AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 Jeg har en bror som stadig lever på NAV. Sosialstønad. Han har ikke hatt en eneste skikkelig jobb siden han var ferdig med andre året på videregående. Etter det bodde han hjemme hos foreldrene våre frem til han ble 18 år. I perioder har han jobbet en måned eller to, eller prøvd seg på diverse privatskoler (men droppet ut). Men etter et par måneders jobb gidder han ikke mer og slutter å møte opp, eller skylder på at "de på jobben" gjør et eller annet slik at han ikke kan jobb der mer. Han finner på unnskyldninger med andre ord. Joda, han har en del problemer mtp funksjonsnivå og psyken. Det som PROVOSERER meg er at han virkelig kan gå på NAV få betalt regningene sine, få dekket mat, husleie, osv. At folk må ty til en slik nødløsning av og til har jeg selvfølgelig full forståelse for, det er jo derfor man har sosialstønad. Poenget med min bror er at han samlet sett har levd flere år på NAV.. Hvorfor stopper de ikke pengestrømmen?! Jeg forstår det virkelig ikke! Min bror kan helt fint ha en normal jobb, kanskje ikke noe innviklet greier, men en eller annen arbeidsplass fungerer for han. I verste fall en tilrettelagt arbeidsplass. Han bare gidder ikke og dermed får han penger av NAV hver måned. Så vidt jeg vet har han ikke søkt på en eneste jobb på et år. Periodevis har han også lurt NAV ved å motta stipend etter at han har avsluttet skolegangen samtidig som han har mottatt sosialstønad. Han bruker penger på all mulige slags forbruksvarer og drar på NAV igjen når han er blakk. Sier han er så sulten, har ikke mat, osv, og får deretter matkupong for å klare seg. Dette i tillegg til at de betaler husleie og utbetaler han en sum i måneden i sosialstønad. Det er helt vanvittig. Hadde jeg ikke sett dette med egne øyne ville jeg aldri trodd at det gikk an! Er det virkelig slik NAV-systemet skal være? Er ikke sosialstønad en begrenset stønad? Hvorfor stilles det ingen krav til slike mennesker? Det er snakk om ÅR på sosialstønad kun avbrutt av noen halvhjertede forsøk på jobb i noen få måneder.. Anonymkode: 60394...205
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 NAV har mange steder innført aktivitetsplikt for de som mottar sosialstønad, så om de ikke allerede har satt ham i aktivitet, så vil det nok skje hos dere også etterhvert. Ellers tenker jeg at hvilke ytelser han mottar er en sak mellom ham og NAV, og ikke noe du har noe med (bortsett fra at du har en moralsk plikt til å melde fra om trygdesvindel dersom du vet at det forekommer), og at hans funksjonsnivå og psykiske helse er noe som i så tilfelle må utredes. Trøst deg med at hans følelse av verdighet trolig ikke er særlig mye å skryte av. Anonymkode: 234d0...eac 1
Ananas. Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 Sosialstønad er ubegrenset mtp. tid (altså utenom det at man må søke på nytt og på nytt), fordi det er det som skal være det aller siste sikkerhetsnettet for mennesker som ikke kan forsørge seg på annen måte. I noen kommuner er det aktivitetskrav for å motta denne typen stønad. Når det gjelder broren din så skal ikke jeg mene noe om noen jeg ikke kjenner, men med tanke på at han har "en del" problemer med funksjonsnivå og psyke, så er det ikke slik at det er lett for han å skaffe jobb om han bare gidder, spesielt ikke i dagens arbeidsmarked. Selv ikke en tilrettelagt en. Jeg er mot misbruk av offentlige stønader, men tenker at du skal være glad broren din har noe å leve av. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå