AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 Årh, nå begynner jeg å bli så lei! Far i hus har røykhoste og hver dag, flere ganger i timen, hoster og harker han så høyt at baby skvetter/våkner. Babyen på 6 mnd sover heller ikke lett. Baby har en storesøster på 5 år som herjer og leker mens lillebror sover. Dette våkner aldri lillebror av. Eneste måten lillebror sovner igjen på, er ved hjelp av puppen. Far må sove på eget rom fordi baby skvetter på natten av denne hosten. Blir snart gal. Slutte og røyke vil han ikke. Bare siden leggetid for 1,5 time siden har han vekket babyen 4 ganger. Soverommet er vegg i vegg med stuen. Tips til å holde ut? Anonymkode: 8f163...51a
Macro Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Han får ta tak i seg selv. Han er en voksen far. Siden baby er så gammel ser det jo som at hen ikke klarer å venne seg til hostingen heller. Vet ikke hva man gjør med slikt, men legekontoret er vel et fint sted å begynne.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 Tror jeg først og fremst ville sendt far til lege, å gå rundt å hoste og harke døgnet rundt er da ikke normalt... Kanskje det er KOLS? Ellers har jeg ingen gode forslag. Anonymkode: 3b818...d2c 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 man får tjære i lungene og ødelagte flimmerhår av røyking, så om han vil ha KOLS så får han bare fortsette. be han om å gå til legen og få resept på noen tabletter (husker ikke navnet i farten). de gjør at røyken smaker fy og faen. min onkel som var storrøyker så det holdt klarte å slutte ved hjelp av det Anonymkode: b238e...3cd 1
Gjest Margit Spat Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 (endret) Det er ikke «normalt» å ha slik røykhoste som du beskriver, selv ikke om man røyker mye og har røykt ganske lenge. Han bør komme seg til legen for å få hjelp mot hosten, som kan skyldes alt fra (kronisk?) bronkitt til kols. Endret 20. mai 2016 av Margit Spat
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Den hosten er jo et tegn på at far begynner å få alvorlige helseproblemer pga røykingen. Det kan bety tidlig død. Vil han utsette sin familie for dette? I tillegg skjønner jeg at det er plagsomt for andre med den hosten også. Han lukter sikkert røyk, noe som heller ikke er spesielt behagelig for andre. Anonymkode: 89386...8a9 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #7 Skrevet 20. mai 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Årh, nå begynner jeg å bli så lei! Far i hus har røykhoste og hver dag, flere ganger i timen, hoster og harker han så høyt at baby skvetter/våkner. Babyen på 6 mnd sover heller ikke lett. Baby har en storesøster på 5 år som herjer og leker mens lillebror sover. Dette våkner aldri lillebror av. Eneste måten lillebror sovner igjen på, er ved hjelp av puppen. Far må sove på eget rom fordi baby skvetter på natten av denne hosten. Blir snart gal. Slutte og røyke vil han ikke. Bare siden leggetid for 1,5 time siden har han vekket babyen 4 ganger. Soverommet er vegg i vegg med stuen. Tips til å holde ut? Røykhoste er første stadie av KOLS. Det burde kanskje motivere ham til å slutte? Stadium 1 er mild kols. Det kjennetegnes vanligvis, men ikke alltid, med kronisk hoste og slim fra lungene. Under 80 prosent av forventet lungekapasitet.Stadium 2 er moderat kols. Det kjennetegnes med økende symptomer og ofte tung pust ved anstrengelse. Mellon 50-79 prosent av forventet lungekapasitet.Stadium 3 er alvorlig kols. Episoder med akutte forverringer som har innvirkning på livskvaliteten er vanlige. Mellom 30–49 prosent av forventet lungekapasitet.Stadium 4 er svært alvorlig kols. Ved dette stadiet er livskvaliteten svært redusert og forverringer kan være livstruende. Under 30 prosent av forventet lungekapasitet. http://www.naaf.no/ur/kols/fakta_kols/Stadier-av-kols/ Anonymkode: c7920...0e4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #8 Skrevet 20. mai 2016 Han var hos legen senest for 3 uker siden fordi jeg krevde å få svar på hosten hans. Ingenting er gale med han sa han til meg. Og ja, jeg vet at han var hos legen. Han/vi hentet ut en resept på medikamenter som IKKE har sammenheng med hosten. Han går til legen ganske ofte fordi jeg blir helt sprø av røykingen hans. Han røyker nesten to 20-pakninger om dagen. I blant tenner han tre sigaretter på én røykerunde. Han våkner på natten for å røyke. Han har to eldre barn fra et tidligere forhold som ber han om å kutte ut røyken omtrent daglig. Jeg får migrene av lukten og får migreneanfall flere dager i uken som resulterer i oppkast. På toppen av det hele får ikke baby nok søvn pga hosten hans. Jeg har nevnt at jeg synes det er trist at han røyker så mye. Jeg har ikke prøvd røyk og kommer heller ALDRI til å prøve. Anonymkode: 8f163...51a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #9 Skrevet 20. mai 2016 Som andre har skrevet så er all hostingen et tegn på at noe er galt med lungene til mannen din. På http://aktivmedkols.no/ finnes det en enkel test på 5 spørsmål som kan gi en pekepinn på om mannen din burde ta en spirometri hos fastlegen. En ting er at mannen din hoster så babyen våkner, en annen ting er at mannen din skal være frisk nok til å være en god far i mange år fremover også.. Han burde virkelig prioritere å teste lungene sine. Anonymkode: b8b33...f6e 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #10 Skrevet 20. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ingenting er gale med han sa han til meg. Og ja, jeg vet at han var hos legen. Såfremt du ikke var med ham inn til legen vet du ingenting om hva som foregikk i timen. Røykhoste vil bli tatt på alvor av fastlegen, man blir gjerne henvist til spirometri, som er en måling av lungekapasiteten. Jeg er stygt redd for at røyken er så viktig for ham at han har løyet til deg. Anonymkode: c7920...0e4 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #11 Skrevet 20. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke prøvd røyk og kommer heller ALDRI til å prøve. Vel, hvis du utsettes for passiv røyking får du også skader av det. Jeg håper han røyker utendørs? Anonymkode: c7920...0e4 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #12 Skrevet 20. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han var hos legen senest for 3 uker siden fordi jeg krevde å få svar på hosten hans. Ingenting er gale med han sa han til meg. Og ja, jeg vet at han var hos legen. Han/vi hentet ut en resept på medikamenter som IKKE har sammenheng med hosten. Han går til legen ganske ofte fordi jeg blir helt sprø av røykingen hans. Han røyker nesten to 20-pakninger om dagen. I blant tenner han tre sigaretter på én røykerunde. Han våkner på natten for å røyke. Han har to eldre barn fra et tidligere forhold som ber han om å kutte ut røyken omtrent daglig. Jeg får migrene av lukten og får migreneanfall flere dager i uken som resulterer i oppkast. På toppen av det hele får ikke baby nok søvn pga hosten hans. Jeg har nevnt at jeg synes det er trist at han røyker så mye. Jeg har ikke prøvd røyk og kommer heller ALDRI til å prøve. Anonymkode: 8f163...51a Men tok han en spriometri da han var hos legen? For det er den eneste testen legen kan ta for å se om lungene begynner å bli skadet. Min far har KOLS og han løy om hva fastlegen sa helsen hans fordi han prioriterte røyk fremfor helsen sin. Det fant vi ut ved en tilfeldighet.. Mannen din vil slettes ikke være den første som eventuelt lyver for å beholde røyken.. Det er mye skam forbundet med KOLS noe som gjør at mange vegrer seg for å erkjenne realiteten. Friske lunger hoster ikke.. Anonymkode: b8b33...f6e 1
ViljaH Skrevet 20. mai 2016 #13 Skrevet 20. mai 2016 Kanskje Pappa skal få i oppgave å sove ned baby hver gang han vekker baby med hostingen? Da kanskje problemet får sin løsning raskere...
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #14 Skrevet 20. mai 2016 Et øyeblikk siden, ViljaH skrev: Kanskje Pappa skal få i oppgave å sove ned baby hver gang han vekker baby med hostingen? Da kanskje problemet får sin løsning raskere... Å la baby sove med en som røyker øker sjansen for krybbedød. Ingen god idé. Anonymkode: c7920...0e4 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #15 Skrevet 20. mai 2016 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men tok han en spriometri da han var hos legen? For det er den eneste testen legen kan ta for å se om lungene begynner å bli skadet. Det er veldig ofte lurt av fastlegen å henvise videre, selv om fastlegen i utgangspunktet kan ta en spirometri. Men ja, som jeg også har nevnt, hvis mannen til TS ikke har tatt spirometri har han ikke tatt opp røykhosten sin med legen. Anonymkode: c7920...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #16 Skrevet 20. mai 2016 TS her: det er absolutt ingen røyking inne! Sjansen for krybbedød øker dersom far sover med baby, så det tør jeg ikke. Han har sagt at han har tatt tester hos legen, men at lungene hans var flotte. Jeg sa nå at jeg SKAL være med han neste gang han prater med legen om dette. Jeg er tross alt bekymret for helsen hans og for at barna skal miste faren sin før tiden. Blir helt kvalm av å tenke på at muligheten for at han har KOLS eller får KOLS er der. Hvordan kan noen være så egoistisk? Anonymkode: 8f163...51a
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #17 Skrevet 20. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her: det er absolutt ingen røyking inne! Sjansen for krybbedød øker dersom far sover med baby, så det tør jeg ikke. Han har sagt at han har tatt tester hos legen, men at lungene hans var flotte. Jeg sa nå at jeg SKAL være med han neste gang han prater med legen om dette. Jeg er tross alt bekymret for helsen hans og for at barna skal miste faren sin før tiden. Blir helt kvalm av å tenke på at muligheten for at han har KOLS eller får KOLS er der. Hvordan kan noen være så egoistisk? Anonymkode: 8f163...51a Han bagatelliserer det sikkert, fordi han lider av avhengighet. Og når man er avhegig av et stoff, så er man egoistisk. Da er det soffet på toppen av behovspyramiden, selv om andre lider under det og man ødelegger seg selv. Han må erkjenne at han har et stort helseprokblem og at det går ut over hele familien. Det er snakk om 40 røyk om dagen. Det er jo helt ekstremt. Og regn ut hvor mye det koster, det er sikkert snakk om tusener i måneden. Egoistisk og unødvendig. Anonymkode: 89386...8a9 2
Gjest Hubbabubba2014 Skrevet 21. mai 2016 #18 Skrevet 21. mai 2016 (endret) På 20.5.2016 den 20.44, AnonymBruker skrev: Endret 30. november 2016 av Hubbabubba2014
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2016 #19 Skrevet 21. mai 2016 Du har jo hatt samleie med han så så ekkelt syntes du nok det ikke er. Får barn med han også. Fysj Anonymkode: 3c061...277 4
Gjest 2Bhonest Skrevet 21. mai 2016 #20 Skrevet 21. mai 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Røykhoste er første stadie av KOLS. Det burde kanskje motivere ham til å slutte? Stadium 1 er mild kols. Det kjennetegnes vanligvis, men ikke alltid, med kronisk hoste og slim fra lungene. Under 80 prosent av forventet lungekapasitet.Stadium 2 er moderat kols. Det kjennetegnes med økende symptomer og ofte tung pust ved anstrengelse. Mellon 50-79 prosent av forventet lungekapasitet.Stadium 3 er alvorlig kols. Episoder med akutte forverringer som har innvirkning på livskvaliteten er vanlige. Mellom 30–49 prosent av forventet lungekapasitet.Stadium 4 er svært alvorlig kols. Ved dette stadiet er livskvaliteten svært redusert og forverringer kan være livstruende. Under 30 prosent av forventet lungekapasitet. http://www.naaf.no/ur/kols/fakta_kols/Stadier-av-kols/ Anonymkode: c7920...0e4 Det er ingen plasser i den linken du la ved som forteller at røykhoste er første tegn på kols. Røykhoste kommer lenge før kols. Røykhoste er noe som kommer og går flere ganger. Det kan jeg selv skrive under på som røyker i ca 28 år. At første tegn på kols er kraftig hoste er greit å si, men at hoste er tegn på kols er totalt feil. Til TS. Vanligvis blir ungene vant til lyder, når de sover. En mp3 spiller med rolig og lav musikk kan også hjelpe den lille på bedre søvnkvalitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå