Gå til innhold

Steiking av biff, tilbedning av saus og tilbehør

Anbefalte innlegg

Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

Har to tempererte pepperbiff liggende. Så var det sausen da....har ikke kremfløte i huset så hvilken saus lager jeg da? Har Knorr røvinsaus pose,ellers har jeg en haug med eddikker worchestersaus og slikt, sennep ,godt smør,vikingmelk,rødløk,rødvin og krydder i hus. Har dere noen tips til hvilken saus jeg kan lage?Har frossen brokkoli og brekkbønner,gulrøtter ....hvordan skal disse tilberedes slik at alt blir et goumetmåltid? Har poteter eller så blir det Mills ferdigpotetstappe. Håper på raskt svar da blir jeg glad da ..... ;) 

Endret av Sanne__
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sanne__ skrev:

Har dere noen tips til hvilken saus jeg kan lage?

Rødvinssaus, du kan jo både lage fra pose eller lage den fra bunnen med de ingrediensene du har. Enkel sjysaus kan du også lage. Eller brun saus med eller uten løk.

2 minutter siden, Sanne__ skrev:

Har frossen brokkoli og brekkbønner,hvordan skal disse tilberedes? Har poteter eller så blir det Mills ferdigpotetstappe.

Det første man må gjøre er å varme opp en stekepanne. Få den skikkelig god og varm (men pass på at den tåler det - mange nonstick-panner tåler rett og slett ikke høy temperatur) og hell brokkolien over i panna. La den nå ligge og frese i panne helt til den har sluppet fuktigheten sin. For frossen brokkoli kan dette gjerne være et kvarter, men det kommer an på hvor fuktig den var i utgangspunktet. La alt koke bort, og rør gjerne innimellom om du er redd for å svi den. Fersk brokkoli trenger ikke lenge med denne behandlingen, men på frossen kan du gjerne ha på masse salt for å hjelpe til med å trekke ut vannet.

Når brokkolien (og eventuelt brekkbønnene) er god og tørr  ha på ønsket krydder, rør godt rundt, tilsett en klatt med smør og pass på å fordele det i hele panna og hiv på et lokk. Skru av platen for å spare litt energi, for det blir godt og varmt under lokket uansett. Stikk i den med gaffel i ny og ne for å kjenne at den er mør nok. Tiden varierer ut fra størrelsen på brokkolien og om man har tatt med bare topper eller hele grønnsaken. Resultatet kan fint serveres kaldt eller varmt. Ikke noe problem.

Jeg ville laget hjemmelaget potetmos eller hasslebackpoteter.

Anonymkode: eb0c6...d4d

Gjest Sanne__
Skrevet

Tusen takk!!!!!! :):) Da går jeg for hjemmelaget potetmos,hva slags krydder har jeg i den?

AnonymBruker
Skrevet

Da går jeg for hjemmelaget potetmos,hva slags krydder har jeg i den?

Hva du vil, egentlig. Jeg liker å ha i hvitløk og kajennepepper, men du kan ha i alt hva du vil som du liker. Purreløk er godt, for eksempel. Noen pleier å ha i muskat.

Her er en standardoppskrift fra matprat, så kan du bestemme selv hva du vil ha i. Det er jo alltids godt med urter også. Bruk fantasien :)

• 2 12 stk potet
  • 14 l vann
  • 34 dl melk
  • 12 ss smør
  • 18 ts salt
  • 116 ts pepper

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oops, glemte å nevne at oppskriften er til en porsjon. Kanskje du kan doble den og ha potetmos til i morgen?

Gjest Juami
Skrevet
15 minutter siden, Sanne__ skrev:

Tusen takk!!!!!! :):) Da går jeg for hjemmelaget potetmos,hva slags krydder har jeg i den?

Det som er veldig godt i potetmos er hvitløk og timian. Eventuelt bare hvitløk. Og muskattnøtt. Veldig godt å gratinere potetstappe også, du kan til og med slå til med duchessepoteter:)

Du sier at du har godt smør og krydder, så det går an å lage kryddersmør eller hvitløkssmør (evt. hvitløk- og kryddersmør). Rødvinssaus ser jeg er nevnt. Du kan også lage sjysaus. Grønnsakene kan du smørdampe, ellers så er glaserte gulrøtter veldig godt. 

Gjest Sanne__
Skrevet (endret)

Har ikke stekepanne med lokk. (brukte et stekebrett i nøden)Kanskje lurt å anskaffe seg til senere...er det et musthave?  Ts

Endret av Sanne__
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke stekepanne med lokk. Kanskje lurt å anskaffe seg til senere...er det et musthave?  Ts

Du kan bruke en kasserolle med lokk, null stress.

• Liker 1
Skrevet

Brokkolien kan du fint ha i microen. Så salte og ha smør over. Ikke for mye for da blir den slapp.

Skrevet

Rødvinssaus eller rømmesaus med sopp :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...