhjelp det har hun her fått. 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært på aap, råder deg derfor til å snakke med nav da de kan bidra økonomisk til å dekke sertifilatet. Du høres ut til å være i rett situasjon til å få det dekket. Restskatten ville jeg spurt nav sosial om å få dekket som engangshjelp/krisehjelp. Med bare 12 tusen i mnd skal du ha rett på støtte derfra til klær, julemat og julegaver bla. Og du bør søke bostøtte. Dette klarer du. Ser du allerede har kuttet ut endel ting (som tv, og det er ting jeg og kuttet ut og fremdeles ikke eier), du er dermed på rett vei. Men ta med all dokumentasjon, legeerklæring osv og gå til nav arbeid og nav sosial. Jeg er ikke i tvil om at de vil kunne hjelpe deg med dette. Du bør også betale ned resten av lånet for å kunne vise til at du har vist innsatsvilje for å klare deg selv. Men ikke ta opp nytt lån nå. Anonymkode: 444d6...498 Nav dekker aldri restskatt . Anonymkode: 2c082...1b1 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #15 Skrevet 21. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen agresjon fra denne siden av tastaturet. Ts har bedt om hhjelp det har hun her fått. Nav dekker aldri restskatt . Anonymkode: 2c082...1b1 Jo faktisk, i enkelte tilfeller gjør de det. Selvopplevd. Anonymkode: 444d6...498
Pengebingen Skrevet 21. mai 2016 #16 Skrevet 21. mai 2016 hvis du ikke har råd til å spare, hvordan har du råd til å betale ned et lån? 5
Gjest Blondie65 Skrevet 21. mai 2016 #17 Skrevet 21. mai 2016 En generell huskeregel er: dersom du ikke har råd til å spare, har du i hvertfall ikke råd til forbrukslån! Målet her må være å få bort det forbrukslånet du har, dette gir deg noen hundrelapper mer i måneden som du kan spare. Din mor kan hjelpe deg med noe av restskatten - ja da lar du henne hjelpe deg. Resterende beløp kan deles opp i mindre beløp, og da er du cirka der du ville vært med avdrag og renter på et forbrukslån. Lappen må du vente med eller høre med NAV om de kan dekke. Forbrukslån er ALDRI noen god løsning når du har dårlig råd. Tro meg på dette, jeg snakker av erfaring.
Surriball Skrevet 22. mai 2016 #18 Skrevet 22. mai 2016 Bruk hjelpen du får av din mor til å betale restskatten og resten av de 2800 du fortsatt skylder i forbrukslån. Vent med førerkortet til du har råd til det, og belag deg på kollektivtransport fram til da. Det går fort å ta lappen når du først er i jobb og har penger til det. Angående utdanning så kan du enten vente til neste samordna opptak, se om du finner noe på restetorget i sommer eller prøve deg på en halvårig utdanning på en av de private skolene/nettskole. Kanskje du kan høre med nav om de er villige til å finansiere noe? Er det mulig at du kommer et godt stykke med et kortere kurs av noe slag som nav kan finansiere? Jeg tror uansett at det skal være godt mulig å finne noe du trives med, det er masse masse kontorjobber av alle mulige slag.
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2016 #19 Skrevet 22. mai 2016 Det er det rene vanvidd at du skal ta opp lån til lappen når du har gjeld og kommer til å sette deg i gjeld, når inntektene dine er usikre. Du vet strengt tatt ikke om du vil få AAP og satsen på AAP er betydelig lavere enn sykepenger, Regner med at inntekten din allerede er trang hvis du har en ufaglært jobb? Hvorfor trenger du lappen når du ikke har økonomi til å kjøpe bil og betjene annen gjeld? Ikke skyld på foreldrene dine at du ikke klarer å styre økonomien, du er et voksent menneske Anonymkode: b955f...36c 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2016 #20 Skrevet 23. mai 2016 Som flere sier, er du nødt til å selv ta ansvar for din manglende økonomiske forståelse. Dersom du som en forklaring på din dårlige økonomiske styring trekker frem dine foreldres manglende opplæring i samtale med banken, håper jeg de er ansvarlige nok til å nekte deg lån. Husk at det er ikke den ene litt større utgiften til ny bukse som velter budsjettet, det er de små, nesten umerkelige tingene du kanskje unner deg i hverdagen. Den isen som var så fristende i sommervarmen, colaflaska da du var forferdelig tørst o.l. Anonymkode: 42894...66a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå