Gå til innhold

Vits å trene når drikke alkohol etterpå?

Gjest Carolinka

Anbefalte innlegg

Gjest Carolinka

Blir restitusjonen ødelagt om man drikker alkohol samme kveld? Snakk om flere enheter/fest..... ;) Bare lurer, for er jo virkelig ikke noe vits å gjøre det den dagen om musklene ikke får bygd seg opp igjen. (Snakk om styrketrening.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nja, jeg vil si at du burde unngå trening om du har planer om å drikke. Alkoholen ødelegger for prosessene som bidrar til å bygge muskler: det virker negativt inn på væskebalanse og lagring av glykogen.

Det hele spørs jo på hvor lenge etter trening du skal drikke og hvor mye du skal drikke. Om det er et par øl en stund etter trening burde det jo gå greit (dog, det kommer an på hvordan kroppen din håndterer alkohol), men om du trener på kvelden og skal på fest etter det så ville jeg bare droppet treningen helt den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er selvdagt bedre å trene enn å ikke trene

Anonymkode: de16b...d07

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carolinka
1 minutt siden, KaDust skrev:

Nja, jeg vil si at du burde unngå trening om du har planer om å drikke. Alkoholen ødelegger for prosessene som bidrar til å bygge muskler: det virker negativt inn på væskebalanse og lagring av glykogen.

Det hele spørs jo på hvor lenge etter trening du skal drikke og hvor mye du skal drikke. Om det er et par øl en stund etter trening burde det jo gå greit (dog, det kommer an på hvordan kroppen din håndterer alkohol), men om du trener på kvelden og skal på fest etter det så ville jeg bare droppet treningen helt den dagen.

Takk for svar. Blir ikke helt klok på googlingen ang. dette. Det står noe om at både trening og alkohol gjør at man taper væske. Men om det er bare væsken som er problemet, så kan det hjelpe på å drikke mye væske. Men visst stoffene i alkoholen gjør slik at musklene rett og slett ikke BYGGES, da er jo treningen meningsløs, er konkret det jeg lurer på. Da kan man kanskje ta seg en cardio/forbrenningstrening i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carolinka
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvdagt bedre å trene enn å ikke trene

Anonymkode: de16b...d07

Ser den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener ikke hvis jeg skal drikke. Alkohol kødder med væskebalanse og hormoner, så jeg syns ikke det er noe vits. Restitusjon er alfa og omega når det kommer til trening, og det får man av hvile, og av hva man dytter i kjeften.

Fun fact: Alkohol er et av de mest skadelige rusmidlene som finnes. Det er mer skadelig enn kokain, og ligger på fjerde plass, bak metamfetamin, crack og heroin.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70
9 minutter siden, Yme skrev:

Jeg trener ikke hvis jeg skal drikke. Alkohol kødder med væskebalanse og hormoner, så jeg syns ikke det er noe vits. Restitusjon er alfa og omega når det kommer til trening, og det får man av hvile, og av hva man dytter i kjeften.

Fun fact: Alkohol er et av de mest skadelige rusmidlene som finnes. Det er mer skadelig enn kokain, og ligger på fjerde plass, bak metamfetamin, crack og heroin.

Men da kommer det jo kanskje litt an på hvilket mål du har med treningen også. Hvis man "bare" trener for å holde seg i form uten å ha som mål å bli spesielt sterkere og/eller raskere, så er det kanskje mindre nøye. Og drikke.....som du sier, er det forskjell på etpar øl (eller et par glass vin) og å ta seg en rotbløyte,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at jeg tåler mindre alkohol etter en hard treningsøkt (sovnet i et blomsterbed etter å ha løpt halvmarathon og trent styrke engang), og da blir man ikke så full. Men søvnen blir jo dårligere så du bør sove lengre. 

Husk at mange toppidresstutøvere har vært alkoholikere, de klarer likevel å holde seg på et høyt nivå, det er utrolig hva kroppen klarer.

Drikk mindre, spis bra, og sov godt etterpå. Den siste uken har jeg drukket masse, men jeg har likevel klart å legge på vekt på alle løftene (uten om militærpress, skuldrene mine suger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å trene i morgen tidlig, og skal på fest på kvelden. Tenker at trening må være bedre enn ingen trening uansett. Kroppen håndterer vel alkohol bedre når blodsirkulasjon og treningsrelaterte hormoner har fått en boost samme dag? Jeg føler i hvert fall at hodet holder seg hakket klarere hvis det ikke er så lenge siden jeg har trent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, palamina skrev:

Jeg har tenkt å trene i morgen tidlig, og skal på fest på kvelden. Tenker at trening må være bedre enn ingen trening uansett. Kroppen håndterer vel alkohol bedre når blodsirkulasjon og treningsrelaterte hormoner har fått en boost samme dag? Jeg føler i hvert fall at hodet holder seg hakket klarere hvis det ikke er så lenge siden jeg har trent.

Trening bryter ned kroppen, mens riktig mat, og hvile, bygger den opp og gjør den sterkere. Veldig enkelt forklart er grunnen til at du blir i bedre form (sterkere og/eller mer utholden) av å trene, at den merker aktiviteten den brukes til, ødelegger den, og da må den gjøre det den kan for å forbedre seg. For å kunne forbedre seg, trenger den riktig byggeklosser og forutsetninger for at den skal kunne bruke byggeklossene.

Det er heller ikke sånn at den håndterer forgiftning bedre, av at man trener, men heller tvert i mot. Den er opptatt med å reparere skadene den har fått, av treningen, og når det da kommer gift i tillegg, blir den ekstra stressa. Da setter den alt annet på vent, for å få alkoholen ut.
Det eneste som kan gjøre at kroppen din tåler alkohol bedre, er å drikke alkohol, så den kan bygge opp motstand mot det.

45 minutter siden, Nanne70 skrev:

Men da kommer det jo kanskje litt an på hvilket mål du har med treningen også. Hvis man "bare" trener for å holde seg i form uten å ha som mål å bli spesielt sterkere og/eller raskere, så er det kanskje mindre nøye. Og drikke.....som du sier, er det forskjell på etpar øl (eller et par glass vin) og å ta seg en rotbløyte,

Nei, det har ingen ting med mål å gjøre. Trening er en nedbrytende aktivitet. Det river opp muskler og sener, og stresser kroppen. Det er helt essensielt at man får i seg riktig næring, og godt med hvile, når man trener. Om man ikke gjør det, er ikke trening sunt i det hele tatt.

Mye alkohol er selvfølgelig verre enn lite alkohol, men skal man drikke til man føler seg rusa, kan man like gjerne hoppe over trening den dagen.

Endret av Yme
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Yme skrev:

Trening bryter ned kroppen, mens riktig mat, og hvile, bygger den opp og gjør den sterkere. Veldig enkelt forklart er grunnen til at du blir i bedre form (sterkere og/eller mer utholden) av å trene, at den merker aktiviteten den brukes til, ødelegger den, og da må den gjøre det den kan for å forbedre seg. For å kunne forbedre seg, trenger den riktig byggeklosser og forutsetninger for at den skal kunne bruke byggeklossene.

Det er heller ikke sånn at den håndterer forgiftning bedre, av at man trener, men heller tvert i mot. Den er opptatt med å reparere skadene den har fått, av treningen, og når det da kommer gift i tillegg, blir den ekstra stressa. Da setter den alt annet på vent, for å få alkoholen ut.
Det eneste som kan gjøre at kroppen din tåler alkohol bedre, er å drikke alkohol, så den kan bygge opp motstand mot det.

Som alltid en fornuftig og logisk Yme, du har overbevist meg. Men hvordan kan kroppen bygge opp "motstand" mot alkohol da du? Jeg ligger i så fall dårlig an for jeg er ikke glad i alkohol og drikker veldig sjelden, men dessverre må man holde seg til lovlige stimuli som middelaldrende fru og mamma. :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Nanne70 skrev:

Men da kommer det jo kanskje litt an på hvilket mål du har med treningen også. Hvis man "bare" trener for å holde seg i form uten å ha som mål å bli spesielt sterkere og/eller raskere, så er det kanskje mindre nøye.

Det er det jeg tenker og,

sånn trener jeg :)

Anonymkode: 6bc26...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Som andre nevner så er trening aldri bortkastet og så må man tenke på hva målet med treningen er. Jeg har alltid jogget samme dag som jeg har drukket og har aldri merker noe forskjell på løpeformen. Har som oftest løpt dagen derpå også uten at det har påvirket noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, Runforit skrev:

Som andre nevner så er trening aldri bortkastet og så må man tenke på hva målet med treningen er. Jeg har alltid jogget samme dag som jeg har drukket og har aldri merker noe forskjell på løpeformen. Har som oftest løpt dagen derpå også uten at det har påvirket noe. 

Jeg har også løpt dagen derpå, føler meg alltid bedre da. Tror blodsirkulasjon alltid er en god ting. MEN tung styrketrening blir nok noe annet, og antakelig mer destruktivt enn godt er. Finnes sikkert mange nyanser her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Runforit skrev:

Et øyeblikk siden, palamina skrev:

Jeg har også løpt dagen derpå, føler meg alltid bedre da. Tror blodsirkulasjon alltid er en god ting. MEN tung styrketrening blir nok noe annet, og antakelig mer destruktivt enn godt er. Finnes sikkert mange nyanser her.

Jeg har noen ganger tatt noen øl etter trening, med slik trening jeg har tror ikke det gjør så mye :)

Men jeg hvis tar en øl for mye,så kjenner jeg det i 1-2 dager på treningen, jeg klarer ikke å yte så mye som hvis jeg ikke har drukket.

Men drikker jeg kun 1 øl,så kjenner jeg jo ingenting av det på treningen dagen etterpå , så det kommer ann på mengden/hvor mye som blir drukket, værtfall for min del :)

Anonymkode: 6bc26...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, palamina skrev:

Som alltid en fornuftig og logisk Yme, du har overbevist meg. Men hvordan kan kroppen bygge opp "motstand" mot alkohol da du? Jeg ligger i så fall dårlig an for jeg er ikke glad i alkohol og drikker veldig sjelden, men dessverre må man holde seg til lovlige stimuli som middelaldrende fru og mamma. :dry:

Jo oftere man drikker, jo flinke blir kroppen til å kvitte seg med alkoholen, så hvis du vil bygge opp motstand, må du rett og slett bare drikke ofte. Det betyr ikke at det er bra å gjøre det, fordi du da vil trenge mer alkohol for å komme i form, så det ender jo bare med at folk drikker mer, i tillegg til at alkoholen fortsatt er skadelig, selv om man ikke blir full.

Jeg ser andre skriver at det går helt fint å trene og drikke, fordi de ikke føler noe forskjell på formen. Det er ikke helt sånn det fungerer, og man kan helt fint føle seg veldig bra, uten at kroppen er så fornøyd. Det er jo for eksempel derfor folk ruser seg. De føler seg veldig bra, men kroppen sliter like vell. Det gjelder jo til og med småting, som for eksempel å ta en smertestillende. Symptomene er borte, men "skaden" er der fortsatt.

Folk som sier "trening er aldri bortkastet" burde du være litt forsiktig med å høre på, da det helt åpenbart ikke stemmer. I visse tilfeller er trening  til og med direkte skadelig, noe jeg regner med at de egentlig veit.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe i mot å ta et glass eller to både før og etter trening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...