AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #1 Skrevet 20. mai 2016 Jeg har akkurat blitt ansatt i et bemanningsbyrå, og er da påkrevd å gå i uniform på jobb (genser og bukse med bemanningsbyråets logo på). Men jeg fikk beskjed om at jeg må kjøpe disse klærne for egne penger! Kan de virkelig kreve det? Det er jo ikke klær jeg kan bruke utenom jobb. Har jobbet et sted jeg måtte bruke uniform før, men der fikk vi klærne på utlån, i tillegg til at vi fikk et bittelite tillegg i lønna fordi vi måtte stå for vasking selv. Noen som kan hjelpe meg på hva loven sier om dette? Anonymkode: 858f9...a5f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #2 Skrevet 20. mai 2016 Nei, dette er arbeidsgivers ansvar. Anonymkode: 177d0...8e0 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #3 Skrevet 20. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat blitt ansatt i et bemanningsbyrå, og er da påkrevd å gå i uniform på jobb (genser og bukse med bemanningsbyråets logo på). Men jeg fikk beskjed om at jeg må kjøpe disse klærne for egne penger! Kan de virkelig kreve det? Det er jo ikke klær jeg kan bruke utenom jobb. Har jobbet et sted jeg måtte bruke uniform før, men der fikk vi klærne på utlån, i tillegg til at vi fikk et bittelite tillegg i lønna fordi vi måtte stå for vasking selv. Noen som kan hjelpe meg på hva loven sier om dette? Anonymkode: 858f9...a5f De er frekke. Prøver å benytte seg. Dette sier du nei til. Så lenge de krever egne klær med logo. De skal betale. Her bryter de norsk lov Anonymkode: 6cf56...d92 2
Lykkehjerte Skrevet 20. mai 2016 #4 Skrevet 20. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat blitt ansatt i et bemanningsbyrå, og er da påkrevd å gå i uniform på jobb (genser og bukse med bemanningsbyråets logo på). Men jeg fikk beskjed om at jeg må kjøpe disse klærne for egne penger! Kan de virkelig kreve det? Det er jo ikke klær jeg kan bruke utenom jobb. Har jobbet et sted jeg måtte bruke uniform før, men der fikk vi klærne på utlån, i tillegg til at vi fikk et bittelite tillegg i lønna fordi vi måtte stå for vasking selv. Noen som kan hjelpe meg på hva loven sier om dette? Anonymkode: 858f9...a5f Vet ikke hva loven sier om dette, men da flere arbeidsplasser opererer med denne regel, at man må betale arbeidsklær selv, regner jeg med at det finnes en slags hjemmel for dette, som sier at det er ok? Personlig syns jeg at det er en uting, og at på arbeidsplasser der det kreves spesielle klær, uniformer og utstyr, syns jeg at arbeidsplassen bør både skaffe og betale dette! 1
draug 75 Skrevet 20. mai 2016 #5 Skrevet 20. mai 2016 Du har enten krav på uniformstillegg, det skal i så fall framgå av lønnsslippen din, eller så har du krav på å få utlevert arbeidstøy. Jeg er dessverre ikke overrasket over at arbeidsgiveren din prøver seg. Norske arbeidsgivere er inne i en trend der de prøver seg på regelbrudd og frekkheter som går på arbeidstagernes bekostning. Det er bare en ting å gjøre, organiser deg, og få hjelp av organisasjonen med det juridiske.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2016 #6 Skrevet 20. mai 2016 Les denne linken, TS. Jeg sakser litt fra den: Dette bryter med arbeidsmiljøloven som krever at arbeidsgiver sørger for at ansatte får utlevert og blir pålagt å bruke hensiktsmessig arbeidstøy og personlig verneutstyr der dette er nødvendig. Og arbeidstøy skal tas av når arbeidsdagen er slutt, og deretter desinfiseres og rengjøres før det tas i bruk igjen. Man skal ikke vaske arbeidstøy hjemme. https://www.nsf.no/nyhet/1424146/har-krav-pa-arbeidstoy-og-garderobe Når bedriften ikke gir deg mulighet til å gå med privat tøy skal de holde uniformen. Anonymkode: 177d0...8e0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå